Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Olijfwilg (Eleagnusbes)

Martijn

Recommended Posts

Doordat ik mij meer ben gaan verdiepen in voedselbosplanten kom ik steeds de olijfwilg tegen. Op de website van Vreeken kom ik meerdere rassen tegen:  Planten en Schimmels - Fruit (vreeken.nl)
Ook kom ik op Youtube Olijfwilg + Kalkoen = ?? - YouTube  een leuk fimpje tegen over de olijfwilg vol bessen. 

Hoe zijn jullie ervaringen met eetbare olijfwilg?

Heb dit voorjaar meerdere olijfwilgen in de tuin geplant. ze blijven in de winter groen en worden groot. De bessen schijnen wat zuur te smaken, daar moet je per soort op letten. Niet dat je meteen de zuurste soort kiest, tenzij je daarvan houdt natuurlijk. Ze groeien en bloeien vrij vroeg in het seizoen en kunnen goed tegen vorst.

Verder heb ik geen ervaring nog, mijn planten zijn vrij klein (groeien niet zo hard), die had ik destijds beter elders kunnen kopen.

• Like 1

Soorten van Elaeagnus umbellata zijn tamelijk laat rijp (oktober, soms begin november). Over de smaak kan men twisten, er schijnt ook tamelijk veel verschil te zijn tussen de verschillende soorten qua smaak/zuurheid. De bessen zijn redelijk klein maar er hangen er meestal wel veel aan een struik. De meeste soorten van Elaeagnus umbellata hebben een bestuiver nodig, ze zijn in de regel niet zelfbestuivend.

!!! Elaeagnus umbellata is in de VS,  vooral in de oostelijke helft van dat land, op grote schaal invasief gebleken. In de jaren 60 en 70 is de struik daar veel gebruikt voor hernaturalisering. Elaeagnus umbellata had zo op het oog een aantal goede eigenschappen: nectarrijke bloei voor de insecten, vruchten voor de vogels, zeer winterhard en de struik kan op arme grond groeien doordat de plant stikstof opslaat in wortelknolletjes.  Met de grootschalige verspreiding van de zaden door de vogels had men echter geen rekening gehouden ... !!!

Een alternatief voor Elaeagnus umbellata is Elaeagnus multiflora. Deze staat ook bekend als 'langstelige olijfwilg' en 'goumi'. Deze struik lijkt als 2 druppels water op Elaeagnus umbellata maar bij E. multiflora zijn de bessen rijp ergens in juni. Het vruchtsteeltje is langer dan bij E. umbellata en de bes is ook een stuk groter.

Helaas is aan Elaeagnus multiflora moeilijk aan te komen in NL. Ik heb een aantal jaren terug 2 struiken besteld bij Arborealis maar die ontpopten zich als E. umbellata. Daarna in Duitsland op verschillende plekken besteld maar ook weer niet de echte totdat ik bestelde bij Lubera en dat waren de echte 'multiflora's. Lubera is dol op fantasienamen en noemt ze ook wel 'Frühe Pointilla', cherry elaeagnus en cherry silverberry.

Ik zou ze in NL alleen kopen als de verkoper EIGEN foto's heeft van de (moeder)plant MET vruchten.  De afgelopen 10 jaar zijn veel planten verkocht als Elaeagnus multiflora doordat er zaad in de handel is gekomen waarvan werd gezegd dat het afkomstig was van E. multiflora maar in werkelijkheid ging het om E. umbellata. En zoals eerder gezegd: tussen jonge planten van E. multiflora en E. umbellata zit nauwelijks verschil en ze kunnen eigenlijk alleen goed worden geïdentificeerd op basis van vruchtdracht.

• Like 6

De link onderaan is van de website van Kwekerij de Zoetewei.

Onderaan een ras of selectie van de E. multiflora. 

Daarvoor een aantal rassen van de E. umbellata. Smaakbeoordeling verschilt sterk per proever en per soort-ras.

http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_olijfwilg.php

Van de E. multiflora "Sweet scarlet" staat op dit moment een pot vol stekjes, vochtig en warm op de vensterbank, naast me en mijn bureau met desktop PC.  (Zie fotos...die met de bessen is niet mijn foto, maar van internet afkomstig)

Heb een 60 tal zaailingen van E. umballata klaarstaan om als haag aan te planten. Je ziet de E. umbellata zeer veel aan de kust als heggeplant, zeker net over de grens bij Knokke en zuidelijker is het waarschijnlijk de meest toegepaste haagplant. Vol wintergroen, wat bont blad en dicht en zonder doorns en erg makkelijk.

Hier nog geen aanwijzingen voor invasiviteit. In natuur eigenlijk nog geen spontane zaailingen aangetroffen zover ik weet. Maar waarschuwing van de Tuinprins is wel zeer terecht met allerlei hoax-voedselbos-planten. In duinen is de - overigens prachtige - Rosa rugosa of rimpelroos her en der aan het oprukken ten koste van beschermde en kwetsbare natuur. Ook de appelbes is m.i. niet onverdacht en verspreidt zich zeer makkelijk. Ik vrees dat de (zogenaamd?) natuurvriendelijke voedselbossen-hoax over een aantal jaren ook veel problemen kan geven. Ook een voedselbos vraagt blijvende aandacht en zorg en toch meer dan wat napraat en uit popuboekjeskennis om een verantwoord stukje duurzame cultuur-natuur aan te leggen. Ik hou mijn hart soms vast om de naiviteit en doe mijn uiterste best om waakzaam en met zorg om te gaan wat ik aanplant en aanleg....vooral ook denkend aan de langere termijn.  

WhatsApp Image 2020-12-20 at 14.26.54 Stekken eleagnus multiflora.jpeg

elaeagnus-multiflora-Sweet-Scarlet.jpg

Edited by weknow
  • Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat invasieve wist ik niet, is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Heb hier in de omgeving al genoeg invasieve planten. Ik ga mij in ieder geval verdiepen in de verschillen tussen de multiflora en umbellata, want die ken ik niet. Lees dit ook voor het eerst nu. Heb multiflora (tenminste dat staat op de bestellijst en plantenpas) en ook umbellata. Die laatse gaat er dan uit. Ik wil een eetbare tuin (voedselbos is wat voor anderen), maar de omgeving moet daar geen last van hebben. En ikzelf ook niet natuurlijk.

• Like 1

Ik denk eerder dat je voorzichtig moet zijn en het in de gaten houden, Flup. Er zijn waarschijnlijk meer planten die jij hebt staan die mogelijk invasief kunnen zijn of worden en een groter risico lijken te vormen dan deze olijfwilg-soorten (Invasief: in de juiste betekenis van dat woord: namelijk een bedreiging van bestaande natuur omdat ze die overnemen/wezenlijk veranderen en eigen soorten verdringen)...deze is tot hier toe voor zover ik weet en voor zover ik zie geen probleem in mijn heel ruime omgeving. Nog nooit een spontane zaailing aangetroffen bijvoorbeeld en via opschot of wortelstokken is er ook geen echte verspreiding. Het is zelfs niet eens gezegd dat de umbellata een groter probleem zou kunnen worden dan de wat minder aangeboden multiflora.

In Nederland en Vlaanderen (Duitsland weet ik niet) is ze ook in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rimpelroos die enorm populair is in permacultuurkringen ook nog niet als probleem gesignaleerd door de officiele instanties die dit in de gaten houden. Rosa rugosa met die hele mooie grote bloemen en rozenbottels bijvoorbeeld is dat wel. Ik zit aan de kust en zie ze in de duinen op diverse plekken ineens staan. In het gebied dat ik beheer heb ik een aantal planten weggedaan waar ik er te weinig zicht op heb en staan er nog wel twee op een plek waar ik ze zeker elk jaar een keer sterk intoom en kan controleren. (Maakt veel uitlopers en opschot en ook wel zaailingen, gelukkig steeds op vrij kleine afstand van de moederplanten). 

Ook over de al om geroemde en in bijna elke voedselbospublicatie gepromote appelbes hoor ik zorgelijke verhalen. Los van dat dit een plant is, zoals een heel stel,  met betrekkelijk weinig eet en gebruikswaardeheeft en in mijn ogen meer zegt over het onzin-gehalte dat met de voedselbos-hoax (je bent erg popu als je je tuin met wat fruit of noten  een voedselbos noemt of een stuk grond beplant en zegt dat je een voedselbos aanlegt....) ook samenhangt, dan over dat het een echt zinvolle aanvulling zou zijn. Deze is erg geliefd bij vogels en ik zie hoe ze her en der spontaan bovenkomt in bossige gebieden.... 

Zo is er nog een heel aantal 

• Like 1

Het is wel wat off-topic, maar ik vind dit best een interessante discussie dat een apart topic waard is. Daarom open ik een nieuw topic, zodat ik dit topic niet verder vervuil met mijn vragen. Dank voor je toelichting in dit topic in ieder geval.

