Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn olijfwilgen hebben tot nu toe nog geen bessen gegeven. Het zijn, deels, wel hele mooie en grote planten, maar tot nu toe nog zonder bessen.

Geplaatst:

Voor Elaeagnus umbellata heb je kruisbestuiving met een andere soort of zaailing nodig om vruchten te krijgen.

Voor Elaeagnus multiflora weet ik dat niet. Heb zelf meerdere exemplaren staan dus kruisbestuiving. Bijgevoegde foto van de bessen van Elaeagnus multiflora. Foto is vanmiddag 6 juni genomen. De bessen van Elaeagnus multiflora zijn ergens in juni rijp. Smaak is een kruising tussen rabarber en kers. Als je ze wat langer laat hangen smaken ze beter (zoeter) maar dan gaan de vogels er mee vandoor.

Elaeagnus multiflora juni 2024.jpg

• Like 1
Geplaatst:
17 hours ago, EdelSpint said:

wel bloei?

Ja, wel bloei. Ik weet dat de meeste soorten een kruisbestuiving nodig hebben, daar heb ik bij de aankoop van die struiken destijds ook rekening mee gehouden. Heb 4 struiken. Dat waren er meer, maar de woelmuizen hebben flink wat schade aangericht.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:
Op 6-6-2024 om 18:08, Brabantse Tuinprins zei:

Foto is vanmiddag 6 juni genomen.

Aan de steeltjes te zien heb jij wel een echte multiflora te pakken! (Of een kruising multiflora x umbellata, want die bestaan ook).

Leuk om je smaak-ervaring te lezen, want iedereen op internet is zo lovend dat de multiflora de beste smaak onder de olijfwilgsoorten heeft (is de rest dan nóg matiger??)

@weknow Wat vind jij van de smaak van jouw multiflora? (Is het er ook eentje met vruchtsteeltjes?)

De multiflora lijkt binnenlands nergens nu (betrouwbaar) leverbaar. Tijdje terug ook al. Jammer.

Ik sta op het punt om dan maar een aantal rassen umbellata te bestellen. Als ik alle online verkopers mag geloven is het allemaal aromatisch en zoet(zuur), maar iets zegt me dat de smaak eerder zuur is met een hintje zoet/aroma... misschien valt het niet tegen.

Ik kan weinig vinden op internet om de rassen te vergelijken (smaak, betrouwbaarheid), dus ik ga op gevoel dan maar voor Sweet 'n Tart, Garnet en Hidden spring. Mocht iemand ervaringen hebben, welkom!

Geplaatst:

Ik heb destijds olijfwilg gekocht, omdat die groen in de winter zou blijven. Dus geen bladverlies. Dat klopt helaas niet.

De soorten die ik al 5 jaar in de tuin heb staan zijn:

Brilliant Rose

Sweet Milan

Amber

en nog eentje die ik als olijfwilg zonder soortnaam heb gekocht.

Ze groeien mooi struikvormig, maar hebben nog geen vruchten voortgebracht en ze verliezen al het blad in de winter.

Geplaatst:

Elaeagnus ebbingei = wintergroen in de winter, bloeit in de herfst, bloemetjes niet te zien want zitten verscholen  onder het blad, bloemetjes zijn wel geurend. Zet meestal enkele vruchten aan maar is toch meer een sierstruik.

De soorten die hierboven genoemd worden (Brilliant Rose, Sweet Milan, Amber)  zijn cultivars van Elaeagnus umbellata, de herfstolijfwilg. Deze soort is  bladverliezend.

Het probleem met het gebruiken van alleen de Nederlandse naam 'olijfwilg' kan soms tot verwarring leiden omdat hierdoor het idee kan ontstaan dat er maar 1 soort olijfwilg bestaat. Daarom altijd de volledige Latijnse naam gebruiken, dat voorkomt onduidelijkheid en foutieve informatie.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...