miekebonje Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Hoe bescherm je dan best de knoppen tegen nachtvorst? Onze kiwibes (issai) gaat zijn 3de zomer in. Ik lees dat de plant toch 1 meter zou groeien op een jaar. Van mij is dat 10 cm Weet iemand de oorzaak hiervan? De plant is nu 50 cm groot. Vorig jaar hingen er bessen aan, maar verschrompelden na een tijdje. Het jaar daarvoor waren de bladeren in augustus al verdwenen... Quote
Goldfish Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 (aangepast) @ Mieke, Die 10 cm per jaar klinkt niet goed, erg jammer voor je. Kan van alles zijn: voeding (magnesium tekort???), slechte afwatering, hittestress etc. Ik hoop dat één van de meer ervaren lezers een goede diagnose kan stellen en een oplossing voor je heeft. Staat de plant in kalkrijke grond? Wat de vorstbescherming betreft, komende nacht worden de liefhebbers in Nederland voor het eerst dit voorjaar serieus getest door de natuur. Zelf houd ik het op een combinatie van: 1. de bodem ontdoen van mulch etc. en/of het eventuele naburige gras kort afmaaien en daarna de bodem flink nat maken (scheelt al snel 2 tot 3 graden, doordat een natte kale bodem heel goed warmte onttrekt aan de grond) 2. bij zwaardere vorst: afdekken/ inpakken met fleecedoek (fleecedoek, eventueel wat bamboestokken en touw). Wel veel werk bij grote planten.... 3. het verwarmen met paraffinekaarsen, vuurpotten of een oliestel. Zelf probeer ik het dit jaar met goedkope grafkaarsen (Action, 55 euro cent, branden 40 uur, zijn te hergebruiken). Afhankelijk van de hoeveelheid vorst en afmeting van de plant zet ik er 1-3 neer. Geen idee of dit genoeg warmte genereert bij windstille condities, maar alles is meegenomen. Succes! Vincent 20 april 2014 aangepast door Gast Quote
simonvb Geplaatst: 29 maart 2014 Geplaatst: 29 maart 2014 Ik ben achter een vitikiwi en een kokuwa gegaan. Hopelijk kan ik binnen een 2-4 jaar zeggen hoe ze het doen. Quote
weknow Geplaatst: 29 maart 2014 Geplaatst: 29 maart 2014 Ik lees dat de plant toch 1 meter zou groeien op een jaar. Van mij is dat 10 cm @ Mieke. Ik heb nu 4 Issai's staan. In verschillende grootte en van verschillende leveranciers gekocht. Een gaat 2e jaar in, 2 stuks jaar 3 en 1 voor het 6e jaar. Maar de grootte en kwaliteit van de gekochte planten was ook nogal verschillend. Mijn ervringen tot hier toe: Eerste 1 a 2 jaar zeer geringe groei is normaal! Het is ook nog afhankelijk van het aantal scheuten dat je laat staan. Bij 1 stam en wegsnoeien van alle andere scheuten (zoals bij een druif dus) is er wat meer groei. Ik zelf geef de voorkeur aan 3 a 4 hoofdtakken en dus een soort zuilvorm. Jaar 1: bijna geen groei daarbij. Jaar 2 ca. 30 cm. Jaar 3 en 4 gaat ie ineens heel hard.Bij een plant in jaar 2 enkele bloemen en vruchten. De oudste struik begon pas in jaar 4 (de 4 hoofdtakken waren toen al rond de 2 meter!) zeer goed te dragen. In jaar 3 slechts 20 a 30 bloemetjes. Zo overtuigend dat ik dus meer planten heb gekocht. Dit jaar pas voor het eerst wat vorstschade aan de beide 2 jarige planten. Verleden week, 1 x min 2. Enkele uitgelopen bladknoppen op ca. 30 cm hoogte zijn zwart geworden. Voor de rest en aan de andere struiken gelukkig geen schade te zien. Grappig dat in deze zeer zachte winter er wel schade is door vorst en verleden jaar toen het in april nog flink vroor helemaal niet. Dat ligt ongetwijfeld aan dat de planten begin maart al waren begonnen uit te lopen. Andere jaren pas rond half april. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mispel Geplaatst: 31 maart 2014 Geplaatst: 31 maart 2014 Ik heb zelf ook 4 Issai plantjes staan. Ze klimmen op een rozenboog, en ik moet zeggen dat langs de ene kant van de boog een spectaculaire groei vastgesteld kan worden, terwijl de andere kant maar wat aanmoddert. Ik heb hiervoor drie verklaringen: - De plantjes zijn geplaatst in schrale grond, die door een decennium aan lavendelplanten volgens mij helemaal is 'leeggezogen'. Ik ga dit seizoen extra bemesten.- Ze zijn niet voldoende diep gepland, waardoor een deel van de wortels weer bovenaan vrijkomen. Ik ga hier extra zand storten en dit aftoppen met een mulchlaag.- Ze staan sterk in de wind. In de winter hebben zij dus meer last van de koude. Hoewel dit argument misschien niet zo sterk is, gezien Issai planten flink wat koude kunnen verdragen. Dit jaar lopen ze allemaal sterk uit, hebben ze weinig last van schade dus ik verwacht een sterk jaar! Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 april 2014 Geplaatst: 6 april 2014 Een betere foto gaat me waarschijnlijk niet lukken. Even een vraagje over mijn kiwibessen en snoeien ( op de eerste pagina van dit topic stond een link, maar die doet het niet). Mijn vrouwtje kiwibes ( ken`s red) heeft twee scheuten die ober de pergola zijn gespiraald en tot boven mijn hoofd groeien..van onderen zijn er dan nog wat kleinere takjes zoals bij met mannetje( Weima geloof ik, weet het niet zeker meer, welke verkocht je samen Frank?)op de foto.De mann kiwibes is niet hoog..misschien tot aan de knie..zie foto. Moet ik hiervan wat snoeien? En zo ja wanneer? De bessen zijn in 2012 geplant. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 april 2014 Geplaatst: 7 april 2014 Is er niemand die mij hierin kan adviseren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Goldfish Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 (aangepast) @ Appelvrouwtje De correcte link is: http://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php. Mocht dat onvoldoende informatief zijn, dan lees ik dat nog wel. Ik moet ergens op mijn harde schijf nog wel wat andere info hebben staan. Wanneer je bij Frank een mannetje gekocht hebt, is het een Weima maar ook wel Weiki (m) genoemd. Is namelijk de tegenhanger van de Weiki (v). 20 april 2014 aangepast door Gast Quote
Mispel Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Ze gaan er ook dit jaar weer hard tegenaan en zitten propvol met bloemknoppen. Gaat weer een lekkere oogst worden! Quote
Goldfish Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Siberische Kiwibes " Ananasnaya" in bloei (begin jaar 2). Omdat het mannetje "Adam" dat er naast staat zijn werk niet op tijd doet, heb ik de bestuiving handmatig uitgevoerd met hulp van een bloeiend Kolomikta mannetje aan de andere zijde van het huis. Levert een handvol naar ananas smakende bessen op dit jaar. Quote
carsten888 Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 (poeh. hele discussie doorgelezen. Maar geen antwoord gevonden.) Moet er een net over de kiwibes heen om te voorkomen dat vogels ze eten? Bij ons kun je geen enkele pruimen, kruisbes, aalbes, framboos ect. oogsten als er geen net over zat. Wordt minikiwi door duiven gegeten? Quote
thea Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Als pruimen uit jullie boom wordt gegeten ,dan eten ze de kiwi's ook. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
carsten888 Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Als pruimen uit jullie boom wordt gegeten ,dan eten ze de kiwi's ook.duidelijk. dank je. Quote
powerlite Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 kiwibessen laten vogels vrij lang met rust , omdat die groen zijn , maar bosduiven vreten alles wat onrijp(=groen) is. ook andere vogels zullen ervan smullen eens ze geproefd hebben hoe lekker deze groene kleintjes zijn Quote
Mispel Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Wat doen jullie op gebied van bemesting? Ik heb twee van de vier struiken die echt niet willen groeien en ik denk dat het aan de bodem ligt. Ik ben van plan om alle vruchten eruit te knippen zodat ze al hun energie in groei kunnen steken, zou dat werken? Quote
John73 Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 hallo weet iemand misschien waar ik in nederland een vitikiwi of een kokuwa kan kopenik weet dat ze bij proeftuin te halen zijn maar in nederland heb ik ze nog niet gevonden Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 Weet je de Latijnse namen? Deze bijnamen kunnen plaatselijk zijn...ik weet zo niet over welke je het precies hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
John73 Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 Actinidia arguta vitikiwiActinidia arguta kokuwa dat zijn ze Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 Aha...het zijn dus gewoon 2 rassen Dank je, John, voor je geduldige uitleg. Ik ga eens zoeken voor je Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 De A. a. Kukowa in Vlaanderen en Duitsland op meerdere plaatsen. In Nederland bij kwekerij Auke Kleefstra in Friesland en soms bij Esveld planten in Boskoop en op bestelling bij A touch of Green in Amstelveen. De A.a. Viti Kiwi (2 woorden!) in Nederland nergens te vinden. Alleen in de proeftuin in Zomergem (B) en Duitsland. Heb buiten mijn 4 Issai's zelf net 4 ándere kiwibessen geplant: Weiki man + vrouw, Ken's Red en Purpurna Sadowa Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
simonvb Geplaatst: 10 januari 2015 Geplaatst: 10 januari 2015 In de proeftuin wordt de vitikiwi toch als 1 woord aangegeven en staat zo ook op het bijgeleverde etiket als handelsmerk ® (met website http://www.clematis.com.pl komt dus waarschijnlijk vanuit Polen ). Quote
AshaiRey Geplaatst: 11 januari 2015 Geplaatst: 11 januari 2015 Klopt, die komt uit Polen.Proeftuin heeft een overeenkomst met die kweker en mag die (in België) aanbieden. Quote Groetjes,Bram
Frank Houweling Geplaatst: 11 januari 2015 Geplaatst: 11 januari 2015 Deze poolse meneer is ook elk jaar op het plantarium en op IPM Essen te vinden, waar je de kiwibes kunt bekijken en (misschien) proeven. Daar heb ik bepaald dat ik hem niet interessant vind, maar misschien voor de geïnteresseerden wel eens leuk om te kijken. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Goldfish Geplaatst: 11 januari 2015 Geplaatst: 11 januari 2015 @ Frank, vind je de VitiKiwi minder dan Actinidia Arguta Issaï qua smaak/opbrengst of is deze vergelijkbaar (wat mijn verwachting is). Trouwens, bedankt voor de tip over de beurs in Essen (Dld). Wie weet dat ik eind deze maand ga kijken. Quote
powerlite Geplaatst: 11 januari 2015 Geplaatst: 11 januari 2015 Ik heb hem pas vorig jaar geplant , kan spijtig genoeg niet antwoorden uit ervaring.Hij zou stukken beter moeten zijn dan issai , zowel wat vruchtgrootte als opbrengst en smaak betreft.Issai is in mijn ogen 1 van de minst interessante kiwibes. Alleen erg nuttig voor mensen die maar 1 plant kunnen plaatsen wegens zijn zelfbestuiving.Als je kunt kiezen tussen issai en vitikiwi zou ik die laatste nemen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.