Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je doen?


henkg

Aanbevolen berichten

Wij hebben ook hybride. Die van ons was 4 jaar oud. Binnen 3 maanden ging ons voorschot al met €300 omlaag. Wij hebben er veel profijt van qua kosten.

We hebben nu een nieuwe die krachtiger is. Die oude hebben we verkocht. We hebben bij de nieuwe ook een boilervat en zonnecollectoren bij. Daar hebben we wel de badkamer beneden voor opgeofferd. Het boilervat is er een van 800 liter en dat neemt nogal wat ruimte in. Het leidingwerk enz is echt gigantisch. De nieuwe warmtepomp wordt komende maand geïnstalleerd. De rest van het werk is zo goed als af. Wij zijn dusdanig tevreden dat we naar een upgrade zijn gegaan. Ik kan het je van harte aanbevelen. Als je het door een professional laat installeren krijg je ook nog eens subsidie. Dat gaat om duizenden euro’s dus wel de moeite waard om er naar te kijken. Wel wachttijden van 12+ maanden… maar het begint al beter te worden met leveringen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja (en andere geïnteresseerden):

Mijn hele bespaar-verhaal staat hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/27530-minder-co2-wat-doe-jij-eraan-heb-je-onlangs-gedaan-ga-je-doen/page/3/#comment-465425

 

 

Specifiek over de warmtepomp:

Zonnepanelen (genoeg) zijn sterk aan te raden. Mijn overproductie (op jaarbasis) wordt door de warmtepomp gebruikt. Zolang de salderingsregeling geldt.

 

Een hybride warmtepomp verwarmt het CV-water tot hoogstens 45 graden. Bij verwarmen met gas wordt dat water minstens 60 graden. Moet er dan iets aangepast worden? Betere isolatie? Overbemeten radiatoren, of zelfs speciale LT (lage temperatuur) radiatoren?

 

Dat is in iedere situatie anders. Laat je goed voorlichten.

Bij mij (klein hoekhuis, begane grond + vliering, bleek de isolatie lang niet perfect, maar voldoende te zijn. Met name omdat de aanwezige radiatoren nogal ruim bemeten bleken te zijn, voor een gewone CV.

Mijn bijna 20 jaar oude CV ging stuk. Die moest dus toch al vervangen worden. Zo kwam ook een hybride warmtepomp in zicht. Een complete set, op elkaar afgestemd.

Offerte gevraagd bij een goed bekend staand bedrijf (Saman, installeert enkel in Zeeland).

Daikin hybride warmtepomp (monobloc) + Intergas combi-CV 4,4 kW.

Na mijn akkoord werd de hele boel een maandje later geïnstalleerd, ergens september 2019.

Ik moest toen netto € 3500,- betalen (incl. installatie, klein beetje meerwerk, BTW, na aftrek subsidie).

Dezelfde set is nog steeds verkrijgbaar. Echter (prijspeil maart 2023) voor netto € 6000,-. Ondanks het feit dat de subsidie bijna € 1000,- meer is dan vier jaar geleden.

 

Maar hoe bevalt het mij?

Kort: Prima.

Het wordt ruim voldoende warm in huis (thermostaat overdag op 20- 21 graden, 's nachts nooit minder dan 17 graden). Heel vaak met alleen de radiator in de woonkamer open. Alleen bij echte koude gaat de radiator in de badkamer, of die in de slaapkamer, een half uurtje open. Die in de keuken, hal, WC stonden afgelopen winter altijd dicht.   

 

Mijn gasverbruik is vele malen minder geworden (7x minder).  Nu alleen voor warm tapwater (voornamelijk douche), én het automatisch bijstoken op gas, bij lage buitentemperaturen, als de warmtepomp het niet meer op zijn eentje trekt.

Mooi plaatje (de maand december 2022, verreweg de koudste maand van de laatste 12 maanden):

 

Dec2022_WP.png

^ Je ziet dat de warmtepomp tot temperaturen boven 5 graden de verwarming bijna helemaal zelf afkan. Daaronder schakelt de CV automatisch gas bij. Terzijde: mijn basis elektriciteitsverbruik in de zomermaanden is ongeveer 6 kWh per dag. (Koken op inductie, computer, webserver, HiFi-installatie + CV en zo).

Over de "rare" schommelingen in de grafiek: Tja, soms een dagje niet thuis, of op een andere dag twee wassen, incl. droger.

 

Ik ben dus heel tevreden over het functioneren, over de forse besparing op fossiele brandstoffen. En mijn portemonnee is er ook heel blij mee.

Dat het wat langer duurt om bij koude 's ochtends (na 17 graden in de nacht) het huis op te warmen vind ik geen probleem.

(Wel zou een soort turboknop op de thermostaat een ultieme luxe zijn: bij elke keer drukken op die knop moet de CV dan b.v. 15 minuten volledig op gas gaan werken, en daarna weer in de gewone stand. Dit voor hoogstens een paar ochtenden per jaar.)    

 

O ja, over de herrie van de ventilator:

Ook op vol vermogen hoor ik deze buitenunit nauwelijks. Staat in de voortuin, bijna tegen het huis aan. Korte leidingen naar CV op vliering. Geen buren aan de overkant van de straat. Ophangen aan de zij-buitenmuur zou mogelijkerwijs galm en trillingen kunnen geven, en ook achter het huis zou ik (en ook buren) er last van kunnen hebben. 

  • Like 2
  • Thanks 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Destijds overal spaarlampen ingedraaid.
Intussen is de techniek weer een eind verder en zijn Led-lampen nóg weer zuiniger.
Nu vraag ik me af wat voordeliger is: alle spaarlampen vervangen door Led of toch maar de spaarlampen, die allang afgeschreven zijn, laten hangen?

Ik denk het laatste, maar dat is een gok.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor mensen die zonnepanelen krijgen en nog een oude draaischijfmeter hebben die ook terug kan draaien (= de meeste) :

Vraag nog maar geen slimme meter aan. De meter draait gewoon terug en dat is véél voordeliger dan terugleveren/salderen want je krijgt evenveel terug per kWh als je betaalt.

  • Like 3

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...