Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Kippen kunnen kou hebben, zijdehoenders en met bevederte poten zijn wel gevoelig. Ook hanen met een grote kam in de gaten houden, dat die niet nat worden en kapot vriezen en afsterven. Condens in de hokken kan dat ook veroorzaken, in de gaten houden. 

Hier extra houtkrullen in de hokken en hondenhok, Barbezieux bleven binnen dus binnen water en voer. Jersey Giants gingen naar buiten onder afdak met hun voer en water in de voliere. De hanen bleven ook mooi in hun hok, voer stond binnen hun bereik en water in het hok. Morgen maar slobber maken met electrolyten en gekookte eieren extra proteïne, zodat ze genoeg binnen krijgen.

Hopelijk krijg ik de deuren open en kan ik sneeuw ruimen, kan nog een leuke week worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier blijven de de kippen vrijwillig binnen nu. Alleen de wyandotte krielen wagen zich nog eventjes buiten het hok, maar ook alleen maar in de luwte van het hok. 

 

Sneeuwruimen om deuren open te krijgen is hier ook wel nodig. En regelmatig water vervangen is ook geen overbodige luxe nu. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 22:42, Liekie zei:

Zouden er 3 kippen bij kunnen

Ik zou die ren sowieso veel groter maken met zoveel ruimte. En dan een tussenschot waar de konijnen niet en de kippen wél overheen kunnen, dan hoef je de uitbreiding niet een eind de grond in te werken omdat de konijnen er anders onderdoor graven. Of wél natuurlijk, dan hebben de konijnen ook meer ruimte.
Het is maar een idee... 😉

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen kunnen kou hebben, ik weet het.

En toch krijg ik er een beetje buikpijn van als wij 's nachts lekker warm in bed liggen en ik aan hen denk, daar buiten.
Het gaat hier in de Achterhoek ijzig koud worden. Tot min 17 las is 😵

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kipjes weigeren al sinds zondag om hun hok uit te komen. Ze zitten vrijwel de hele tijd op stok. Zelfs voor meelwormen komen ze niet allemaal naar beneden. 
 

Gister stro gekocht om over de koude vloer (zand) uit te strooien in de hoop dat ze dan toch de 3 metertjes in het hok beter benutten. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 22:42, Liekie zei:

Graag sluit ik ook aan bij dit topic omdat we dit voorjaar willen beginnen met een stuk of 3 kippen. Ik vind maatje 'theemuts' zoals orpington helemaal leuk, maar ben nog niet speciaal uit op een ras. Ik vind een tam/aanhankelijk karakter belangrijker aangezien ze uitdrukkelijk niet voor vlees bedoeld zullen zijn. De buren hebben al aangegeven GEEN haan, dus daar beginnen we dan ook maar niet aan. We hebben een ren van zo'n 20m2 waar op dit moment 3 konijntjes lopen. Zouden er 3 kippen bij kunnen of zou dat problemen geven? Overzichtsfotootje van de tuin (in ontwikkeling....) om een idee te geven van de grootte van de ren. Het hok staat zo'n 50cm van de grond af.

Leuk @Lieke. Kippen en konijnen gaan prima samen. Je moet er wel rekening mee houden dat de kippen alle gras kapot krabben en dat ze niet alles op een hoop doen zoals de konijnen maar overal gaan poepen. 

Wij hadden lang geleden ook konijnen. We dachten alles in orde te hebben gemaakt onder de grond maar de  gravers hadden toch stiekem lange en diepe tunnels weten te maken onder de grond. Echte escape artiesten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze legkippen zaten de afgelopen dagen binnen in hun dieper gelegen hok, maar gisteren heeft Joep een stuk van de ren vrij gemaakt van sneeuw. En daarnet heb ik ze naar buiten gebonjourd. De 1e kwamen nog wel naar buiten voor meelwormen. Maar de rest ging staan twijfelen in de 'deuropening' en als er 1 dan maar geen beslissing maakt dan staat de rest een beetje te wachten op de loopplank :lol:

Dus van binnen heb ik wat zetjes gegeven en nu loopt iedereen buiten. 1 van de 2 hanen was snel buiten dus dat hielp ook wel, hij lokt ze dan met mooie geluidjes. 

 

IMG_3071.JPG

 

IMG_3075.JPG

 

IMG_3077.JPG

 

(De overige 8 kippen zaten op deze foto nog binnen :) )

IMG_3079.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel @speets en @Trea voor jullie advies. Ik denk nu aan een hok wat we tegen het hek aanzetten waar de kippen boven zitten en de konijnen onder. Onze konijnen kunnen behoorlijk klimmen dus er zal wel iets verzonnen moeten worden (of gewoon hoog genoeg) om ze eruit te houden. Andersom kunnen we de kippen uit het onderste hok houden door de ingang met een buis te verlengen oid. Ik wil dan graag het bovenste gedeelte aan de tuinkant open kunnen zetten (met trapje) zodat de kips door de hele tuin kunnen scharrelen. Dan hoef ik de ren ook niet te vergroten. Er ligt nu een flinke loopgraaf met kippengaas eronder waar ze flink kunnen graven zonder dat ze weg kunnen. En graven doen ze zeker!

Het worden trouwens zeker orpingtons. Eind april komen ze, dan zijn ze 10 weken oud.

 

Ik krijg het wel koud van die sneeuwkippenfotos Jorieke! Met je blote pootjes in de kou...pff..ben blij dat ik geen kip ben :-)

aangepast door Liekie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2021 om 22:42, Liekie zei:

Graag sluit ik ook aan bij dit topic omdat we dit voorjaar willen beginnen met een stuk of 3 kippen. Ik vind maatje 'theemuts' zoals orpington helemaal leuk, maar ben nog niet speciaal uit op een ras. Ik vind een tam/aanhankelijk karakter belangrijker aangezien ze uitdrukkelijk niet voor vlees bedoeld zullen zijn. De buren hebben al aangegeven GEEN haan, dus daar beginnen we dan ook maar niet aan. We hebben een ren van zo'n 20m2 waar op dit moment 3 konijntjes lopen. Zouden er 3 kippen bij kunnen of zou dat problemen geven? Overzichtsfotootje van de tuin (in ontwikkeling....) om een idee te geven van de grootte van de ren. Het hok staat zo'n 50cm van de grond af.

 

Wat een super leuke plek voor kippen en konijnen! Persoonlijk zou ik kippen en konijnen niet samen houden. 1, ze spreken niet dezelfde taal dus mocht je ze samen houden hebben ze echt een groot stuk nodig zodat ze elkaar ook lekker uit de weg kunnen gaan en beiden eigen hoog/laag schuilplekjes hebben.

Ook moet je rekening houden met voeren. Kippenvoer is slecht voor konijnen omdat konijnen voer moeten krijgen dat laag zit in calcium, en kippen krijgen natuurlijk voer met relatief veel calcium (konijnendarm neemt zeer efficiënt calcium op en de enige manier om teveel aan calcium weer uit het lichaam te krijgen is via de urine. Daarom hebben konijnen ook van die troebele urine. Maar echt teveel aan calcium kan aanleiding geven tot blaasstenen en dat is een erg naar probleem voor de konijnen.) Dus mee eten met elkaar moet je dan voorkomen als ze bij elkaar zitten..

Konijnen zijn vrij infectiegevoelig, een pikwond van een kip in de zomer is drama omdat konijnen erg snel last krijgen van maden, wat fataal kan aflopen. Daarbij trekt kippenpoep enorm veel blauwe vliegen aan, en die wil je niet bij je konijnen hebben. Kans dat er kippenpoep aan de konijnenvacht blijft hangen = meer kans op maden.

Dus ik zou ze apart houden. Ook leuk en minder stress. :)

aangepast door Sand&Oak
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... goede overwegingen, al moet ik ook zeggen dat de nijns onderling ook af en toe niet echt heel erg lief zijn. We zijn al eens bij de dok geweest toen de een de ander zo hard in d'r achterwerk gebeten had dat de vellen erbij hingen. En ze zijn echt supersnel, veel sneller dan een kip lijkt me, maar ik heb nog nergens gelezen of de ervaring gekregen dat konijnen agressief zijn tov kippen, dus die dacht ik dan wel te kunnen riskeren. 

Maar gebaseerd op jou ervaring ben ik bij deze overtuigd dat ik inderdaad die uitgang naar de tuin moet maken voor de kips. Misschien zelfs als standaard gebruiken, als ze de moestuinbakken tenminste een beetje met rust willen laten. Anders moet ik daar weer wat op vinden... keuzes keuzes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zitten de konijnen en kippen al jaren samen, nog nooit problemen mee gehad. Genoeg ruimte is dan inderdaad een vereiste. 

En beide goed laten wennen aan hun eigen verblijf. Waardoor ze zeker weten wat hun verblijf is. 

 

Lastigste wat ik mee maak met de combinatie kippen en konijnen is dat de kippen eieren gaan leggen in het konijnenhok. Maar dat is natuurlijk geen ramp. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker mag je dat vragen. 

Eerder hadden wij 2 weides van elk plusminus 100 m2 waarop dan meestal 2 konijnen ( er zijn ook periodes geweest dat er 4 tot 6 konijnen liepen) lopen met een aantal kippen dat varieert. Maar gemiddeld zo'n 8 tot 10 stuks pluimvee. 

 

Op 1 stuk hebben ongeveer 2 jaar, 3 loopeenden, 2 konijnen, 2 cavia's en 8 krielkippen samen gezeten zonder problemen. Al zou ik de combinatie mannelijke loopeenden met meerdere hanen niet aanraden. Als er meerdere (jonge) hanen in die weide liepen ontstond er weleens wat onenigheid met de mannelijke loopeenden.

Deze weide hebben we nu afgebroken aangezien daar extra moestuin komt. 

Maar dat is al die tijd zonder problemen gegaan. 

 

In De andere weide leven de kippen en konijnen nu al 5 jaar zonder problemen samen.

 

In ons vorige huis hadden we de konijnen en kippen ook al samen, toen 4 zijdehoen krielen en 2 konijnen, en daar was de ruimte maximaal 30 m2. Die hebben ook een jaar zonder problemen samen geleefd ( daarna zijn we verhuisd naar ons huidige huis). Al denk ik wel dat het uitmaakt wat voor een soort kippen je samen zet met de konijnen als je maar een kleinere oppervlakte te beschikking hebt. 

 

 

aangepast door tuinLB
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mijn kippen zitten al de hele week ik hun hok met kleine overdekte ren. De eerste dag zaten ze vrijwel de hele dag alleen maar op stok. Met wat plastic voor het gaas aan de oostkant en een laagje stro over de zandvloer vinden ze het wel iets beter. 


Een paar kippen wagen het om een paar stapjes in de buitenren te zetten voor graantjes en meelwormen. Zelfs met schoonvegen en een laagje stro bij de uitgang blijven ze liever binnen. 
 

 

@Liekie

Ik heb zelf geen kippen en konijnen samen gehad. Maar mijn buren wel. En ik zorgde ook voor ze tijdens hun vakanties.

Het voer apart voor konijnen en kippen werkte niet. Ze mengde zelf voer en er stond een apart bakje met grit (schelp en kiezel). De konijnen en kippen kregen ook altijd vers gras. Ik weet niet wat ze precies kregen aan voer 🤷🏻‍♀️  . 
 

De buren hadden wel een probleem met vossen. Echt heel naar. Na de eerst slachtpartij hadden ze de ren beter beveiligd met gaas en net. Maar 2 jaar later bleek de ren toch niet veilig genoeg.  Voor hun de reden om er mee te stoppen. 


Afgelopen zondag:

9EBACE9E-F68E-4CB1-BF6F-E85382922C9A.jpeg

63CAC198-F257-441B-919C-BA12079795B0.jpeg

aangepast door Trea
Foto’s toegevoegd van de eerste sneeuwdag. Ze kwamen alleen te voorschijn voor meelwormen.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@Trea  Dat voer mengen wat de buren deden zou ik echt afraden (kan jij natuurlijk niks aan doen, zijn jouw dieren niet..). Kippen zullen niet zoveel problemen ondervinden aan konijnenvoer maar voor konijnen is het ivm die calcium hoeveelheid echt belangrijk dat ze een goede kwalitatieve brok krijgen die afgewogen is op hun lichaamsgewicht. Ook zit in kippenvoer vaak graan etc, voor konijnen kan dit erg slecht uitpakken voor de darmen. Hoofdvoer voor konijn is echt hooi met afgewogen brok, en een konijn dat beschikt over kippenvoer zal waarschijnlijk gaan smokkelen en minder hooi eten (minder hooi kan weer meer tandproblemen geven) en meer brokjes/graantjes snacken. 

 

@Liekie Hier vlogen mijn beide konijnen wel mn opvang kipje aan.. Gelukkig geen wondjes oid, kipje wist niet hoe snel ze ergens op moest vliegen. Kip had ik ook uit nood tijdelijk in de konijnenren, dat was natuurlijk geen goede introductie want dat was al de plek van de konijnen. Misschien werkt een gezamenlijke introductie op nieuw terrein beter.. Omgekeerd ook eens een opvang konijn gehad met allemaal rare plekjes op de oren, laten naar zeggen van eigenaar kwam dit door de kippen waar ze mee samen liep. 

Als je konijnen echt elkaar vaak in de haren vliegen en wonden bij elkaar veroorzaken is er kans dat de konijnen geen match zijn en je ze misschien beter opnieuw kunt koppelen. Wondjes kunnen wel voorkomen door rangorde bepaling oid maar op een gegeven moment moeten de konijnen gewoon samen kunnen leven zonder steeds te vechten als ze een goed koppel zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aanvulling over de voeding; konijnen mogen eigenlijk maar 20gram konijnenbrok per kilogram lichaamsgewicht per dag kijgen. Als ze meer opnemen heeft dit gevolgen voor zowel het gebit als het maagdarm-kanaal.

 

Konijnentanden en -kiezen hebben open wortels; de elementen groeien dus het hele konijnenleven door. Bij te weinig ruwvoeropname (hooi en groenvoer) is de slijtage onvoldoende.

 

Een konijn kan geen plantencellen verteren. Het microbioom  (o.a. bacteriën en gisten) maken de dikke celwanden kapot, zodat de inhoud van de cel vrijkomt. Dode bacteriën en andere onderdelen van het microbioom leveren een grote bijdrage aan de voeding voor het konijn. Als er teveel snel verteerbare voedingstoffen, zoals granen en brokken, gevoerd wordt ontstaat er een verstoring van het microbioom. Dit heeft dus grote gevolgen voor de gezondheid en het afweersysteem van het konijn. Normaal wordt de inhoud van de blinde darm 's nachts als een kralensnoer van keutels uitgepoept en direct weer opgegeten door het konijn, deze ontlasting heeft de juiste consistentie door de grote hoeveelheid ruwe celstof (vezels). 

 

Mensen koken plantaardig voedsel zodat de celwanden kapot gaan, verder hebben we nog enkele kilogrammen microbioom in onze darmen die ons daarmee helpen. Het micriobioom is erg belangrijk voor onze gezondheid, we lijken eigenlijk in sommige opzichten best op konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het voeren van konijnen en kippen samen: in mijn ogen moeten beiden duidelijk een eigen hok hebben waar zo ook aan gewend zijn voordat ze "gemengd" gaan hierdoor is het duidelijk waar hun hok is en zorgt dit ervoor dat ze daar ook gaan eten. Ze zouden dan nog steeds uit elkaars bakken kunnen eten maar ik merk daar weinig van. Andere tip is on goed te kijken naar hoe je je dieren voert ( waar, soort bak etc. )

 

Betreft het verhaal over hooi en groenvoer. Konijnen die jaarrond buiten op gras lopen hebben naar mijn mening een groot deel van het jaar geen tot weinig behoefte aan hooi. Bij ons is dit duidelijk  te zijn, vanaf het late voorjaar tot aan begin winter eten de konijnen nauwelijks van het aanwezige hooi. Een konijn eet veel liever vers gras dan hooi. 

 

Tandslijtage wordt idd bewerkstelligd door ruwvoer opname maar nog meer door de mogelijkheid om takkenbast of bijvoorbeeld koolstengels ( van boerenkool etc) te kunnen eten. 

 

Ps. Max. Hoeveelheden brok zijn altijd afhankelijk van de samenstelling van de brok. Er zit nogal een verschil tussen professionele konijnen korrel of bijvoorbeeld grasbrok voor konijnen.  Ook zit hierin een groot verschil tussen binnen en buiten konijnen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan weer over op gezellig kippennieuws:
Mijn kippen zijn zo heerlijk in het zand aan het rollebollen, baden, liggen en slapen dat ik er zelf spontaan zin in krijg om erbij te liggen! Als dit heerlijke lentegedrag er maar niet voor gaat zorgen dat ik binnenkort weer broedse kippen heb...

