Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ok , deze troela legt net een week eieren en als ik er een kalkei bij leg gaat ze broeden, had nog een filmpje maar die  is te groot om te plaatsen. Ze gaat steeds een nestje maken in het nachthok  . Is ze broeds ? Is dat niet wat vroeg?? Hoe maak ik haar broedsaf? 

20210709_133900.jpg

Dat is wel heel snel en met weinig eieren, maar er zijn ook die zonder ei broeds worden zucht.

Heb je een transportkooi voor hond of kat? Daar haar zonder iets in zetten, geen water en voer. Als je ongerust bent, kun je haar even water laten drinken en weer uit de kooi nemen. Liefst in het donker en dat ze op de grond staat, koude bodem en tocht kan. Het moet zo ongemakkelijk mogelijk zijn, zodat je haar broedheid zo snel mogelijk breekt. 

• Thanks 1

De keukentuin is de kleine groene oase van de keuken ...

En vergeet niet haar achterwerk in koud water dompelen. Flink hoor. Niet na 1 sec al denken dat het mooi is geweest.

Ai… nu al broeds. Ik hoop dat het niet te vaak gebeurd, want mijn kippen drijven me wat dat betreft echt tot waanzin.

Ik weet niet if het advies van JaneDoe wel zo verstandig is. Een kooi met veel lucht okay. Maar volgens mij moet je er voor zorgen dat ze altijd water kunnen drinken. Zeker in de zomer. En ook tenminste een keer per dag ruim voldoende voedsel aanbieden. 

Ik gebruik nooit zulke rigoreuze methodes. Gewoon de broedse kip een paar keer uit t nest kiepen overdag en zorgen dat ze snachts op stok slaapt door t legnest tegen de avond af te sluiten. Bijvoorbeeld met een plank of een stuk gaas.  Niet vergeten het leghok na het donker weer open te maken voor de andere leghennen .  
Zo duurt t misschien wat langer , maar ik vind dat opsluiten in een kooi gewoon geen prettig idee. 

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Nou dan doe ik  dat wel , volgens mij snapt ze ook nog niet helemaal wat broeden is haha🤣 gisteren heeft ze uiteindelijk wel een ei gelegd. Maar vanmiddag had ze weer 2 nestjes gemaakt en zat ze op het legnest te broeden op niks.. maar ze gaat wel om de 5 min een rondje scharrelen en hup weer het hok in haha. Gek beest en dan zeggen ze dat welsumer krielen zelden broeds worden...nou ik heb een uitzonderlijk geval...

Trea daarom schreef ik ook dat je water geven kan, maar niet in laten staan. Dan zijn ze met een dag tot 2 broeds af, zo snel mogelijk voor de gezondheid en welzijn van de broedse kip. 

In water dopen, tig keren van het nest halen of te lang op sluiten met water en voer bewerkt het tegendeel. Vergeet niet dat wij de grootste kips van de wereld en van europa hebben, die gaan me kapot met zulke praktijken. 

Ieder moet het maar doen hoe die het wil en kan doen, zijn eigen ervaring op doen en bij zijn beste ervaringen blijven. Beantwoord alleen de vraag hoe wij het doen en niet doen. Dan is het aan ieder te ervaren wat voor die werkt en wat niet.

Alle legnesten zijn alleen overdag voor de leg bereikbaar en afsluitbaar, maar een broedse kip kan op de meest onmogelijke pekken en manieren broeden. Rare is in een hok en wij gebruiken de grootste honden transportkooien, is het over en uit met broeden. Dan doet een dagje geen water niks, avond kunnen ze weer in het hok drinken. En als het warm is of de hen hardnekkig broeds is, geef ik die meermaals even water, laat de waterbak alleen niet in de kooi staan. Maar kan het water ook in de kooi er naast of voor de kooi zetten en dan kan ze drinken. Hoewel met water geven zie ik dat ze genoeg drinkt en is de controle daar.

