Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vraag bonen

ronmeulen

Recommended Posts

Goedenavond,

ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb zelf niet echt een moestuin, maar een heel aantal jaar geleden heb ik een aantal Wieringer boontjes gekregen en ieder jaar probeer ik nieuwe boontjes te krijgen om zodoende de soort in stand te houden. Ik moet eerlijk zeggen, door werk en verder ook een druk schema is het er een aantal jaar bij in geschoten, maar van de paar boontjes die dit voorjaar nog opkwamen heb ik toch nog een aantal boontjes overgehouden. Dit jaar had ik ook nog de pech dat de slakken bonenplanten ook nogal lekker vinden, dus de oogst was minimaal. Volgend jaar maar extra voor zorgen.

Daarnaast heb ik een tijdlang in Engeland gewoond en van de overgebleven Pintoboontjes, daar gekocht in de supermarkt, heb ik ook een aantal geplant. Deze zijn keurig opgekomen en inmiddels geoogst.

Verder heb ik vorig jaar tijdens een vakantie in Italië bij de locale Agraria een pak met hele leuke rode boontjes meegenomen. 'Stortino di Trento', een mooi en relatief zeldzame boon, daar uit de streek. Deze stokbonen hebben het fantastisch gedaan deze zomer. Een werkelijk enorme oogst van gevlekte kromme boontjes. Overheerlijk. Nog voldoende zaaigoed over voor volgend jaar, maar inmiddels een paar gedroogde peulen uitgepakt.

Als laatste heb ik een rij spekbonen gezaaid, soort: Neckarkoeningin. Ook hiervan heb ik nog voldoende zaaigoed, maar een paar moeilijk bereikbare bonen heb ik inmiddels geplukt en van de boontjes ontdaan.

Nu mijn vraag:

Van zowel de Pintoboontjes als de Stortino di Trento verschilt de kleur van de boontjes met die van de ouders. De bonen van de Neckarkoeningin zijn wel gelijk. De pintoboontjes waren bruin met donkerbruine hoekige vlekjes maar de boontjes die ik geoogst heb zijn crème met donkerbruine vlekjes. De tekening is verder identiek. De bonen van de Stortino di Trento die ik gezaaid heb waren rood/paars met zwarte vlekjes, maar hier zijn de boontjes wit met dezelfde vlekjes. Het lijkt mij vrij sterk dat de soorten zijn gekruist, hoewel je natuurlijk niets uit kunt sluiten.

Zou het mogelijk zijn dat de boontjes later nog bijkleuren of is een kruising de enige verklaring?

Mocht iemand overigens nog belang hebben bij een aantal bonen van de Stortino di Trento: ik heb er nog genoeg, aangezien de verpakking 250 gram was. Daar kan ik de komende 10 jaar mee vooruit, maar tegen die tijd is de kiemkracht er wel uit, vrees ik. Misschien dat iemand er een paar wil ruilen. Bonen waar ik zelf nog naar op zoek ben zijn de Reade Krobbe, het Woudboontje en de Oldambster witte boon. Andere oude Nederlandse rassen zijn ook welkom.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Ron van der Meulen

Ik weet niet hoe dicht je de verschillende bonensoorten bijelkaar hebt gezaaid, maar als de kleur is veranderd, dan is er meestal sprake van kruisbestuiving. Dat is een risico als je binnen 40 meter (volgens de website mooiemoestuin.nl) verschillende bonenrassen zaait. Doordat de bonen dan anders eruitzien (als je echt optisch verschillende bonenrassen hebt gezaaid), is het wel snel duidelijk welke bonen kruisbestoven zijn en welke niet.

Van jouw gezochte bonen, heb ik er 2 (Reade Krobbe en het Woudboontje) en nog een paar andere oude Nederlandse bonenrassen. Zelf teel ik elk jaar 1 soort, om er zeker van te zijn dat er geen kruisbestuiving plaatsvindt. Ben zelf wel op zoek naar 1 Nederlands bonenras, maar ik geloof niet dat die nog te verkrijgen is helaas. 

Je kunt deze bonenrassen ook kopen bij bv Van der Wal zaden.

Kruisbestuiving komt toch echt weinig voor bij gewone boontjes (Phaseolus vulgaris). Wel bij tuinbonen en pronkbonen, maar gewone boontjes hebben als regel zichzelf al bestoven voordat de bloem helemaal opengaat en er een insect bij kan.

Logischer is dat de bonen die je hebt geoogst nog niet helemaal droog zijn en daardoor lichter van kleur zijn. Zeker als ze allemaal te licht zijn is er geen reden om aan kruisbestuiving te denken, dat is zó zeldzaam; het gebeurt gewoon niet dat een hele partij bonen is kruisbestoven.

Als je hele patrij bonen hebt en van één peul wijken de boontjes af, van kleur of formaat, ja dan mag je aan kruisbestuiving denken.

• Like 1

Hier wordt ook zaad gewonnen van eigen bonen.

De Wieringer boontjes heb ik ook  en dit jaar gezaaid voor zaaigoed voor volgend jaar.

Ik deel ook flink uit en dit jaar kwam een novice naar me toe omdat haar boontjes geen mooie tekening/kleuren hadden.

Ze had de bonen te vroeg geoogst en niet laten drogen aan de plant.

IMG_20181006_130441.thumb.jpg.dc4048553d1a82ab5cdb9f8fbc404a90.jpg

• Like 1

Goedenavond, bedankt voor de reacties! Het is inderdaad zo dat alle peulen dezelfde kleur bonen geven, en dus niet slechts eentje een andere soort geeft. Voor de duidelijkheid zal ik twee afbeeldingen toevoegen.

https://www.dropbox.com/s/j1t5cgj86nocqol/IMG-20200830-WA0009.jpeg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/57cm25q2gb09ldo/IMG-20201004-WA0002.jpeg?dl=0

Logische volgende vraag is dan: wanneer is de beste tijd om de bonen te oogsten? De peulen waren al volledig droog en knapperig. Ik was in de veronderstelling dat het dan de juiste tijd was.

Ja, als de peulen al volledig droog en knapperig zijn kunnen ze beter worden geoogst, anders knappen ze maar open, en bij herfstig weer werkt het al helemaal niet om ze te laten hangen.

Het kleurverschil is inderdaad wel wat groot, maar ik zou er toch vanuit gaan dat er geen kruising is geweest. Een jaar verschil maakt veel uit, en wat bonen ook sneller donkerder laat kleuren is invloed van licht. En ze krimpen ietsje na verloop van tijd.

Ik denk dat er wel kruisbestuiving heeft plaatsgevonden, het verschil is wel erg groot. Iets verschil in kleur komt regelmatig voor, dat is normaal, maar zulke grote verschillen heb ik alleen bij kruisbestuiving gezien. Het oogstmoment is wel goed, als de peulen droog en verdord bruin aan de plant hangen.

Volgens de website mooiemoestuin.nl kruisen juist pronkbonen nauwelijks en de overige bonen wel. Met pronkbonen heb ik nog geen ervaring, maar dat bonen kunnen kruisen, wel. Daarom ben ik daar ook voorzichtiger mee geworden als ik voor de zaadwinning bonen teel. Wat teveel afwijkt wordt als droogboon gebruikt en niet voor de teelt. Je kan het ook testen komend jaar door met beide bonen te telen en dan kijken in hoeverre het eindresultaat hetzelfde is. Wil ik ook nog eens gaan doen, maar dat wordt op zijn vroegst pas over een jaar of 2.