Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

P.S. @Axou

Nog een leestip: verdiep je best ook in bloedluis (officieel vogelmijt). Een veel voorkomend probleem met warm weer bij kippen. Ik heb ze een keer gehad onder de bast van een boomtak die ik in de ren had gemaakt voor 2e zitstok. Gelukkig was ik er snel bij en kon ik ze effectief bestrijden. Sindsdien voeg  ik altijd (preventief) diatomeeënaarde toe aan de zandbadderbak en stooi ik het onder het strooisel in de legnesten. 
In het voorjaar smeer ik de zitstokken in met een papje van diatom + water. En ook de wanden van het slaapvertrek en de legnesten krijgen een likje. Sinds die eerste keer blijf ik van voorjaar tot de herfst regelmatig controleren. Maar ik heb sinds die eerste keer gelukkig geen ‘nest’  meer gevonden. 

Geplaatst:

Woaaahhhhh. Mijn kip is zo stoer!
Stoute Moeder heeft zowaar een muis gevangen. Wel een andere dan die ik heb gepoogd te vangen... grote familie helaas. Ik heb er een filmpje van, maar dat moet dan weer via YouTube. Was echt heel gek. Waren aan het vechten om de muis te mogen eten. En maar rennen... ik heb de muis afgepakt. Een muis etende kip, daar trek ik de grens blijkbaar.

c6c269575486ad669309cb4d4ca101aa.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Ik lees al een tijdje mee en het begint toch wel een beetje te kriebelen!

kunnen jullie nog eens wat foto’s maken van jullie hokken en rennen? 
Gebruiken jullie naast kippengaas nog andere materialen voor de ren?

Geplaatst:

Ik heb een kant en klaar hokje uitgebouwd met een groter slaapvertrek  voor max 10 krielen (hout en volieregaas en oude ramen) . Het oude hokje doet vooral nog dienst als leghok met 2 legnesten. 

De hoofdren heb ik gemaakt van de constructie van een oude partytent (gelijmd) met onderaan volieregaas en boven /bovenop roofvogelnet. Een tweede ren, achter de partyren, is gemaakt met hout, klein kippengaas en kattennet. Het hout is behandeld met Xyhlo biofinish (zwart en milieuvriendelijk) . 

A3FD9884-3A51-4043-9C8A-ABF474A37E3D.jpeg

FECE48E1-63EB-4B56-8AE4-8FAFC0756E66.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Wat ziet het er heerlijk winters uit bij je!
Hier veel stormschade... de boel ziet er echt niet uit.

Wat oude foto’s van vorig jaar zomer. Ik heb ook nog een linkerkant met een kippenhok en ren naar dit hok, maar daar kon ik zo snel geen foto van vinden.

b9b1abaa591ca22a2caf44722ec7d656.jpg

e23d5f3132f462fe982c3fed1a34f833.jpg

a321fa7d80f1043f1fb3b19270cd1dba.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Je weet dat het echt lente wordt als je weer broedse kippen hebt.

Grrrr... al 4 dagen. Ik blijf dompelen. Zit apart in het quarantainehok op de tegels met een strookje gras. Boos dat ze is. Ze weet donders goed wie haar daar heeft gestopt, want zodra ik langs loop zet ze zich helemaal op en gaat ze piepen als een idioot. Dat doet ze niet wanneer de dochter langs loopt. Valt op hoor kip!

• Like 2
Geplaatst:

Mellie heb je een honden/kattenkooi of zo, zet haar dan zonder water en voer in het donker apart. Liefst op een koude bodem, gaas of zo, waar de koude lucht het haar onaangenaam maakt te zitten. Geen strooisel of zo dat ze een nest en gemakkelijk kan maken. Het is even hard, maar zo breek je ze sneller van hun broeds zijn.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie en @Jane Doe

Zo’n kooi schijnt uitstekend te werken Maar zonder eten en drinken? 
Dompelen werkt blijkbaar niet. Maar eerlijk gezegd heb ik er geen ervaring mee , alleen van lezen/forums. 

Ik ga juist proberen om een of twee kipjes broeds te krijgen. Dit weekend ga ik t broednest klaarmaken met nep eitjes. Vanaf volgende week kan ik bevruchte eitjes  ophalen /kopen van Rhode Island red kriel. 🤩 

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor de foto’s! Ik ga van het weekend beginnen aan een hok!

volgrnde vraag, zouden jullie starten met kuikens of zelf eieren halen en die (laten) uitbroeden in een broedmachine?

zou een verwarmde propegator dienst kunnen doen als broedmachine?

Geplaatst: (aangepast)

Lastige vraag @Tjeerd. Het makkelijkst is om over een maand of twee , een groepje kuikens van 6+ weken te kopen. Dan kun je (kenners) bij veel rassen al zien of t hennetjes of haantjes worden. En je hebt dan geen lamp /warmteplaat en speciale kooi nodig voor kuikens. Maar je loopt ook meer risico op ziekte en ze hebben misschien ook niet de beste zorg gehad? 

Zoek voor kuikens in ieder geval een betrouwbare verkoper , waar je mag zien hoe de kippen en kuikens worden gehouden. 

Kies je voor bevruchte eieren en een broedmachine dan moet je je eerst goed in de materie verdiepen. Wat heb je zoal nodig? Moet je alles kopen of kun je heea lenen? Probeer in te schatten welke problemen je tegenaan kunt lopen. Maar om zelf je eigen kuikens uit een broedmachine op te fokken is natuurlijk wel erg gaaf. Hou er rekening mee dat de uitkomst vaak maar 50-80% als je weinig ervaring hebt en dat de helft haantjes zijn. Dus als je 3 of 4 hennen wilt zul je 10 tot 16 eieren uit moeten broeden. Zelf zou ik er denk ik voor kiezen om zelf een broedmachientje aan te schaffen.  Lijkt me erg leuk om eens mee te maken. 

Wat een propegator is weet ik niet. 

aangepast door Trea
Geplaatst:

@Tjeerd

Misschien is er nog een optie waar je niet aan hebt gedacht? Koop een paar oudere hennen die graag broeds worden en nepeieren om de broedsheid te stimuleren.  Als een hen goed broeds is kun je de nepeieren vervangen door bevruchte eieren. Dat is ook erg leuk om mee te maken en je hebt zo niet veel extra spullen nodig. Alleen een simpele nestkast op/dichtbij de grond en kuikenvoer. De kuikens zullen worden beschermd door de kloek en je kan ze daardoor minder makkelijk oppakken. Dat betekend wel dat de kuikens zo minder tam worden. 

Ook leuk, koop een kloek met kuikens. Maar dat is iets wat niet snel wordt aangeboden: Een paar jaar had ik twee kloekjes op een nest waarvan 5 kuikens waren uitgekomen.  Ik kon maar 2 kuikens houden en had een advertentie op marktplaats gezet. Degene die de kuikens wilde kopen wist niet dat je niet zomaar een paar kuikens bij een volwassen kip kan zetten. Tegen de tijd dat zij langskwam zag ik dat ik  vermoedelijk  een hennetje en 4 haantjes had. En het hennetje wilde ik graag zelf houden. Ik heb toen een kloek met 2 hanenkuikens aan haar verkocht.  Maar zij zocht ook vooral een maatje voor haar eenzaam overgebleven krielkipje en zat niet perse te wachten op eieren.  Een haantje zou dan kunnen blijven voor nageslacht het daarop volgende jaar.

206DC6BC-7A27-4747-B21D-CD4F3BB653B5.jpeg

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar amrock kriel broedeieren. Jawel... net de kip broeds af en dan dit. Zul je net zien!
Mijn deal met prettig gestoord gaat niet door. Ze heeft nog geen werkende broedmachine, dus die eitjes moeten onder een kip. Nou vermoed ik dat mijn broedgrage kippen binnenkort wel weer broeds gaan worden. Ik heb een meneer gevonden via mp die niet op de dag des heeres verzend, maar daar buiten wel. Dus zodra er weer een broedse dame is, ga ik 10 eieren bestellen. De eventuele haantjes krijgen geen naam. Die gaan tzt in de pan. De dames mogen tot hun dood van ouderdom bij ons wonen -de kinderen willen dat ze 100 worden, of wel 100000 net als Sinterklaas!-

Dus zo is er ineens weer heel te doen in kippenland.

Ik check regelmatig het nachthok die ik momenteel niet gebruik op bloedluis. Niets gevonden. Olie is ook schoon. Schijnt jaren actief te kunnen blijven hè... maar moet je dan geen bloedluis vinden? Heb straks toch een extra hok nodig.

Geplaatst:

Misschien als ei in de kieren? Goed dat je het zegt ik ga straks ook even controleren en de stokken opnieuw inoliën.

Mijn kippen leggen nu alle drie en ik ben eigenlijk wel verbaasd hoe snel de rangorde daardoor veranderd. De zwarte kip die eerst lang verkouden was heeft zich herpakt door mijn goede zorgen☺️. En legt ook al een paar weken. Was ze eerst de gepikte kip, nou daar is niks meer van over. Ze laat zich zien met eten en hoe! Eigenlijk hebben ze wel een mooie harmonie zo, die drie dames en de mooie haan. 
De haan heeft de naam Anton gekregen, vernoemd  naar Anton Heijboer. De kippen blijven gewoon de rode, de zwarte en de witte. 
De eenden veranderen ook iets van gedrag, ze zitten veel in de beek om daar de liefde te bedrijven en verder proberen ze voortdurend het extra eten van de kippen te stelen. De haan is daar wel het watje in, doet niet echt wat en blijft op de achtergrond, de dames laten zich ( door de eenden) niet doen. Er liggen nu 5 eieren bij de eend in het hok.

