zwabber Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Hoi,denken jullie even mee?Ik zoek voor in mijn voortuin een leuke bodembedekker.De tuin is ingericht met kleine heggetjes en 1 hoogstam appelboom en 4 laagstam fruitbomen.Nou wil ik daar graag een makkelijke bodembedekker onder die niet te hoog wordt.Anders zie ik valappels niet meer liggen.Uiteraard zo min mogelijk onderhoud,dichte zode vormend,liefst nuttig (insecten lokken voor fruit,ongedierte weren of eetbare vruchten),op zandgrond in de volle zon kunnen,licht te belopen .Maar ik zal wel te hoge eisen hebben...Ik heb al zitten denken aan bosaardbeien , kruiptijm of bodembedekkende afrikaantjes.Dan hebben jullie een idee in welke richting ik zoek,maar hebben jullie andere leuke,mooie of nuttige suggesties ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Tijm is inderdaad een goeie! Trekt veel bijen aan en kun je ook nog eens als kruid gebruiken. Kruiptijm is dan voor jou het beste inderdaad; andere tijm moet je regelmatig "scheren" anders wordt hij houterig. Wat je ook wel ziet is Hedera(ik bedoel die wat ook langs de muren kan klimmen en in de winter groen blijft). Die groeit een stuk sneller en heeft het sneller dicht maar maakt lange ranker dus kan je wel eens "pootje lappen"als je die als grondbedekker gebruikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 ooievaarsbek is ook een goeie die bedekt de grond ook vrij snel en heeft paarse bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zwabber Posted September 23, 2011 Author Share Posted September 23, 2011 Bedankt voor julie antwoorden.Hedera en ooievaarsbek vind ik beide niet zo mooi Bovendien wil ik graag iets wat behalve bodembedekker ook nuttig is.Mijn voorkeur blijft voorlopig nog bij kruiptijm (en/of misschien bosaarbeitjes).Nog meer suggesties want ooievaarsbek had ik nog niet aan gedacht? Misschien zijn er nog meer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zwabber Posted September 25, 2011 Author Share Posted September 25, 2011 Heeft er iemand ervaring met siergras?Is dat ook uit te zaaien en hoe hoog wordt dat?En (sier)klaver ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Siergras raak je niet meer kwijt, mocht je volgend jaar van plan veranderen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
zwabber Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 Oh ja bedankt.Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.Ik wil nog al eens een keer veranderen,dus dan is siergras beter van niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vaak adviseren ze om de boomspiegel kaal te houden zodat je geen concurrentie hebt, wat bij gras wel het geval is. Zeker de eerste jaren. Dit is tegen de natuur inwerken en voedingsstoffen spoelen zo weg. Je kan er eerst karton omheen leggen met daarop mulch. Dat doodt het gras. Als dat verteerd is kan je smeerwortel onder fruitbomen zetten. Zij wortelen dieper dan de fruitbomen zodat ze geen concurrenten zijn. Je kan dan een paar keer per jaar de bladeren maaien en als mulch neerleggen die geven kalium af. Je kan er ook gier van maken en over je planten besproeien. Je kan de wortels drogen en verpulveren, als je zelf crème maakt of zalf dan kan je dat erdoor doen (je kan die alantoinen ook kant en klaar kopen). Vroeger werden de bladeren ook gegeten maar dat is wetenschappelijk bewezen slecht voor de gezondheid. Mensen met een composttoilet hebben deze plant soms erbij groeien en gebruiken het als "toiletpapier". Volgens Gaia's Garden boek kan je narcissen eronder planten wat goed tegen de muizen zou zijn. Je kan ook beide doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts