MissGarden Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Wanneer is het eigenlijk de periode om een perenboom te snoeien? De boom heb ik nu denk ik iets van drie jaar maar ik heb hem nog nooit gesnoeid. Ik wil hem graag wel binnen de perken houden,dus niet al te groot,maar heb geen idee wanneer ik hem moet snoeien. En tot hoever ik hem terug kan snoeien. Als iemand het weet,dan heel graag even antwoord terug! Tips ook altijd welkom natuurlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 In ieder geval moet je alle takken die naar boven uitschieten eraf halen. Ik snoei hem altijd in de rustperiode nadat de peren eraf zijn om bloeden te voorkomen. Je kunt de zaag wonden ook insmeren met speciaal spul; hebben ze bij tuincentra of boerenbond/aveve Grote perenbomen hebben altijd van veraf gezien iets van de vorm ven een peer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Bloeden hoef je bij een peer niet bang voor te zijn: snoeien mag ook gewoon in de winter. Idd opgaande en kruisende takken wegsnoeien. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Ja ik heb een keer een dikke tak afgesnoeid toen er jaren niets aan die bomen gedaan was en toen kwam er toch allemaal hars uit; ik dacht dat dat ook niet goed was en onder bloeden viel. Zo zie je maar: Learning all the time Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Appel- en pereboom snoei je best na de winter, zeker als het niet vriest, en vòòr het stijgen van de sappen in de lente (om sapverlies..bloeden te voorkomen). Zomersnoei kan ook, maar dit behelst enkel inkorten van de vertikale scheuten tot 2/3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissGarden Posted September 2, 2011 Author Share Posted September 2, 2011 Aha, nou weer wat geleerd. Bedankt voor de tips!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts