Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen en ik wil in mijn tuin een kas gaan plaatsen. Ik lees overal dat die met de nok op de noord-zuid as moet staan, maar in mijn nieuwe tuin komt dit niet handig uit. De tuin is namelijk lang en smal van oost naar west. Ik wil graag tropische planten overwinteren en in de zomer groenten kweken. Van geen enkele kant komt er schaduw op de kas dus dat is in dit geval niet van belang. Maakt de hoek van plaatsing zoveel verschil dat het het waard is dat de kas nogal in de weg staat?

Groet, Henk

Geplaatst: (aangepast)

Ha henkdevries18,  welkom hier op het forum :wave:

Voordat iedereen je hier welkom gaat heten en de moderator gaat mopperen ( aardige man en /of vrouw hoor, daar niet van),

geef ik je even de link van de Voordeur. Daar waar iedereen binnenkomt en zich even voorstelt.  Zou jij dat ook

nog willen doen?

https://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/

Als leek zeg ik dat de plaatsing noord-zuid misschien te maken heeft met het luchten hoogzomer?

Morgen reageren er vast forummers met echt verstand van de juiste kassen-stand.

Tot ziens bij het Voordeur topic ? ;-)

aangepast door Grork
Geplaatst:

Heb je geen hinder van schaduw, is dat geen wed hoor. Je zet hem neer zoals dat uitkomt. Veelal wordt de keus ook mede bepaald door de heersende windrichting met geopende deur en je mogelijk aanwezige dakvensters die open staan. Deur naar west is wellicht de mindere keuze. 

Geplaatst:

Hallo Grork,

Ik wist niet dat dat de gewoonte  was, ik zal mij zeker even aan de voordeur laten zien!

Ik ging er van uit dat je het er mee te maken had dat je met een noord-zuid nok zowel 's morgens als namiddag's de zon op de brede zijde hebt terwijl je op het heetst van de dag op de korte zijde de zon hebt. Maar ik heb er geen verstand van hoor! Ik hoor dus dat de windrichting veel belangrijker is. Is dat voor de goede ventilatie of dat de boel niet omwaait op een stormdag?

• Like 1
Geplaatst:

Ook hier noord-zuid geplaatst en idd ivm zon die op korte zijde staat tijdens warmste uren, nu ja is ook info via via hoor want ook geen expert

Staat ganse dag in volle zon in weide dus ook wind.

Tot nog toe geen problemen, wel binnenland en niet aan de kust wat veel verschil geeft.

Een degelijke glazen kas waait echter niet zomaar stuk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...