Jorg Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 In Grow Your Own staat deze maand de tip om eind september tot midden oktober rondzadige erwten (minder zoet maar wel beter bestand tegen kou) te zaaien voor straks onder vliesdoek of onder glas. Zo zou je al weken voordat de zoete kreukzadige erwten de grond in gaan al over erwten kunnen beschikken. "Round-seeded peas need a month or two to grow into sturdy seedlings before the frost sets in. Late september to mid-october is a good time to sow. They'll hunker down without growing much through winter, but protect them through cold snaps and they'll grow from march onwards, before the spring-sown wrinklies are even in the ground." Iemand al eens geprobeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Zou dat met een regelmatig ( de meeste jaren minimaal 1 x) voorkomende temperatuur van - 17 ook lukken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Ja dat vroeg ik me ook af maar ik vermoed van niet nee, in de kas zou wel een optie zijn. Daarom ben ik ook benieuwd naar eerdere pogingen. Het klimaat is in het grootste gedeelte van in de UK (Grow your own magazine) niet veel beter dan hier. Ik ben zelf overigens niet van plan om een poging te wagen, de kas staat waarschijnlijk al vol genoeg (zeker in februari). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 toevallig heb ik net 2 weken geleden uit engeland doperwt zaad mee genomen. Het is een speciaal ras dat je zaait in november of december. Zodra ik op de tuin ben zal ik even kijken welk soort het is. Het kan tegen hele koude omstandigeheden alleen niet tegen nattigheid. Verder zaaien ze ook sugarsnaps en doperwten heel dicht op elkaar. De bedoeling is dan dat je de scheuten eet die naar de erwtjes of snaps smaken in de salade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Iemand al eens geprobeerd?Nog nooit geprobeerd Jorg maar om vroege erwten te krijgen poot ik binnenshuis eind februari erwten in potjes die dan in maart groot genoeg zijn om in de vollegrond gezet te worden. De lichte nachtvorsten die dan nog voor komen zijn geen probleem voor ze. Erwten die overwinterd hebben in de vollegrond zullen zeker weer wat vroeger oogstbaar zijn dan via de 'potjesmethode' maar ik vraag me af of het al die extra moeite en het risico op kapot vriezen nog wel waard is. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 (edited) Edit: Jeetje sorry hoor, het is pas 8 september, zie het nu pas en even ingekort ;°) Bedoel erwten zijn toch gewoon erwten, geen laat of vroege erwten? Gewoon erwten Ik moet erwten bijzaaien want niet al mijn suikererwten komen op. Op de verpakking stond: zaaien vanaf begin maart tot half mei, eventueel nog een keer in augustus. Nu heb ik nog heel wat andere erwten (sugar snap, doperwt, mr big erwt) maar op hun verpakking staat nièt: eventueel in augustus zaaien.. Betekend dat dan dat ik die nu niet kan gebruiken? Edited September 8, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Ik had per ongeluk wat erwten laten liggen vorig jaar en daar had ik dit jaar wel erg vroeg twee nieuwe plantjes van en erg vroeg erwten. Gek genoeg werden die ook niet door vogels weg gegeten, maar omdat het per ongeluk was en maar twee plantjes weet ik niet of het gewoon geluk was. Het was natuurlijk ook nauwelijks winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shuraia Posted March 16, 2020 Share Posted March 16, 2020 Nicolette welk ras is dat dan die november doperwt? Dank dank, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts