Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Zoals ik al schreef wil ik een heel jaar uit de eigen tuin oogsten. Met name aan het eind van de winter en in het begin van het voorjaar is de oogst maar heel beperkt. Dit jaar heb ik voor dit doel oa schorseneren, en witlof gezaaid. Wat me leuk lijkt is om voor deze tijd van het jaar het dieet aan te vullen met zelf ingelegde zuurkool. (Elzasser zuurkool heerlijk!) Wie heeft er voor mij een goed recept?

Voor een tienliter pot (Brouwmarkt) hebben we 8 kilo witte kool gebruikt. Snij de kolen in dunne reepjes. (Heb ik met de keukenmachine gedaan)

Leg op de bodem van een zuurkoolpot een laagje bladeren en vervolgens een paar cm gesneden kool.

Strooi zout (10 tot 15 gram per kilo kool) en jeneverbessen over de kool. Je kunt ook andere kruiden toevoegen, wij deden er karwijzaad bij en wat peperkorrels.

Stamp de gesneden kool goed aan om lucht te verwijderen. Dit kan met een houten blokje of een zuurkoolstamper.

Herhaal de lagen tot de pot bijna gevuld is.

Leg een schone doek op de zuurkool en leg er een gewicht op om de zuurkool goed aan te drukken.

Sluit de pot af en vul het waterslot van de pot. Er kan nu wel lucht uit maar geen lucht meer in.

Zet de zuurkoolpot een paar dagen op een warme plek (kamertemperatuur), dan kan de vergisting op gang komen. Daarna koel wegzetten (wel vorstvrij!)

Na een dag of 14 zal de zuurkool wat gaan stinken. Geen zorgen, dat hoort zo. Er ontstaat een schimmellaagje op het water. Schep dat er één keer per week af en spoel dan ook de doek uit met schoon water.

Na een week of 6 is je zuurkool klaar.

Het is echt heerlijk!

Tijdens koken kun je ook nog allerlei dingen toevoegen natuurlijk.

We maken binnenkort een nieuwe lading..

Kan volgens anderen ook prima in een plastic ton!

p919859376441340545522.jpgp919861197451340545595.jpgp919862438591340545675.jpg

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Misschien een leuke tip, zuurkool kan je ook prima van bv rode kool maken! Dat was hier een enorm succes, ik heb geen speciale pot gebruikt maar een oude vet emmer 10l x 2 van de frietboer en daar een zak met water opgelegd om een extra gewicht te creëren. 2 weken in de woonkamer rond de 19c, daarna 2 weken naar de gang, ongeveer 15c en toen nog 3 weken in de schuur rond de 9c en het was al enorm lekker. Wij hebben vanaf Nov tot April verse eigen roze/paarse zuurkool gehad.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Dank je wel voor de tip, gaan we ook proberen!

Heb rode kool genoeg straks

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:
Ik vond dat er nogal een vies-ogend laagje vocht op kwam te staan. Blauwig dan, omdat rode kool dat nou eenmaal doet.

Geen idee hoe dat kan, vond de kool in eerste instantie zelfs behoorlijk droog vergeleken bij de witte variant, en de smaak duurde wat langer om te ontwikkelen maar uiteindelijk was hij toch erg smakelijk. Ik heb enkel zout gebuikt, 10gr per kilo en 300ml water per pot omdat ik het dus te droog vond

Al mijn witte kolen zijn opgevreten, rode die er naast staan doen het geweldig, waarom die niet, who knows..

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...