Kobelientje Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 Hallo ik weet niet of ik het zo goed doe maar ik heb vragen over bodem of grondfrees wat is daar het verschil van ?welke frees is geschikt voor kleibodem en waar moet je opletten bij aanschaf frees ? Welk merk is aan te raden wat ook beetje in budget valt ? Ik hoor graag u mening alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 (edited) Voor klei heb je wel een frees nodig met meer vermogen. Zelf heb ik twee frezen, een aangedreven Husqvarna en een Gude. Over bovenstaande ben ik tevreden, de kleine Gude frees is hard werken, en ik vermoed dat die veel moeite met klei heeft. De gude: https://www.1ekeus.nl/gude-gf-604-benzine-grondfrees.html?channable=001ea4696400363038370f&gclid=EAIaIQobChMI8_OyqcHc7AIVh-h3Ch3QiwPNEAQYAiABEgLiufD_BwE Ik weet niet wat je budget is, dat vertel je er niet bij, maar ik heb goed gescoord via MP. Ik moest er wel een flinke rit voor maken maar kocht er een gebruikt in perfecte staat van een particulier en ook nog ieder jaar door de dealer nagekeken. Frezen uit de tuinbouw hebben vaak een zwaar leven gehad..... Huren is ook een optie en een goede manier om een frees te leren kennen. Edited October 30, 2020 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Ik gebruik een kleine frees (Eurom z2 ) op kleigrond. Dat gaat prima maar ik spit in het najaar de grond grof om zodat water makkelijk weg kan. Hoop op een weekje vorst zodat de klei kapot kan vriezen. Afhankelijk van de winter moet ik in het voorjaar de grond een of twee keer freesen. Als je frees wilt gebruiken om vaste grond los te krijgen dan heb je echt een zware jongen nodig om het bovenste laagje van de grond fijn te krijgen. Hou er rekening mee dat freesen bedoeld is om de top laag fijn te krijgen en het is zeker geen vervanging van spitten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Ik heb volgens mij dezelfde als Patrijs op de foto heeft staan, de Husqvarna. Enkele jaren geleden ook tweedehands voor een nog aantrekkelijk bedrag via Marktplaats gekocht. Bij ons is het zand, maar hij heeft er geen enkele moeite mee, ook als er flink wat begroeiing staat (natuurlijk wel kort gemaaid). Kijk in ieder geval naar een frees met wielen die de frees aandrijven (voorwaartse beweging geven dus) en met tegendraaiende messen. Dus messen die niet in de looprichting draaien, maar juist naar achteren toe. Dan worden ze de grond in getrokken ipv dat ze over de grond heenlopen. Ik frees sinds een paar jaar mijn hele tuin ermee, omdat juist in het voorjaar als er gespit moet worden, het enorm druk is op mijn werk, en ik daar dus eigenlijk geen tijd voor heb. Maar doordat ik ieder jaar een flink stuk aardappels zet, en in het najaar ook wat stukken omdoe met de spitvork om er wintergraan in te zaaien als groenbemester, blijft de tuin als geheel los genoeg en is dus frezen in het voorjaar voldoende. Wel een tip, gebruik geen normale benzine, maar alkylaatbrandstof (bijvoorbeeld de blauwe bussen Aspen). Deze is iets duurder, maar normale benzine veroudert en daardoor loopt de motor minder lekker als de benzine er het hele jaar in blijft zitten. Sinds ik voor al mijn benzinemotoren overgestapt ben op Aspen, heb ik geen startproblemen meer, ook al staan ze langere tijd stil. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Ik zorg altijd dat de grasmaaier leeggaat vanaf september, want je weet nooit wanneer het de laatste keer is dat je kunt maaien. Ik gebruik wel alcoholvrije Super 98. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts