Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, bijlichten kan. Gewoon zolang de zon schijnt of wat langer. Maar beter niet langer dan tot 14 uur per dag. Bijlichten voor meer eitjes kan t best is ochtends. Dan heb je geen problemen met op stok gaan. Led kan goed. TL en spaarlampen niet. Die geven een voor kippen zichtbaar knipperlicht.

Voor de vitamine D helpt kunstlicht niet. Of je moet een daglichtlamp voor kippen kopen.

Je kan bv leuke kerstverlichting in de ren of in de kas hangen die werkt op een tijdschakelaar.

Geplaatst:

Sjonge jonge... kip is weer broeds. Weer in koud water gedompeld, maar Ehm... wordt ze nou niet ziek met dit weer?

Ik had overigens ook de deur naar het hok dicht gedaan en was voor 18en te laat met ze naar binnen doen. Blijkbaar is het nu heel vroeg al bedtijd. Lagen 2 kippen heel zielig achter de deur. Kreeg ze met geen mogelijkheid weg. Uiteindelijk 1 weggekregen. De stoute moeder bleef in de deur liggen. Lang verhaal kort: mijn arm heb ik blijkbaar dusdanig on de deur heen gewrongen dat die flink open ligt. Voelt niet heel leuk zeg maar.

Maar het ging over de broedse mams. Morgen nieuwe dip and dive of is dit het weer er niet voor?

Ik kan haar trouwens weer in een aparte ren zetten bedenk ik me nu.

Geplaatst:

@mellie, ik zou haar niet dippen in deze kou. Kun haar als t donker is op stok zetten? Een nacht of 3 na elkaar. En overdag zo vaak mogelijk alle eieren wegnemen? Mijn kippen zijn zo altijd snel broedsaf. Maar hardnekkige types hebben mogelijk langer nodig.

En met zijdehoenders die perse in n nest willen slapen is op stok ook wel lastig.

Succes

Geplaatst:

Ok geen gedip. Hopelijk is ze snel broeds af. Op stok gaan ze niet. Sinds we de seramas hebben, willen ze overigens overdag wel op de laagste stok zitten. Gaan er met een heel voorzichtig huppeltje steeds van af. Erg komisch om te zien.

Geplaatst:

Veel kippen gaan uit zichzelf op stok slapen. Maar niet allemaal.

Je kan de meeste kippen die liever in een legnest slapen wel leren om op stok te slapen. Best als ze nog jong zijn. Dat is wel zo hygiënisch en minder werk om de boel schoon te houden.

Als je oudere kuikens/jonge kippen in de schemer/donker steeds op stok zet, gaan de meeste kippen na 1-6 weken uit zichzelf op stok slapen.

De hardnekkige nestslapers moet je blijven controleren en af en toe weer op stok zetten. Maar ik controleer liever, dan dat ik elke ochtend poep uit de legnesten moet halen.

Geplaatst:

Ah dat wist ik helemaal niet! Wat gord dat dat aan te leren is

(Op de een of andere manier word ik er best vrolijk van, alsof het superblij nieuws is, haha!)

Dus ik kan een stok nog monteren. Totaal geen benul van. Hoe hoog moet dat dan?

Geplaatst:

Een fijne hoogte van de stok hangt af van de soort. De zwaardere soorten vinden een opstap-stok/plank op 15 cm prima.

30 cm is meestal wel goed/praktisch.

De hoenders/ slanke kippen zitten graag hoog. Voor hun is 45 cm of hoger prima. Veel kippen zitten graag zo hoog mogelijk in het hok. Eventueel via een trapje /ladder.

De zitstok kun je het best hoger plaatsen dan het legnest. Anders gaan kippen liever bovenop een legnest zitten.

De stok is niet rond als een bezemsteel. Gebruik je een balk of lat dan moet je de hoeken afronden. Een echte boomtak kan ook. Deze moet je dan wel ontdoen van de schors ivm bloedluis (schuilplaats).

Hoe groter de klauwen, hoe groter de stok. Fijn als ze er half omheen kunnen grijpen.

Geplaatst:

Wederom supertips, dank je. Deze topic kon ik alleen lezen en reageren lukte niet, dus bij deze een te laat bedankje. Heb er veel aan!

De kaskip heeft overigens geen eu meer gelegd. Een eenmalige uitspatting. Stoute Moeder legt weer om de dag nu ze niet meer broeds is en de andere zwarte ook. Ik heb een paar weken dagelijks 2 eitjes van hen gehad, maar dat zal nu wel over zijn vrees ik.

Had het hok trouwens zaterdag van top tot teen schoongemaakt en diatomeeenaarde (of zoiets?) rondgestoven. Alles weer lekker fris en fruitig. Kas ook maar bestrooid. Kan nooit kwaad lijkt me. Ow. En 2 kalkoenen gekocht. de veestapel breidt zich uit. Ik wil eigenlijk nog araucanas. Eens kijken hoe dat idee gaat weken bij de man

Geplaatst:

Diatomeeënaarde is fijn spul tegen luizen/mijten maar je moet er wel voorzichtig mee zijn als je het rond strooit. Doe in dat geval een mondkapje op en stuur de kippen naar buiten.

Bij inademing van het pure spul kan het in de longen schade aanrichten. Eenmaal gebonden aan zand of strooisel (in de zandbadderplek of strooisellaag) of als een verfpapje aan het hout gesmeerd is er geen risico meer.

Ik gebruik het alleen in de legnesten, de zandbak en als 'verf' op de zitstokken en tegen de wanden rondom hun slaapplekken.

In de winter gaan bloedluizen dood, dan gebruik ik het niet. De eitjes overleven de winter wel. Dus in het voorjaar ga ik er weer mee aan de slag.

Op de site van bio-ron staat goede info over diatom.

Geplaatst:

Kippen waren lekker buiten aan het scharrelen toen ik aan de grote schoonmaak was. Zelf had ik geen mondkapjes op.

oops... wist ik niet.

Ik had vandaag weer eens 2 eitjes. De stoute moeder legt braaf elke dag of er zijn 3 kippen aan de leg dat ze om de beurt leggen? Zo irritant als je het niet zeker weet. De kaskip heeft overigens niks meer gelegd na die ene van vorige week. Toch jammer. 3 eieren per dag gaat dan zo veel sneller.

Geplaatst:

Kippen waren lekker buiten aan het scharrelen toen ik aan de grote schoonmaak was. Zelf had ik geen mondkapjes op.

oops... wist ik niet.

Ik had vandaag weer eens 2 eitjes. De stoute moeder legt braaf elke dag of er zijn 3 kippen aan de leg dat ze om de beurt leggen? Zo irritant als je het niet zeker weet. De kaskip heeft overigens niks meer gelegd na die ene van vorige week. Toch jammer. 3 eieren per dag gaat dan zo veel sneller.

Ik had trouwens een recept waarvoor ik 75 gr ei nodig had. Mijn eigen kippenei woog 28 gr. Het gekochte ei woog ruim 50 gr! Wat een verschil is dat zeg met zo’n krieleitje.

Geplaatst:
Diatomeeënaarde is fijn spul tegen luizen/mijten maar je moet er wel voorzichtig mee zijn als je het rond strooit. Doe in dat geval een mondkapje op en stuur de kippen naar buiten.

Bij inademing van het pure spul kan het in de longen schade aanrichten

Op de site van bio-ron staat goede info over diatom.

Dat heb ik gehad dit jaar. De kippen ingesmeerd/poedert met lavameel tegen de verenluis. Ik raakte mijn stem kwijt op een heel vervelende manier , alleen fluisteren was een optie en het duurde een kleine week. Dus bind een sjaal voor je mond oid als met met lava, basalt of diatomeeën werkt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Diatomeeënaarde ter voorkoming van veder en bloedluizen ging ook prima hier, maar ik vertrouw er echt niet meer op als je een behoorlijke besmetting hebt. Dit heeft me meerdere kippen gekost die zijn overleden aan bloedarmoede, zo erg kan het uit de hand lopen.

Mijn advies: controleer bij warm weer zeer regelmatig of er luis aanwezig is en zorg dat je dan direct maatregelen neemt ter bestrijding!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat ik tot mijn verbazing aantrof in het leghok zojuist; een ienie minie eitje. Zou een van de seramas aan de leg zijn?

Ze zouden nog te jong moeten zijn.... maar zo veel kleiner dan de andere eitjes. Kan niet anders. Denk ik...?

De foto doet het eitje geen recht. Ze lijken bijna net zo groot, maar de grote is 2 x zo bol.

d0c9cb2ef1930ea75648f22b2d1f25c5.jpg

Geplaatst:

Ziet er niet uit als een scheetje of haneneitje. Is dus vast van je Serama. De andere kleur en vorm duiden op ei van een andere kip.

Wel gek van je Serama. Zo midden in de winter aan de leg..... van harte gefeliciteerd.

Geplaatst:

Haha ja nu al 3 x een eitje wat zo klein is! Kan niet anders dan de serama, maar weet nog niet welke. Wordt wel om geruzied door de kinderen. Een lepeltje ei is het, zo schattig!

57442f8bbb829c751e26857f4b7adac7.jpg

Alle zijdehoenders zijn inmiddels ook aan de leg. Dat heeft lang geduurd zeg... maar fijn hoor. Zo heb ik elke dag een ei en 1 x in de week zijn ze tegelijk aan de leg en heb ik er 3! Meestal zijn het er 2 per dag. Heel fijn hoor. Kan je nog eens wat weggeven.

Geplaatst:

Het zijn en blijven de liefste en leukste kipjes die ik ooit heb gehad: de Serama!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Nog maar 1 kipje aan de leg. Om de dag een eitje.

Ik had nog wat meer willen vertellen. Maar als je er lang over doet om te posten heb je kans dat je er uit wordt gegooid.

Ff een kopie in geheugen was handig geweest.

Geplaatst:

Ik denk dat het aan het forum lag... ik kreeg zowel via Tapatalk als via de site geen toegang.

De site zei dit...2a8d1908042ad7820b6cf9b5a19debff.jpg

Wat betreft de kipjes: zodra er een berg ligt, gooien ze het naar beneden. Het ligt nooit in het leghok, dus daar ben ik mee opgehouden. Ik hoop dat ze nog een poosje doorgaan met leggen.

Had vandaag wel weer een leuke verrassing. In de kas dreef er een kippenei in het drinkwater. Pas de tweede. Vorige was wel een fikse tijd geleden. Weet niet eens meer wanneer. Moet dan Posts nalopen

Geplaatst:
Had vandaag wel weer een leuke verrassing. In de kas dreef er een kippenei in het drinkwater.

wij hebben verschillende systemen uitgeprobeerd, deze bevalt het beste, geen geknoei meer en altijd schoon drinkwater! Onvoorstelbaar binnen enkele uren hebben alle kippen en kuikens het door hoe ze moeten drinken!!

Drinksystemen-kopen83461576845677.jpg

junai-drinknippelflessen-geel-met-beugel84351576845678.jpg

Geplaatst:

Wat een goeie! Hoe google ik deze drinkbak?

Het mysterie van de seramas heb ik denk ik opgelost te hebben na het bekijken van tig serama haan foto’s. Ik dacht dat we 2 hanen hadden, maar aangezien er toch eieren worden gelegd, moest er een een dame zijn. Ik vind ze alletwee uitzien als een haan. Ik denk dat Siyah, de zwarte, het meeste kwalificeert als haantje met de borst zo naar voren. Dus Doedeltje zal wel het hennetje zijn vermoed ik. Maar goed. Ik zei al dat ik zelf dacht met twee hanen te maken te hebben

Geplaatst:
Wat een goeie! Hoe google ik deze drinkbak?

soms is google je beste vriend, maar deze vind je niet zo gemakkelijk...

hier heb ik ze vandaan:

https://www.junai.nl/junai-drinknippelflessen-geel-met-beugel.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...