Jorieke123 Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Ik heb een glazen kas, waar het nogal koud gaat worden straks. Ik wil de boel gaan bekleden met noppenfolie, maar dan nog zal het er gaan vriezen als het erg koud wordt.Ik heb er nu nog wat sla soortjes in gezaaid, en wat snijbiet, mosterdblad, rucola, kervel, veldsla, spinazie en winterpostelein. Van de sla/snijbiet/mosterdblad en rucola heb ik al een keer kunnen oogsten, voor lekker jong blad. De postelein, spinazie en veldsla zijn nog veel te klein, ze zijn pas net opgekomen. Vraag: Wat doen jullie in deze maanden nog in de (onverwarmde)kas? Zaaien jullie nu of in de maanden daarvoor nog groenten in de kas? Graven jullie bepaalde planten/kruiden op die daar dan nog een tijdje oogstbaar zijn? Of juist van de lente weer eerder uitlopen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje11 Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Opslagplaats voor allerhande tuinspullen IK heb inmiddels een oliekacheltje gekregen van mijn zus.Die moet ik nog uitproberen.Noppenfolie houdt wel wat tegen maar niet voldoende.Onder de dakconstructie ook folie spannen, zo dat het geheel kleiner wordt.Dus niet de ramen in het punt dak maar van links naar rechts iets maken en daar folie over heen.Snap je het nog Jorieke Quote
hansm Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Noppenfolie helpt desnoods zet je er nog rietmatten tegenaan want mooi gezicht is het niet,Ik verwarm vrij simpel met 2 olielampen voor kasjes dat gaat zeer goed, maarja je gebruikt wel een aantal flessen lampenolie per week hoewel die niet veel kosten.In iedergeval zaai ik zeker wat sla, veldsla en arctic king en ga ik bv de winterbloemkool er denk ik in zetten en ook nog wat andere dingen uitproberen om in vollegrond in kas te zaaien, maar goed voorlopig moet ik hem eerst nog afmaken geraamte staat en ga nu met fundering beginnen. Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 De olifantenknoflook zet ik erin, in grote potten, kunnen meteen weer eruit als het buiten niet meer vriest en ik de plek weer nodig heb voor andere dingen. Quote
Jooze Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Ik heb allerlei sla gezaaid. en snijbiet. Verder staan er nu nog aubergines in (die zijn eindelijk bevrucht en om ze eruit te halen vindt ik echt zonde wie weet wordt het nog wat). Ook heb ik mijn artisjokken erin gezet. Ik ga ze nog extra beschermen, maar in de kas maken ze in ieder geval meer kans!Ik wil hem niet helemaal vol zetten zodat ik in het voorjaar weer genoeg ruimte heb voor zaailingen etc! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Helly Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Jorieke, kan je misschien wat vliesdoek over de plantjes hangen om ze vorstvrij te houden? Hier doe ik t ook als het nogal koud word ofwel lichtje vriest en dat helpt echt Hans, waar haal jij je lampolie en wat betaal je? Goedkoopste was eerst € 1,25 bij de AH tot ze ineens omhoog gingen met de prijs naar € 1,69 Quote Good things come in small packages
Jorg Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Ik heb er de sla-mix van de moestuinforumdag gezaaid + raapsteeltjes + winterharde kropsla + spitskool. In de kas bij huis zetten we dit jaar niks terwijl die juist vorstvrij is, te veel gedoe in potten/bloembakken. Jouw kas staat redelijk vrij en in de wind zoals ik me kan herinneren jorieke, vorig jaar had je ook bevroren erwten door een late nachtvorst toch? Zou inderdaad noppenfolie aanbrengen en evt fleechedoek wanneer ze echt flinke vorst verwachten. Quote
hansm Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Helly ik ben nooit dat ik weet wat iets kost, meer zo ongeveer ik dacht dirkvandebroek 99 eurocent(maar als het 1,99 is kan ook ) is alweer jaar geleden dat ik voor laatst gekocht heb maar zo strakies gaan er wel paar flessen doorheen in de week ik dacht 3 1/2 Quote Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 oja komt door spitskool van Jorg, dat wie weeuwencultuur wil proberen is ook in kas, dat binnenkort is dacht ik ben het zelf ook weer kwijt maar daarbij is een datum van zaaien , maar ik vondt weeuwencultuur wel succes, had voor het eerste grote kolen en ook vroeg. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Bij mij groeien de tomaten nog een beetje door in de kas, en zo ook de basilicum en de pepers. Binnenkort gaat alles eruit, en dan ga ik de kas eerst doorspoelen. Dan gaat de knolselderij uit de tuin erin, en de compost uit een van de bakken. Misschien verzet ik nog wat sla dat nog buiten groeit naar binnen..ik weet niet of ik dan nog sla kan zaaien ( kan altijd natuurlijk, maar of het nut heeft) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 Ik zaai nog om de 14 dagen 2 zaadjes in van die aardbeihangbakken, het Ras Arctic King.Gewone sla staat er ook nog in die bakken, van oogstbare en alle tussengroten. Er staat ook nog bloemkool in potten voor weeuwen cultuur, spitskool had ik geen zaad voor gevonden.Net opgekomen veldsla in die bakken ook. Daar er een glazen serre komt verhuizen alle bakken en potten tijdelijk naar de tunnelserre.Dan kan ik beginnen met het ontmantelen van de eigen gemaakte serre. Ik vind die noppenfolie nogal aan de prijzige kant, en verlies je dan geen licht dat je nu net hard nodig hebt in deze koude donkere dagen die opkomst zijn? Vroeger, lang geleden toen de dieren nog spraken heb ik 2 serre's op mijn plat dak van mijn magazijn gehad, heb die toen eens verwarmd met zo een vuurtje met petroleum, dat is toch lampenolie?Wel de dag nadien hingen alle planten slap en dood, zou het wel terug willen gebruiken maar heb er schrik van en gas is te duur. Hans welke oppervlakte is de serre die je ermee verwarmd? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2011 Thanks allemaal! Ik heb een mooie grote rol met bubbelplastic van mijn opa gekregen, het spul lag daar al vele jaren in de schuur. Zijn kas wordt al jaaaaaaaaaren alleen als opslag gebruikt dus had hij het niet meer nodig. @Jorg: mijn kas staat inderdaad best vrij en in de wind. De struiken er omheen zijn de graafmachine nog niet te boven gekomen, maar het is hier sowieso stukken kouder dan in de bebouwde kom. Dat noppenfolie als horizontaal plafond gaan we maar eens proberen. Het zal allicht uitmaken. Fleecedoek heb ik ook nog liggen, gaan we ook proberen! Olielampen zie ik niet zo zitten. Voor dat geld koop ik mijn zakje sla dan wel. Ik laat er verder namelijk niets overwinteren, de overwinter-planten komen binnen te staan. Ik wil gewoon het vitamientjes seizoen wat verlengen. En ook wat vervroegen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 Joriek, ik zaai de meikoningin sla in september oktober en die plant ik uit. Op 1 of andere manier weten die winter in de koudebak (zelfs met een beetje vorst) te overleven. Ook spinazie, wonder der 4 jaargetijden sla, veldsla en rucola kunnen goed tegen de kou. In de kas heb je dan voordeel dat ze niet ondergesneeuwd kunnen raken. Afdekken met vlies als het heel koud dreigt te worden. Het enige nadeel is de dag nacht temperatuur dat als ze bevroren raken in de nacht ze overdag ontdooien en daar onstaat het probleem. Succes met de noppenfolie. Mijn tuinbuurvrouw gaat touwen spannen om t daarover heen te hangen.Je maakt een soort van dubbele beglazing ermee als ik het goed begreep. En het schijnt goed te werken. Quote
hansm Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 Bor, petrolium is iets anders dan olielampen olie, petrolium kachels stinken, echt zo'n stooklucht en ik kan me voorstellen dat in dichte ruimte niet zo geschikt is voor planten.Ik ben nooit zogoed in oppervlakte maar kas is 3 bij 3 en 2 meter hoog aan een kant andere kant 3 meter hoog om je idee te geven, en waneer de kas goed geisoleerd werkt het best heel goed.Hij staat tegen schuur die ook verwarmt (elektrisiteit) wordt ivm dieren en dit zal ook gedeeltelijk verklaren waarom beide ruimte zo goed op 5 graden te houden zijn.Altijd steek ik in de winter laat in de middag de olielampen aan en deze branden dan tot de ochtend en dan doe ik ze uit, zeker bij zonnig weer bij vorst overdag branden ze 24 uur. Wat Nicolette opnoemt aan soorten heb ik ook goede ervaring mee, eigenlijk vindt ik dat beter gaat bv in winter sla kweken dan je verwacht, wat ongetwijfeld met raseigenschappen van soorten te maken heeft. Verder overwinterd er bij mij wel een boel planten in kas die vorstvrij moeten blijven zoals olijven, laulier boompjes, citroen, sinasappel, granaat en dat maakt ook gedeeltelijk de kosten van lampenolie waard. Wat betreft het spannen van bubbelfolie horizontaal, ben ik met Bor eens dat dit teveel licht wegneemt.enkel de onderste vertikale ruiten is denk ik genoeg. Quote Players only love you when they're playing.
greetje11 Geplaatst: 19 oktober 2011 Geplaatst: 19 oktober 2011 Je moet er in het dak een soort schuifsysteem van maken, zodat je het overdag weg kan schuiven en 's avonds weer dicht kunt trekken.Ik zal eens kijken of ik er een foto of scan van kan maken en deze dan plaatsen.Heb het voorbeeld ooit eens uit een tijdschrift gescheurd.Ik vind het ieg een goed idee. Rietmatten plaatsen vind ik een slecht idee dan wordt het wel erg donker in de kas. Bij het plaatsen van noppenfolie moet er ong. 2 cm tussen de ramen en de folie zitten ivm met de luchtcirculatie. Quote
Jooze Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Op zich is vuur in de kas dubbel goed natuurlijk. Niet alleen de warmte maar vuur heeft zuurstof nodig en et dit om in koolzuur en planten hebben weer koolzuur nodig en zetten dit om in zuurstof... Of zou dit te kort door de bocht zijn?? Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
geedee Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 snacht gebruiken planten zuurstof; overdag maken ze zuurstof...als je snachts verwarmd.....ik weet niet of ze dat goed doet....misschien als je een uur voor zonsopgang verwarmd...dan is het meestal t koudst...geen idee Quote
hansm Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Ik heb nooit negatieve dinmgen ontdekt alleen maar positieve van vwerwarmen met olielamp,Het vorstvrij houden en ongeveer 5 graden houden is belangrijkst, maar ook dat de kas wat drogeris in de winter vindt ik wel een mooi pluspunt, om schimmel smet tegen tegaan. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Ik ben de kas aan t leegmaken en zet nog enkele paprikaplanten in de pot voor binnen. Het viel me op dat de blauwe tomaat een echt mooie en lange wortel heeft ten opzichte van de andere tomaten. Spoelen jullie de kas ook door (een x in de 2 jaar)? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Koert Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Je bedoeld de aarde neem ik aan? Dat doe ik ieder jaar wel, in ieder geval het stuk waar geen tomatenplanten staan, die staan bij mij op een vaste plek en die schijnen wel van wat zout te houden. Ik heb van die sprinklerpijpen,of hoe noem je die, en die zet ik na dat ik in het voorjaar de kas helemaal schoon heb een paar uur aan. Aankomend jaar is het niet nodig, dan vervang ik weer eens een keer de bovenste helft van de aarde met nieuwe potgrond(eens in de 3 jaar), de oude potgrond gebruik ik meestal voor ophoging van het aspergebed, of verspreid ik over de andere bedden. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jooze Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Tja dit is mijn eerste jaar kas. Ik had allerlij schimmels en dergelijke in de kas dus ik heb aan 1 kant de aarde ververst de rest doe ik in het voorjaar. Spoelen klinkt als ramen schoonmaken dat wil ik echt elk jaar doen. De rest op de tuin doet het ook en ik moet zeggen dat na 1 jaar mijn kas daar ook wel om vraagt Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Koert Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 De ramen wassen/kas reinigen is sowieso handig: voor beter lichtinval en tegen evt. bacteriën/schimmels ik gebruik altijd een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel. Ik denk toch dat Jet het spoelen van de aarde bedoeld, we zullen op haar antwoord moeten wachten! dit is belangrijk omdat er mineralen/zouten achter blijven die normaal buiten in herfst en winter worden weggespoeld maar in de kas natuurlijk niet. Vooral voor bladgewassen is dit niet bevorderlijk,de meeste vruchtgewasen kunnen dit wel handelen: dus als je alleen tomaten,paprika's etc. teelt niet heel noodzakelijk. een methode is dus spoelen met water (niet zeiknat maken, maar meerder keren besproeien of nog beter met druppelslang of vernevelbuis langzaam doorspoelen)of indien voorradig een dik pak sneeuw er op leggen(grond moet dan niet keihard bevroren zijn). De grond vervangen kan ook natuurlijk maar ieder jaar wordt een dure hobby, 20 cm zou dan voldoende moeten zijn, die mineralen blijven voornamelijk boven in de grond hangen. Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Nou ik spoel niet, persoonlijk denk ik dat bodemleven in kas nogal hoog is omdat ik daar ook mulch met vanalles en steeds compost/mest inbreng en het daar beter blijft liggen dan buiten en ik geneigd ben in de kas goed bij te houden en ook zorgvuldiger water geef met o.a plantengier zie ik heel veel bodemleven met name wormen.Ik teel nu peper en paprika in pot dus daarvan geen vervuiling van in de grond.Dus ben ik niet bang voor bv teveel zout/mineralen of wat ook in de grond Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 20 oktober 2011 Geplaatst: 20 oktober 2011 Het bodemleven(wormen) kunnen de mineralen/zouten niet voorkomen, dat heeft daar niks mee te maken. Bijna alles bevat zout, maar zeker compost en mest zelfs in behoorlijk grote maten, dat maakt de zoutconcentratie juist hoger, buiten spoelt dat weg door de regen, in de kas niet. Ok je sproeit begiet of wat dan ook maar dat is niet voldoende zeker niet zolang je nog aan het telen bent en dus zouten aan het toevoegen blijft. Daarnaast door de hoge verdamping in een kas blijven de zouten(en komen terug) hoog in de grond zitten, voor vruchtgroenten geen probleem voor bladgroenten zeker wel. Dit wil niet zeggen dat je daar de eerste jaren al meteen iets van merkt, dit duurt natuurlijk wel even, ik geloof ergens tussen de 5 en 10 jaar, maar beter voorkomen dan genezen denk ik dan. Maar Hans denkt natuurlijk weer zoals vaker dat als hij dit jaar niks merkt het allemaal goed is (gelijk aan overbeplanting / geen of weinig wisselteelt etc.), alle jarenlange studies die daarnaar gedaan zijn en ervaringen van oude rotten in het 'vak' vallen natuurlijk in het niet bij jouw mening gebaseerd op..... wat is het een jaar of 3 moestuinieren? ach waar maak ik me druk om, je komt er vanzelf wel een keer achter! Quote Even a broken clock is right twice a day
Borsalino Geplaatst: 21 oktober 2011 Geplaatst: 21 oktober 2011 Tot hiertoe heb ik de serre's altijd verplaatst.Een tunnelserre is een fluitje van een cent natuurlijk, en de eigengemaakte serre was 1 dag om af te breken, en 2 dagen om terug op te zetten. Nu is de eigengemaakte afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe glazen, die wel op dezelfde plaats terugkomt.Hopelijk regent het flink tussen dit en 2 weken Maar in de serre staan tomaten-komkommers-meloenen-pepers-paprika's in ingegraven emmers met substraat, en dit wordt telkens elk jaar vernieuwd. Kan in de herfst als de serre leeg is enkele bovenruiten wegnemen, kan het binnen regenen.Of de regenafvoer tijdelijk naar binnen omleiden. Over hoeveel water per m² hebben we het eigenlijk om zouten uit te spoelen? Hier op de tuinen staat er van iemand een glazen serreke een 20 jaar op dezelfde plaats.De ruiten zijn ondoorzichtbaar, buiten viesgroen en vanbinnen een grijze aanslag.Is nog nooit gekuist.Elk jaar staan daar tomaten in, kiepert daar 10 cm verse paardemest en chemische rotzooi in, weet niet wat, maar je ruikt een doordringende bijtende geur als je er voorbij loopt.En die zegt elk jaar dat het een slecht tomatenjaar is Of dat de aangekochte planten rommel waren.Planten groeien zeer slecht, worden ziek en geven heel weinig en lelijke tomaten.En de tomaten zijn zeer zuur van smaak, niet te vreten eigenlijk. Als ik dan zeg dat het bij mij wel allemaal lukt, lijkt die plots doof te zijn, draait zich om en trapt het af Heeft ook aleens gezegd dat het bij ons slechte tomatengrond (=zandgrond) is Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.