Persica († december 2016) Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Jorieke welke zijn dit ? Later gepoot dan 10 - 10 en dan al zulke planten? Nouja zeg ! en loop ik fiks achter,... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Aldi knoflook Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 hier AH knoflook en ziet er ook zo uit zoals bij Jorieke. Overigens is het goed voor knoflook om een koude periode mee te maken daar groeien ze beter van. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Aldi knoflook Oke, gelukkig is het gewone knoflook en geen OK er is dus nog hoop, was al bang dat dit ok was Quote
Dennis29 Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Jorieke, zie ik het nou goed dat er bij sommige de tenen zichtbaar zijn? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Ja klopt Dennis, zo poot ik mijn (idd 'normale' knoflook Persica) knoflookteentjes. Niet goed? Had vorig jaar mooie bollen, jaar daarvoor ook. Edit: vorige jaren had ik trouwens geen Aldi knoflook gepoot, maar echt officieel knoflook-pootgoed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dennis29 Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Knoflook moet normaal 10 cm diep geplant worden. Quote
geedee Geplaatst: 10 december 2011 Auteur Geplaatst: 10 december 2011 ow...dat doe ik dus ook nooit....alleen met de OK's Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 o ik ook niet, vorige week zondag gepoot, wist ik veel, nu we zien wel. Quote
Borsalino Geplaatst: 11 december 2011 Geplaatst: 11 december 2011 Ken iemand die steekt ze ook zoals Jorieke ondiep zoals plantuitjes.Achteraf als ze mooi staan zoals bij Jorieke nu aard die ze aan zoals aardappelen. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 11 december 2011 Geplaatst: 11 december 2011 Even een aanvulling, ik zeg niet dat iemand het niet goed doet,.. maar over het algemeen zit 'gewone knoflook' 5 cm diep, en OK's 10 -a 15 cm diep. Deze diepte is nodig voor de 'houvast' het bovenste deel (groen zou anders snel kunnen knakken waardoor de bol niet dikker zal worden) Omdat de knoflookbol ondergronds steeds dikker wordt , drukt hij zich natuurlijk ook nog deels zelf omhoog, .....daar heb je dus geen woelmuis of mol voor nodig Maar ik zie dat Joriekes knoflook aardig beschut ligt tegen de wind met die schermen?Het is nu rustig afwachten tot het juli is ,...kijken wat het resultaat is. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 11 december 2011 Geplaatst: 11 december 2011 Vorige week zondag de knoflook gezaaid, vanmorgen 2 teentjes die heel voorzichtig boven de grond komen kijken,best snel vind ik zelf! niet diep gepoot, dus als ze wat groter worden aard ik ze maar aan. Quote
greetje11 Geplaatst: 13 december 2011 Geplaatst: 13 december 2011 Deze week te koop bij deka voor 1,29 per mandje Quote
Rantje Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Ik heb de knoflook op 8-11-11 in een oude pan gestopt. Ongeveer 10 cm diep en geprobeerd ze onderling ook wat ruimte geven al is het moeilijk in een ronde pan om 10 cm aan te houden 6 Stuks erin gedaan en ook alle 6 opgekomen Maar 't gaat hartstikke goed!Van de week is 'ie weer ffies op de foto geweest en de sprietjes komen al boven de pan uit. Als ik verglijk met 10 dagen ervoor is 'ie echt wel lekker gegroeit! Nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Eva Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 laat ze niet te nat worden Miranda! en pas op dat ze zo niet bevriezen als de winter echt komt... Quote
Rantje Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Nee, zitten stenen onderin de pan en een paar gaten! En de MM mix...dus ik denk dat het wel moet gaan zo...hoop ik! Maar knoflook kan toch tegen vrieskou? Dacht dat 'ie het zelfs nodig had om tot een mooi groot bolletje te komen? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Eva Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 ja, knoflook kan tegen vorst al dek ik hem in de winter wel toe als de knolletjes al uitlopen. het loof kan namelijk wél bevriezen. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Bij mij zijn ze allemaal uit gekomen, ze staan in de koude kas, voor zaaien eind januari, wil ik er even wat meer grond in doen. dan aard ik ze maar aan, net zoals met de winter uien die staan er ook in. Quote
