straatman52 Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Ik heb in mijn koude kas een bak gemaakt en daar moet aarde in voor het telen van groente. De ondergrond is zand waarop eerst tegels lagen. De bak is 25 centimeter hoog. Welke aarde kan ik het best storten? Zou tuingrond of potgrond een goede optie zijn? Wordt dat een goede basis als ik dat regelmatig aanvul met compost of blijft dit te losse grond of moet ik op zoek naar teelaarde/zwarte grond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 (edited) Zelf heb ik in mijn kas geen speciale grond gebracht en gewoon grond uit mijn (natuurlijke) tuin gebruikt. Die wordt al 30 jaar gevoed met blad, hakselhout en compst en is kleigrond, die redelijk veel organische stof bevat. Natuurlijk komt er dan spontaan wel eens wat uit zaden of wortels die er nog inzitten, maar echt hinderlijk was dat niet. Af en toe eens wieden of wat uittrekken volstond (moet sowieso wel eens). Dus als je zo behoorlijke tuingrond die je kent ter beschikking hebt is dat misschien nog wel de beste optie van alles. Als het van elders moet komen zou mijn keuze zijn (ook gezien de prijs): Schone tuinaarde, liefst met ook klei ingemengd voor betere waterhuishouding, ca. 2% compost in volume en lichte organische (!) bemesting (wat afhankelijk ook van wat je gaat telen en wanneer je begint). Jaarlijks ca 1% volume aanvullen met goede compost. Paar zakjes potgrond kan soms even handig zijn als je iets plant. Door deze aanvulling met compost zal de bodem steeds beter worden en ook enige ziektebescherming geven als je bijvoorbeeld weinig variatie in jaarlijkse beplanting hebt. 25 cm. diepte is overigens bepaald niet veel. Voor sla of radijs geen punt, maar de meeste groenten willen van nature toch dieper kunnen zoeken met wortels naar wat ze nodig hebben. Maar als ze kunnen doorwortelen in het zand is dat minder een probleem...eventueel ga je (geleidelijk) iets dieper en meng je wat van dat zand door de teeltlaag. Pas op met mest die te veel zouten achterlaat. Overweeg groenten die jaarlijks terugkomen in hetzelfde gebied (voor mij met tomaten en meloenen) in grote potten zonder bodem of met veel gaten in de bodem te zetten om ontwikkeling van bodemgebonden ziekten (vele!) te voorkomen. Die geef je jaarlijks nieuwe grond in de potten. "Bemeste tuinaarde" (Ik bedoel de goedkoopste zakjes met iets grond-achtigs in een bouwmarkt of tuincentrum) is geheel ongeschikt. Potgrond meestal nogal zuur (rond 5,5 PH) en vol kortwerkende kunstmest en bovendien kostbaar als basis-bodem. Tuinaarde zoals hoveniers die ook bestellen als ze borders aanleggen is uitstekend als je het kunt kopen ergens. Edited September 24, 2020 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 (edited) Op Marktplaats kan je vaak grond in je omgeving vinden. Ik zie zo een aantal gratis aanbieders in jouw omgeving. Zoals weknow als schreef vaak een prima basis als je veel teeltaarde nodig hebt. Overigens zou ik niet snel kiezen voor bakken in een kas omdat ik de binnen hoogte meestal al te laag vind. Ik zou bij een standaard amateurkas de zandgrond die je onder de tegels vindt deels uitgraven en vervangen. Edited September 24, 2020 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts