Ian Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Hallo, ben aan het zoeken naar 2 appelbomen erbij (struik of leistruik) heb al diverse soorten. staan (helaas sommige zonder succesvolle appels) dit zijn zogenaamde ballerina soorten ook een gala staat er tbv bevruchting en de buurman heeft ook diverse rassen staan. nu zit ik hier op zandgrond en wil graag makkelijke bomen met weinig kans op ziektes. doe wel veel met compost en mulchen, en rondom de boom staat allerlei “onkruid” en aardbeienplantjes. de oudere “vergeten” rassen staan me erg aan. Had bij fruitbomen.net zitten kijken maar vind daar niks over op welke grond het ras zich thuisvoelt en weet dit zo ook nergens anders te vinden Iemand hier die er wat over kan vertellen? mvg ian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 (edited) De Ballerina-oompjes ( ze heten kolom-appelbomen, Ballerina is een merk zoals Royco een merk soep is!) groeien per definitie weinig, zijn meestal geent op onderstam MM106 (tegenwoordig vaak nog een iets zwakker-groeiende onderstam nl. M26) en dat maakt dat ze toch vooral een wat vruchtbaardere grond nodig hebben. Echte zandgrond is van nature erg arm, houdt slecht vocht vast en al helemaal slecht voeding. Omdat kolomappels goede bodem nodig hebben zou ik in ieder geval de bodem rondom vrij houden van andere begroeiing en ze gergeled (mag best een keer of 3 per jaar) van een cm, goede compost voorzien. In dit geval dus voortdurend mulchen met compost. Eventueel zelfs aangevuld met een milde en langzaamwerkende organische meststof in kleine hoeveelheden. (Ik stel voor zoiets als moestuinmest of gedroogde koemest) Geef niet te veel, geef vooral geleidelijk en vooral in het gebied van 30 tot 50 cm. van de stam, aangezien kolomappels daar de meeste actieve wortels hebben. Als je voor andere appelbomen gaat, is de keuze van een onderstam essentieel op jouw grond. Dat moet er een zijn die flink groeit en behoorlijk veel wortels maakt. (Zwakke onderstammen zijn dus ongeschikt. Denk eerder aan M7 of zelfs M4 of iets vergelijkbaars). Ik weet dat vele rassen wel op zandgrond kunnen, hoewel er zeker soorten zijn die ook voorkeur hebben voor zwaardere grond. Ga naar een echte fruitboomkweker, in jouw buurt zitten er diverse (bofkont!!), en laat je voor jouw grond en omstandigheden door hem/haar adviseren. Ik zal hieronder een link plaatsen naar de website van de Noordelijke Pomologische Vereniging. Je kunt online oudere nummers van hun tijdschrift Pomopost lezen (interessant tijdschrift!!) en daar vind je ook de adressen van een handvol goede fruitboomkwekers in het Noordoosten van het land. Zandgrond is niet alleen minder vruchtbaar, maar meestal ook vrij zuur van nature. (Niet altijd! Er komt in enkele streken van NL ook kalkrijke zandgrond voor, maar ik vermoed niet rond Veenendaal). Met compost regel en verbeter je de zuurgraad voor je bodem al voor een groot stuk, maar het kan nuttig zijn om te kijken of je bodem niet heel erg aan de zurige kant is. Appels zijn wat toleranter dan andere fruitbomen voor zuurdere grond, maar het moet niet te extreem worden. Dan zou je nog zachtwerkende kalk kunnen gebruiken om dat wat bij te sturen, hetgeen ook sneller de mest doet opnemen (die dan wel ook eerder uitgewerkt zal zijn.) Doe alles vooral met mate en geleidelijk.....doses op verpakkingen zijn VEEL TE HOOG over het algemeen. Als je geleidelijk en met mate hulpstoffen gebruikt, dan kun je echt sturen en bijsturen op grond van wat je als effect waarneemt. Er zijn een aantal nieuwere rassen appels die behoorlijk bestand zijn tegen allerlei ziektes (schurft, maar dat is vooral een probleem in monoculturen van rassen, zoals Jonagold; maar ook andere) en daardoor erg geschikt voor bioteelt en dus ook voor liefhebbers die ecologisch willen tuinieren. Een goede kweker heeft er hier zeker een aantal van in huis. Daarnaast kun je ook denken aan goede oude rassen, die vaak heel robuust zijn. Ik ga nog zoeken naar een aanplantadvies voor oudere rassen. Ook daarvan kun je bij een goede kweker zeker een aantal soorten vinden. Link staat helemaal van onder. Met plusjes bij de diverse rassen worden aanbevelingen gedaan voor aanplant. https://www.npv-pomospost.nl/pomopost-archief https://www.npv-pomospost.nl/images/Lezenswaardig/oude_fruitrassen_2015.pdf Edited September 11, 2020 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ian Posted September 12, 2020 Author Share Posted September 12, 2020 Bedankt voor je uitgebreide antwoord. kolomboom word het niet meer die wil hier niet echt. ben weleens bij de batterijen geweest, maar kreeg niet echt de indruk dat ze wisten watvoor onderstam er gebruikt word. weet jij hier een goede kweker in de buurt? kalken doe ik hier inderdaad elk jaar vanwege de zure grond. linkjes zijn wel interessant, lunterse pippeling lijkt er 1 te kunnen worden En vond ergens iets over notarisappel zou dat wat zijn op zandgrond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted September 12, 2020 Share Posted September 12, 2020 Ja, die cultivars doen het prima op zandgrond. Maar ook bijvoorbeeld Ecolette en vele, vele andere soorten. Nashipeer is ook een aanrader. Kijk ook even bij https://www.aatreeshop.nl/?gclid=EAIaIQobChMIy-SJsIzj6wIVFSwYCh3S5QNWEAAYASAAEgJWXPD_BwE Deze kwekerij zit op zandgrond, heel behulpzame mensen, prima adviezen en volop keus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 12, 2020 Share Posted September 12, 2020 Ik moet ze zelf nog bezoeken, en ik denk niet dat het voor jou zo dichtbij is, maar 't Olde Ras in Doesburg heeft naar eigen bewering veel oude rassen en veel kennis. Ik wil er zelf in november heengaan, voor de fruitmarkt zodat ik de rassen ook kan proeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 12, 2020 Share Posted September 12, 2020 (edited) 3 uren geleden, Ian zei: weet jij hier een goede kweker in de buurt? Goed lezen!! Ik heb de link naar het tijdschrift van de NPV bijgevoegd. daar vind je van ca. een 5-tal goede kwekerijen in het noordoosten van Nederland advertenties. "Kalken" vind ik niet zo verantwoord. Als bijwerking tegen sterk verzurende kunstmest wordt er een kwak kalk tijdens de winter over het land gegooid. Liefst de goedkoopste. Veel te makkelijk en veel te veel. Je bodem is je grootste goed.....dat bouw je op, daar investeer je in en dat vraagt beter dan "kalken"....🙃 Ik schreef zeer zorgvuldig wat ik wel bedoel!!! Koop zachtwerkende/langzaamwerkende kalk (eventueel met extra mineralen) en dien die gericht en met mate toe. Probeer in de gaten te houden hoe je bodem zich daarmee ontwikkelt. (Geregeld meten is ook een indicatie daarbij en vooral waarnemen) Door compost van goede kwaliteit te gebruiken heb je al een soortgelijk effect, werkt echt opbouwend bovendien, maar kalk kan een gerichte aanvulling zijn. Naast bijsturen in de zuurgraad (doe dat alleen als het echt nodig is als je op een natuurlijke manier wilt werken!) heeft kalk een nog veel belangrijker effect, namelijk het zorgt ervoor dat andere voedingstoffen veel sneller uit de bodem getrokken worden....soms is dat even gunstig, mits niet te veel....maar door dat steeds te doen mergel je (letterlijk!!) de bodem uit...de kringloop flink mesten en veel kalk keer op keer maakt de beste landbouwgrond in een aantal jaren onvruchtbaar en kapot....een groot probleem waar de landbouw in de Westerse wereld tegenaanloopt...dreigende grootschalige onvruchtbaarheid door deze uitmergelpraktijk. Edit. Zojuist viel het nieuwe herfstnummer van PomosPost in de bus. Daarin advertenties van de volgende kwekers in Noordoost Nederland - Lubbert Dijk De Baggelhof Terheijl - De Vrolijke Noot (biologisch) Wapserveen - Biologische Hoogstamkwekerij De Sterappel te Varik - Ten Elsen - Neede - Auke Kleefstra in Sumar Fr. (en ook vestiging in Vlaardingen) Edited September 12, 2020 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ian Posted September 12, 2020 Author Share Posted September 12, 2020 (edited) Tielse flipje bedankt ga ik naar kijken fre3ke bedankt ook hier kijk ik naar Weknow je had het over kwekers hier in de buurt dacht ik? ”kalken” doe ik met langzame kalkkorrels net als het gazon ook lavagruis om eventuele tekorten uit te sluiten compost soms van oude paardenmest meestal van composthoop hier Kwa onkruid staat er ook calendula tussen wat goed voor de bodem zou moeten zijn kersenboompje een peer doen het weer wel goed kwa vruchtbaarheid vind ik lastig al stikt het werkelijk van de wormen in alle maten en kleuren en alle andere (bodem) insecten Edited September 12, 2020 by Ian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 12, 2020 Share Posted September 12, 2020 Ja, met kalken moet je terughoudend zijn Ian...bovendien doen appels het prima in een wat zuurdere grond.. Dit is mijn appelboom, hij zit vol met vruchten...ik heb zover ik kan herinneren nog.nooit gekalkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ian Posted September 12, 2020 Author Share Posted September 12, 2020 Ok @harms1 dat wist ik niet. zal er om denken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts