Liesje Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Hallo allemaal, Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van advies. Zo'n 3 jaar geleden hebben wij tegen de zuidgevel van ons huis een klein vijgenboompje geplant. Dat boompje had het enorm naar zijn zin daar. Hij groeide enorm snel. Zo snel dat hij het slachtoffer is geworden van zijn eigen succes. Hij werd topzwaar, en ondanks dat we hem hadden ondersteund is zijn stam -tijdens een stevige storm- volledig gespleten. Ik zag geen andere optie dan hem volledig terug te snoeien tot waar hij begon te splijten. Er was weinig meer over dan een stompje. Nu een jaartje later is ie weer helemaal uitgelopen, maar dreigt hetzelfde te gaan gebeuren, hij maakt enorm lange takken en en ik vrees dat hij weer zal gaan splijten of knakken. Ik wil hem eigenlijk gaan verplaatsen naar een andere plek. Misschien dat ie dan sterker zal worden en minder lange slungel-takken maakt als ie ergens zelfstandig staat? Ik hoop stiekem dat hij daardoor ook meer energie heeft om vijgen te maken. Tot dusver zijn er altijd wel vijgjes gekomen, maar rijpten deze niet af. Het uitgraven zal nog wel een heel karwei zijn, maar mijn man heeft daar alle vertrouwen in. Wat raden jullie verder aan? Is het zinnig om de takken nog even flink terug te snoeien als we hem gaan verplanten? Of moeten we dat juist vooral niet doen? Alvast dank voor het meedenken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Ik zou van jonge takken aantal stekken maken (in zaai en stek grond in de potten, laten die ergens buiten in de schaduw t/m juni staan). Zodra het duidelijk wordt, dat de takken wel wortels kregen, moederboom weg kappen. Het ziet als enorme klus om zulke boom rooien. Beslissen jullie wel te verplaatsen, dan drastisch snoei is noodzakelijk. Ik doe het voor het rooien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Eens met Yuras. Eerst flink terugsnoeien (en stekjes maken van het snoeiafval) en dan uitgraven. Wel met zoveel mogelijk wortel uitgraven en dan hopen dat de vijg het gaat redden op zijn nieuwe plek. Je hebt het komende jaar in ieder geval geen oogst, als je dit doet. Eigenlijk staat jullie vijg al prima. Lekker beschut tegen de muur, veel beter kan de vijg zich niet wensen. Midden op bijvoorbeeld een winderige, open plek is voor een vijg ongunstig. Mocht je het doen, dan is dit wel het ideale tijdstip, je vijg heeft geen blad meer en is in winterrust. De stekjes zou ik overigens binnen laten wortelen en overwinteren. Een vijg heeft wel altijd de neiging om uit te groeien tot een struik in boomformaat. Een vijg als boom houden, kan ook, maar vergt meer snoei. En de vijg is kwetsbaarder, zeker bij strenge vorst. Welk soort vijg is het eigenlijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted November 26, 2020 Author Share Posted November 26, 2020 Dank Flup en Yuras! We gaan het proberen :). Het gaat om een Brown Turkey trouwens. Vorig jaar heb ik tijdens zijn stevige snoeibeurt ook stekken genomen. Die staan inmiddels zelfstandig in de tuin en doen het zo te zien vrij redelijk. Dus dat kunnen we dit jaar inderdaad nogmaals proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 misschien een overbodige opmerking maar je kunt een vijg toch ook aanbinden? splijt ie niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Als je toch al een paar goede stekken van je Brown Turkey hebt, kun je ook overwegen om een paar andere vijgensoorten in de tuin te planten (in het voorjaar). Ik noem maar iets: Michurinska -10 voor wat zoetere vijgen of een Ronde de Bordeaux, als je meer van fruitigere soorten houdt. Beide soorten zijn goed aan ons klimaat aangepast. Snoei je deze boom kaal, neem nog een paar stekken en plaats in het voorjaar wat andere vijgensoorten. Dat zou ik doen, maar ik ben dan ook wat vijgenverslaafd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted November 29, 2020 Author Share Posted November 29, 2020 Op 27-11-2020 om 07:16, RobO zei: misschien een overbodige opmerking maar je kunt een vijg toch ook aanbinden? splijt ie niet Dat hadden we gedaan. Op 2/3e van de onderstam ongeveer. Maar dat bleek dus helaas niet voldoende te zijn. De lange zware takken zorgde ervoor dat hij spleet tot va 1/3 van de stam. Wij hebben hem nu rigoureus terug gesnoeid, ca 30 stekjes genomen, en de vijg verplant. Duimen dat hij het daar ook fijn gaat vinden... @Flup, andere vijgensoorten hou ik zeker in de gaten! Kan alleen maar beter zijn nog voor de diversiteit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts