Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Kadootje in de stal, de bruine legkippen hebben spontaan hun eerste eieren gelegd.

Mooie variatie aan kleuren.

Als het goed is gaat mij ayam cemani ook binnenkort leggen, heel nieuwsgierig hoe zwart die zwarte eitjes zullen zijn.

2017121320283284141513200565.jpg

Allemaal vandaag gelegd

aangepast door Gast

Geplaatst:

Mooie kadootjes Nas. Leuk hoor. Wat heb je ervan gemaakt?

wees bevriend met kleine dingen

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Die zullen wel geen zwarte maar witte eieren leggen dacht ik

Geplaatst:
  • Auteur

Even een opsomming van wat veranderingen hier bij onze kippen. Zodat ik het zelf weer terug kan vinden de volgende jaren, en wie weet heeft iemand er wat aan.

Een maand geleden zag ik een filmpje (

) waarin wordt verteld dat je je kippen o.a. hele maïskorrels moet voeren als je wilt dat ze goed doorleggen het hele jaar. Zeker in de winter.

'Onze' boer uit de buurt teelt vooral aardappels maar ook af en toe wat andere zaken i.v.m. wisselteelt. En dit jaar heeft hij voor het eerst maïs gezet. Dat was wat te laat gezaaid, en dus ook wat te laat geoogst, dus hij heeft er heel wat werk aan gehad om de korrels goed droog te krijgen. Voor zijn aardappels heeft hij daar een schuur en apparaten voor, maar het was hem wel wat tegengevallen. Anyway: wij hebben nu een paar bakken met maïs staan

Ik ben dus een week of 3 geleden onze kippen elke dag een paar bekertjes korrels gaan voeren. 1,5 beker voor de 18 (ongeveer de helft van die 18 kippen zijn jong, in 2017 uitgebroed en dus voor het eerst aan de leg. De rest is 2 tot 3 jaar oud) kippen en 1 beker voor de 9 krielkipjes (5 daarvan zijn in 2017 uitgebroed) en 5 loopeenden.

Ik ben dat gaan doen omdat we nogal ontevreden waren over het aantal eieren, vaak maar 1 tot 4 per dag (een paar berichten terug schreef ik nog dat ze die dagen ineens wat meer hadden gelegd, maar verder was het prut). Van AL die kippen. Nou tellen de krielkipjes in dat geval niet mee natuurlijk; die leggen sowieso niet zoveel per jaar. Maar de rest zag er ook niet uit, allemaal in de rui en dat duurde ook al lang (is elk jaar zo hier...)

Naast die maïskorrels voeren we nog gewoon een beetje legkorrel (dus niet onbeperkt zoals in het filmpje) en brood en andere granen. Haver(+koolzaadbrokken) en gerst.

Het aantal eieren is in de afgelopen 3 weken opgelopen naar 10 tot 12 stuks per dag! Zelfs van de krieltjes hebben we nu elke dag 1 of 2 (gisteren zelfs 3!) eitjes. En die eet ik zelf het liefste En de kippen zien er ook weer goed uit. Mooi in de veren (op een enkeling na nog..) en mooie rode kammen die fris en fruitig omhoog staan )

Veel van die eieren gaan weer naar die boer waar we de maïs (en ook aardappels voor de varkens) van hebben, hij verkoopt ze in zijn winkel-aan-huis. Dat is zeg maar de ruil... eieren tegen aardappels en maïs

Daarnaast ben ik begonnen met het verzamelen van eikenbladeren om te gebruiken als bedekking op de vloer in de hokken.

We maken de hokken nooit schoon. Al jaren niet. Uiteraard scheppen we af en toe (4x per jaar?) wat grote hoeveelheden mest weg, dat is mooi spul voor op de composthoop en dan is het ergste weer even weg van de vloer.

Maar ik bezem niet, dus in de hoeken en langs de randen blijft altijd wat oud spul liggen. Ik gooi dan wat vers stro onder de legstokken en dat was dat. We doen dit omdat we ooit een keer wat doosjes in de hokken hebben gezet waar speciale mijten in zaten. Die kan je kopen. En die mijten zorgen er voor dat je geen/weinig bloedluizen hebt. En dat werkt super! Zeker afgelopen jaar, maar ook daarvoor, hebben we weinig tot niets hoeven doen tegen die nare kriebelbeestjes.

En die mijten leven in het hok, en wil je er dus niet uitbezemen/soppen/poetsen. Vandaar.

Nou goed, lange inleiding... ik ga nu dus elke 2 weken (pakembeet) droge eikenbladeren in het hok strooien. Of houtsnippers, want die hebben we sinds kort ook. Die snippers gebruiken we nu ook in de wei, daar waar ze veel lopen en waar het dus een beetje aangestampt en nat en glibberig is.

Daardoor lopen ze hopelijk wat minder zooi naar binnen waardoor de eieren schoon(er) blijven. En poepen ze op die eikenbladeren en snippers in het hok, waardoor ik het er makkelijker uit kan halen (die 4 keer per jaar...) en het wat mooier spul is voor op de composthoop. Want die stapels pure poep zijn echt te glibberig en klef voor woorden

Zo ben ik ook van die eikenbladeren af, want daar vallen er elk jaar veel van en het zijn er teveel om nou zo op de hoop te gooien. Nu verteren ze al een klein beetje in het kippenhok.

(even voor de duidelijkheid: we hebben grote (2 bij 2 meter gok ik zo) open hokken (in verbinding met de rest van de schuur) in een oude schuur met een stenen vloer waar vocht niet gauw een probleem is)

IMG293671261515072958.JPG

Geplaatst:

Het klinkt goed. Ik voer de kippen ook altijd iets mais bij, de eenden een halve beker en dan gooi ik bij de kippen wat over het hek, een minihandje.

Ik vroeg me af of ik die mijten van jou over kan nemen als ik wat afval uit de hoek van je hok meeneem. Zelf hebben we veel zaagsel en dat gooi ik onder de stokken. Wij halen het wel iedere week/twee weken weg, de poep dan, met een kattenschep zodat het zaagsel blijft, dit vooral vanwege de laagjesmakerij in de compostbak.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja we willen die mijten ook overzetten naar onze nieuwe schuur straks, dus dat kunnen we zeker gaan proberen Baat het niet...

Ze moesten hier wel even wennen aan die hele maïskorrels, nu pikken ze ze achter elkaar naar binnen. Jij hebt nu helemaal geen kippen meer lopen toch? Of nog een enkele?

Geplaatst:

Dank!

Ja nog drie kippen ( vandaar dat minihandje) Maar die gaan van de week naar de slacht.

Geplaatst:

Kippen die beter leggen in de winter door hele mais korrels. Ik kende dit nog niet maar ook hier lijkt het te kloppen. Ik ben vanaf begin december maiskorrels bij gaan voeren en sinds een week of 2 zijn er inderdaad weer meer eieren.

De kippen krijgen hier 3 a 4 handjes mais per dag en dat ongeveer 5 keer per week. Ik deed dit vooral om de kippen wat extra voeding te geven in de winter. In het grootste deel van het jaar is hier in de weides wel van alles te vinden maar in de winter zijn er natuurlijk minder beestjes en andere zaken om te eten. Maar nu ik dit gehoord heb begin ik er volgend jaar vermoedelijk nog wel iets eerder mee.

De mais die ik gebruik heb ik geraapt op maisvelden hier in de buurt.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Top dat het bij jou ook werkt TuinLB!

14 eieren vandaag! Waarvan 2 van de krielkipjes en de rest van de grotere dames. Gisteren dan 'maar' weer 8, het zijn er dus niet elke dag zoveel. Gelukkig maar... want zoveel verkopen er we nu ook weer niet in januari. Blijkbaar eten mensen dan minder eieren? Het zal...

Geplaatst:

Hm, ja, maar zou dat weer aan de leg komen niet ook (en vooral) te maken hebben met het lengen van de dagen!?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, zo hard lengen die nog niet, en eerdere winters hadden we tot ergens in maart/april heel weinig eieren. Dan wouden we al wat uitbroeden maar werd er gewoon nog niet genoeg gelegd. Vorig jaar of het jaar daarvoor heb ik zelfs een doosje eieren moeten kopen omdat je toch echt af en toe een ei nodig hebt voor gerechten of om te bakken.

Maar als hier op het forum meer mensen hele maïskorrels gaan voeren dat horen we graag de resultaten

Geplaatst:

Ik heben nu te weinig kippen lopen om het maïsverhaal echt te testen.

Zoals ik al zei volgend jaar ga ik dan toch eens proberen de maïs vanaf oktober bij te voeren. ( dan heb ik als het goed is weer wat meer kippen).

Opzich is het verhaal wat Becky in het filmpje verteld niet onlogisch. Heel simpel gezegd, in de winter heeft de kip meer voedingsstoffen nodig en Door de hele maïskorrels krijgt ze deze binnen.

Geplaatst:
Door de hele maïskorrels krijgt ze deze binnen.

Door halve of gemalen maiskorrels krijgen ze die evengoed binnen

Als deze theorie klopt, zou dat betekenen dat die kippen in de winter ondervoed zijn, of in elk geval niet optimaal in conditie!

Dan moet je dus in de winter gewoon meer voeren (heel of meel).

Als je echt het verschil wilt weten, zou je twee gelijke groepjes van even oude kippen moeten maken en die onder gelijke omstandigheden houden en voeren, met als enige verschil die hele maiskorrels.

Interessant!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bij mij gingen de kippen echt pas meer leggen toen ik melkwei voor ze ging maken..met gemalen granen. Ik leer hier dat legkippen slechter kunnen gaan leggen van teveel mais..dan gaan ze aanvetten. Maar dat zou dus juist gunstig zijn in koude tijden..dat ze beter in hun kippevelletje zitten zeg maar

Geplaatst:
  • Auteur

Nou die mevrouw verteld dus (op een redelijk irritante manier... sorry mevrouw ) dat je hele korrels moet voeren in plaats van de 'cracked' maïs die je kunt kopen, omdat er bij die gebroken maïs al voedingsstoffen uit zijn gehaald? Ze zegt niet dat die stoffen er uit zijn gehaald maar wel dat ze er niet in zitten. Ik denk dat het dan misschien een restproduct is? Dat er al iets anders is gemaakt van bijv. de kiem? Dat weet ik ook niet zeker hoor, en of dat dan zo anders is in NL t.o.v. waar zij woont.

Ze legt uit dat ze die maïs in de wintermaanden voert omdat er bepaalde oliën en voedingsstoffen in zitten die ze in de winter missen. Die halen ze in de zomermaanden misschien uit beestjes, andere zaadjes die ze vinden, etc.

Ze voert ze dus niet echt meer maar wel wat anders. Naast het brood en de legmeelmix die ze bij haar al krijgen.

Tuurlijk krijgen ze die voedingsstoffen ook binnen als jij hele korrels neemt en die maalt of breekt. Maar of de zakken met gemalen maïs dus wel die kiem bevatten waar ze veel aan hebben...?

Onze kippen waren vast inderdaad dus niet optimaal in conditie, de jaren hiervoor. En nu met die maïs wel. Ik prijs niets raars of duurs of moeilijks aan ofzo Ik meld gewoon dat wij die korrels zijn gaan voeren en dat we in 3 weken van weinig naar flink wat eieren zijn gegaan.

@Appelvrouw: ja veel maïs zal vast weer niet goed zijn nee. Net als bij mensen: alles met mate Daarom ook maar die paar bekertjes maïs per dag voor al die kippen en eenden van ons. Ik voer ze dat trouwens 1 maal per dag, en in de middag. Niet 2 maal per dag zoals zij doet. En dan voer ik ook meteen brood, dus daar krijgen ze dan wat minder van omdat ze gewoon op een gegeven moment niet meer op kunnen op dat voermoment. Het bekertje maïs is bij ons dus niet extra voer.

Geplaatst:

Sinds een uurtje hebben we kippen. Al een hele tijd op het lijstje. Maar nu is het dan eindelijk zover.

Vanochtend nog wat laatste voorbereidingen:

cff445885ed8312ecc85f99dd5b9370e.jpg

469b88c3c4ee71ea29d370b85fd45a58.jpg

En inmiddels scharrelt het lustig rond

ea6b3d6f90b02222329d6dcaeec1c49b.jpg

Deur op een kiertje natuurlijk

(Ook de ramen)

6426967275736e5174220d58b11beff1.jpg

We hebben 5 Grote Amrocks, op aanraden van Prettig Gestoord.

Helaas kon ik in de buurt alleen een stelletje vinden van 3 kippen (van begin vorig jaar, net aan de leg) en 2 hanen. De heren zijn broers en vinden elkaar prima. Heel fijn: ze zijn niet verwant aan de kippen. Er moeten eigenlijk nog kippen bij. Maar alles op zijn tijd.

Net nog even gekeken; ze zitten niet op hun zitstokken, maar hebben kuiltjes in de grond gekrabd waar ze heel tevreden aan het zijn zijn (zegt mijn leken-oog)

Ze hebben ook al granen gehad. Grind en kalk tot hun beschikking evenals vers water. Oh en ik heb ze wat brood en gras gegeven. Dat lijkt me wel genoeg voor vandaag...

Hoop dat ze niet te erg ‘van de leg’ zijn en dat we binnenkort een eitje vinden!

