Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?

Featured Replies

Geplaatst:

@Rookiewat heerlijk, zo zou ik ook wel willen wonen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

We vinden het heerlijk hier, rondom vrij uitzicht.

We kunnen het weer zien aankomen, ik vind dat geweldig.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ben op dit moment wat aan het experimenteren met elektrische bijverwarming. Met een hoekhuis (huur) met 8 zonnepanelen zitten wij wat stookkosten betreft al jaren op wat iemand in Nederland gemiddeld normaal voor een apartement verbruikt. Dus daar doen we het best goed. Maar toch schrok ik een beetje van de afrekening van het afgelopen jaar qua gas.

Ik kook al een aantal jaren elektrisch en onze gaskosten zijn dus ook vooral van verwarmen en douchen.

Dus nu heb ik voor het bijverwarmen een vrijstaand infraroodpaneel en een elektrische deken (die had ik al, ooit gekocht om een indigo-urine verfbad op gang te houden in de winter, maar je rook het al bij de voordeur 😂) Ik wil ook nog een plafondpaneel. In principe zou dat genoeg moeten zijn om in de winter overdag behaaglijk te zijn, met de elektriciteit van de zonnepanelen. 's Avonds dan de CV aan.

Catootje is in ieder geval al blij met de elektrische deken

IMG_20251005_182844350_PORTRAIT.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Momenteel produceer ik alleen maar CO2 in verband met de fermenterende zuurkool.

Maar dat wordt wel gecompenseerd 😉. 5 minuten douchen allemaal. Heel soms wordt er gesmokkeld na een voetbalwedstrijd in de regen. Verwarming overdag tot max een temp van 19 graden. Mijn man en ik werken allebei voornamelijk thuis, dus het is wel fijn als je nog kunt typen. We werken in dezelfde werkkamer. Na 21 uur gaat de cv naar 15 graden. In de zitkamer een elektrische (ingebouwde) kachel die daarna niet al te lang aangaat. En we hebben van die electrische verwarmingskussens van Stoov. Knus met andere woorden. Verwarming slaapkamers sowieso alleen op de antivriesstand. Watertemperatuur cv-ketel op 60 graden, dus zeker niet op de max.

Geplaatst:

Oh ja, nog vergeten. Ik heb voor alle ramen, voordeur, balkondeuren en openslaande deuren naar de tuin tochtrollen op maat laten maken. We hebben een oud huis dus geen één standaardmaat paste.

Geplaatst:

Hoekhuis met zonnepanelen en vloer isolatie. Gekeken of er spouwmuurisolatie kon, helaas niet. Oude resten in de spouwmuur en om dat weg te halen is een duur grapje dus ons aangeraden om dat niet te doen.

Verwarming staat op 17,5gr, alleen in de kamer waar ik vrnml werk soms op 18,5gr

Als t erg koud is hebben we in de woonkamer een houtkachel staan die dan lekker aangaat.

Vest etc is ook wel handig.
Nog steeds problemen met de verwarming net als vorig jaar dus de hele zooi van toen maar weg gehaald en nu gewoon op de ouderwetse manier met thermostaatkranen. Gaan zien of t werkt 😁

Geplaatst:
23 minuten geleden, Lia56 zei:

Nog steeds problemen met de verwarming net als vorig jaar dus de hele zooi van toen maar weg gehaald

Och Lia, zit je nog steeds met die ellende! Ik snap dat je de zooi geruimd hebt. Wel heerlijk dat jullie een houtkachel hebben, dat lijkt me zo fijn! Die willen wij ook nog wel 😊. Ik vind je wel een bikkel hoor, met die 17,5 graden! Dat gaat me toch net te ver, krijg ook pijn aan gewrichten en zo.

Hier is trouwens ook spouwmuurisolatie lastig. Er is wel een spouw, maar die is te smal. Huis is uit 1935, toen bouwden ze heel anders. Wel mooier, met prachtige kozijnen, plafonds en ramen…. Maar ja, lastig te isoleren nu. Bovendien, als spouwmuurisolatie wel had gekund, betekent dat iedere halve meter een gat in de voeg. Ik wil geen 1000 gaten in onze mooie knipvoegen 😔.

We hebben overigens ook overal radiatorfolie en radiatorventilatoren en tochtstrips bijvoorbeeld bij ramen en kelderdeur. We hebben dan wel weer zo’n toffe kelder zoals veel huizen uit die tijd 😃. Voor het kelderraam plak ik bubbeltjesplastic in de winter. Dak hebben we laten isoleren.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel van de maatregelen genomen zijn tijdens de energiecrisis op z’n hoogtepunt. Een maandelijkse rekening van 650 euro kan gewoon niet en dat was wel de realiteit. Nu is dat weer redelijk genormaliseerd, maar hebben we de maatregelen er wel in gehouden. Oók i.v.m. co2 uitstoot.

Wat ik bijvoorbeeld ook altijd doe, is na ovengebruik (die gebruiken we hier meermaals per week), tijdens het afkoelen het deurtje openzetten. Daar heb je in de keuken lang profijt van! Pasta koken bijvoorbeeld, 2 tot 3 minuten voordat het gaar is, zet ik het fornuis uit. Deksel op de pan en het is alsnog binnen de tijd gaar. Scheelt de helft van de co2 uitstoot. Als de verwarming aan staat, alle deuren van de slaapkamers dicht. Waterbesparende douche, betekent minder co2 uitstoot. In de winter, een tochtgordijn in de hal bij de voordeur, zoals ze in de kroeg hebben 😊. Dat soort dingen.

Geplaatst:

Rijhuis hier ,ongeveer 30 jaar geleden gerenoveerd mét (amper bestaande) isolatienormen uit die tijd,maar helaas na al die jaren geen enkele factuur meer beschikbaar om die 'fake' EPC score te bepalen.Maar wat wij wél weten is dat het hierbinnen nóg altijd 23 graden Celsius is zónder dat er verwarming aanstaat.

Het doorsnee jaarlijkse aardgasverbruik van een gezin van 4 zit ongeveer op 17.000 kWh.Ons gezin zit op 10.000 kWh,maar tóch zal de EPC waarde van onze woning bepaald worden op theoretische gegevens ipv effectief energieverbruik.😏

En wat de Co2 uitstoot betreft,beseffen de meeste mensen dan niet dat bomen Co2 NODIG hebben om te functioneren?Plant meer bomen,en het Co2 probleem lost zich op.Maar als er jaarlijks duizenden hectares regenwoud gekapt worden,vergroot de mensheid het Co2 probleem.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.