Rantje Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 ja, knoflook kan tegen vorst al dek ik hem in de winter wel toe als de knolletjes al uitlopen. het loof kan namelijk wél bevriezen. Ja dat wist ik maar ik dacht ook dat in het voorjaar gewoon weer nieuwe scheuten komen? En dat 't geen kwaad kan... Hoe dek je het af dan? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Persica († december 2016) Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Tuurlijk kun je knoflook aan de grillen der natuur blootstellen. Maar waarom zou je ze niet een beetje beschermen tegen strenge vorst? Tuurlijk zal het loof in de lente weer aangroeien maar het kost weer energie voor de plant,..met als gevolg,.. juist ja,.. minder grote teentjes. Het is maar net waar je voor kiest.Mijn ervaring, het loont om ze te beschermen, zeker de moeite waard om wat stro of turfstrooisel te gebruiken, de planten komen veel mooier de winter door. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Wat ik las in een van mijn vele moestuin boeken, treur niet als je denkt dat het loof afsterft, in het voorjaar komt het allemaal weer goed, en ja als het streng vriest dan wel even afdekken, ik doe dat middels een klimaat doek die daar geschikt voor zou zijn. ik zie wel. Quote
Eva Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 ja, knoflook kan tegen vorst al dek ik hem in de winter wel toe als de knolletjes al uitlopen. het loof kan namelijk wél bevriezen. Ja dat wist ik maar ik dacht ook dat in het voorjaar gewoon weer nieuwe scheuten komen? En dat 't geen kwaad kan... Hoe dek je het af dan? wat Persica zegt.....gewoon een beetje stro. ze komen veel beter de winter door met grotere bollen als gevolg.als er water in de pan blijft staan en het vriest dan ben je ze wél kwijt natuurlijk... Quote
geedee Geplaatst: 17 juli 2012 Auteur Geplaatst: 17 juli 2012 De knoflook die 10-10 van start ging, is gefinisht en omdat het over olifantenknoflook gaat, staat het relaas te lezen op post112940.html#p112940 Quote
Missmass Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 Daag allemaal, Ik wil op 10-10-2012 ook wat knoflook gaan planten/poten, maar hoe doe ik dat? Koop ik gewoon een bol knoflook, haal ik daar de teentjes van los en stop ik die los van elkaar in de grond? En wordt elk teentje dan een nieuwe bol knoflook? Ik ben overigens van plan ze in een mand te planten/poten. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Erny Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 Verschillende mogelijkheden:- Bestel mooie biologische pootknoflook (eventueel een zakje met meer mensen delen) en plant daar de grootste tenen van (voor grote bollen). Deze hebben bij mij dit jaar de grootste opbrengst gegeven. - Koop bij Welkoop e.a. bollen pootknoflook en plant daar de grootste tenen van. Beiden zijn beter winterbestendig/schimmelbestendig als de volgende opties: - Koop in supermarkt bolletjes en stop daar de grootste tenen van in de grond. Krijg je waarschijnlijk wat kleinere bolletjes van... óf als het weer niet meezit misschien wel helemaal nix... - Koop in Toko e.d. "verse knoflook" (bv. Franse) en poot daar de grootste tenen van. Dit jaar is dat heel goed gelukt bij mij... maar die zijn dan ook pas in het voorjaar gepoot (is geen winter overheen gegaan). De officiële pootknoflook is beter tegen schimmels en rotting bestand. Dus zou voor die optie kiezen.Voor de leuk en het uitproberen kan je er kan altijd nog wat andere bijzetten. Met het planten in mand/pot de winter door heb ik geen ervaring.... Van medetuinder kreeg ik een leuk ezelsbruggetje:Knoflook: 10 - 10 - 10Betekenend: Poten in oktober(=10emaand) - 10 cm afstand van elkaar - 10 maand later oogsten Dat zijn ongeveer mijn adviezen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.