Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ik begrijp mijn framboos niet helemaal!

Annemay

Recommended Posts

Beste moestuiniers, 

Hier een vraag van een beginnende frambozen- en bramenfanaat.

Vorig jaar juni heb ik een aantal fruitplanten geplant, dit waren toen enkele stengels van ca 30 cm. 

Dit eerste groeiseizoen heb ik ze niet gesnoeid (geen heel doordachte keuze - ik dacht gewoon: ik geef ze nog wat extra ruimte om te groeien, ze waren nog klein).

De meeste zijn afgelopen zomer stevig doorgeschoten. Mijn gele framboos Golden Everest spant hiervan de kroon: hij gaat richting 2,5 meter hoog. 

Wat ook apart is: begin juli heeft hij een redelijke oogst gegeven. Daarna is hij echter net zo hard doorgegaan met nieuwe scheuten maken aan de struik en er omheen (twee uitlopers ca 60 cm naast de struik die inmiddels ook al een meter hoog zijn), maar daarnaast ontzettend veel nieuwe knoppen. Op dit moment genieten we van een enorme tweede oogst. De afgelopen weken al heel veel geplukt, en ook nu zitten er nog jonge frambozen aan én nieuwe knoppen. 

Ik heb dus helemaal niks te klagen - maar ik vind het wel bijzonder. De Golden Everest staat te boek als zomerframboos en geen doordragend ras. Terwijl deze plant nu maar blijft gaan, en vorig jaar (toen hij nog een stuk kleiner was) zelfs tot december vrucht heeft gedragen (dat was overigens niet veel soeps qua smaak, zal jullie niet verbazen). Nu was het natuurlijk wel een erg zachte winter, maar toch bijzonder. 

Ik ben nu in dubio wanneer en hoe ik deze plant het best kan snoeien. Ik ben nu van plan te wachten tot alle vruchten van de plant af zijn, en daarna te snoeien. 

Maar hoe snoei ik? Het devies is 'vruchtdragende stengels tot de grond afknippen'. Bij mijn plant zitten de vruchten aan zijtakken van een stevige stam, die inmiddels al zo'n 2,5 cm dik is. Snoei ik die hele stam terug tot de grond?

Alle tips zijn welkom :)

Toevoeging nadat ik nog eens goed ben gaan kijken: een uitloper die naar mijn weten toch echt dit jaar is gegroeid, draagt nu ook al vrucht. Zou een zomerframboos normaal gesproken niet alleen op overjarig hout vrucht dragen? 

Edited by Annemay

mijn frambozen begrijpen mij ook niet dit jaar

als het echt een Golden Everest is zal ie van slag zijn door het extreme weer dit jaar, kun je:

- alles wegknippen tot de grond behalve de niet-dragende scheuten

en m even goed verwennen met compost en misschien wat turfstrooisel afhankelijk van je grond

- of wegknippen tot een knop of 3 onder de laatste vruchtscheuten en dan weer verwennen en dan volgend jaar na de oogst  de dikke takken die je hebt laten staan wegknippen tot de gond

Edited by RobO

• 2 months later...

Beste RobO en acpronk,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties! ik heb hem voorlopig nog met rust gelaten omdat hij nog steeds vrucht draagt, vanmorgen nog een stevige handvol geoogst, en nog steeds prima vruchten! Nu komt het einde van de oogst van dit jaar wel in zicht, dus binnen een paar weken ga ik jullie advies opvolgen, wegknippen onder de laatste vruchtscheuten en zeker even goed compost toevoegen. 

Het oogsten is inderdaad wel een gedoe bij de hoogste vruchten, gelukkig draagt hij aan alle kanten vrucht dus blijft er genoeg te plukken over. 

• 2 weeks later...

Zou vooral je frambozen niet pesten onder het mom van ‘ze geven nog’. Je put ze wel degelijk uit en die prijs moet een keer betaald worden in een jaar of periode dat de omstandigheden minder zijn. Het is logisch om door te blijven plukken maar zou toch wel stoppen nu en gewoon stevig knippen. 😉