Jump to content

Slowjuicer

veuvecouderc

Recommended Posts

Zojuist besteld, de Matstone 6 in 1 Single Auger Masticating Juicer

Want alhoewel het natuurlijk fijn is dat we van alles ook kunnen inmaken en bewaren, wil ik ook graag voor het seizoen voorbij is een lekker vers geperst sapje van mijn oogst drinken. En verder kan ie nog veel meer. Met deze jongen in huis hoef ik straks niets meer ongebruikt te laten in de tuin. Ik kan niet wachten tot ie er is

Matstone 6 in 1 Single Auger Masticating Juicer

This single auger masticating juicer has one of the longest established, tried and tested designs in the juicing business and over recent years there have been some upgrades to the auger, barrel and screen that make it even more effective for all your juicing needs. It’s versatility to juice all juicing ingredients including wheatgrass is a key feature, but the design is also very simple and user friendly. Few juicing parts and simple assembly make it one of the easiest juicers to live with, especially at clean up time and the low speed cold pressing masticating action delivers high quality nutrient rich fruit and vegetable juice for maximum health benefits.

Quickly swapping the juice screen for a blank homogenizing screen turns your juicer into a food processing machine, similar in action to a mincing machine. With the blank in place, whatever you put into the Matstone 6 in 1 comes out as a puree. Nuts become nut butter, frozen fruits turn into fruit sorbet and mixtures of ingredients can be processed into suaces, purees and baby foods. Swap the nozzle on the end of the Matstone for one of the pasta nozzles and you can make your own home made noodles from dough.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ziet er goed uit. Ik vraag me alleen af hoe je er pasta mee moet maken?

Dat weet ik ook nog niet. Ik had een hele oude incomplete ooit voordat ik naar Frankrijk vertrok. Gekregen van een healthfreak Maar die was bijna alle onderdelen kwijtgeraakt, maar ik kon er nog wel heel goed wortelsap mee maken en we 'persten' er zelf olijfolie mee (van gekochte olijven, hahaha).

Nu onze keuken zeg maar af is, vond ik het wel tijd om er zelf een aan te schaffen. Tis echt een waanzinnig ding, ik zit er al heel lang naar uit te kijken. Maar ja met zo'n ding in huis moet ik natuurlijk ook eigen pinda's (pindakaas) en olijven (koudgeperste olie) gaan kweken, en wheatgrass! Want dat is het geloof ik helemaal. Persoonlijk heb ik nog geen kennisgemaakt met deze hype maar de thuisblijvers uit de grote nederlandse stad drinken meerdere malen per week een shot bij de juicebar

Veuvecouderc

Misschien kun je ananas gaan kweken, dat gaat in ieder geval super met een simpele sapcentrifuge

Sapcentrifuge....tssss. Laat ie het maar niet horen.

In een sapcentrifuge gaat alles snel snel snel, middelpuntvliegende kracht, vervliegende voedingswaarden en vitaminen en deze Matstone doet het rustig aan, slechts 80 omwentelingen per minuut. Veeeeeeeeeel beter voor je gezondheid. (Zeggen ze )

Maar alle gekheid op een stokje, een sapcentrifuge is echt iets heel anders. Daar wordt het spul fijngehakt en gecentrifugeerd, terwijl bij de masticating slow juicers (ik weet het nederlandse woord niet) de vruchten/groente worden gekneusd en het sap er min of meer uit wordt gedrukt. In een sapcentrifuge kun je echt geen sesamolie of sesampasta maken. In deze slowjuicer wel! En pindakaas, ook!

Veuvecouderc

• 2 weeks later...

"Wat kan een slowjuicer voor u doen? Als u eenmaal besloten hebt om sappen een vast onderdeel te maken van uw dagelijkse voeding, zult u al snel de resultaten opmerken. Na 10 dagen begint u zich merkbaar fitter te voelen. U slaapt beter en hebt bijvoorbeeld minder hoofdpijn. Uw stoelgang verbetert aanzienlijk. Na 20 dagen bent u een deel van eventueel overgewicht kwijt. Ook ontwikkelt het drinken van sap zich tot een echte gewoonte. Na 30 dagen zult u ontdekken dat het met enige beweging veel minder moeite kost om spiermassa te creëren. Ook barst u van de energie."

Wat een beloftes, wordt hier wel erg hebberig van. Sapcentrige heb ik ook maar ben er niet echt van gecharmeerd, maar een paar keer gebruikt. Ben wel van de sappen maar het viel mij tegen.

Is het echt simpel schoon te maken? Dat valt me bij de centrifuge ook tegen.

Ook voor kleine hoeveelheden te gebruiken?

Er is nu een aanbieding €229,-, is dat een redelijke prijs veuvecouderc?

"Wat kan een slowjuicer voor u doen? Als u eenmaal besloten hebt om sappen een vast onderdeel te maken van uw dagelijkse voeding, zult u al snel de resultaten opmerken. Na 10 dagen begint u zich merkbaar fitter te voelen. U slaapt beter en hebt bijvoorbeeld minder hoofdpijn. Uw stoelgang verbetert aanzienlijk. Na 20 dagen bent u een deel van eventueel overgewicht kwijt. Ook ontwikkelt het drinken van sap zich tot een echte gewoonte. Na 30 dagen zult u ontdekken dat het met enige beweging veel minder moeite kost om spiermassa te creëren. Ook barst u van de energie."

Wat een beloftes, wordt hier wel erg hebberig van. Sapcentrige heb ik ook maar ben er niet echt van gecharmeerd, maar een paar keer gebruikt. Ben wel van de sappen maar het viel mij tegen.

Is het echt simpel schoon te maken? Dat valt me bij de centrifuge ook tegen.

Ook voor kleine hoeveelheden te gebruiken?

Er is nu een aanbieding €229,-, is dat een redelijke prijs veuvecouderc?

Helena, of de beloftes uit de tekst ook waargemaakt kunnen worden, dat weet ik niet maar ik wil mijn Matstone noooooit meer kwijt. Ik sap niet iedere dag en wat ik sap drink ik ook niet allemaal op maar hij bevalt echt uitstekend! En niet alleen voor de sap. Ik heb laatst de saus-stand geprobeerd, gaat prima, ik heb een hele pot vol gemaakt om te bewaren. En dit weekend gaan we de pastamodus proberen en de notenboters!

En hij is echt heel makkelijk schoon te maken, hij kan namelijk heel eenvoudig helemaal uit elkaar en je krijgt er speciaal een mooie grote tandenborstel bij! Ook voor klein hoeveelheden (twee appels, een tomaat, 10 blaadjes warmoes) heel geschikt, maar hij staat bij ons permanent op het werkblad dus dan maak je ook wat sneller even een glaasje sap.

Die aanbieding lijkt leuk maar je kunt 'em beter hier kopen http://www.ukjuicers.com/matstone-6-in-1-juicer-burgundy. Kost ie 159 pond (is volgens mij 179 euro), mag je nog een receptenboek uitkiezen en hij wordt gratis bezorgd (tenminste in Frankrijk)! Omdat ze in Engeland andere stekkers hebben dan wij (en jullie) hebben ze er ook een stekkeropzetding bij gedaan. Hoefde ik dus zelf niet meer te kopen. En in het bijbehorende instructieboekje (dat stelt niet zoveel voor) staat dat ie alleen geschikt is voor 120 volt maar dat is onzin, op het apparaat zelf staat gewoon 220 volt en hij doet het hier prima (is ook logisch want in Engeland hebben ze ook 220).

Ik ben over de winkelier en de juicer echt uitstekend tevreden. Als een slowjuicer is wat je zoekt dan is de Matstone wat mij betreft een prima keus!

Veuvecouderc

Bedankt voor de uitleg, Leslie. Heb vandaag geprobeerd deze te bestellen maar zonder creditkaart gaat dat niet lukken geloof ik.

Het lijkt me zeer handig voor juist de kleine hoeveelheden, een vol glas sap is niet altijd weg te slikken. Werkt het ook voor grotere hoeveelheden of kies je dan een andere manier van ontsappen?

Tja, tis wel een slowjuicer dus de vuilniszak vol appels die ik er laatst doorheen heb geperst, dat was wel even een half uurtje sappen. Maar persoonlijk heb ik geen andere manier om appelsap te maken. Een ontsapper vind ik overbodig omdat ik de grote hoeveelheden sap (van kersen, pruimen of druiven) gewoon in mijn koperen jampan maak, maar appels worden in zo'n pan alleen maar moeserig. Dus die appelsap kwam uit de slowjuicer.

Het kan wel, ik bedoel de Matstone werkt wel door. Maar het gaat niet zozeer om hoeveelheden, in de slowjuicer pers je je sap koud. Tis een andere manier van sappen/persen dan in een centrifuge of ontsapper. Als je dat zoekt dan heb je m.i. een goeie aan die Matstone. Dat ie dan vervolgens ook nog best 5 kilo druiven of 10 kilo appels kan wegpersen is mooi meegenomen. Maar zoals ik al in mijn eigen topic schreef, slaat het eigenlijk nergens op om dat koudgeperste sap dan gaan te verhitten om te bewaren. Je perst het koud om direct - met alles er nog in - te drinken.

Het mag natuurlijk allemaal wel en ik doe het ook maar laat ik het zo zeggen, als je een apparaat zoekt wat het conserveren van grote hoeveelheden voedsel vergemakkelijkt dan moet je niet bij de slowjuicer zijn. Daar zijn andere apparaten of potten en pannen meer voor geschikt. En ook veel goedkoper

Van de ratatouille die ik heb ingemaakt heb ik 2 versies gemaakt: 1 rauwe stukken en 1 als rauwe moes uit de slowjuicer. Was best een hoop saus

568_a760d206a222d80879dbe44a7eed4e5b.jpg

Veuvecouderc

Die ratatouille, doe je daar nog vocht bij? Op de foto lijken ze 'droog' te staan. En dat lijkt me geen inmaken.

Wat ga je doen met de ratatouille 'saus'?

Inmaken betekent voor mij niets anders dan 'bewerken om te bewaren', en sommige dingen doe ik dus au naturel zoals tomaten maar ook deze ratatouille (in stukken en als saus. Het spul wat daarin zit geeft genoeg vocht van zichzelf af eenmaal in de sterilisateur, daar hoeft dus geen water bij

Die gazpacho is wel een goed idee trouwens!

Veuvecouderc