RobO Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 zoals hierboven: waarom splijten mijn droogboontjes die in de kas hangen te drogen nu in tweeën? te vochtig? te heet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Meestal splijten ze doordat de droging te snel gebeurt; de schil van het boontje kan dan al behoorlijk droog zijn, en gekrompen, terwijl de massa binnenin nog vochtig is en niet gekrompen. Boontjes drogen ook het best in de schil, zodat de krimping gelijkmatiger gebeurt. De exacte situatie ken ik niet, maar te vochtig lijkt me niet, dan zou je eerder ontkieming verwachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Ik heb bij de buiten droogbonen soms ook gespleten exemplaren. Misschien komt het doordat de boon al aardig droog is maar door de hoge luchtvochtigheid op sommige dagen weer snel opzwelt. Ik weet niet of je dat bedoelt? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 10, 2020 Author Share Posted October 10, 2020 dank Roeier en Patrijs: zou kunnen, ze hangen in de schil aan hun stengels in de kas sinds een week of 2 het was heel heet en nu weer nat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 Ik heb ze naast de houtkachel gelegd in bakken vanwege de hoge vochtigheid buiten en het maar nat blijven van de peulen. Zeer snelle droging dus en van splijting geen sprake. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 Ik haal ze nu ook nar binnen, en handmatig uit de peulen, laat ze op de vensterbank drogen in ondiepe schalen. Een lading te veel opeen laten staan en een paar dagen weg geweest, die boontjes kon ik weggooien vanwege schimmel.... jammer want het was al met al veel werk. De lucht is soms flink vochtig hier aan de kust met zo veel regen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 10, 2020 Author Share Posted October 10, 2020 ja, heb ze nu ook met de hand uit de peulen gehaald, puntje uit elkaar trekken en daarna alles over een zeef wrijven waren een paar bruin geworden dus net op tijd denk ik nu binnen verder drogen en een nachtje in de vriezer dan zaaigoed kiezen en de rest opsmikkelen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts