Geplaatst: 15 november 20205 j Heel interssant, en akelig deprimerend stuk in de Volkskrant. Interview met Violette Geissen over landbouwgif. Dappere tante hoor. Las veel dat ik niet wist, maar hoewel ik het al een tikje vermoedde, was dit on-tof om te lezen “Er is onderzoek gedaan in een gebied met bloembollenteelt: daaruit bleek dat het hele groeiseizoen permanent pesticiden in de lucht te meten waren. In datzelfde onderzoek zijn bij bewoners in de buurt van bollenvelden urinemonsters afgenomen en is huisstof onderzocht. Ook daar zaten resten van pesticiden in.” Afijn. Voor wie het hele verhaal wil lezen https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wat-doet-landbouwgif-met-onze-gezondheid-veel-vragen-zijn-nog-nooit-onderzocht~b4f0ed31/ wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 16 november 20205 j uhm, like de post, niet het gif 🙃 (en de naam van de fotograaf) 16 november 20205 j aangepast door RobO
Geplaatst: 17 november 20205 j Bio bezig in de bollenstreek zal sowieso beter zijn dan extra gif rondspuiten. Alle kleine beetjes helpen. Maar we hebben nog een hoop te leren rondom pesticiden. Ik ben wel benieuwd wat de generaties na ons daarover gaat zegen, dan is er (hopelijk) veel meer over bekend en verklaren ze ons voor gek dat onze generatie die rotzooi heeft gebruikt.
Geplaatst: 17 november 20205 j Auteur Mja. Eens. Maar heftig wel. Wij doen echt ons best volledig gif-loos te zijn en zo veel mogelijk van eigen landje te eten. Maar we telen dus onder de rook van Schiphol en nu dat pesticiden-nieuws. Laat staan wat er nog in de bodem zit (ex-bollengrond) vraag ik me af of we nu wel zo gezond bezig zijn al met al. [emoji848] wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 18 november 20205 j Kan je je grond niet laten onderzoeken? Overigens, het verhaal van pesticiden die als stof in omliggende huizen belanden, heb ik een paar jaar geleden al gelezen voor de fruitteelt. Andere sector, zelfde verhaal.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.