Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?


henkg

Aanbevolen berichten

@rorror ja, dat is mijn idee ook. Alle (nieuwe) zonneparken off-grid te houden en waterstof laten produceren. Heb je ook geen last van overbelasting van het stroomnet.
Het waterstof kun je dan gebruiken in de plaats van aardgas (elektriciteitscentrales, woningen, en ook auto's).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg je eigenlijk de energiebelasting als plus uitgekeerd? Als je zelf energie opwekt,en daardoor onder het minimumgebruik per huishouden komt? 
Nee, de energiebelasting wordt verlaagd met ongeveer 8 cent per kWh. Als je (na saldering) stroom hebt verbruikt, betaal je dus per kWh minder. Maar als je over het jaar 2022 netto teruglevert dan heb je er totaal niks aan.
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Over de salderingsregeling zonnepanelen (NL):

Het ziet ernaar uit dat het begin van het zeer geleidelijk afschaffen daarvan wordt uitgesteld, met minstens een jaar.

Milieucentraal: "De overheid is van plan om de salderingsregeling af te bouwen vanaf 1 januari 2023. Maar de plannen zijn nog niet definitief. Waarschijnlijk gaat de afbouw pas later dan 2023 van start. Maar niks is nog zeker."

 

Genoeg reden om nu te bekijken of zonnepanelen (+ warmtepomp?) ook voor jou haalbaar zijn.

Door de sterk gestegen gas- en elektriciteitsprijzen is er een run ontstaan op zonnepanelen en (hybride) warmtepompen. Houd er dus rekening mee dat je voor de installatie ervan niet direct aan de beurt bent.

 

Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Afgelopen jaar had ik ondanks het verbruik van de hybride warmtepomp toch bijna 0 op de elektriciteitsmeter, én daarnaast een veel lager gasverbruik. Duurzaam (veel minder fossiele brandstof), én goed voor mijn portemonnee.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had geluk dat ik een driejarig contract kon afsluiten bij nieuwe energiebedrijf, een paar maanden voordat de gasprijs omhoog schoot. Desondanks ben ik zuinig met gas; kook minimaal op mijn gaspitten, meer elektrisch.

 

Huurhuis nieuwbouw, goed geïsoleerd, vloerverwarming op gas begane grond en met radiatoren op 1ste etage. Ketel staat op zolder. Zes zonnepanelen op het zuiden.

 

Beneden in de keuken warm water gebruiken kostte veel tijd, water en gas om het water op te warmen. Vooral de kleine afwasjes - met de hand, geen afwasmachine - leken me behoorlijk verspillend. Keukenboilertje onder aanrecht geplaatst en nu direct warm water.

 

In de douche is een radiator op de gasverwarming, die kan laag blijven staan. Tijdens het douchen - zo mogelijk overdag - zet ik een elektrische radiator aan, ik ben een koukleum ofwel warmte minnend.

 

Als klap op de vuurpijl heb ik de auto weggedaan, na de laatste keer dat ik pech onderweg had. Direct de auto naar de sloop laten slepen door de wegenwacht. Terug naar de fiets, zo nodig met fietskar. Het is even wennen zonder de luxe van een auto, dat wel.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek pas zonet naar de energieprijzen op dit moment, bij Eneco, en ik schrok enorm. Het is nog veel erger dan ik dacht:

(Bij een nu af te sluiten variabel contract, vaste contracten kunnen nergens meer worden afgesloten)

 

Gas: 2,77 per m3 (2e helft 2021 betaalde ik 0,86 bij Delta, en nu, 1e helft 2022: 1,34)

Elektriciteit: 0,69 per kWh (in 2021 betaalde ik 0,23 bij Delta, en nu, 1e helft 2022: 0,28) 

 

Geen wonder dat er een run op zonnepanelen en warmtepompen is.

De subsidie op warmtepompen is in 2022 verhoogd:

Voor een hybride warmtepomp op buitenlucht krijg je tussen de € 1.950 tot 3.000 subsidie. Dat is ongeveer 50% van de aankoopprijs.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiesubsidies-en-leningen/subsidie-warmtepomp/

 

Wat blijft: Maatregelen (ca. 3 jaar geleden) nam ik i.h.k.v. duurzaamheid. Als alles bij elkaar op termijn kostenneutraal zou zijn (en dat was het, heel ruim), dan zou ik al blij zijn. Dat het nu nog veel meer in mijn portemonnee scheelt is mooi meegenomen. Daarnaast blijft er meer gas over voor anderen: mijn jaar-gasverbruik ging van 1150 m3 naar 230 m3, elektriciteit van 4400 kWh naar bijna nul. In een klein huis van 1950, wel redelijk goed geïsoleerd.

 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Maandag een loodgieter langs geweest . 

Houtstoof is besteld die gekoppeld word aan CV . Nieuwste generatie 20 kw waarvan 13 naar buffervat voor CV. Stook enkel met kaphout van tronken lijkt me nog altijd meer ecologische dan pellets te stokken en er moeten geen bomen sneuvelen om te stoken . En buffervat zodat er ook verwarmt kan worden als stoof niet meer brand .  En warm water van stoof kan niet rechtstreeks gebruikt worden omdat dit te heet is voor de vloerverwarming die overal ligt .

 

Meteen maar prijs laten maken van zonneboiler om zo ook buffervat op te warmen en voorziening van tapwater als zonnepanelen er toch liggen als prijs meevalt.   

 

Mazout ketel blijf de eerste jaren nog parallel op verwarmingssysteem staan om een inschatting te kunnen maken hoeveel we deze nog nodig zullen hebben . En kosten wat te spreiden.

 

Lijkt me toch een mooi begin om voetafdruk te verkleinen . Maar de wet blijkbaar niet . Je mag geen aanpassingen meer doen aan een verwarming op mazout . Dus een zonneboiler tussen plaatsen om zo het verbruik van de mazout ketel te verminderen mag niet . 

 

Dus met beperkt budget of recente ketel dat het eigenlijk zot is om deze al weg te doen mag je geen aanpassingen doen om u systeem ecologischer te maken . 

 

Er is wel een uitzondering als er geen gas ligt voor de deur en je kunt er niet op aansluiten mag het wel . En de gasleiding ligt tot 2 huizen van mij dus een 50 m daarom mag ik deze plannen wel uitvoeren lag de gasleiding 50 meter verder dus niet . Hoe absurd kan de wetgeving zijn ? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, onze oude boerderij is niet zo makkelijk te isoleren, dus er komt nog wel wat Co2 los hier.

We gaan er maar vanuit dat ons (voedsel)bos van 1 ha dit een beetje compenseert.

En er wordt nog weinig gas gebruikt, we stoken nu hout.

We verkeren in de gelukkige omstandigheid dat er hier altijd hout te krijgen is.

Zonnepanelen leek ons wel wat. Maar we willen ze niet op het dak, geen gezicht.

Bij onze gemeente kregen we te horen, op  het dak of gewoon niet, Gemeente beleid.

En dan te bedenken dat we ruimte zat hebben en de panelen dus precies zuid zouden kunnen richten.

Nope. Nou, dan niet, dan doen we maar niet duurzaam. Pfff..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe vaak zit je nou naar een dak te staren? Als er wel een plek is waar je er geen last van hebt, is het volgens mij het dak.
En anders kun je ook zonnepanelen met kunst erop kopen. Zonnebloemen of een bos, of de Mona Lisa. Net wat je wilt. Uiteraard voor een leuk prijskaartje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die zonnepanelen ook gruw lelijk, dus kan me echt wel voorstellen dat iemand  ze echt niet op het dak wil! 
zeker als je op eigen terrein plek zat hebt om ze ook te plaatsen. 
In mijn straat heeft iedereen die aan mijn kant zit geen zonnepanelen….te laat/ te kort zon! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Mellie, ik kijk regelmatig naar onze boerderij en doe dat met voldoening.

Ik kan naast de oprijlaan een smak panelen kwijt waar je niet overheen kan kijken en dat heeft de voorkeur.

Enkele kilometers vanaf ons stee  ligt een immens zonnepark en een tweede in aanbouw.

Niet één paneel op een dak, alles op de grond.

Die gemeente kan me wat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zonnepanelen helemaal niet lelijk. In elk geval niet lelijker dan de meeste dakpannen. Daarbij leveren ze ook veel op: geld, betere wereld, goed gevoel. Wellicht wordt de salderingsregeling afgeschaft, maar dan zijn er lucratieve mogelijkheden, zoals thuis batterijen/accu's voor thuis om op te slaan, uit te putten als er te weinig zon is. Die dingen worden al steeds beter, begrijp ik, en ook goedkoper als de vraag ernaar gaat stijgen.

 

Maar een tuinliefhebber die geen oog heeft voor klimaat en milieu, kan dat samen gaan?

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mellie zegt: hoe vaak zit je nou naar een dak te staren?

 

Met mijn vrij onschuldige tel-tic kijk ik regelmatig naar daken van huizen en tel de zonnepanelen. Meestal een even aantal, het vaakst hier in het dorp hebben ze zes of acht panelen. Nu is er sinds kort een ticje bijgekomen: mondkapjes tellen die op straat liggen. Maar zoals Ramses Shaffy erover zong, kijk ik toch liever omhoog, net als Sammy word ik daar vrolijker van.

 

Zou het met veiligheid te maken hebben dat ze wel op de daken mogen maar niet zomaar ergens in de tuin? Zonneparken zijn goed afgeschermd van bezoekers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoger de zonnepanelen staan, des te minder kans dat er schaduw opvalt. Dat komt het rendement enorm ten goede. Zeker op platte daken - school- en verenigingsgebouwen, kantoren en dergelijke - doen ze geen vlieg kwaad, vangen ze veel zon en nemen ze geen plek in van kostbare grond.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zonnepanelen helemaal niet zo goed voor het milieu. De productie is een drama voor het milieu, maar daar merken wij (de gebruikers) natuurlijk niks van. Ook het afval van kapotte panelen is waardeloos voor het milieu, maar daar merken wij ook niks van. Net zoals bij de windmolens, daar kun je ook niks met een afgeschreven windmolen doen. Kortom, dat moet beter.

 

Als er hier zonnepanelen komen (ik geloof niet dat je er omheen kunt), dan wil ik ze ook niet op het dak. Ook in verband met de brandveiligheid, want die dingen produceren ook veel hitte.

 

In Duitsland is de salderingsregel ook nog eens minder gunstig en de piekmaanden dat je energie nodig hebt, zijn toch de wintermaanden. Dan is er minder felle zon. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zonnepanelen liggen, maar voordat ik ze heb gelegd mij goed ingelezen en laten informeren. Wanneer je ze op het dak legt is de kans bijzonder klein, er is van de afgelopen jaren maar 1 brand bekend van zonnepanelen op de dakpannen. De andere branden zijn alle van indak-systemen, daar waar zich stof kan verzamelen bij de stekkers. Wanneer de stekkers dan ook nog niet goed zijn gemonteerd krijg je een grote warmteontwikkeling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu 15 maanden zonnepanelen en met de huidige prijzen er enorm blij mee.

Lekker kacheltje draaien overdag, zodat de cv niet aan hoeft...

In de avond een extra dikke broek aan en ik vind het al weer prima.

Ik kan niet goed tegen warmte, ik zie dan ook een op tegen de zomer..

 

Ik ben blij met de zonnepanelen. Ze zijn wel gehuurd, maar alle financiële shit is achter ons en aan het eind van het jaar willen we ze betalen. Dan zijn ze helemaal van ons.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Van de overheid moet iedereen die zijn gasgestookte CV vervangt, vanaf uiterlijk 2026 ook aan de hybride warmtepomp.

"Moet?". Veel calculerende Nederlanders willen nu al zo'n ding. Nu! Maar zijn ze wel leverbaar?

Even nagevraagd bij een grote installateur in mijn omgeving:

Huisbezoek (kijken wat past, rekening houdend met isolatie, bestaande radiatoren etc.): wachttijd 4 - 7 maanden.

Daarna, bij akkoord offerte: levertijd ca. 48 weken! Bij elkaar is dat zowat anderhalf jaar ...

Ter vergelijking: Drie jaar geleden duurde het hele traject hier (incl. mijn weifel en twijfel-periode) ongeveer vier maanden.

 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...