Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ieuw!!! Ik vin't goor!! Ik dacht trouwens dat door de half-doorlatende eierschaal een ei niet kan ontploffen zolang de ontwikkeling/uitzetting van gas in het ei maar langzaam gaat. Blijkbaar was dit OF heel onjuist OF er was een hele snelle gasontwikkeling in dat ei. Rotte eieren zijn echt niet te hakken zo goor...

Geplaatst:

Ik kan je verzekeren dat het kan @liekie. Mijn zoontje maakte toevallig ook net een gooi beweging en toen BOEMMM
En direct gruwelijke stank. Dat was een flink windje zelfs de kuikjes stinken nog een beetje zwavelachtig. Das dan wel jammer.

Als de andere 2 eitjes vandaag niet uitkomen, gooi ik ze weg. Geen zin in nog meer stank en het is dan mooi geweest. Deze 2 zijn er ten minste en ik hoop heel erg dat het hennetjes zijn. Haantjes gaan weg. Snuf.

Ze staan binnen gezellig te piepen. Zelfs de man zei gister dat het zo leuk klinkt de hele tijd

• Like 3
Geplaatst:

Van de 10 eitjes dus 2 kuikens. Van de overige 8 die we hadden, zat er in 1 een zwart kuikentje. De rest was niet of slecht bevrucht. Beetje magere oogst… maar goed. Ze doen het goed.
Iedereen is weer verhuisd naar het hok.

Hennie is te koop. Ze vergeet regelmatig dat ze geen trammelant moet schoppen. Ik ben klaar met haar. Helaas geen en ze leefden nog lang en gelukkig…

7c344339736d96a3c842c0b701cf3423.jpg

Geplaatst:

poeh ze ziet er ook echt uit als een baas zeg met die dikke nek en dr puntkam! Ze straalt ook gewoon uit dat ze ruzie maakt als ze d'r zin niet krijgt! 'My way or the highway!' Het zal er wel een stuk rustiger op worden.

• Like 1
Geplaatst:

Nou, ik hoef Hennie niet hoor!  Lijkt wel een halve haan, die een groot gedeelte van zijn tijd in de sportschool doorbrengt! Brrr…🥊🏋🏻🥋

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb ook een paar keer een heel magere uitkomst gehad. Een keer 10 eitjes en maar 3 kuikens. En een keer 12 eitjes en ook maar 3 kuikens.

Voor Hennie heb ik ook geen belangstelling. 🙄 Sowieso heb ik binnenkort te veel kippen. Waarschijnlijk 4 haantjes die allemaal weg moeten en 5 krielhennetjes is ook iets te veel van t goede.

Wat voor ras is Hennie eigenlijk? Doet me qua bouw denken aan een vechthoender. 

Geplaatst:

Hennie is een Araucana en ze legt blauwe (mintgroene) eitjes. Ze is dan wel weer lief voor Kiki haar dochter. Maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd.

Ik vind die eieren zo mooi. Maar ja. Das dan weer die gulzigheid van me. Soms moet je ook gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Het ging prima in de toom en dan moet ik zo nodig de boel verstoren omdat ik blauwe eieren wil. Beetje jammer. Ik hoop dat iemand haar wil overnemen met meer ruimte en zonder krielkippen.

Hahaha kip op steroïden met haar dikke plofnek

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Het lijkt er op dat een van onze cochinkrielen niet oud gaat worden. 

Gisteren zat ze veel met d'r snaveltje open te ademenen, ze at, dronk en poepte wel gewoon. De dierenarts gaf telefonisch aan dat ze waarschijnlijk last van de hitte/hoge luchtvochtigheid had.

Maar vandaag eet ze niet meer, reageert amper op wat om d'r heen gebeurt en ligt stil onder een stoeltje in de buitenren. 

De krop is niet vol, maar er zit ontlasting in d'r veren onder de cloaca (dat was gisteren nog niet zo). De dierenarts geeft aan dat langskomen waarschijnlijk weinig zin heeft en voor de kip in deze toestand ook niet prettig is. Ik twijfel of ik dat toch niet moet doen omdat ik er dan alles aan gedaan heb om d'r in leven te houden, maar dat is dan waarschijnlijk meer voor m'n eigen gevoel.. 

Edit: ze is dood. 

aangepast door Vastone

@Vastone wat triest. Sterkte ermee. 
Ze zeggen wel eens dat als een kip laat zien dat ze ziek is, ze dan vaak al heel erg ziek is. 

Ik denk dat je een fijne dierenarts hebt die je kip niet onnodig wil pesten en bij jou niet onnodig geld uit je zak wil kloppen. 

Bij mij lijkt de bloedluis invasie de goede kant op te gaan. Het gaat elke dag beter. Ik vond vandaag alleen nog maar 2 piepkleine rode mijten in 6 controle-rolletjes.  Foto; Kraai kijkt in het schoongemaakte en met diatom aarde gekwaste hokje waar de kuikens snachts slapen. Als je goed kijkt zie je Katrientje in het legnest. Ze legt een eitje. Als ze klaar isis, gaat Kraai hetzelfde kunstje doen.  

Ook blij met de regen.️ Er is hier ca 4 cm gevallen. 

In Wageningen World staat in het net verschenen nr een stuk over de vogelgriep en inenten. zoekterm: HVT-H5 . Als alles doorgast gaan ze de eieren enten. Foto uit artikel WUR. 

IMG_1859.jpeg

IMG_1868.jpeg

aangepast door Trea
Aanvulling foto Kraai
  • Like 2

@Vastone Spijtig 😒

Maar die van mij zitten niet met de bek open te hijgen hoor, ondanks de hitte.

Ik neem aan dat ze bij jou toch ook schaduw hebben, dus dan heb je jezelf niets te verwijten.

Beesje was ziek. Shit happens.

@Mellie Hoeveel eitjes had je eronder gelegd? Opgehaald of met de post bezorgd?

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@speets ja meer dan voldoende schaduw. Het nachthok en overdekte ren staan continue in de schaduw, de niet overdekte ren afhankelijk van de stand van de zon, maar altijd voor ca. de helft schaduw.

't is inderdaad erg sneu en ze was nog veel te jong, maar ik denk dat ik niks anders had kunnen doen. 

• Like 1
Geplaatst:

Ah neeee @Vastone wat klote….
Neem jezelf niets kwalijk hoor. Als je aan een kip merkt dat het ziek is, is het eigenlijk al te laat… ik hoop dat ze een mooi plekje heeft gekregen. Sterkte

• Like 1
Geplaatst:

@Vastone wat sneu van je kipje. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt haar een tripje dierenarts te besparen. Ik zou met een zieke kip ook niet snel naar een dierenarts gaan, eventueel bellen voor advies of medicatie ophalen maar eenmaal echt ziek redden ze het vaak helaas niet meer en veel dierenartsen kunnen ook weinig voor vogels doen, dat is echt een apart vakgebied. 

Drie van onze kippen hebben nu ook wel echt moeite met de warmte, sneu om te zien. Ze hebben schaduw en vers water, vandaag wat aardbeien in water gedaan zodat ze even een frisse snack hadden en wat extra vocht binnen krijgen. Ik hoop dat ze er snel een beetje aan kunnen wennen, het zijn de jongste kippen en dit is hun eerste zomer. De twee van vorig jaar hebben er momenteel niet extreem veel last van. 

Geplaatst:

Jammer van kipje. Mijn kippen hebben gelukkig nauwelijk last van de warmte. Lopen midden op de dag midden in het weiland terwijl ze ook de keus hebben om lekker in de schaduw te luilekken.  

Overigens gaan mijn kippen momenteel niet uit de ren. En er loopt een vreemde haan in mijn weiland. Kan dat de reden zijn? Geen idee waar die vandaan komt of waar die slaapt.   

Het gaat goed met mijn kuikens. Deze foto is van ca 2 weken terug. Ze zitten in de ren bij de andere kippen en hebben een lekkere warmtelamp in het hok, waar ze overigens alleen nachts onder zitten als de temperatuur onder de 20 graden duikt.  

Het oudste kuiken heeft de 1e dag even op de kop gekregen omdat deze dacht dominant te kunnen doen tegen een volwassen kip. (ik vond het zo grappig om te zien, vol goede moed (en arrogantie) maakt die dreumel zich groot tegen Kipkong (overigens een hele lieve kip) en wordt met 1 poot van haar vol naar achter gegooid. Het kuiken durfde best lang niet meer bij haar in de buurt te komen. 

Verder worden ze super geaccepteerd (als ze maar accepteren dat ze nu onderaan de pikorde staan) In het midden is trouwens onze arrogante Kipdashian. Waarvan ik trouwens vermoed dat het een hij wordt, maar bij Brahma's kan het altijd verrassend uit komen.  Hagrid (de grijs/zwarte en gelijk ook jongste) ziet er trouwens steeds uit als een kalende kip. Ze moet gewoon nog in de veren komen, maar ik vind haar zo snoezig in haar half kale staat... 

WhatsAppImage2023-06-23at09_52_12.thumb.jpeg.0096505c097d282c46f58f479ec39f14.jpegWhatsAppImage2023-06-23at09_52.12(1).thumb.jpeg.4fa99e9c9a3d3c7ea8f29b7bcc6458bb.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Oh heerlijk die kuikens! En kipdashian om te bescheuren.. Haha 

De rest van de kippen doet 't hier gelukkig goed, leken iets van slag te zijn toen er ineens een minder was, maar nu lijk ik daar alleen nog last van te hebben. 

Ik weet niet meer wie de tip gaf om kalkeieren in 't legnest te leggen bij eierpikken? Bedankt in elk geval! Ik durf heel voorzichtig te zeggen dat 't lijkt te helpen, ze liggen er nu 1,5 week en sindsdien geen eieren aangepikt. De eerste dagen werden de kalkeieren de nesten door gesleept, lijken nu redelijk met rust gelaten want liggen steeds op dezelfde plek. 

Dit weekend de echte test! Wij zijn er niet en de kip oppas komt pas einde van de middag dus dan liggen de eieren een tijdje voor ze weggehaald worden. We gaan het zien! 

• Like 1
Geplaatst:

Mooie kippies ook, Jorieke. 
Zojuist de kippen even een half uurtje bij elkaar gehad. Ging heel redelijk. Morgen weer effe proberen. De nieuwe kip is ook echt wel angstig voor die twee andere lummels. Maar we blijven proberen. 

• Like 1
Geplaatst:

@Jorieke123 Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zijn dit leghybrides die bruine eieren (gaan) leggen?

Ik was wel verbaasd te lezen dat je de nieuwe kippen de volgende dag al vrij buiten laat lopen, omdat ik heb ‘geleerd/gelezen’ dat je nieuwe kippen altijd een paar dagen in hun kippenverblijf op moet sluiten voor je ze loslaat. Nieuwe kippen zouden anders misschien niet terug gaan naar hun hok om te slapen, of om eieren te leggen.
Ik ben benieuwd of een nachtje genoeg is en de kippen uit zichzelf teruggaan.

Hier heb ik weer een ‘probleem’ met Kraai, mijn nieuwe aanwinst van vorig jaar. Ik moest er vorig jaar zomer altijd voor zorgen dat de kippen weer ruim voor de schemering in de ren waren opgesloten (lokken met granen/ meelwormen) anders ging ze in de perenboom slapen. Maar nadat de blaadjes van de bomen waren en ze een keer flink was natgeregend ging het vanzelf goed.
Gisteravond was ik zo slim om haar buiten te zetten omdat ze de kuikens ging pesten toen het bedtijd was. En je raad al wat er gebeurde. Madam nam kort daarna een grote sprong en verdween in de perenboom. 

• Like 1
Geplaatst:

Vanwege de kuikens, heb ik alle kippen op de mama en 2 kuikens na, naar de andere kant van de ren verplaatst. Dat lijkt dusdanig goed gelukt te zijn, dat Hennie wat minder heks is en de zijdehoenders zelfs weer weer aan het leggen zijn! Die zien de amrocks natuurlijk braaf leggen en zijn denk ik ook geïnspireerd geraakt. Mooi.

Kokos de witte zijdehoen en Stoute Moeder, de zwarte zijdehoen, hebben nu al 3 x een ei gelegd! Gisteren deed ik het leghok open en toen was Stoute Moeder weer aan het leggen.
Dacht ik. Was het Hennie de Heks.
Schriieeeekkkkkk. En weg was ze de heks is broeds… er mag niemand meer in het leghok, dus das nog een dingetje. Vandaag maar weer de billendip gedaan. Kijken of dat aanslaat bij haar. Anders maar apart in het quarantaine hok.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...