Ga naar inhoud

10-10-2011 knoflook van start

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een aanvulling, ik zeg niet dat iemand het niet goed doet,.. maar over het algemeen zit 'gewone knoflook' 5 cm diep, en OK's 10 -a 15 cm diep.

Deze diepte is nodig voor de 'houvast' het bovenste deel (groen zou anders snel kunnen knakken waardoor de bol niet dikker zal worden)

Omdat de knoflookbol ondergronds steeds dikker wordt , drukt hij zich natuurlijk ook nog deels zelf omhoog, .....daar heb je dus geen woelmuis of mol voor nodig

Maar ik zie dat Joriekes knoflook aardig beschut ligt tegen de wind met die schermen?

Het is nu rustig afwachten tot het juli is ,...kijken wat het resultaat is.

Geplaatst:

Ik heb de knoflook op 8-11-11 in een oude pan gestopt.

Ongeveer 10 cm diep en geprobeerd ze onderling ook wat ruimte geven al is het moeilijk in een ronde pan om 10 cm aan te houden

6 Stuks erin gedaan en ook alle 6 opgekomen

Maar 't gaat hartstikke goed!

Van de week is 'ie weer ffies op de foto geweest en de sprietjes komen al boven de pan uit. Als ik verglijk met 10 dagen ervoor is 'ie echt wel lekker gegroeit! Nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan!

resized_1221_b84b6c54739418a602eda6a4cacc7bdd.jpg

Geplaatst:

ja, knoflook kan tegen vorst al dek ik hem in de winter wel toe als de knolletjes al uitlopen. het loof kan namelijk wél bevriezen.

Geplaatst:

Tuurlijk kun je knoflook aan de grillen der natuur blootstellen. Maar waarom zou je ze niet een beetje beschermen tegen strenge vorst? Tuurlijk zal het loof in de lente weer aangroeien maar het kost weer energie voor de plant,..met als gevolg,.. juist ja,.. minder grote teentjes. Het is maar net waar je voor kiest.

Mijn ervaring, het loont om ze te beschermen, zeker de moeite waard om wat stro of turfstrooisel te gebruiken, de planten komen veel mooier de winter door.

Geplaatst:

Wat ik las in een van mijn vele moestuin boeken, treur niet als je denkt dat het loof afsterft, in het voorjaar komt het allemaal weer goed, en ja als het streng vriest dan wel even afdekken, ik doe dat middels een klimaat doek die daar geschikt voor zou zijn. ik zie wel.

Geplaatst:
ja, knoflook kan tegen vorst al dek ik hem in de winter wel toe als de knolletjes al uitlopen. het loof kan namelijk wél bevriezen.

Ja dat wist ik maar ik dacht ook dat in het voorjaar gewoon weer nieuwe scheuten komen? En dat 't geen kwaad kan...

Hoe dek je het af dan?

wat Persica zegt.....

gewoon een beetje stro. ze komen veel beter de winter door met grotere bollen als gevolg.

als er water in de pan blijft staan en het vriest dan ben je ze wél kwijt natuurlijk...

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Daag allemaal,

Ik wil op 10-10-2012 ook wat knoflook gaan planten/poten, maar hoe doe ik dat? Koop ik gewoon een bol knoflook, haal ik daar de teentjes van los en stop ik die los van elkaar in de grond? En wordt elk teentje dan een nieuwe bol knoflook?

Ik ben overigens van plan ze in een mand te planten/poten.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Verschillende mogelijkheden:

- Bestel mooie biologische pootknoflook (eventueel een zakje met meer mensen delen) en plant daar de grootste tenen van (voor grote bollen). Deze hebben bij mij dit jaar de grootste opbrengst gegeven.

- Koop bij Welkoop e.a. bollen pootknoflook en plant daar de grootste tenen van.

Beiden zijn beter winterbestendig/schimmelbestendig als de volgende opties:

- Koop in supermarkt bolletjes en stop daar de grootste tenen van in de grond. Krijg je waarschijnlijk wat kleinere bolletjes van... óf als het weer niet meezit misschien wel helemaal nix...

- Koop in Toko e.d. "verse knoflook" (bv. Franse) en poot daar de grootste tenen van. Dit jaar is dat heel goed gelukt bij mij... maar die zijn dan ook pas in het voorjaar gepoot (is geen winter overheen gegaan).

De officiële pootknoflook is beter tegen schimmels en rotting bestand. Dus zou voor die optie kiezen.

Voor de leuk en het uitproberen kan je er kan altijd nog wat andere bijzetten.

Met het planten in mand/pot de winter door heb ik geen ervaring....

Van medetuinder kreeg ik een leuk ezelsbruggetje:

Knoflook: 10 - 10 - 10

Betekenend: Poten in oktober(=10emaand) - 10 cm afstand van elkaar - 10 maand later oogsten

Dat zijn ongeveer mijn adviezen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...