Erny Geplaatst: 13 april 2020 Auteur Geplaatst: 13 april 2020 5 minuten geleden, Paultjuh zei: of "dit is geen plant" Quote
formatc Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Heb een domme foutgemaakt :-( Op houtjes geschreven welke tomaat ik had ingezaaid maar zonder watervaste stift :-( Hoe kan ik ze nu herkennen (ze staan wel soort bij soort)? Of moet ik wachten totdat ze vruchten gaan krijgen? Quote
simonvb Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Met de soorten kan ik niet helpen. Wel nog twee tips: - Plant ze diep in een groter potje want ze zijn wat te lang gestrekt. - Zet de planten overdag in de schaduw buiten, ze lijken me momenteel te weinig licht te krijgen. Volgende week kunnen ze dan in de volle zon buiten staan. Hier zullen ze waarschijnlijk vanaf donderdag buiten blijven. Staan nu al twee weken overdag buiten en vanaf dan voorspellen ze redelijke minima s'nachts. Quote
Vastone Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Wie kan mij helpen? In de voortuin komen ineens allemaal groene "pluimpjes" op. Voordat manlief straks alles wegschoffelt, maar het misschien wel iets leuks/moois had kunnen worden.. Is er iemand die nu al kan zien wat voor plant dit is? Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Equisitum oftewel paardenstaart oftewel heermoes! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vastone Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 He dat is niet mooi of leuk.. altijd veel over gehoord en gelezen maar dus nog nooit in het echt gezien. Hopelijk gaan we het goed weg krijgen. (En niet schoffelen dus) Quote
weknow Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Is nauwelijks of niet weg te krijgen, maar ook echt geen groot probleem. Tenzij je een kale tuin wilt, waar geen ongewenst groen blaadje mag staan en je zeer stoort aan alles wat dat niet past in dat beeld van een (moes-)tuin. Doet op geen enkele manier schade of concurrentie aan evt. gewassen. Wortels gaan tot 2 meter diep en verpreidt zich via sporen en nog meer ondergronds. Houdt van vaste, dichtgeslagen grond, maar doet het overal wel. De stengels bevatten veel silicium, een sporenelement en worden gebruikt voor bodemvoedende aftreksels. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobO Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 wat weknow zegt, wat ook kan: wij schoffelen wel al het groen weg, even laten drogen op de paden en dan in de compost voor de mineralen we hebben er ook wel eens thee van gemaakt als bescherming en bladbemesting en we hebben lavameel gestrooid, de tuingrond goed los gehouden, veel gemulchd en nu geeft ie het bij ons langzamerhand wel op Quote
Flup Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Ik trek heermoes zoveel mogelijk met een deel wortel uit. En kalk de grond extra (heermoes is meestal een teken van kalkarme grond). De uitgetrokken heermoes laat ik op de grond liggen, dat verteerd weer en groeit niet meer uit. Zo krijgt de bodem toch wat voeding. Het duurt een paar jaar, maar dan zie je wel dat het minder wordt en uiteindelijk ook verdwijnen kan. Quote
Patrijs Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 12 uren geleden, Vastone zei: Hopelijk gaan we het goed weg krijgen. (En niet schoffelen dus) Hier groeit het ook en je ziet het langzaam alle tuintjes overnemen, vooral daar waar niet geschoffeld of gespit wordt. Zelf heb ik mede vanwege dit onkruid een groot deel van mijn moestuin weer gespit in plaats van gefreesd, dat komt wat dieper, en daarbij handmatig de ondergrondse wortels verwijdert. Ze gaan echt niet zo diep hier als weknow beweert, met een goede spitbeurt weet ik het aardig te onderdrukken. Wat daarna nog bovenkomt trek ik uit zoals Flup en schoffel ik regelmatig af. Ook dat helpt goed mee. Verdwijnen doet het hier niet of ik zou een ondergrondse barrière rond mijn tuin moeten maken. Quote De moestuin van Patrijs
