Geplaatst: 4 oktober 20195 j Ik las op backyard chicken hoe je goede compost kan maken met kippenmest. https://www.backyardchickens.com/articles/composting-chicken-poop.75294/ Het belangrijkste advies daarin is om geen/weinig koffiedrab en groengekleurd afval toe te voegen maar m.n. bladeren en zaagsel. Voor een goede balans. "Stuff with higher nitrogen (greens)Chicken PoopCoffee GroundsGreen Plants (grass, leaves, trimmings)Vegetable and fruit scraps Stuff with higher carbon (browns)Dried LeavesShredded PaperSaw Dust"
Geplaatst: 4 oktober 20195 j Het eerste eitje na de drooglegging is binnen [emoji1316][emoji1316][emoji1316]
Geplaatst: 5 oktober 20195 j Ha Mellie, wat bedoel je met drooglegging? Bij mij zijn de eitjes juist minder. Door de rui., de kortere dagen en misschien ook wel door het koudere en nattere weer. Een paar kipjes zien er echt sneu uit met hun rare verfrommelde verenpakje. En een Doornikse is inneens veel lichter van kleur omdat de donkere veren blijkbaar eerder uitvallen. Een paar weken terug had ik meestal 3 tot 5 eitjes van 8 kipjes. Nu zijn dat er nog maar 1 tot 3.
Geplaatst: 5 oktober 20195 j Ik bedoelde met drooglegging dat ik geen eitjes meer kreeg. Heb gelezen dat kippen in de rui vaak stoppen met eieren leggen. Denk dus dat dat over is nu er weer eitjes zijn. Althans... van nog steeds 1 kip vermoed ik. Dus ei.
Geplaatst: 24 oktober 20195 j Help! Bij mijn rondje tuin zat Kleintje vast. Met zijn vleugel dwars door een uitloper van de laurier.... ik gaf ze wat lekkers en de test was er als de kippen bij, maar Kleintje... Kleintje zat blijkbaar goed vast. Hij heet zichzelf losgekregen maar lag toen op zijn rug in de ren... en kon niet opstaan. Zo gruwelijk! Eruit gehaald. Zit nu in een doosje te trillen en te beven als een rietje. Lijkt niet te kunnen lopen. Eet wel wat. Pikt wat uit zijn bakje en piept (kakelen doet ie nog niet) en vooral trillen met Mn zijn linkerpootje. Om 17:30 afspraak bij de dierenarts. Heeft dat überhaupt nog zin? Zoals jullie weten heb ik nul verstand van kippen. Ben pas een half jaar Mother of chickens en dit heb ik godzijdank nog niet eerder meegemaakt. Wat ik wel weet, is dat kippen hele sterke dieren zijn en als ze ziek zijn, het snel afgelopen is. Is Kleintje nou ziek, of komt dit voort uit een zeer bizarre samenloop van omstandigheden dat hij met zijn vleugel gespiest zat door de laurier? Ik zie verder ook niks aan die vleugel... Kinderen zijn het kamertje van Kleintje aan het versieren met tekeningen. Jank... vind het zo naar en zielig allemaal. Kleintje, Stoute Moeder, Siyah en Doedel
Geplaatst: 24 oktober 20195 j Is er verder iets te zien aan de buitenkant wat betreft verwondingen? Ze zit inderdaad wel vreemd als ik naar de foto's kijk. Persoonlijk zou ik zeggen een paar dagen apart zetten en warm houden. Dan kun je zien of ze met rust opknapt. Een kip die in een struik gespierst is klinkt apart. Kan ze door iets opgejaagd zijn ?
Geplaatst: 24 oktober 20195 j Ze zitten in een ren waar soms bovenop katten op zitten, maar verder kan er niks in of uit. De vleugel lijkt ook ongedeerd. Ze was er al uit voor ik het goed kon bekijken. De man zei dat Kleintje wellicht gewoon steun zocht aan de laurier en geen kracht had...? Dat de lauriertak dus tussen de vleugelveren door zat en er niet doorheen zoals het eruit zag. Heel naar gezicht overigens. Huilende kindjes... brrrrr. Ik heb met een spuitje 1 ml suikersiroop gegeven. Er wordt een beetje gegeten. Niet zo schrokkerig als normaal. Veel trillen met het pootje op het karton dat ook hoorbaar is. Er is inmiddels ook gepoept wat verschrikkelijk stinkt voor zon mini piepje, maar is wel vast. Geen diarree. Zit nu te wachten bij de dierenarts.... dat getril is zo zielig. Ik vind het allemaal zielig eigenlijk. Edit: dierenarts heeft, omdat Kleintje een volle krop had, een prednison injectie gegeven. Anders zou ze hem laten inslapen. Ziekte van Marek wellicht of misschien klem gezeten? Hoe dan ook, binnen 3 dagen duidelijk of Kleintje het overleefd of biet. Is overigens echt een flinkerd. Woog 340 gram. Zou gemiddeld bij Serama haantjes 220 moeten zijn.
Geplaatst: 25 oktober 20195 j Hi Mellie, wat naar. Beterschap met Kleintje. Overigens is het niet gek dat je Serama zwaarder is dan de standaard voor A categorie is niet zo gek. Er is ook een B en een C categorie. De zwaardere Seramas zijn i.h.a. wat sterker en hoeven ook minder te vrezen voor kou in de winter.
Geplaatst: 25 oktober 20195 j Zucht.... ik denk dat Kleintje het niet gaat redden. Er is wat geklapper met vleugels geweest en hij eet ook wel. Maar net keek ik even en was zijn voederbakje was. Was hij op gevallen... en hij komt dan niet meer zelfstandig weg. Nog een zucht. Hoe euthanaseer je een kip? Of haantje dan in dit geval. Ik kan dit niet aanzien... Naar de dierenarts voor een spuitje a €25 of gewoon kop eraf? Ik weet het niet. [emoji3064][emoji3064][emoji3064]
Geplaatst: 25 oktober 20195 j @mellie sneu voor kleintje Om een kip/haan af te maken gebruik ik of een bijl of een heel scherp mes om de slagaders door te halen in een snelle beweging. Mijn inziens de meest humane manier Sterkte meis! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 25 oktober 20195 j Ik kan wel een filmpje maken, maar kan ze hier niet plaatsen. Ik zie als ik beeldmateriaal wil posten, alleen maar foto’s. Geen video’s. Ok. Slagader doorsnijden dus. Zondagochtend uiterlijk.... tenzij er een wonder gebeurd. De prednison zou 3 dagen moeten werken. Na 24 u pas spiegel opbouw en effect. Het kan nog morgenochtend. Als hij al niet dood is. Sinds vanmiddag gaat het alleen maar bergafwaarts.
Geplaatst: 26 oktober 20195 j Ach meis toch, sterkte Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 31 oktober 20195 j Wat verdrietig Mellie. Sterkte. Wel stoer dat je zelf het heft in handen hebt kunnen nemen. Ik vrees dat ik daar t lef niet voor heb als dat een keer nodig is voor een van mijn kipjes.
Geplaatst: 1 november 20195 j Lief allemaal van jullie. Ik heb er best veel moeite mee gehad en ik kon niet naar Kleintje kijken. Ik had geen bijl. Dat was fijner geweest achteraf. Nu moest ik met mijn speciaal ervoor geslepen mes, dus wel echt scherp!, een zaagbeweging maken. Dat had ik me niet gerealiseerd. Dat vond ik heel naar. Ik kan hier nog heel lang uitweiden, maar dat wil ik niet. Ik ben blij dat het achter de rug is. Vroeger heb ik meegeholpen een koe en 1 x een lam te slachten. Ik ging als puber ook met mijn vader mee om kippen te slachten. Maar dat is heel veel jaren geleden en ik ben kennelijk wel anders daarin geworden. Of in elk geval anders als ik niet de assistent ben, maar de beul zelf. Ik ben blij dat ik het niet over gelaten heb aan de man, die heel lief aanbood het te doen. Mijn kip, mijn ellende. Wat mij betreft is dit afgesloten en ik wil hier niet steeds op terug komen. Bedankt voor alle medeleven, maar het is mooi zo. Niet lullig bedoeld, maar anders blijf ik zelf in dat gevoel hangen. De man van wie ik de kuikens had gekocht uit Schaijk, heb ik nog wel een bericht gestuurd. Hij deed alsof zijn neus bloedde en had nog nooit een zieke kip gehad. Voor iemand die honderden kippen fokt, leek het me of een grote jokkebrok of een grote mazzelaar. Hij had nog nooit van de ziekte van marek gehoord, laat staan andere kippenziektes.kippen worden toch nooit ziek... dus. Ik heb inmiddels er wat over gelezen en fokkers laten hun kuikens er tegen inenten. Deze man is gewoon niet ok. Weten we dat ook weer. Ik ben nu marktplaats aan het afstruinen naar grote kippen en kalkoenen. De kas wordt een tijdelijk onderkomen. Daar wil ik me nu op focussen. Tegen slachttijd heb ik wel weer zorgen, maar nu even niet. Een ongepast vrolijk plaatje de boel af te sluiten. Deze knapperd staat voor de deur. Iets te veel gesnoept. Daar krijg je natuurljk buikpijn van, oeioeioeiiiii.
Geplaatst: 1 november 20195 j Fijne pompoen.Mijn kippenhok is zoooo leeg. Gisteren even gekeken of ik nog iets van sporen kon vinden van de verenluis, nee dus, wat niet wil zeggen dat er geen eitjes zitten overal. We gaan het hok nog wat leger maken en hopelijk gaat het flink vriezen. Het was trouwens goed dat ik ging kijken, de emmer met kippenvoer die er nog stond was open en de kleine vogeltjes hadden er party gehouden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 november 20195 j 2 welsemurs en 2 australorps. krieltjes ook,Maar beduidend zwaarder dan de zijdehoenders. Dat is zo veel fluff allemaal
Geplaatst: 11 november 20195 j Ik weet eindelijk wie de tweede eilegger is. Nu de witte er nog bij en ik heb een heuse kippenboerderij! Volgens de kinderen dan hoor, ik weet zelf wel beter Vanochtend een leuke verrassing in de kas. Nog een ei legger erbij! Beduidend groter dan de krieleitjes. Ben benieuwd of het ook anders smaakt. Heb dit weekend voor het eerst eitjes weggegeven. Leuk joh!
Geplaatst: 11 november 20195 j Fijn zoveel eieren Mellie. Mijn oudere kippen leggen al een poosje niks meer. De jonge kippen zijn nu ook gaan minderen. Meestal maar 1 eitje/dag. Vrijdag heb ik voor het eerst sinds vorige winter een doos eieren gekocht. Gister een flinke toef klimop weggehaald boven de ren. Zo krijgen de kippen meer zon en hebben 3 kippen hopelijk niet meer de neiging om boven op de ren te gaan slapen. Ze vonden het blijkbaar erg fijn om daar in de klimop te slapen. Bizarre vondst. Er lag een pad in de klimop te overwinteren. Die moest helaas een ander plekje zoeken.
Geplaatst: 11 november 20195 j Ah, nog tijd zat voor de pad on een ander onderkomen te zoeken toch? Kun je kippen een soort led-lampje geven dat ze het wat lichter hebben? Ik type dit en krijg gelijk legbatterij-gevoelens.... hmmm. Maar ons kippenhok is onder/naast de heg en dat is een stuk donkerder dan als ze er verder van af zouden zitten. In de zomer is het wel fijn al die schaduw, maar heeft nu toch een keerzijde.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.