Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kuikenvoer, kalkoenvoer, kattenbrokken, gehakt, eieren, peulen (niet overdrijven), hier grootste zwaarste vleeskips met giga veren. Die zijn dan kaal en hebben alle extra nodig, om zo goed en spoedig mogelijk door te komen. Daarbij krijgen die al het hoogste percentage voer a la kalkoenen. 

Trea zo t lezen verwen jij je kips op en top, zoals iedere kipsliefhebber hier. Praten jullie ook met je kips, ik bedank ze voor de eitjes (zo ook hun leven en vlees bij slachten). Voor die de kips niet zien, zullen me wel voor gek verklaren. Internationaal in meerdere talen, zal ook wel gek overkomen 😂🤣

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben al meerdere keren ‘betrapt’ door de buurman die wat kwam lenen, terwijl ik met mijn kippen kips sprak.
‘Prrrrrraaahhhhhhh wat is er dan meisjes?!’

Een stoor ik buurvrouw? Dus…!

Geplaatst:

Tja, ik praat ook tegen mijn kipjes. Maar een intelligent gesprek wil maar niet lukken. 

Hier vandaag heel treurig nieuws. Ik hoorde vanmorgen kort na zonsopgang een aanhoudend vreemd en verontrustend geluid van mijn kippen. 

Ik ging naar buiten om te kijken wat er aan de hand was. Een vos in de ren! Het automatische kippenluikje was opengegaan. Maar de meeste kippen zaten nog in het hok. Een van mijn hollandse krieltjes lag dood in de ren.

Ik heb de deuren open gezet om de kippen de kans te geven te ontsnappen en ging de ren in om de vos te verjagen. Waarschijnlijk heb ik een kuiken gered die ook in de ren was. Helaas één kuiken niet teruggevonden. 

Zo blij dat ik wakker werd en naar buiten ging om te zien waarom de kippen ongewone geluiden maakten.

Er waren geen graafsporen. Geen gaten in het gaas en in de netten. Een strak en sterk roofvogelnet boven/achter het hok, dat roofdieren zou moeten tegenhouden om binnen te komen, zat een beetje los. De spandraad was gebroken (verweerd na 5 jaar?). 

Hoe dan ook, de vos is waarschijnlijk op die manier binnengekomen. Er is dus werk aan de winkel.

Voor nu hebben we wat los gaas met stenen op het hok, tegen de ren gezet, om een volgend makkelijk bezoek te blokkeren. Ik hoop dat de vos zo in paniek raakte toen hij door mij werd opgejaagd/ door het dak met kattennet probeerde te komen (maar dat niet kon) , dat hij mijn kippen niet nog een keer wil bezoeken. 🦊

Geplaatst:

Iets beter nieuws: 😅

Het 3e kuiken had zich goed verstopt en is weer boven water!

Dank voor de tip Ian. Ik ga dat eens bestuderen en kijken waar ik die eventueel kan plaatsen. 

Ik ben eigenlijk best blij dat ik de vos in de ren betrapte voor hij meer schade had aangericht. Als ik niet wakker was geworden was de schade zeker groter geweest. Een dode kip is verdrietig maar niet het einde van de wereld. Omdat vossen aan surplus killing doen en omdat hij ook niet zomaar weer naar buiten had gekund had het aantal slachtoffers veel groter kunnen zijn. 

• Like 1
Geplaatst:

Achter de toegangsdeur waar de kippen naar binnen gaan 

deur open laten, 

zorgen dat  het van buiten niet erg opvalt

geen extra voer of zoiets in de kooi

Geplaatst:

Bij nadere inspectie toch wat meer knaagsporen gevonden. Waarschijnlijk heeft de vos eerst op zijn gemakje een tijd lopen knagen. Ik heb t nu opgelost door er een stuk met stevig 16mm volieregaas tegenaan te maken. 

Bedankt voor de tip Ian, maar dit leek ons toch een betere oplossing. Probleem  met een gevangen vos is dat hij elders moer worden  losgelaten. En zijn plek wordt tzt toch weer ingenomen door ander exemplaar. Ik wil liever niet contnu een vossenval in de tuin. 

Geplaatst:

Jeetje trea wat een avontuur beleefd zeg. Hopelijk is iedereen snel van de schrik bekomen. Heel jammer ook van de dode kip, maar wat fijn dat je zo alert was zeg. Het zou ook niet raar zijn als je er doorheen was geslapen of niet had gehoord.

• Like 1
Geplaatst:

Een. Van mijn kippen blijft maar dinosauruseieren leggen. Het is de oude kip met het gekke hoofd. Ongelooflijk grote eieren voor zo’n scharminkel van een kip. Al haar kracht gaat in de eieren, ik ben haar daar dankbaar voor.  Dit rechterei  weegt 81 gram..

5654D160-7142-48A8-8129-56289B135FE5.thumb.jpeg.c65e955f59aa27acece2f68a9754850e.jpeg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jak, nee. zitten er bij jou echt wolven met jongen @Jane Doe. Grote griezels. Die had ik echt niet uit mijn ren durven jagen. 

Ik begrijp helemaal niet dat er mensen zijn die zulke enge beesten weer graag terug zien in Nederland. Misschien te vaak roodkapje gelezen, maar van mij hadden ze in Rusland mogen blijven. 

Geplaatst:

Trea zitten hier al jaren, men dacht dat er eentje  nog niet zo lang gekomen is. Maar ik wist dat het al hele roedels waren, vanaf Berlin die kant zijn ze gekomen. Bos, heide, moor, natuurgebied, legeroefenterrein sluiten op elkaar aan, snelwegen en zo weerhoiden ze niet.

Een bevriende Nederlandse jager die hier zijn eigen jachtterreinen pacht, die keek me al verbaasd aan. Maar pas nog gesproken en hij gaf me in alles gelijk, zijn nu op de uitkijk en jacht naar ze. Omdat er hier zoveel vee en huisdieren gepakt zijn, kinderen en volwassenen in bedreigde situaties. 2 meisjes hebben zoveel geluk gehad, moeder had ze net op tijd gehaald. Waren met pony's onderweg en gevolgd. Maar wolven jagen als een drijf jacht, sluiten je in de val. Een paar zie je die je drijven, de rest wacht je op in een fuik. De meisjes zagen die paar drijvende die ze achtervolgde. Toen de moeder met de auto kwam, zagen ze de rest verderop aan de anderen kant. Ze waren dus bijna in de val gelopen, de politie is met spoed gekomen omdat de wolven op klaarlichten dag niet weg gingen. Zijn absoluut niet schuw en wild, maar verwilderde gevaarlijk brutaal. Hier is dan ook de opdracht ze te schieten en dan niet alleen die een gevaar vormen. Teveel kippen, katten, honden, schapen, koeien, paarden etc zijn verscheurd. Het is een kwestie van tijd tot het eerste menselijke slachtoffer valt. Ze vertonen onnatuurlijk gevaarlijk gedrag, gaat om echte wilde wolven geen hybriden of uitgezette. Vindt het erg jammer, maar dit kan niet goed gaan is al verkeerd gegaan.

Onbezicht buiten spelen en in het "bos" wandelen is al oppassen geblazen, overdag zelfs. Dat kan toch niet goed gaan, hoe kun je dan de wolf nig langer beschermen? Kan de wolvenliefhebbers (laat ik ze zo maar even noemen) niet begrijpen en zo ook niet die ze als honden houden of de hybriden. Een plezier doe je die prachtige dieren daar niet mee, behoren in de vrijheid en niet als huisdier of bewoond gebied. Zitten ook hier in Tierpark en Zoo, vindt het verschrikkelijk die wonderlijke dieren zo te zien. Maar dat is met meer dieren, is dubbel je gaat voor je zoontje en ondersteund zo waar je tegen bent. Aan de anderen kant behouden ze die dieren met hun fokprogramma's, tja wat is wijsheid?

Hoe dan ook zijn de vos en wolf een gevaar voor mijn kips en ons, Pas goed op jullie dieren, kids en ieder icl jullie zelf.

Geplaatst:

Hoe maken julllie nu eigenlijk jullie kippen tam? Ik heb ze nu ongeveer 4 weken. Ze waren ongeveer 18 weken dus nu 22 weken oud 1 wil nog wel graantjes uit de hand eten (auracana) maar mijn welsumer kriel durft dat niet... en meelwormen zijn hier dus blijkbaar nog niet echt favoriet behalve levende dan ....maar zelfs dan komt ze niet.

Geplaatst:

Hier gewoon rustig bij de kips gaan zitten, wat snoepgoed en veel tijd en geduld. Maar de fokhanen komen wel, al is dat niet zoals gewenst 😳 De hennen zijn zo brutaal, die struikele over elkaar omdat ze elkaar in de weg lopen. Echt knuffelkips hebben we niet, zijn fokkips voor eieren en vlees. Zonder de rassen verder te fokken en ze te behouden, geen eieren en vlees voor ons. Zonder verkoop en slachten, geen verder fokken. 

• Thanks 1
Geplaatst:

Wij zijn meer van de gedwongen liefde geloof ik. De kippen komen wel naar je toe, want, pokpokkk, het vrouwtje heeft iets in haar hand, snel, pookpookkk, wat is dat dan, pook?!
Maar de dames gaan niet vrijwillig niet op schoot.

Sja. Dan worden ze opgepakt en moeten ze alsnog het geknuffel aan. En dat laten ze meer en meer gelaten toe.

Geplaatst:

Ik heb zelf ook geen knuffelkippen. Ik heb er wel heea over gelezen op BYC .
Maar ik heb nooit serieus geprobeerd om ze tam te maken omdat ik daar het geduld niet voor heb. Ik had wel een kip die altijd op de schommelstok sprong om een traktatie uit mijn hand te eten. En een kipje dat goed tam is,  is niet grootgebracht door een kloek maar door een kippenliefhebber (uit de broedmachine). 

Een paar tips. 
- ga elke dag tenminste een uur in de ren zitten tussen de kippen. Met je mobiel, een leesboek of zo, en om te kijken naar je kippen.

- geef ze iets lekkers  uit je hand of leg het op je schoot of direct naast je op de stoel. Lekkere traktaties kunnen bv ook stukjes fruit, stukjes spaghetti, rijstkorrels, brood of gemengd graan zijn. 
- benader de kippen op ooghoogte, nooit van bovenaf. Van bovenaf ben je een bedreiging. Ga dus op je knieën voor je kippen. 🤣
- koop een broedmachine en bevruchte eieren, en voedt de kuikens zelf op. Pak ze veel op , houdt ze rustig tegen je aan , maar niet tegen hun zin. 
- kies alleen rassen waarvan  bekend is dat het tamme knuffelkippen zijn  : hier is een lijstje van internet. Maar of dat helemaal klopt? wownieuws.nl/top-10-meest-tamme-kippenrassen/

• Thanks 1
Geplaatst:

Trea die van ons zijn alle broedmachine kips en tegendeel van tam. Maar als je knuffelkios wil, kun je ze in huis groot brengen en dagelijks knuffelen, zoals Loraine. 

Maar bedenk je wel over de stof en donsveertjes, brrr al die troep in huis nee dank je. En een haan zal door zijn hormonen veranderen en in een vechthaan kunnen veranderen. Of zoals ons zoontje ze plaagt en uit doet dagen, met als gevolg piephanen. De Barbezieux valt door de schuur en hek heen aan en ook in stal, echt een schattige knuffelhaan dus.

• Thanks 1
Geplaatst:

Vandaag 2 eieren van 1 kip  waaronder 1 windei 😶 arm ding en ik zat vanochtend nog een beetje te grinniken dat ze zolang op het legnest zat. Tenminste ik denk dat t van 1 kip is aangezien ik een welsumer kriel heb en een araucana als het goed is gaat die blauwgroene eitjes leggen.

Screenshot_20210707-222358_WhatsApp.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Dat lijkt me dan ook, tenzij je nóg een kip ergens hebt rondlopen?!

Bij ons is het leggen helemaal gestopt… vind het erg frustrerend om zo veel kippen te hebben en geen eieren. Ik had er afgelopen 2/3 weken dagelijks 1, maar afgelopen 2 dagen had ik er helemaal geen. Geef ze veel meelwormen, zonnebloempitten ed, vitamines en knoflookwater, maar leggen ho maar. Stomme beesten.

Geplaatst:

Mellie je kan zo een doosje krijgen, als je kips puur voor eitjes wil moet je jonge hybriden leghennen nemen tot de rui en dat steeds weer.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie Je kan proberen ze een tijdlang helemaal geen extrema’s te geven. Alleen legmeel/korrel. Op andere forums zie ik dat advies vaak voorbij komen. 

@RoosDeTuinier Hennen die nog maar net aan de leg zijn hebben vaak issues met eieren leggen. Windeieren zijn de eerste weken heel normaal. Ook wild leggen komt vaak voor. En de eitjes zijn meestal vrij klein en soms zelfs zo klein als een vogeleitje. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...