Ondertussen bloeit de liefde tussen kip en kind ook weer enorm op. Genieten. En vooral heel veel (uit)lachen

100ab7f357a5c3db67e73a9967181645.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk dit weer. Voor mezelf en ook voor de kipjes. Inderdaad prachtig om tr zien hoe blij ze zijn @Mellie.
Ik verwacht dat de vogelgriep met deze temp en zoveel zon snel uitdooft zodat ik ze weer langer buiten kan laten rondrennen. Nu mogen ze van mij alleen onder supervisie een uurtje per dag buiten de ren om wat verse grasjes en zo te eten. M.i. is strikt binnenhouden echt niet goed voor hun gezondheid. 

Ik verwacht dat het warmere weer en de zonkracht ook voor dat andere virus gaat helpen. Met zoveel versoepelingen (zoals het opengaan van nagelstudio’s) is dat wel hard nodig.  Ik duim ondertussen dat we weer heel snel op een prive-terrasje kunnen afspreken met familie en vrienden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 

 

wij zijn bezig met de bouw van een kippenren en hebben nog een paar laatste vraagjes voor we effectief kippen gaan halen...

de kippenren zal 20m² zijn met één van de stallen als nachthok. de ren is volledig afgesloten en ingegraven tegen vossen en marters, maar als wij thuis zijn zouden ze wel vrij in de tuin en moestuin mogen scharrelen. 

wij zouden graag Brahma kippen, Cochin en Zijdehoenders houden, maar toch het aantal beperkt houden zodat ze veel plaats hebben in de ren.

 

- is het dan een goed idee om bijvoorbeeld :

1 brahma 
1 cochin

2 zijdehoenders 

 

samen te steken ? 

Of moeten er min 2 per ras zijn ? (ik vraag me af of cochin en brahma kippen elkaar herkennen en dus als 1 soort gezien kunnen worden)

- en is het moeilijk om de kippen weer in de ren te krijgen eens we ze vrijlaten in de tuin? 

- en als laatste, is onze ren groot genoeg voor 4 kippen?

 

Ik heb al heel veel opgezocht, maar vind toch dat er heel wat uiteenlopende antwoorden zijn. ik plak hieronder alvast een afbeelding van hoe de kippenren er ongeveer uit zal zien ;) 

Alvast bedankt

 

Geen beschrijving beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie plannen @Axou

 

Ik heb al een paar keer ergens gelezen dat zijdehoenders niet goed samen gaan met andere kippen. Je moet er ook rekening mee houden dat ze vaak in het nest slapen (en poepen) maar soms willen ze wel op stok als deze superlaag en breed is. De meeste kippen zitten juist graag zo hoog mogelijk. 

 

Wil je de grote varianten ? Dan is 4-5 kippen denk ik wel max in een ren 20 m2. Als je voor krielen gaat dan kun je tot ca. 7 gaan. Afhankelijk ook van de grootte, levendigheid en hoe vaak ze buiten mogen spelen.  Mijn 7 kleine krielen doen het prima in een ren van 15 m2 en ik had er ook een tijd lang 9 krieltjes in met regelmatig vrije uitloop. Inderdaad, goed plan om ze alleen los te laten als er iemand thuis is. Een hek om de moestuin of de kippen een hele tijd opsluiten kan ik je wel aanbevelen tijdens het zaaiseizoen. 

Als je graag verschillende rassen wil en je haalt ze van meerdere verkopers loop je meer risico op ziekte. Quarantaine is erg belangrijk als je van meerdere verkopers kippen aanschaft. Verdiep je best in wat veel voorkomende ziekten als je niet voor verrassingen wil komen te staan. Zo moet je bv geen tegen Marek geënte  kippen mengen met ongeënte. En later ook geen eieren uitbroeden als je geënte kippen hebt aangeschaft. 
 

Cochins en Zijdehoenders zijn gezellig maar ook erg broedse types en lastig broedsaf te maken. Brahma valt wel mee volgens de berichten.  Ik zou daarom liever 2 Cochins en 2 Brahma of andere nog minder broedse mutsen kiezen die ook in de winter nog een eitje willen leggen (Barnevelder, echte Leghorn (niet de hybride), Rhode Island red... 

 

Wil je graag meer gezelligheid en meer kippen kies dan krielen. Er is veel keus in grotere krielen en ze zijn ook minder hinderlijk in de tuin (kapot krabben tuin/ poep). 
 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...