weknow Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 22 minuten geleden, Flup zei: (heermoes is meestal een teken van kalkarme grond). Ho ho..Klopt niet, Flup., dat heermoes een voorkeur zou hebben voor zure grond...het heeft zelfs voorkeur voor en komt massaler voor op kalkrijke gronden. Maar het komt op alle grondsoorten voor. En het is dus zeker GEEN indicator plant voor zure bodems. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Ook vermoed ik dat het beroemde en telkens terugkerende feit dat ze mineralen uit diepe grondlagen halen sterk overdreven is. Naar mijn idee zou je dan je tuin compleet vol moeten laten groeien, dat oogsten en weer inwerken. Op mijn arme grond zal de bijdrage van heermoes verwaarloosbaar zijn en in het niet vallen bij een goede mestbeurt. Quote De moestuin van Patrijs
weknow Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 24 minuten geleden, Patrijs zei: Ze gaan echt niet zo diep hier als weknow beweert, met een goede spitbeurt weet ik het aardig te onderdrukken. Dat kan bij jou zo zijn, Patrijs. Maar weknow overdrijft echt niet. Heeft er al lang vele jaren mee te maken. Kan je vele verhalen en ervaringen over vertellen. Maar het volgende zie ik nog levendig voor me: Toen er een 25 jaar geleden nog moestuinen waren op de grond achter onze tuin waar nu gebouwd is, was er een buurman die alleen aardbeien wilde kweken op een stuk. Ik zie hem nog met een lange spa, wekenlang, die grond 5 steken diep omleggen en systematisch alle heermoes (kattenstaarten zeggen ze hier) wortels er uit proberen te halen.....bergen. De aardbeien zijn geplant, de goede man (is intussen al lang dood) moet veel pijn in zijn rug gehad hebben van dit beulswerk en gedurende een jaar, met schoffelen, is het hem gelukt om weinig heermoes daar te hebben. Het jaar er op heeft hij nog aardbeien geoogst, met al veel kattenstaarten ertussen, en toen heeft hij het opgegeven...de tuin laten liggen en die was heermoesrijker dan ooit. Gewoon tuinieren, je bodem verzorgen en voeden, proberen ze zo goed als altijd bedekt te houden, en af en toe eens schoffelen zeker tussen april en juni als ze wil gaan bloeien en je er vooral niet op fixeren!!!...daarmee valt heermoes in een moestuin veel mee....veel andere planten groeien beter, het wordt geen veld met overwegend heermoes en gaandeweg raakt het op de achtergrond. Dat is wat ik hier in meerdere tuinen zie, wat ik bij o.a. Robo ook lees. Maar het optimisme dat je met goed spitten of lekker spuiten (MCPA-troep in zeer grote doses helpt even een heel klein beetje...lijkt het (!!!) ) heermoes kwijt bent...dat werkt hier op de kalkrijke Zeeuwse klei helemaal niet (langer dan een paar maanden). 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Hier in Frankrijk wordt de gedroogde heermoes gebruikt in de biologische perziken teelt, om mee te mulchen en de planten te versterken. Ik heb maar een klein hoekje naast de beek met wat heermoes in de tuin en heb dus niet genoeg voor mijn perziken, dus vraag ik het aan anderen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Volg de gesprekken over heermoes al een tijdje. Door de verschillende ervaringen, zelf maar gaan lezen. Dit is een intressant artikel. https://www.pitchcare.com/news-media/weed-of-the-week-horsetail-equisetum-arvense.html Roots can penetrate very deep into soils, Roots have been seen to grow down to two metres in depth. The plant also produces numerous rhizomic growths, which enable the plant to colonise areas quickly. Making it a very difficult plant to remove. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Ik heb meermaals gelezen dat heermoes vooral op kalkarme bodems groeit, maar dat klopt dus niet. Ze wortelen wel diep, dat is mijn ervaring in ieder geval. En op de stukken waar ik de heermoes aanpak in de tuin, merk ik ook echt dat het minder wordt. Uitspitten doe ik niet, alleen uittrekken. Het is wel een meerjarenproject en helemaal weg zal het denk ik niet gaan. Quote
