Geplaatst: 21 oktober 201114 j Koert heeft gelijk, ik bedoel met spoelen de aarde spoelen. Ik lees in het uitgebreide verslag van Koert (DANK!) dat het eigenlijk niet zo hoeft als je alleen vruchtgewassen zet, dat wist ik niet. Ik doe het om het jaar, en breng daarna de compost naar binnen. De ramen heb ik ook meteen afgespoten, maar die doe ik in het voorjaar nog eens met een beetje ecover afwasmiddel. Buiten heb ik geen water meer tot eind april ivm de pittige nachtvorsten hier, daar willen we ons niet nog eens door laten overvallen. Omdat de aarde in mijn kas goed droog is aan t eind van het seizoen denk ik dat het ook ok is voor het bodemleven, ander krijg je een soort Sahel in je kas toch? In ieder geval zullen ook de wormen er wel bij varen.Hoeveel water je moet sproeien geen idee Bor, maar ik gebruik mijn schepje om te kijken hoever het water is gevorderd in de grond. Ik spuit in 3 à 4 keer een uurtje per keer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 oktober 201114 j Maar Hans denkt natuurlijk weer zoals vaker dat als hij dit jaar niks merkt het allemaal goed is (gelijk aan overbeplanting / geen of weinig wisselteelt etc.), alle jarenlange studies die daarnaar gedaan zijn en ervaringen van oude rotten in het 'vak' vallen natuurlijk in het niet bij jouw mening gebaseerd op..... wat is het een jaar of 3 moestuinieren? ach waar maak ik me druk om, je komt er vanzelf wel een keer achter! Ja je hebt gelijk daar moet ik zelf achter komen door te doen wat mij goed lijkt en vooral wat ik leuk vindt of zin in heb.Problemen die ik tegenkom los ik dan wel weer op.Zouten en een rijkbodemleven hebben wel degelijk met elkaar te maken alleen al dat in een losse bodem de zouten beter weg kunnen en ook niet in de bovenlaag ophopen. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 1 september 201213 j Niet alleen (sub)tropische vruchten telen maar het oogstseizoen verlengen....dat wil ik graag met de kas en daar ben ik dit jaar ook het meest mee bezig. Ik heb eind juni nieuwe tomatensoorten in de kas gezaaid: de Tomberry en een Pommedori. Van een tweetal oude planten(vleestomaat en stripes-tomaat) stekken geplant en die hebben nu al vruchten. Zijn er nog meer mensen die dit doen....ook met andere planten?
Geplaatst: 2 september 201213 j Hi!Ik krijg binnenkort een tuin met een mooie grote glaskas.Omdat ik dat nooit gehad heb, vroeg ik me af of het mogelijk is om nu groenten te zaaien/planten, die dan in de winter blijven groeien.Bijv. is het denkbaar dat ik midden december sla pluk in mijn kas? Dat zou leuk zijn...Bedankt voor de tips!GrIlaria
Geplaatst: 3 september 201213 j Dit jaar komt er bij mij alleen nog kropsla in te staan (let op raskeuze!) en andere blad/snij groenten. De groei is verder in de winter erg traag, je moet het vooral hebben van het najaar en de plantjes die je over de winter het voorjaar in tilt. Zie bijvoorbeeld victor: https://www.moestuinforum.nl/sla-t768.html In de kas bij huis komen alleen nog kuipplanten te staan.
Geplaatst: 3 september 201213 j Ik bedacht vanmiddag dat ik de basilicum uit ga spitten en nog wat langer "aan de gang" probeer te houden in de kas....ik heb nog niet genoeg oogst(ingevroren) daarvan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.