Jump to content

Beginnersvraagje

Juffershof

Recommended Posts

Na het lezen van diverse topics hier ben ik aardig geschrokken. Hoe weinig weet ik!! Poeh.

Toch zou ik graag beginnen met wat groenten te telen. Ik volg een dieet waarbij ik per dag nogal wat groenten mag eten. Het lijkt me daarop best nuttig om zelf iets te verbouwen. Nu we eindelijk een stuk grond hebben (boomgaard) heb ik er de kans toe.

Wat is goed te doen voor een beginner?

Wat ik graag eet :

snoeptomaatjes (amore/cherry) die hele kleine ronde. Ik koop nu elke week voor 12 euro daarvan! Eet er 20 per dag.

courgette

bloemkool

broccoli

sperciebonen

uien

knoflook

(en nog wel meer maar schiet me nu even niet te binnen)

Knoflook (nu te poten), uien, sperciebonen, courgette en tomaten zijn makkelijk. Tenminste... in de meeste gevallen natuurlijk. Er zijn altijd rovers (slakken, aardappelziekte, uienvlieg, etc etc) en er kan door het weer altijd nog van alles mis gaan

Bloemkool en broccoli zijn wat lastiger, maar nog steeds goed te doen.

Ook makkelijk: pompoen, aardappels, sla (vele soorten!), maïs, etc

Wat is goed te doen voor een beginner?

Alles, zolang het maar niet te exotisch is zoals zoete aardappel en zolang ze voldoende water / licht krijgen. De ideale situatie is een zonnige ligging, een bodem met voldoende structuur en waar het onkruid niet de overhand krijgt.

Nee het is natuurlijk wel zo dat je bij sommige groenten even goed moet lezen hoe/wanneer je ze het beste kunt zaaien, op welke afstand ze van elkaar geplant moeten worden en welke bemesting ze vragen(wat vaak niet bijzonder moeilijk is). Maar in principe zijn zaadjes geprogrammeerd om te kiemen dus gewoon lekker proberen wat je wilt telen. Al doende leert men en aan de hand van het forum, boeken en internet kun je antwoord op je vragen vinden. En als iets niet lukt, jammer dan volgendjaar misschien wel.

Schroom in ieder geval niet om je (specifieke) vragen hier te stellen

• 2 weeks later...

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een mooi stukje gevonden.

Wat mij ook leuk lijkt zijn die kleine tomaatjes aan de tros. Maar dat is arbeidsintensief geloof ik?

En sperciebonen! Jammie.

Kan er een lijstje genoemd worden van wat NU gepoot moet worden? Knoflook in ieder geval. Ook rabarber misschien?

Tomaten zijn prima te doen, valt reuze mee met arbeisintensief. Kleine tomaatjes zijn zelfs een van de makkelijkste tomaten om te kweken. Ligt er natuurlijk aan wat je onder arbeidsintensief verstaat maar het gaat om 1x in de week een aantal oksel scheuten dieven en een aantal x water geven. Sperziebonen zijn ook niet zo moeilijk alleen het oogsten is wel weer arbeidsintensief

Rabarber kan je inderdaad nu ook planten maar wacht niet te lang ivm de vorst. Voor de rest is het ver gedaan wat betreft de groente (bij fruit is er nog wel wat te doen geloof ik).

Hartelijk dank voor de duidelijke antwoorden!

Met tomaten moet ik nog wachten denk ik?

Wel fijn dit te lezen, het geeft moed! Misschien kan ik die dan beter thuis laten staan ipv in de boomgaard.

Alhoewel het natuurlijk leuk is om daar alles samen te hebben staan. Moeten tomaten perse in een kas? Of kunnen ze gewoon in de openlucht? Ik zal eens gaan zoeken naar foto's van die okselscheuten. Niet dat ik straks alle tomaten eraf pluk

Wat ik ook nog heel graag zou willen zetten zijn wat koolsoorten, Bloemkool, Rode kool spitskool etc.

Misschien ook spruiten? Maar ik neem aan dat ook deze dingen nu niet gezet hoeven?

Knoflook en rabarber vind ik al heel wat (voor mijn doen) om mee te beginnen. Oh en dan schiet me weer de volgende vraag te binnen. Knoflook moet veel water als de grond droog is, maar hoe doe ik dat dan als het vriest? Dan geen water neem ik aan. Oh wat ben ik blond he!

misschien is dit een fijne site om te kijken wat je in oktober (en andere maanden) nog allemaal planten kunt:

http://www.tuinen.nl/artikel/2118/Tuintips+in+de+tuinkalender+van+oktober/?rubriekid=173

uit de site:

# Je kunt nog steeds spinazie, veldsla en winterpostelein buiten zaaien.

# Bieslook, peterselie en andere vorstgevoelige kruiden kun je uitgraven en in een pot in de keuken zetten. Op die manier heb je de hele winter heerlijke verse kruiden binnen handbereik.

Knoflook is lang te bewaren, ook kan je (gehakte)teentjes goed invriezen. Dus ik zou er nog wat bij planten Al is het alleen al voor het lekkere groene loof van de lente.

Met lente uitjes bedoel je die dingen uit de supermarkt? Geen pootgoed toch? Die lente uitjes kan je uiteraard in de grond stoppen, maar ze gaan dan alleen nog maar bloeien (en misschien kan je er wat loof van knippen). Ze maken geen nieuwe uitjes ofzo.

Ook makkelijk gebleken hier: ananaskers (heb ik gezet in de plaats van aardappels). Wel wat prutsen in het voorjaar (vroeg voor te zaaien en vorstvrij op te kweken tot 15 mei) en liefst ook meteen een goede ondersteuning voorzien want ze zijn hier een stuk hoger geworden dan op het pakje vermeld stond

• 4 months later...

Zo de tomaatjes zijn gezaaid en al ontkiemd. De knoflook en mijn aardbeien heb ik al de eerste keer bemest gisteren. Deze had ik voor de winter al gezet in de volle grond. Ik heb er gedroogde koemest bij gestrooid.

Wat ik mij nu afvraag is welke dingen ik het best bij huis kan zetten. Die dus niet veel plaats vragen maar qua verzorging iets intensiever zijn. Zoals bijvoorbeeld de tomaatjes.

De dingen die dan geen of weinig verzorging vragen maar wel wat meer plaats eisen kan ik dan fijn in onze boomgaard zetten. Iemand tips?

Bloemkool, Rode kool spitskool etc.

Misschien ook spruiten

courgette

bloemkool

broccoli

sperciebonen

uien

rabarber

Dit zijn de dingen die ik wil zetten

Bij de aldi hadden ze rabarber,knoflook,uien,sjalotten.Ik heb ze vandaag allemaal geplant.Courgettes kun je beter in april zaaien,ze mogen pas na 15 mei de grond in.Sperzieboontjes zaai ik einde van de maand binnen voor,i.v.m de duivenvraatzucht.Ze zijn dan redelijk groot als ze in mei de tuin in gaan.

Kerstomaatjes,en cherrytomaten heb ik reeds gezaaid,gewoon in huis in van die grote trays die je meestal gratis mee kan nemen bij tuincentra's