Ian Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Hallo allemaal, wil hier aan de straatkant graag een haag planten, dit tegen geluid van de weg. wil de haag graag rond de meter hoog laten worden, en graag wintergroen. hiervoor leek een vuurdoorn me wel geschikt, alleen zie ik overal staan dat die 3meter hoog worden of meer. zou deze met snoeien wel op +- 1 meter gehouden kunnen worden, zonder dat de plant daar last van heeft of misschien lelijk word? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Neen. Dat zal theoretisch kunnen, maar praktisch nauwelijks. Zeker niet als je ook nog bloei en besjes wilt. Op een meter of 2 hoogte zal nog wel lukken, mits strak bijhouden. Een beperkte breedte kun je alleen behouden als je ( met dikke handschoenen voor de doorns) heel geregeld knipt. En knippen doe je m.i. makkelijker met een snoeischaar (dikke takken!!) dan met een heggeschaar. Je kunt beter een andere haag overwegen, denk ik: haagbeuk? Zilverbes? = elagnus ebbingie of olijfwil, maar niet die min of meer klimmende vorm. https://www.google.com/search?q=olijfwilg+haag&sxsrf=ALeKk01SRYwmgHg5wnhDM6vIYCmTS28nOg:1606405874205&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=2Ke3ifgp2wFNBM%2CgL3Gfyr4PnBTSM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kRQKlpa8EIJVBZnJAcj03-gWav-DA&sa=X&ved=2ahUKEwi6yPybyKDtAhXEzaQKHeUXDPUQ9QF6BAgDECo&biw=1680&bih=907#imgrc=2Ke3ifgp2wFNBM of toch maar een liguster of niet te versmaden, een niet te gestekeld hulst (bijvoorbeeld: Ilex x meserveae) Heel vreemd overigens dat vuurdoorn in Nederland bijna altijd tegen een muur of als eenhaag- grote normaal dan wel - wordt aangeplant!.... Hier bij mij ook, maar daar was een dichte gesloten haag 35 jaar geleden ook precies de bedoeling. En omdat ze zo stekelig is kunnen vogels er veilig tegen katten in broeden. Deze grote struik komt heel veel mooier tot zijn recht als solitaire plant en daarvoor zou ik ze vooral graag aanbevelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ian Posted November 26, 2020 Author Share Posted November 26, 2020 @weknow bedankt voor je reaktie jammer dat het niet gaat ga even je andere optie’s bekijken kwam ook nog een struikklimop tegen die zou ik er misschien kunnen combineren met de hulst enz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Verschil in groeiwijze en groeisnelheid kan dan een probleem zijn als je er 2 combineert, je krijgt moeilijk een gesloten heg. Struikkamperfoelie vin dik ook nog een optie, hoewel die snel groeit (maar ook dicht-groeit). Struik-klimop zou ik persoonlijk niet gauw kiezen, naar ik ken je omstandigheden natuurlijk niet. Die heeft een hekwerk nodig om goed te groeien als wat strakkere haag en neigt toch naar woekeren. Dit leek me een aardig overzichtje via Google.....omdat het lager moet blijven koos ik als zoekwoord een alternatief voor buxus als heg. http://tuinierenopzand.blogspot.com/2018/05/acht-alternatieven-voor-buxus-en-nog.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Hier een afscheiding van een meter hoog van klimop op een eenvoudig hekwerk van betonijzer. Snoei 4/6 keer per jaar afhankelijk van wanneer het me stoort. Erg fijne plek voor allerhande insecten en wintergroen, winterhard en niet kapot te krijgen, zelfs niet met die droge en warme periodes. Enige nadeel dat door veelvuldige snoei ze nooit in bloei komt maar goed, het zij zo. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 (edited) Ik heb een keer gelezen, maar weet niet meer waar, dat je een plant met grote bladeren moet nemen tegen geluidsoverlast. Daarmee vervalt wel de wintergroene optie. Hoewel, laurierkers? En als je ze voor een goede prijs weet te vinden, en geduld hebt bij de groei, is Camellia wellicht een optie? Bij een hoogte van 1 meter houd je waarschijnlijk weinig geluid tegen. Neem wel een plant die tegen uitlaatgassen kan, dat schijnt ook niet altijd zo te zijn. Edited November 27, 2020 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Olijfwilg (Elaegnus ebbingei) die Weknow al noemt kan erg goed tegen slechte luchtkwaliteit (verkeer, zoute zeewind etc) en wordt ongeveer 2 meter. Is wintergroen en goed snoeibaar. Wanneer je snoeit offer je wel de onopvallende bloei (die wel lekker zoet ruikt) en daarmee ook de kleine eetbare vruchtjes op. Mijn schoonmoeder heeft er een perfecte gesloten haag van gemaakt van 1 meter dikte (en 2 hoog, maar dat is dus te snoeien). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ian Posted November 27, 2020 Author Share Posted November 27, 2020 Bedankt allemaal voor de tips! struik kamperfoeli is het geworden gewone klimop is mooi maar niet voordeze toepassing en voor de insecten en vogels zit het hier wel goed ((oostgevel staat vol met clematissen tot 5meter hoogte en overal boompjes,struiken en inheemse “onkruiden” met een bladermulchlaag in de tuin) grote bladeren klinkt logisch (meer massa) maar vond daar verder weinig van wat me past misschien zet ik tegen de gevel nog wel iets met grote bladeren olijfwilg word me echt te hoog wil er wel overheen kunnen kijken ivm de drukke weg oprijden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts