Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Phythophthora twijfel


WendyB

Aanbevolen berichten

Wat denken jullie? Dé tomatenziekte op mijn tomatenplanten? Ze staan in de kas, dag en nacht de deuren en ramen open. Ik geef ze eens per week water met vloeibare tomatenvoeding via een fles in de grond gestoken. Ik vind het heel lastig te bepalen aangezien ik alleen aangetast blad zie (helemaal niets op de stammen en stengels, deze zijn allen nog heel mooi groen). De gele vlekken die je ziet op het blad zijn aan de onderkant droge schimmelvlekken. Voor de zekerheid de planten er uit of volstaat het blad verwijderen (wat overigens dan vrijwel al het blad betekent...)?

20200812_195506.jpg

20200812_195536.jpg

20200812_195605.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan haast niet, tenzij de bladeren nat zouden worden als je water geeft. Je weet: vanaf 6 uur natblijvende plant en temperatuur blijft boven ca. 22 dan krijg je phyto. Anders eigenlijk niet!

 

Vruchten zijn zo te zien ook gaaf.

 

Planten staan niet zo mooi. Minder mooi worden is normaal in augustus. Dit vind ik meer dan normaal in achteruitgang. Teel je elk jaar in de kas tomaten misschien? Bodemmoeheid? Kijk eens naar de wortels van de planten als je ze uit de grond haalt? 

 

Altijd voeding geven is misschien wel te veel van het goede, tenzij je de dosis veel lager maakt. Normaal zou zijn eens per 6 weken of zo.

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, jullie reacties stellen me weer een beetje gerust! Bladeren worden inderdaad niet nat in de kas, let ik extra goed op. Het klopt dat de vruchten er allen nog heel mooi uit zien, ze groeien ook nog steeds goed. Te droog gestaan zou kunnen, ben afgelopen paar weken door omstandigheden een paar keer niet echt consequent geweest met bewateren. En dan net met die temperaturen.... 😊 Bodemmoeheid neem ik ook zeker mee voor volgend jaar, twijfelde begin van dit seizoen al of ik de bovenste grond laag zou vervangen. Morgen even de meest belabberde bladeren weghalen en dan hopelijk nog een paar weekjes oogsten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nee, dit is geen Phytophtora, maar je hebt zeker een probleem in je kas. Dit is een vervelende bladvlekkenziekte veroorzaakt door Passalora fulva (oude namen Fulvia fulva of Cladosporium fulvum). De bovenste foto laat veel bladeren zien met vergevorderde symptomen.

 

Het is een schimmel die zich helaas massaal verspreid via sporen in je kas. De sporen blijven volgens groenkennisnet onder droge omstandigheden 8 maanden levenskrachtig.

Bij 20 graden is een R.V. van 75 % voldoende (voor infectie). Vrij water is dus niet nodig voor kieming van de sporen (i.t.t. Phytophtora).

Temperaturen boven 20 graden remmen de ontwikkeling van de schimmel. 

 

Door de huidige warmte wordt de ontwikkeling van deze ziekte geremd, maar al het blad gaat vroeg of laat ten onder aan deze ziekte. De tomaten en stengels overigens niet.

 

Als je deze ziekte in de kas hebt. kom je hier maar moeilijk vanaf. Volgend jaar krijg je het vrijwel zeker weer omdat de sporen zo lang kiemkrachtig blijven. Het is mijzelf ook gelukt om de ziekte al 2 jaar achtereen te krijgen. Beste oplossing lijkt me om volgend jaar voor vroege tomaten te gaan en bv. na de 3e tros te toppen. De kerstomaten lijken iets minder gevoelig. Je kunt volgens info groenkennisnet misschien ook proberen om de rust van sporen te doorbreken door de kas in de winter vochtig te houden

 

Voorbeelden van referenties:

https://extension.umn.edu/diseases/leaf-mold-tomato

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Bladvlekkenziekte+-+tomaat

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@oscardevos, het klopt, je geraakt er eigenlijk bijna niet meer vanaf (bij mij is het ooit met plantgoed meegekomen), maar om zo drastisch te gaan en alleen vroege tomaten te zetten is ook niet nodig. Als je weet dat de virus bij jou zit is het meestal voldoende om die onder controle te houden door aangetaste delen op tijd te verwijderen, zeker bij de start van het seizoen. Eenmaal zomer gaat de schimmel niet verder om eind augustus terug te keren maar dat hoeft ook geen probleem te zijn. De planten hebben er nauwelijks last van als je op tijd de aangetaste delen verwijdert. Vorig jaar had ik nog tot eind oktober tomaten. Sommige rassen zijn inderdaad wat minder gevoelig en niet alleen kerstomaten, alsook buiten heb je er normaal nooit last van.

edit: meldingen van levensvatbaarheid van de sporen gaan tot 12 maand en langer. Er bestaat geen middel voor biologisch tuinieren, wel methodes om de druk onder controle te houden.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie aanvulling @redzebra. Vorig jaar was de aantasting bij mij milder. Ik zie in mijn kas dit jaar een enorme aantasting, Bij enkele planten waren vrijwel alle bladeren (m.u.v. de topbladeren) al aangetast. Als je al die aangetaste bladeren verwijdert, dan kunnen gevormde tomaten nog wel rijpen, maar ik vraag me af of ze nog veel groter zullen worden, hoewel de stengels natuurlijk ook een hoop bladgroen bevatten.

Ik zie dat buitentomaten het dit seizoen beter doen dan de kastomaten. In de kas is het simpelweg te warm geworden.

Mijn buurman heeft dit jaar een enorme opbrengst van zijn buitentomaten. Hij topt steevast elk jaar na de tweede tros.

Gezien de overleving van de schimmelsporen in de kas, ga ik volgend jaar maar buitentomaten zetten en de kas gebruiken voor meloenenkweek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de aanvullende reacties @oscardevos en @redzebra ! Toevalligerwijs had ik van de (ernstig) aangetaste tomatensoorten ook van ieder een plantje buiten staan. Ook hier hebben deze het veel beter gedaan dan de soortgenoten binnen. Ik heb de foto's van vorig jaar er nog eens bijgepakt en zag dat de schimmel toen al actief was, maar zeker in mindere mate. Verder las ik dat de schimmel eigenlijk alleen op tomaten verblijft, klopt dat? @oscardevos; Zo ja, kan ik dan uit jouw laatste berichtje voorzichtig concluderen dat als ik komend jaar de tomatenplantjes ook alleen buiten zet, ik het seizoen daarop in ieder geval schimmelvrij start (althans met deze schimmel)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Passalora fulva is zeer gastheer specifiek en voor zover bekend is deze schimmel alleen een probleem op tomatenplanten en dan m.n. in kas- of tunnelkweek door de hogere luchtvochtigheid. Ik kan me voorstellen, dat andere planten als tussengastheer kunnen dienen, maar het is onbekend of er andere plantensoorten zijn dan tomaat waarop deze schimmel ziekteverwekkend wordt.

 

Ik lees verder, dat van de schimmel talrijke rassen (fysio's) bekend zijn en dat er wel tomatenrassen zijn met resistentiegenen, maar dat zo'n cultivar slechts resistent is tegen 1 of enkele schimmelrassen. De schimmel verspreid zich ook via zaad - zowel op als in (!) zie referentie - , gewasresten, gereedschap, kleding, tunnelplastic en mogelijk door insecten.

 

v.w.b. je laatste vraag zou ik zeggen, dat als je komend jaar geen tomaat kweekt in je kas, je het jaar daarop met grote kans Passalora fulva vrij kan starten mits je natuurlijk schoon zaad hebt. Aan de buitenzijde kun je ontsmetten met heet water. Als de schimmel in het zaad zit heb je natuurlijk een probleem. In heel ernstige gevallen kunnen de tomaten nl. ook worden besmet en dat lijkt me zeker een voorwaarde voor het infecteren van het zaad. M.a.w. als je zaad oogst uit een gezonde tomaat, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat er sporen van deze schimmel op of mycelium zelfs in het zaad kan komen te zitten. Overleving van de sporen is inderdaad 6 maanden tot 1 jaar (bovengronds en bij kamertemperatuur) lees ik op verschillende plekken. Nu is het in de kas in de winter vaak droog en koud en dat is gunstig voor de overleving van veel overlevingsstructuren van micro-organismen. Reken dus voor de zekerheid maar op 1 jaar overleving in de kas.

 

aangepast door oscardevos
aanpassing: zie vet gedrukt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...