Natuurlijk moet je wel zeker zijn dat de hen ook daadwerkelijk broeds is, leer je kips kennen en beoordelen. Niet alle hennen kloeken, een laar zitten doodstil op het nest en pikken ook niet. Of gaan alsof er niks aan de hand is en een ei gelegd hebben van het nest en dan later weer verder met broeden. 

Daarbij hebben wij de kips om die rassen te behouden, voor eieren en vlees niet als knuffelkips. Ze worden wel gehouden als huisdieren en worden verwend als knuffelkips. 

Hier ook helemaal niks… ik heb deze week 2 x een ei gehad. That’s it.

Baal echt van de kippen. Vraag me af of de amrocks de rest zo van de leg krijgen? Ze zitten de hele tijd in het leghok van de anderen. Maar stoute moeder en co laten goed merken dat ze de baas zijn in de ren. Denk dat ze het wel ok vinden dat ze er zitten als zij er toch niet zijn. Ze kloeken de hele tijd samen en zitten dan in het leghok of hebben de zitstok in beslag genomen.

Gewoon chillen in het hok neem ik aan, want leggen ho maar. Ik denk erover om de ren weer in tweeën te splitsen. Dat de amrocks weer lekker in hun eigen helft blijven met een verplaatsbare ren erbij dat ze extra ruimte hebben. Anders vind ik het ook zo sneu.
Is dat logisch of hebben jullie andere ideeën daarover?

Ow en de diarree wegens overmatig groen is voorbij, want ik matig weer met het groenvoer. Als ze buiten scharrelen en dan ook nog een hoop onkruid krijgen, is het kennelijk toch te veel van het goede. Dus dat is weer onder controle, bij 1 zijdehoender na. Zag dat haar achterkant helemaal besmeurd was… De witte, dus het viel extra op. Ik geef ze knoflookwater en appelazijn water te drinken. Verder legkorrel en ‘snoepjes’. Wat er in zo’n kunt en klare mix zit, maar dan gooi ik er tegenwoordig extra mais, zonnebloempitten, spliterwten en meelwormen in.

Mellie zo te lezen weet je wat het het beste is voor jouw kips. Zijdehoen is ook wel een gevoelig kipje en super broeders en kloekjes.

Hier een Bresse in de kooi, gister van nest gehaald en vandaag zat ze weer dus even time out. Kom om in de eieren, geef weg, voer, vries ze in, bak en kook met zoveel mogelijk eieren. 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Feit dat je het beste voor je kips wil, is toch al super. Klungel maar mooi verder als het voor jouw kips werkt.

Mijn kips zullen vast ook denken dat ik maar aanklungel 😂

met de rondleiding van de broedmeester in de giga broederij, kreeg ik wel de bevestiging dat ik goed aan het broeden was met de broedmachines. De wijze van en instellen was precies zo, alleen in het klein 😁 Dus laat mij ook maar lekker verder klungelen 😉

• Like 2

Zal ik maar niet zeggen hoeveel (dozen) eieren wij dagelijk hebben :classic_blush: Maar er gaan weer dozen wijze weg naar vrienden, wat zullen we eens bakken of deeg invriezen ...

• Like 1

Ik heb meestal ook maar 1-2 eitjes per dag met 3 oude kippendametjes en 2 jonge hennen. Voor de nieuwe aanwinst gaat leggen zitten we vermoedelijk in oktober.  So be it. Ik heb ze niet alleen voor de productie maar ook omdat ik het gezellig vind om kippen in de tuin te hebben lopen. 

Veel oude rassen en sierrassen leggen maar 100 tot 180 eitjes per jaar.  En als een hen ouder wordt gaat daar jaarlijks ook nog heea vanaf.  De leghybrides met > 320 eieren per jaar worden elke 2 jaar vervangen om maximaal te produceren. En als je die oud laat worden krijgen ze  l vaak gezondheidsproblemen (daar zijn ze niet op gefokt). 

Zo is het maar net Trea en de hybriden worden al eerder vervangen voor de rui. Die worden niet aangehouden tot ze weer aan de leg gaan, kosten en geen winst dus weg naar "Afrika" als vlees en noeuwe jonge hennen kleine 20 weken.

De broedse muts scharreld nu in een andere groep, kunnen ze groen en insecten vangen.

Ik heb de kippen weer uit elkaar gehaald, omdat de amrocks in beide hokken komen en daar theekransjes houden. Kreeg het gevoel dat de kippen dan niet meer naar binnen gaan om te leggen. Dus nu zit er sinds 3 dagen weer een schot in de ren om ze te scheiden en kijk eens aan. Al 3 dagen achter elkaar een ei. Dat heb ik al 2 weken niet gehad. Geen idee of dat het is, maar er wordt wel weer gelegd. Zou dat het kunnen zijn?

De amrocks liggen nu te chillen in het andere hok. Of wat ze dan ook mogen doen. Vind het zo apart dat zij zo vaak in het hok zitten. Ook veel buiten hoor, maar de andere kippen komen alleen om te leggen, broeds te zijn of om te slapen in het hok. Zij om niets specifieks en elke dag regelmatig. Is dat raar of hoort dat?

Het zijn sowieso totaal andere kippen dan de rest. Deze springen ook naar voer. Te lollig! Hou je een aardbei boven het hok en even kijken… hoopaaaa. Zo omhoog die kleine acrobaten. Dat doen de anderen echt niet.

Mijn Hollandse krieltjes springen ook recht omhoog, om blauwe bessen uit de struik te plukken. 

Verschillende rassen schijnen wel vaker niet gezellig samen te kunnen leven. Ja, elk ras is weer anders en elke individuele kip heeft ook weer eigen trekjes. Als het zoveel onrust als bij jou is het verstandig om de kippen apart te houden. Dat blijkt wel. Ik zou nog eens op zoek gaan naar een paar paaseitjes. De kippen durfde ze waarschijnlijk niet in het hok te leggen en hebben daarvoor wellicht een ander plekje voor uitgezocht.

Bij mij zijn de kippen trouwens overdag wel vaak even in het hok voor een middagdutje. 

Vanochtend hoorde ik alvast een voorzichtige kukel van mijn haantje in de dop. Kwik is er vroeg bij met 10 weken. 

Hier halen ze appels uit de boom, de rest is dan al kaal geplukt. En gaan in en uit, met warmte/hitte staat in het hok ook water waar ze dan ook schuilen. 

• 2 weeks later...

Agossie. De stakkers.

Wij weren muggen met vers tomatenblad. Beetje kneuzen en rond je bed zetten. Dat werkt veel beter dan bijvoorbeeld citronella.

Dus als je tomatenplanten hebt staan, kun je wellicht de onderste bladen wat strippen en bij de kippen leggen in de avond? Bij ons (mensen) werkt het echt heel goed in ieder geval.

Sterkte!

Edit. Vond deze link. Daar staan lavendel, kattenkruid en rozemarijn hoger in t lijstje. Maar kan zo 123 geen wetenschappelijk artikel vinden. Zelf dus alleen ervaring met tomatenblad.

https://www.mooiwatplantendoen.nl/deze-planten-houden-muggen-op-afstand

Edit twee: tomatenplanten zijn natuurlijk niet echt gezond. Dus mss op een plek zetten / hangen waar ze er niet heel erg makkelijk van kunnen pikken?

• Like 1
  • Thanks 1

wees bevriend met kleine dingen

Ik heb geen overlast van muggen. 
Tegen ongedierte heb ik lavendel en tabakstelen in de legnesten.

Maar wat nog beter helpt is m.i. dat er een frisse wind door het hok waait. Ze zeggen dat als de kippen op stok zitten je een tochtstroom precies over de zitstokken moet vermijden om luchtweginfecties te voorkomen. Maar veel lucht door het hok heen zorgt voor een goed binnenklimaat. 

Let er ook op dat je geen open water hebt (potten, badjes, gieters, vijvertjes) waar het water langer  dan een week in staat. Dan wordt je bak water een muggen-broedplaats.