Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Oh wat lekker @Mellie!! Het wachten wordt beloond! Hier geven de orpies nog steeds niets, nada, nul. Ze denken alleen aan zichzelf lijkt het, ze worden iedere dag maar dikker. Wat doe ik met kippen met overgewicht? De wyandotte legt prima, is ook niet dik, zelfde voer. Is ook de baas over de orpies dus eet eigenlijk het meeste...

Te dikke kips leggen moeilijk tot niet, maar bij theemutskips (zo noem ik ze) kunnen ze te dik lijken met al dat dons en verenpak. Beste is ter controle bij borstbeen voelen, hoe oud zijn ze?

• Like 1

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

Ze zijn bijna 27 weken nu. De wyandotte legt nu al ruim een maand en is uit dezelfde lichting. Wat zou ik precies bij het borstbeen moeten voelen? En ze zijn inderdaad enorm fluffy, de reden dat ik ze heb ook 😀

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Nou eigelijk zou je het borstbeen maar net moeten voelen, de rand nog net zeg maar. Als je het borstbeen te goed kan voelen, zijn ze schraal tot mager. En dan mogen ze wel meer hebben, meer protiën is dan goed. Als je naar de borst kijkt mag de kip ook wel een mooi rond gevormde bordst hebben. Maar door het verenpak kan dat vertekenen, vandaar is borstbeen voelen ter controle.

Hier krijgen de reuzen kips paar keer per dag voer, wat ze met paar minuten oppikken. En staan voerautomaten met 25 kg, kunnen onbeperkt nemen. Maar als ze te dik zijn, doe ik de automaten middags op slot. Komt zelden voor omdat ze nemen wat ze nodig hebben en als ze zat zijn gaan scharrelen. En bij de bresse willen we vlees aan de botten, voor ze op wintersport gaan. Krijgen veel protriën en extra geweekt voer, bij de grootste kips van de wereld en europa is economisch voeren onmogelijk. Maar het zijn mijn lievelingsrassen deze reuzen, mijn hobby en ze geven hun deel eieren, kuiks en vlees.

• Like 1

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

De kippen hebben hier ook korrels de hele dag. Sinds de wyandotte legt is dat legkorrel, omdat ik maar 1 bak heb voor 3 kippen en ik ervan uit ging dat die andere 2 dan ook wel snel zouden gaan leggen. Daarnaast krijgen ze groente uit de tuin of keuken. Iedere dag wel wat en als ik ze uit de ren laat scharrelen ze wat rond. De wyandotte is mooi rond en ik kan het borstbeen voelen maar niet heel goed. Bij de orpies kan ik het borstbeen iets beter voelen dus door de fluff vertekent het beeld dus behoorlijk. De orpies zijn dus wat minder dik op de botten dan de wyandotte, maar volgens mij niet (te) mager. Allebei wel al weken een vuurrode kam en lellen. Misschien toch maar afwachten dan. 

Geduld het is niet zoals bij de hybriden dat je de tijd vast kan leggen, je verzorgd ze goed dus ze zullen vanzelf eitjes gaan leggen.

• Like 3

Jullie geloven het niet, maar… ik heb een broedse amrock
Dit ras wordt toch amper broeds? Maar ze zit er al de hele dag, de muts. Ik ga haar nu een koudwaterdoping geven, maar ben er niet zo blij mee.

Is het niet gewoon dat ze dat een fijn plekje vindt om te chillen en dat het gauw weer over is? De wyandotte hier heeft ook een dag op het legnest gezeten en de volgende dag niet meer. #hoopvol

Mijn ervaring met de zijdehoenders en seramas is dat ze daarna dagen blijven zitten…. Zodra er een kip te lang in het leghok zit, beginnen de bibbers bij me. Helemaal klaar met broedse kippen, vind dat heel naar. Ik hoop dat het een chill monentje was van mevrouw Krieltje.

Net hier de wyandotte ook weer uit het nest begeleid naar de stok. Als ze mocht sliep ze erin. Verder geen drama ofzo, ze gaat dan gewoon op de stok, slechts om aan te geven dat het nest hier blijkbaar een fijne plek is. Ook voor niet-broedse activiteiten 😀 Is de amrock er al af?

Yep geen amrock noch ei te bekennen. Nou ja. Liever niet broeds en dan maar geen ei. Morgen misschien weer. Bij de andere kippen duurt het na het broeds af zijn ook altijd een paar dagen. Alleen de serama is altijd erg vlot met weer opnieuw leggen.

Gelukkig, de eitjes komen wel weer.

Daarnet de orpies ontdaan van hun poepschortje. Ik heb de schaar er maar in gezet, want dat wassen geeft ook maar stress en het komt steeds sneller terug. Dus nu hebben ze geen fluff meer onder hun gat. Valt eigenlijk helemaal niet op en beter voor de billetjes. Ook meteen geconstateerd dat de poeperts mooi roze waren, precies klaar voor een ei! Toe dan orpies, toe dan! 

• Like 2

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Shit... we hebben geen krielkipjes meer :thumbdown: :( Iets (we denken een bunzing?) heeft ze afgelopen nacht of vroege ochtend gedood en 1 van de kipjes is onder het hek door getrokken en die vonden we iets verderop. Daar was de kop van af. De andere 2 waren nog heel, al had 1 van hen wel aardig wat bloed op haar kop en die kop en nek waren kaal geplukt. We hebben jaren geleden ook een paar kipjes op deze manier verloren maar daarna is het weer tijden goed gegaan. En de zomer is (bij ons dan...) meestal niet de tijd dat roofdieren nou zo dichtbij durven te komen. Daarom viel die roofvogel van vorig jaar ook zo op. 

Ik zal de nare foto's niet posten hier, maar hier toch 2 crime-scene foto's

IMG_4401.JPG

Hier is er 1 onderdoor getrokken... Je snapt niet dat het past, want de doorgang is +/- 5 cm hoog. Of diep, zeg maar. 

IMG_4408.JPG

Gelukkig kwamen we zondag met tien eieren thuis want nog geen ei geraapt sindsdien..van onze 4 kippen waarvan een oud en een half oud. Allemaal in de rui. Zelfs de haan. Toch is het vaker zo als we weg zijn geweest, geen ei. Enfin de boel maar weer verwennen..ze struinen en graven de boomgaard af en van ons krijgen ze nog wat bijvoer aan gebroken graan en als ontbijt wat couscous met wat yoghurt en versterkende kruiden.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Oo ik had je bericht niet gezien Jorieke, of gelijk geplaatst. Wat een shit toestand! Dat lijkt ook op steenmarter gedrag, maar maakt niet uit natuurlijk dood is dood. En door dat hek heen getrokken 🤭🤨 je zou denken aan een gezamenlijke actie van twee van die beesten.. Jammer van je mooie krielen zeg..balen!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ooh @Jorieke.  Wat naar.  

Niet dat je er nu iets aan hebt. Maar als je weer kipjes aanschaft zou ik eerst rondom stoeptegels leggen of een ‘slab’ maken met 30-50 cm volière gaas. 

Ik heb vandaag besloten dat mijn Red Island krielhaantje weg moet. 3 concerten op een ochtend is me toch iets te veel omdat het hok dicht bij de slaapkamer staat , verstoord hij mijn nachtrust. Hij is ook wat fors voor mijn ukkepukke Hollandse krielen en begint nu toch wel serieus achter de dames aan te lopen. 

Als iemand belangstelling heeft in een krielhaantje en in midden NL woont?. Stuur dan best een persoonlijk berichtje.  Kwik is nu 4 1/2 maand oud een perfecte partner voor dames van 750 gr -  2 kg en gratis op te  halen voor de liefhebber.  Op die ochtendconcerten na is het een rustig beestje. Niet tam. Maar doet ook geen enkele poping om mij of anderen aan te vallen. 

Jeetje Jorieke wat balen zeg. Ik zou ook gokken op een marter. Die zijn zo sterk! Hier was een volwassen konijn over een hek van 1,5meter getrokken door een marter. Ze zijn zo klein en mooi maar superrovers 😞

Mooi haantje inderdaad Trea. Maar ook hier geen hanen erbij want: buren. Hopelijk kun je een mooi plekje voor hem vinden.

Edited by Liekie

• 2 weeks later...