RobO Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 oja, en wel de sporendragers verwijderen voordat ze rijp zijn... Quote
rorror Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 24 minuten geleden, RobO zei: oja, en wel de sporendragers verwijderen voordat ze rijp zijn... Wat is de naam ervan? Week terug zag ik ze in het bos, wist niet wat het was. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Realiseerde niet dat het over de heermoes ging. Ik zag die dingen in het bos, zonder groen/begroeing eromheen. Klopt het dat die "padestoel" achtige dingen, eerder op komen, dan groen blad enzo? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 (aangepast) Hier gaan ze gelukkig niet zo diep. Met twee steken diep spitten haal je ze er wel uit weet ik uit ervaring. Ik vermoed dat ze er niet goed tegen kunnen om onder de grondwaterspiegel te groeien, die hier door het kwelwater uit de duinen niet zo diep zit. Tenminste dat is mijn ervaring, zeker omdat ik toch dieper moest gaan om het riet uit te spitten, dat ook bij aanvang op mijn tuin voorkwam. @rorror ze maken geen bladeren maar een soort stengels, en ja het kan zijn dat de sporen in de fertiele stengels eerst boven komen. Met het ouderwetse schoffelen is het ook goed te onderdrukken, maar bij dit weer valt het extra op omdat er door droogte nog weinig kiemten de heermoes opduikt uit de nog vochtige ondergrond. 16 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Heermoes! Drijft ook mij jaarlijks tot wanhoop. Nu hij geïdentificeerd is, kunnen we in het heermoes-topic verder over de beste manier om dr vanaf te geraken. Heermoes bestrijdenhttps://www.moestuinforum.nl/topic/19380-heermoes-bestrijden/?tab=comments#comment-336663 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Vastone Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Bedankt voor alle inzichten! Het is nu zeker nog geen groot probleem en alleen in de voortuin, maar voorkom graag dat het door onkunde en niet weten wat voor plant wel problematisch word. Ik ga me verder inlezen in het andere topic, dank voor de verwijzing! Quote
Samson Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 (aangepast) Ik heb er een heleboel, is dat ook goed? Een heuse quiz! De meesten komen denk ik uit een bloemenmix die ik vorig jaar in de tuin heb gezaaid en zijn overgebleven, andere zijn zaailingen van iets dat er vorig jaar heeft gestaan en weer een aantal zijn gewoon komen aanwaaien of stonden er al toen ik de tuin kreeg en hebben niet in de weg gestaan. Daar gaat hij dan, voor de wasmachine. 1: Van deze staan er een hele hoop, de meesten zijn nog niet zover dat ze al bloeien. Deze is het verst al. Centimeter of 20 hoog 2: Erg mooi fijn blad, leuk om te zien hij zich openvouwt. Bovenin begint al een knop te vormen. 3: Fijn spul, staat vooral langs mijn minivijvertje. 4: Ik noem dit zelf palmboompjes, voor de tropische sferen in de tuin. Heb er een heleboel van, maar ze nemen amper plek in dus in de weg staan ze niet, bovendien trek je ze er zo uit. (edit: brede wolfsmelk?) 5: Knalblauwe bloempjes, woekert behoorlijk dus heb er een hoop uitgetrokken, met name aan de randen van mijn tuin ivm de buren. Maar laat er lekker een paar staan want ze zijn wel erg mooi. 6: Dit staat nu een centimeter of veertig hoog, groeit als kool. 7: Deze staat overal, dacht zelf aan die oranje klaproosjes maar als t een lastige plant is krijg een hoop te wieden. 8: Dik stug blad, centimer of 20 hoog. Komt overal omhoog. (edit: smalle weegbree misschien?) 9: Nu ongeveer een halve meter hoog, lijkt op de volgende maar deze heeft licht gekartelde bladranden. 10: Lijkt dus op de vorige qua groei maar heeft een gladde bladrand en heeft heel ligt behaard blad. 11: Klein met dikke bladeren, een beetje als n vetplantje. Maakt kleine blauwe bloempjes. Eeuwige roem wie ze allemaal weet maar als je me er met maar 1 kan helpen ben ik al heel blij. Dankjewel 17 april 2020 aangepast door Samson Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.