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk leuk! Kan je die legnesten ook dicht doen? Nee zeker? Even in de gaten houden dat ze daar niet lekker gaan slapen en de nesten onderschijten zodat de eieren vies worden.

En hoe stevig staan die schraagjes? En zijn de takken er op vast geschroefd? Misschien vonden ze het wat wiebelig? Nou ja, voor nu is even slapen op de grond ook niet erg. Mooie dieren hoor!

Geplaatst:

Tnx! Vind ze ook wel mooi. En lekker groot. Moeten mooie filetjes worden straks. Ik wist niet dat een kip zo zacht was trouwens, wat een lekkere donsjes hebben ze.

Takken heb ik eigeres zelveres vastgeschroefd vanochtend. Zitten goed. Ik zal zo nog eens voelen hoe stevig de schragen staan. Misschien moet ik ze wat in de grond duwen.

Dan kan ik meteen de leghokken afsluiten inderdaad. Dat is een nieuw taakje: iedere ochtend open, iedere avond dicht. Want wil idd liefst geen poep-eieren.

Voer je een kip, net als een varken, twee keer per dag? Of zo’n beetje hoe het uitkomt? Enfin. Ze zullen het zelf wel aangeven als ze honger hebben. Doen de varkens ook probleemloos

Geplaatst:

2353de57b9fa4c12feb955f3dbb34134.jpg

Hoewel het concept “leghok” nog niet begrepen is helaas, had ik toch al 2 eitjes. Of nou ja; 1 en iets heel kleins ernaast. Helemaal trots eieren in jaszak gestopt.

Varkens moesten nog gevoerd dus ik leun tegen het hek en voel “krak”.

Uiterst snugger moment hoor. Grrrr!

Enfin. Struif uit mijn jas geschept en bij de varkens gegooid.

Morgen beter hoop ik!

Dan in ieder geval n i e t in jaszak stoppen.

Oh ja. Hok werkt met haakje:

199e623cac4de1c5c70e6e4e933f06a0.jpg4ebccc61c2c1ff679a05f91a381d427a.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Oh mooi dat ie dicht kan ja Joel Salatin heeft hele theorieën over hoe hoog die legnesten moeten zijn. t.o.v. de zitstokken (lager dan de zitstokken, anders gaan ze slapen op de nesten), en t.o.v. de grond (vrij hoog zodat de kippen er niet in kunnen gaan staan kijken als ze rondlopen en dan aan een ei gaan pikken bijv.)

Hier leggen ze in een (ex voer-)goot op de grond, maar het is er wel donker dus ze gaan niet echt rondlopen in dat hok en zien dan nog niet echt goed wat er ligt.

Gefeliciteerd met je eitjes iig, jammer dat ze al stuk zijn Jet kan je daar ook mooie verhalen over vertellen staat me bij.

Wij voeren 2x per dag ja. De rest van de dag lopen ze bij ons dan wel in een flinke boomgaard/weiland en zijn dan veel in de weer en eten gras enz. We geven ze dus geen constante toegang tot korrels/granen. Maar dat doet de mevrouw uit het filmpje waar ik de maïs-tip uit haalde wel. Tja. Je kunt het zelf uit gaan maken nu, wat het beste bevalt en wat je kippen willen

Geplaatst:

Mja. Nu je het zegt, kan ik me inderdaad een soortgelijk verhaal herinneren van het forum volgens mij

Nou. Dat maakt mij er niet mooier opstaan vrees ik

Enfin. Morgen weer een dag. Nieuwe eitjes, nieuwe kansen!

Geplaatst:

hier wordt gewerkt....leuk 0m de vooruitgang te zien. ( vorige week rondleiding gehad op erve Charly& Co)

Wat super gaaf zeg.... ook die beschikken, zelf gemaakt of gekocht?

Wat zeker helpt is om de eitjes te laten liggen op de plek waar he ze wil hebben.

Hier werkt dat altijd. Je doet dat tot ze door hebben, meestal dag of 2.

Wat voor ras is het? Mooie kipjes hoor.

Ik selecteer mijn kippen op kleur ei.

Heb bruin van de legkippen, wit van de legioen en groen van de araucana. Op mijn verlanglijst staan MARAn kipjes. Omdat ze mooie donkerbruine chocolade eieren leggen.

Veel plezier.... wil je de bevindingen van de kippen houden in de kas en gebruik houtsnippers/compost later delen hier ergens?? Want dat wil ik volgens seizoen oooook

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic