Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bepaalde gewassen blijven klein/zwak


RoyG

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Sinds enkele jaren probeer ik in een deel van mijn tuintje (slechts enkele vierkante meters) wat te moestuinen. Echter, de opbrengst valt tegen en ik kom diverse problemen tegen bij diverse gewassen, en ik krijg er niet de vinger achter wat er de oorzaak van is.

 

Ik zit op zandgrond, het moestuintje ligt in de halfschaduw, daarnaast heb ik potten in de volle zon staan (met eigen tuingrond). Ik gebruik geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen, wel eigen compost (voornamelijk uit konijnenmest, stro, houtkorrels en snoeiafval). Nabij staat een walnoot en er is veel klimop in de buurt. Met mijn beperkte kennis probeer ik rekening te houden met standplaats, vruchtwisseling, voedingsbehoefte etc.

 

De problemen komen neer op zwakke planten en veel dat mislukt:

Blijven klein/leveren weinig tot niets op of blijven zwak: boerenkool, spruit, bonen, rode biet, koolrabi, venkel, komkommer, bosaardbei.

Doen het prima: sla (ook vroege onder plastic), andijvie, veldsla, uienfamilie, bieslook, tijm, rucola.

 

Nu vermoed ik dat het iets met de bodem te maken heeft. Veel van de problemen associeer ik met een stikstofgebrek (misschien onttrekt het stro in het compost er stikstof aan). Echter, wellicht verzuurt de bodem door de aanwezigheid van (bladeren van) de walnoot. Of toch gewoon te weinig zon?

 

Wellicht herkennen de ervaren tuiniers hier een patroon in; een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, een zuurtegraadprobleem of iets anders?

 

Verder heb ik opvallend veel last van witte vlieg (vooral) en bladluis, maar dat kunnen problemen op zich zijn natuurlijk.

 

Alvast veel dank voor het meedenken!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen een aantal problemen spelen.

Zo is het op arme zandgrond zonder veel aanpassingen voor veel koolsoorten moeilijk om te groeien.

Zeker in droge tijden.

Zelf zet ik daarom zet ik geen spruiten meer.

Hier zijn de bieten ook klein gebleven bij verschillende tuinders door droogte en warmte.

 

Grote bomen kunnen veel licht vocht wegtrekken en bij walnoten speelt ook allelopathie mee.

 

Maak eens een foto van de situatie, veel zon helpt wel mee voor veel planten.

 

Ik neem aan dat de compost goed verteerd is voor die opgebracht wordt.

Verwacht er ook geen wonderen van, dan kan je beter verteerde paardenmest koemest of (andere) mest gebruiken.

Ook kan het nog aan jouw manier van tuinen liggen...

 

Er zijn altijd heel veel variabelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey RoyG

Je krijgt misschien meer antwoorden op je vragen als je jezelf en je moestuin voorstelt in het topic 'voordeur', met foto's van je tuin. En een omschrijving van waar je woont. Zandgrond in welke regio?

Als je compost gebruikt van stro, houtkorrels en snoeiafval die niet goed verteerd is, dan onttrekt dat stikstof aan de grond. Ook het blad van walnoot en klimop.

Zandgrond schreeuwt om stikstof. Je kunt het gratis toedienen als je hier en daar een verdund plasje van jezelf op de grond giet, of onverdund op de composthoop.

Halfzon is natuurlijk ook niet ideaal. Kun je iets weghalen om meer zon te krijgen? 

Ik zit ook op zandgrond - de allerslechtste die er is - en hier lukt juist veel. 

Laat ons plaatjes zien van wat goed gaat en niet.

Verder: succes 👍

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn (hoge)zandgrond lukte ook weinig, behalve de kolen (die bij jou dan weer niet goed lukken :crazy: ) die gingen altijd al wel goed. 

Ik ben (iets-)verhoogde bakken gaan maken bovenop die grond, en daar gooi ik elk jaar weer nieuwe compost bovenop. En ik merk veel verschil nu. 

 

Hoelang voeg jij al compost toe? En is dat dan al goed verteerde compost? In de potten zou ik toch echt betere grond doen ook, geen tuingrond. En wat bijmesten met het 1 en ander? Hoe groot zijn de potten? Teelt in potten is nog best lastig, zeker in van die droge zomers. 

 

En van hoelaat tot hoelaat staat er zon? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Vinky zei:

onttrekt dat stikstof aan de grond. Ook het blad van walnoot

Dat is volgens mij toch een wijd verbreid misverstand. Wij vercomposteren het blad van onze twee walnoten al jaren samen met blad van acer, appel en wilg en gebruiken deze bladcompost op veel plekken, bijvoorbeeld in of op potten, aardbeien etc. samen met andere compost. Geen problemen hier. Het zijn volgens mij de wortels van de walnoten die een stofje afscheiden waarmee ze andere planten plagen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank allemaal!


Excuses inderdaad voor het ontbreken van foto's e.d., daar heb ik destijds uiteraard niet aan gedacht... Ik zit in Noord-Limburg (hoge zandgronden, kurkdroog dit jaar), maar de grond is ooit van elders in de tuin aangevoerd. Die zou dus allerlei herkomst kunnen hebben.

 

Blijkbaar zijn in elk geval watervoorziening, stikstofgehalte (inderdaad, de compost was wel netjes verteerd) en de effecten van de (wortels van de) walnoot zaken waar ik het komend jaar zeker meer rekening mee moet gaan houden.

 

Ik heb veel opgestoken en kan weer van alles proberen komend jaar. Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor ook altijd dat walnootblad niet zo goed is voor de plantengroei. Ik leg dat altijd op de plekken waar ik geen onkruid wil hebben, maar dat is niet in de moestuin. De walnotenboom staat ook niet bij de moestuin, maar er staan wel moestuinplanten een meter of 4 van de walnotenboom af (rabarber, aardpeer en stengelui), dat groeit eigenlijk wel goed.

Zandgrond is lastig. Kolen mislukken hier ook snel, en zeker in droge tijden MOET je zorgen dat de planten genoeg water krijgen. Ik zorg wel altijd dat ik aan het begin van het moestuinseizoen de bodem extra bemest (schapenmest) en halverwege het seizoen geef ik nog wat runderkorrelmest. Ook voedingsstoffen spoelen snel weg. 

 

Je kan ook een bodemanalyse laten doen, dan weet je of er genoeg voeding in de bodem zit of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als de bladgroenten het zo goed doen, stikstof niet het hoofdprobleem kan zijn. Ik zou eerder wat kalium en fosfor gebruiken. De compost die jij maakt, levert weinig voeding, maar houdt wel goed water vast. Beschouw het niet als een meststof. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...