Jorieke123 Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Info volgt Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Je houdt ons wel in spanning hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Ze is die potjes natuurlijk eerst even allerlei tests aan het laten ondergaan om strakjes een compleet gedocumenteerd verhaal te leveren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Nieuw experiment Jorieke?Bij mij gaat het goed, of bemoei ik me nu met iets waar ik niets van snap ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Nee, niet mijn experiment Het gaat hier om de potjes van o.a. parfait (en leifheit) met speciale deksels waardoor ze in de weckpan kunnen. In een schoonmaakwoede heb ik het topic verwijderd waarin Veuvecouderc over die potjes vertelde (en een filmpje liet zien). Dus ik heb haar gevraagd hier meer uitleg te geven. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Ik heb inmiddels geweckt met gewone jampotten. Kan dat dan wel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Ik heb 1 zo'n potje gebruikt voor jam. Merk wat erop staat is "Ball". Vind ze niet handig in gebruik voor jam dan. Mocht je iets wecken wat je er in 1 x uitgiet, lijkt het me geen probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Daar ben ik dan. Ik zelf heb de twitst-off potjes nog niet gebruikt. Ze zijn - hier in ieder geval - duurder in het gebruik dan de potten met rubberen ringen. Ik ga de potjes wel gebruiken, namelijk als we weer eens pate gaan maken, van vlees of van de paddenstoelen (maar die duren nog een jaartje of twee ). En persoonlijk vind ik pate maken (zeker van vlees) zo arbeidsintensief dat ik niet een paar ons ga maken. Eerder een paar kilo! En die pate lijkt mij handiger te conserveren in de twist-off potjes. Ik vind ze handiger in gebruik dan die beugelpotten als je er iets in hebt dat je niet in een keer op eet en de potjes dus weer wilt hersluiten. Ik heb nu ook jam in de beugelpotten (niet gesteriliseerd maar ik had gewoon geen andere potjes meer) en ik vind dat gewoon niet handig. De potten zonder beugel (maar met die klemmetjes die je er opdoet tot ze goed vacuum zijn) kun je volgens mij sowieso niet gebruiken voor iets dat je niet in 1 keer opeet. Je kunt ze namelijk niet meer hersluiten, toch? Hetzelfde geldt voor de twist-off potten van Leifheit en Ball, omdat het deksel dat je hergebruikt een groot gat heeft wat bij het conserveren wordt opgevuld door de tijdelijke capsules. Bij de twist-off potten van Le Parfait zit de capsule onder het 'normale' deksel. Na het openen haal je die capsule eraf en kun je dus het 'normale' deksel gebruiken om de pot te hersluiten. Affijn, tegen de tijd dat ik eraan toe ben zal ik jullie laten weten hoe fijn ze werken Hieronder drie foto's waarop hopelijk duidelijk wordt wat ik hierboven beschrijf: foto 1 Ball, foto 2 Leifheit, foto 3 pot met deksel Parfait, foto 4 capsule Parfai Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 (ben pas op de helft met lezen, maar er zijn plastic deksels om de potten zonder klemmen te hersluiten, ik zag ze bij de welkoop loggen Nu lees ik weer verder...) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 maar er zijn plastic deksels om de potten zonder klemmen te hersluiten Okee, maar mij lijkt dat ook niet ideaal. Koop je er bijvoorbeeld 4, maar ineens heb je toch zin om ook die 5de weckpot te openen maar dat kan dan weer niet want je heb geen deksel over. En je moet al die deksels van je weckpotten weer ergens bewaren - waar je ze weer terug kan vinden - tot je pot leeg is. Misschien is het een overweging voor mensen die netjes, georganiseerd en zorgvuldig zijn maar mij lijkt het onhandig en omslachtig. Voor hersluitartikelen die je wilt steriliseren (dus niet de jam-methode) zou ik dus altijd voor zo'n twist-off deksel gaan. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annette Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Ja ik ken dat systheem wel met die deksels, heb ze zelf gebruikt toen ik in Frankrijk woonde.Alleen zat er toen geen gat in de deksel, niet echt handig !Ik maakte wel pate erin, in kleine potjes, en dankzij de deksel was het in de koelkast nog te bewaren. Quote http://www.doudou-creaties.nlhttp://www.epipen-tas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts