Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Help - een vreemde schimmel bij mijn kolen!


Metje

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Zoals jullie ongetwijfeld hebben gemerkt heeft het de afgelopen dagen ontzettend geregend, waar ik woon was er in ieder geval elke dag wel een hevige bui. Nu ben ik zojuist vol goede hoop naar mijn boerenkool en chinese koolplantjes gelopen - ik hoopte dat ze een goed stuk gegroeid zouden zijn. Niet alleen waren ze nauwelijks groter geworden, op de bodem van alle potjes én op de aarde waar de potjes op stonden zit een hele rare schimmel . Ik vind het er bepaald niet goed uitzien en vrees dan ook dat deze schimmel mijn plantjes aanvalt.

 

Ik heb de plantjes in bakjes gekocht bij het tuincentrum, het waren van die vierkante blokjes aarde met kleine plantjes erin. Ik wilde ze eigenlijk meteen in de moestuin uitplanten, maar omdat het zoveel regent zijn er enorm veel slakken in onze tuin en ik was bang dat ze dan meteen zouden worden opgegeten. Zodoende heb ik ze tijdelijk in potjes geplant en deze potjes op het toekomstige koolveld gezet. De schimmel zit alleen bij mijn kolen, de rest van de achtermoestuin heeft gelukkig nergens last van.

 

Wie kan me vertellen wat voor schimmel dit is, of het schadelijk is en hoe ik het wegkrijg? Alvast heel erg bedankt!

 

Hieronder de foto's:

P1040817.JPG

 

P1040818.JPG

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn die korrels geschikt om in de pot te leggen?

Het is ijzer fosfaat,wat wel in de natuur voorkomt en ook als voeding voor de plant dient maar in de juiste verhouding tot andere elementen.

De schimmels die ik zie lijken erg veel op schimmels die voorkomen in een te koude kompostbak(ik kan het mis hebben).

Veel regen vergt meer voeding,het regenwater spoelt veel voedingsstoffen weg en dat moet aangevuld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de antwoorden! De korrels waren dus helemaal niet aan het schimmelen. Wat vaag dat ze pluis vormen als ze oplossen, het leek zo ontzettend op schimmel!

 

En Harrie: ik wilde de plantjes binnen enkele dagen in de grond zetten, dus ik heb er niet zo bij stilgestaan of het wel of niet in de pot kon. Ik heb er ook niet bij stilgestaan dat de korrels in weze een soort aanvullende voeding zijn, had ze gewoon puur tegen de slakken gestrooid. Ik zal er in het vervolg maar minder strooien!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...