Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

nog even voorstellen achteraf

fre3ke

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje actief, maar ik zal me nog voorstellen. Ik heb ook meteen een plaatje bij mijn profiel gezet, van een computerspelletje uit mijn jeugd. Dat spel is uit de jaren '80, ik ben inmiddels 49. Sinds drie jaar heb ik een huis met een grote tuin bij Kleef, dat is 20 minuten rijden van Nijmegen. Daarvoor had ik al jarenlang allerlei planten op mijn balkon in Amsterdam. 

Inmiddels weet ik dat de grond hier vervuild is met zware metalen, dus het is beter om fruit te plaatsen dan groenten. En dan nog een paar groenten die wel kunnen, zoals bonen en tomaten. Het is niet zo erg, ik heb gemerkt dat het groen van wijnranken, of de blaadjes van de witte moerbeiboom, ook prima te eten zijn. 

Een andere aanpassing is aan de droogte. De tuin ligt op een stuwwal, dat betekent 20 meter zand en steen boven grondniveau. De tuin is opgehoogd met geel zand en puin. Het is de laatste zomers vrij droog geweest, en daar heb ik wel last van. Ik heb besloten om compost diep in de bodem te werken zodat de winterneerslag wordt vastgehouden. De druiven doen het probleemloos op deze grond, dus dat is een meevaller. En alle vaste planten die in de winter niet te nat mogen staan, kan ik ook rustig neerzetten. 

Ik ben hobby-wijnmaker, ik maak al jaren wijn van vooral wildpluk. Een van mijn eerste plant-acties was dus om druiven bij de muur van mijn buren te zetten. Die muur is op het zuidwesten gericht en fungeert 's nachts al een kachel, je voelt de warmte 's avonds zelfs, als je bij die muur staat. Maar de druiven rijpen daar zo vroeg, dat ik overweeg om meer zuidelijke rassen te plaatsen zoals Cabernet of Merlot.

Ik hou ook erg van de sierwaarde van een tuin en van het leven. Er zijn veel vogels omdat ik bij een bosrand zit, en omdat ik zelf niet veel in de tuin ben, maar ook doordat ik mulch. Afgelopen zomer heb ik steeds weer merels bezig gezien met hun acties om mulch overhoop te gooien en dan de wormpjes eruit te pikken. Een paar maanden later zag ik de moeder demonstraties geven aan haar jongen, hoe je dat nou doet, mulch opzij gooien met je snavel en dan snel achteruit springen om naar de wormen te kijken. Ik wil nog graag een vijvertje, ik heb al twee keer een salamander-achtige in mijn kelder gevonden bij droogte. 

Als ik beesten tegenkom dan vernietig ik ze liever niet. De slakken zet ik bij de composthoop neer en de rupsen laat ik soms zitten. Engerlingen laat ik ook zitten, het gazon interesseert me toch weinig, het is een waterslurper. Ik heb een deel van het gazon uitgegraven om er bessenstruiken neer te zetten en ik heb alle uitgegraven engerlingen tussen de uitgegraven graszoden gelegd. Denk niet dat ze het daarmee redden maar ik wist geen andere oplossing. Ik heb geen verlichting in mijn tuin, het is er 's nachts pikkedonker. Ik vind dan ook vaak poepjes van wilde dieren in mijn tuin maar tot nu toe kan ik geen vraatschade ontdekken. 

Ik zal eens kijken of ik foto's heb van de tuin zoals hij was toen ik het huis kocht. 

• Like 2

PHOTO_20170821_195057.thumb.jpg.037f7c54fe397f711a21c3ea9004a7e1.jpg

Zo was de achtertuin in het begin, met mijn eerste kersenboompje vol in beeld, en rechts de druiven. Links buiten beeld is de moestuin. Inmiddels is er veel veranderd, er staat een schutting achterin en links, tegen de buren, en het kiezelpad links op de foto is uitgegraven. Ik zal nog een foto plaatsen van hoe het nu is, als ik een foto kan vinden.

PHOTO_20180707_214052.thumb.jpg.c0c524a3340f6db0d0ea30127efb9233.jpg

deze beestjes weten op de een of andere manier mijn kelder te vinden als het buiten heet en droog is. Maar er is daar verder niets voor ze, dus ik breng ze naar de buurvijver waar ze waarschijnlijk twee weken eerder juist vandaan zijn vertrokken. Er zit wat puin uit de kelder op zijn rug gekleefd maar verder is hij prachtig.  

Leuk dat je je alsnog voorstelt. En te weten dat je hobby wijnmaker bent. Het lijkt me een behoorlijke tegenvaller als blijkt dat je grond vervuild is, gelukkig kan je er iets positiefs uit halen/. Ik wist niet dat je bij vervuiling van zware metalen wel fruit kan telen, hoe zit dat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@appelvrouw, het komt volgens mij doordat de metalen vooral opgenomen worden in bepaalde plantendelen. Sla, spinazie, asperges etc. van vervuilde grond is ongeschikt om te eten. Er zat een lijstje bij mijn rapport, waarop stond wat echt niet geteeld kan worden op vervuilde grond, wat onder voorwaarden geteeld kan worden (aardappels) en wat wel (fruit, noten, tomaten, bonen).

Vervuilde grond kan ook worden gezuiverd door bepaalde planten te telen, zoals brassica, en peentjes. Die gooi je vervolgens bij het restafval. Ook bepaalde rietsoorten nemen goed vervuiling op. Even terzijde: ik koop altijd vlees van wildgrazers uit onze Nederlandse natuurgebieden, maar onlangs werd er vlees teruggeroepen vanwege te hoge dioxine-waarden. Deze dieren eten alleen maar gras en kruiden in natuurgebieden. Ik denk dat de dioxine ook hier komt van vervuilde planten, zelfs in natuurgebieden komt het dus voor. Dioxine is overigens niet wateroplosbaar, maar alleen oplosbaar in vet.  

@rorror , het is een game&watch van Nintendo, een 'handheld' 2-in-1 (je kan spelen op 2 verdiepingen). Het heet Greenhouse. Ik had destijds beter Donkey Kong kunnen kopen van mijn geld, maar die had mijn buurjongen al. Achteraf heb ik nog een paar van deze spellen verzameld, dus ook de beide Donkey Kongs, ze zijn erg mooi om te zien en leuk om te spelen, maar je kan ze dus niet op je dos-emulator krijgen.  

De tuin is nu een beetje een slagveld van verandering, ik zal kijken of ik een foto heb uit dezelfde hoek genomen. 

Edited by fre3ke