83CBB666-E6B2-4DE4-A1F0-65025F8F7EB4.thumb.jpeg.c979b4940289df774157029d5fe1e137.jpeg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Voor eigen gemoedsrust kan je water geven en even laten drinken, na het drinken meteen weer weghalen. Hoe ongemakkelijker en het liefst met een kale koude bodem, wordt de hen zo snel mogelijk van haar broedsheid gebroken. Zo lang ze kloeken in de kooi laten, dan kan ze weer in de groep en in de gaten houden. De volhouder zal zegen vieren en de hen weer kunnen scharrelen en aan de leg gaan. Zodra ze gaan zitten broeden hop de kooi in, hier weten de broedse dikkop hennen dat spelletje en geven al snel oo. Niks aan in de kooi, in hun toom is het veel fijner. Scharrelen en eitje leggen is toch beter dan broeds zijn ...

• Like 1
Geplaatst:

Heerlijk weer vandaag voor de grote voorjaarsschoonmaak van t kippenhok. 22C . Het broedhokje ook schoongemaakt en ingericht voor n kippenmoeke.  Alles lekker ingesmeerd met diatomeeenaarde (papje maken en overal waar bloedluizen hun eitjes kunnen leggen insmeren). Ook wat poeder onder de legnesten en in de zandbak gestrooid. Ik gebruik dat mn preventief. En (afkloppen) dat gaat nu al 5 jaar prima zo. Terwijl er wel zangvogels in t hok komen.  

@Mellie
Bloedluizen gaan dood in de winter. Maar de eitjes niet.  Die kruipen uit hun eitjes/kieren met deze temp. Tijd voor preventie en extra controles! 

• Like 1
Geplaatst:

@Trea ik ben er alert op, maar heb toen we de plaag hadden zo vaak schoongespoten met de hoge druk reiniger, dat ik misschien mazzel heb... het lijkt schoon te zijn. Desondanks toch weer aan de bak. Ik ga ook weer aan de slag om alles schoon te spuiten en in te smeren met diatomeeenaarde. Doe dat ook in het badzand.

Geplaatst:

Ik heb een verkouden kip die flink aan het niezen is. Vorig jaar had ik ook een verkouden kip, maar die moest maar af en toe niezen. Die kreeg kamillethee met honing. Geen idee of het daar aan lag, maar dat was over.
Deze is echt elke minuut aan het niezen wat ik nu hoor... en wil aan de snavel krabben.
Dierenarts bezoeken a heel veel geld of kan ik het zelf oplossen?

Geplaatst: (aangepast)

Oei, een erg verkouden kip klinkt best eng.  @Mellie

Het kan soms aan t strooisel liggen dat ze veel gaan niezen. Maar als t snot is , is de kans groot dat ze dat niet overleeft zonder AB. Ik zou haar sowieso zsm uit de groep halen om te voorkomen dat ze de andere kippen aansteekt.
Heb je nog een apart hokje, goed beschut, of een plekje in huis, dat je als ziekenboeg kunt gebruiken? 

aangepast door Trea
Geplaatst:

Hoi Mellie, wat vervelend voor je , dat je steeds weer worstelt met t gezond houden van je kippen. 

Zelf heb ik alleen in t begin veel pech gehad. Best veel kuikens gingen dood.  Maar na het eerste jaar heb ik nooit meer zieke kuikens gehad en ook geen zieke kippen. Misschien heb ik veel mazzel gehad?.

Ik geloof ook dat t gezond houden van kippen te maken heeft met rust, ruimte, (reinheid?),  veel ventilatie, het biologisch voer, de biologische scharreltuin en het zelf door de kippen laten uitbroeden van nieuwe aanwinst zal helpen. Door geen nieuwe kuikens en kippen te kopen breng ik geen nieuwe kippenziektes naar binnen. Alleen zangvogels vormen een  bedreiging met hun parasieten en roofdieren zijn natuurlijk ook een dingetje. 

Reinheid heb ik tussen haakjes gezet omdat ik zelf helemaal niet zo goed schoon maak. Maar de poep droogt altijd snel op in het bijna half open hok.  En de ren is zo groot, en de grond zo vruchtbaar (veel compost) dat de poepjes vanzelf weer verdwijnen. 

Misschien helpt t om een tijd geen nieuwe kippen toe te voegen. En als je een jaar lang geen problemen hebt gehad om dan weer uit te breiden  met eigen broed of de aankoop van bevruchte eieren? 

Dn beterschap voor je kip natuurlijk. 

Geplaatst:

Ik heb 1 broedse kip for sure en wellicht een tweede (in hetzelfde nest). Donderdag kan ik 10 bevruchte eitjes ophalen.  Die moeten dan nog wel even rusten. Vanaf vrijdag kan ik de eitjes eronder leggen. Uitgerekende datum wordt dan 30 april of 1 mei. ;) 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...