Ik heb drie struiken staan. Het zijn mooie struikjes en omdat de vruchten gezond schijnen te zijn vind ik ze wel leuk, maar de smaak is matig (zoetzuur / licht wrang wanneer niet volledig rijp / licht aromatisch). Ze zijn niet heel gemakkelijk te plukken en rijpen inderdaad wel laat af, wat ik overigens handig vind. Duindoorn is dan een stuk lekkerder, maar die moet wel in de volle zon staan en kan niet goed tegen concurrentie. Ik maak mij geen zorgen dat hij bij mij invasief is, want ik zit niet op een ideale bodem voor de soort (natte löss / winter). 

Rosa rugosa is alleen invasief wanneer je geen beheer pleegt. Ik vind zolang hij in controle is dat de soort meer positieve effecten op de biodiversiteit heeft dan negatieve (bv. nectar, pollen, eetbare bottels, structuur --> biedt een leefgebied). Net als inheemse bramen en grote brandnetels. Je moet ze gewoon met wortel en al uitgraven en dan zijn ze gemakkelijker de nek om te doen dan bramen en grote brandnetel. Mensen moeten gewoon soorten beheren wanneer ze ze ook planten. Kortom controleer wat je plant en zorg dat ze op je terrein blijven. Mocht blijken dat ze zich buiten je terrein zaaien dan beter verwijderen of zorgen dat de vruchten/zaden niet verspreid worden en buiten je terrein de planten verwijderen.

Let op dat veel planten min of meer uitheems zijn wanneer je meeteld dat mensen ze er bv. via vee naartoe gebracht hebben. 

Edited by permanatuurtuin
  • Like 1

Vorig jaar is er een rapport verschenen waarin wordt gewezen op de gevaren van voedselbosplanten voor de 'vrije natuur'.

https://www.nvwa.nl/documenten/dier/dieren-in-de-natuur/exoten/risicobeoordelingen/risicobeoordeling-van-voedselbosbouw-als-introductieroute-voor-invasieve-plantensoorten

Een plant die in een ander land / gebied invasief is hoeft dat bij ons niet noodzakelijkerwijs te zijn. Veel hangt toch af van de klimatologische omstandigheden. In Wales is Rhododendron ponticum op grote schaal invasief, bij ons mag je de laatste jaren blij zijn als hij de zomers overleeft.

Vroeger (20-30 jaar geleden) heb ik nimmer een zaailing gezien van de hemelboom / Ailanthus altissima. De laatste jaren zie ik in de buurt van bestaande bomen steeds meer zaailingen (geen worteluitlopers). De hemelboom staat op de de EU lijst van invasieve exoten en mag inmiddels niet meer worden aangeplant.

Vorig jaar voor het eerst zaailingen gevonden van de honingbes bij andere planten in pot. Ik weet hoe zaailingen van de honingbes eruit zien omdat ik deze soort al een paar maal zelf gezaaid heb. In de volle grond ben ik ze nog niet tegengekomen (weggeschoffeld?)

Rosa rugosa is in de VS vooral aan de oostkust op grote schaal invasief. Het is lastig als een plant eenmaal 'ontsnapt' is om de verspreiding ervan tegen te gaan.

Het 'invasiefpotentieel' van Elaeagnus multiflora is n.m.m. beduidend lager als dat van Elaeagnus umbellata omdat de ontkiemingsvoorwaarden anders zijn. Zaad van E. multiflora ontkiemt het beste als het eerst een warme, vochtige periode van enkele maanden krijgt,  gevolgd door enkele maanden koude. Bij (flinke) zomerse droogte zal het embryo in het zaadje bij een flink deel van de zaden afsterven. Zaden van E. umbellata hebben alleen enkele maanden vochtige koude nodig.

Brabantse Tuinprins (die even niet zijn inloggegevens kan vinden!)

• Like 2

Als we het over dat rapport hebben dan zou ik het maar eens lezen, want de schrijvers hebben totaal geen verstand van planten. Het is een waardeloos onderzoek geweest (lees ook de onderzoeksmethode). Ook inheemse planten worden als gevaarlijk voor de volksgezondheid aangegeven, zoals de gewone vlier en uit mijn hoofd de hulst. De vlinderstruik en vijg zijn ook hele risicovolle soorten in Nederland, wat ik gezien onze bodem en bij de vijg vanwege het ontbreken van de bevruchter niet met ze eens kan zijn. Ze houden beide van stenige en warme gebieden , waarbij de vlinderstruik in de Ardennen inderdaad een plaag kan zijn (in Nederland bij industrieterreinen). Maar dit gaat wel te veel van het onderwerp af. 

Bij ons kun je de olijfwilg gewoon aanplanten. Mocht blijken dat je toch zaailingen krijgt in de vollegrond dat moet je wel kijken of het slim is om de soort te houden. In plantenpotten ontbreekt een goed ecologisch evenwicht en gelden andere microklimaten, dus hierdoor kun je zaailingen krijgen die heel onverwacht zijn. Op het platdak kreeg ik ineens een Boerenjasmijn op en dat zou in onze natuurlijke bodem onmogelijk zijn. 

Als je iets aanplant dan moet je het ook beheren. Je kunt het niet planten weggaan en gewoon afwachten hoe het er over 10 jaar bij staat. Dit is mijn kritiek op de voedselbosbeweging. Gezien dat het klimaat verandert, beheer verandert, bodems veranderen, ziektes en plagen zich wereldwijd verspreiden, mensen allemaal onnatuurlijke milieu's creëren en plantengemeenschappen vanwege al deze redenen steeds incompleter worden is het niet erg dat je kijkt naar uitheemse soorten als potentiële vervangers. Laatst van een Tuin in Engeland gehoord waar heel veel zeldzame insecten leefden, waarvan sommige al dertig jaar niet meer gevonden waren in de natuur. De tuin bestond voor een groot deel uit uitheemse soorten. Overigens ben ik een groot liefhebber van inheemse, maar ook uitheemse soorten. Ik zie ze wel graag complete plantengemeenschappen en anders een combi tussen inheems en uitheems. 

Ik heb een E. multiflora gehad, maar deze kreeg geen vruchten, omdat ik geen tweede individu had. 

Edited by permanatuurtuin
  • Like 1

1 uur terug, permanatuurtuin zei:

Als je iets aanplant dan moet je het ook beheren. Je kunt het niet planten weggaan en gewoon afwachten hoe het er over 10 jaar bij staat. Dit is mijn kritiek op de voedselbosbeweging. Gezien dat het klimaat verandert, beheer verandert, bodems veranderen, ziektes en plagen zich wereldwijd verspreiden, mensen allemaal onnatuurlijke milieu's creëren en plantengemeenschappen vanwege al deze redenen steeds incompleter worden is het niet erg dat je kijkt naar uitheemse soorten als potentiële vervangers.

Met dit stuk ben ik het roerend eens. Het maakt me ook bezorgd...in de voedselbosbeweging zitten zeker zeer kundige en verstandige mensen, maar ook heel veel would-be deskundigen en mensen die zo nodig een voedselbos moeten hebben omdat het zo hip is en zo betrokken staat...ik vraag me bijvoorbeeld af wat er over 5, 10...25 jaar.... of die beheerders er dan  nog zo betrokken bij zijn....met al die zogenaamde voedselbossen gebeurt, zeker omdat er vele ook in bestaande natuur liggen. Een gegarandeerd goed beheer alleen, ook op lange termijn, voorkomt vele mogelijke problemen of zelfs rampjes. Bijvoorbeeld: Omdat het stuk wat ik beheer niet mijn eigendom is en ik nooit weet wat er ooit mee gaat gebeuren, ben ik zelf voorzichtig. Het ligt nog geen 2 km. van de duinen, waar bivorbeeld de prachtige rimpelroos met grote bottels (Rosa rugosa) toch wel problemen kan geven...hier en daar al zo maar opkomt. Die heb ik op plekken waar ik ze te weinig in het oog kan houden al weer weggehaald. Er staan er nog wel enkele waar ik een goed oog op heb en die ik in ieder geval geregeld in bedwang houd. (Ze maken vooral ondergrondse scheuten enzo uitlopers en nemen daarmee binnen een aantal jaren een heel gebied in.)

Op het rapport kun je van alles aanmerken, maar - zoals je zelf al gebruikt om ze op hun vingers te tikken - ze zijn volstrekt helder in hun aanpak en gedachtengang (waardoor meedenken, opbouwende kritiek is niets anders dan dat!, voor mensen uit een praktijk goed mogelijk is ...en niet oordelend...ze inventariseren vooral  en kwantificeren van daaruit waardoor er risicovolle en redenen daarvoor komen bovendrijven. Dat ze zelf niet met al die planten hebben gewerkt lijkt me logisch. Je eerste stukje vind ik dus erg kort door de bocht. Bovendien dat ze in een aanvullend stuk, en daar verwijs je naar, ook inventariseren welke planten stoffen bevatten die mogelijk schadelijk voor de gezondheid zijn is iets anders dan jij er van maakt. Je legt hen oordelen in de mond die ze niet uitspreken. Ze zijn er ook heel helder over dat hun ambitie niet zo groot is als je hen verwijt te hebben!

• Like 1

Ookal gaat het zijdelings nog over de olijfwilg, intussen gaat dit topic vooral over de mogelijke gevaren van invasieve exoten. Er is daarover een ander topic geopend door Flup. Het lijkt me beter om de discussie daar voort te zetten, als het niet vooral gaat over Eleagnus-soorten. 

Moderator....wil je bekijken of het beter is om enkele van de laatste berichten ook naar daar te verplaatsen. Dank!

16 uren geleden, permanatuurtuin zei:

Als je iets aanplant dan moet je het ook beheren. Je kunt het niet planten weggaan en gewoon afwachten hoe het er over 10 jaar bij staat. Dit is mijn kritiek op de voedselbosbeweging

Als boerenzoon en liefhebber van eetbaar fruit heb ik ook mijn bedenkingen voor de hele voedselbosbeweging. Dit begint haast op een religie te lijken met Wouter van Eck als voorganger. Afgelopen winter ook een voorlichtingsbijeenkomst van hem bijgewoond. Hij vertelt dat je na het aanplanten niet meer dan 2 uur per jaar per hectare aan onderhoud hoeft te besteden. Het is alleen maar oogsten. Het erge aan het hele verhaal is nog dat cursisten van hem denken de wijsheid in pacht te hebben en dat je alle problemen oplost met smeerwortel. De groene droom van veel aangeplante voedselbossen zal weinig terecht komen. Als je er niks aan doet heb je in ieder geval nog een bos. 

On 12/27/2020 at 8:34 PM, permanatuurtuin said:

De vlinderstruik en vijg zijn ook hele risicovolle soorten in Nederland, wat ik gezien onze bodem en bij de vijg vanwege het ontbreken van de bevruchter niet met ze eens kan zijn. Ze houden beide van stenige en warme gebieden , waarbij de vlinderstruik in de Ardennen inderdaad een plaag kan zijn (in Nederland bij industrieterreinen). Maar dit gaat wel te veel van het onderwerp af.

Het wijkt wel af, maar in Duitsland zijn er al vijgensoorten die ook zonder de bevruchting van de vijgenwesp voor vruchtbare zaden zorgen. Die planten zich al voort uit zaden. En zo zijn er nog een paar vijgensoorten (soorten uit Afghanistan bijvoorbeeld) die dat ook kunnen zonder de vijgenwesp. Maar ook als dat niet zo kunnen, dan kun je ook met afleggers of afvalsnoeihout vijgen vermeerderen. Bewust of onbewust. Dus ja, ook de vijg kan een plaag worden.

Goh, vandaag weer wat wijzer geworden. ik was er zo een die in het begin dacht dat een Voedselbos een makkelijke manier van tuinieren zou zijn. Ter verdediging van mezelf, ben ik er ook al snel achter gekomen, dat ihet zo simpel niet is. Dus blijft het sturen, lezen, leren en aanpassen. Een voordeel blijf ik wel vinden, dat met veel "vaste" planten, in de tuin, het beheer, iets minder precies wat betreft time-management, hoeft te zijn.

Een van die soort planten, die populair door Voedselbos enthousiasten wordt aangeprezen, zijn de Olijfwilg soorten. Ik heb ze toen bij Voedselbos/Arborealis gekocht. Ik heb hen toen ook gevraagd, naar hun eigen ervaringen, maar daar werd mij eerlijk verteld, dat zij die niet hadden, daar zij slechts kwekers zijn.

Ik heb drie en half jaar geleden vier verschillende Elaeagnus  Umbellatageplaatst, sommigen groeiden snel, andere langzaam. Na twee jaar bij twee een kleine oogst, bij twee een redelijke. De smaak is redelijk, zoetzuur, maar de bessen worden niet groot. Dit jaar was de oogst ronduit teleurstellend, veel minder bessen, en ook iets minder groot. Een van de redenen van die kleinere, en mindere oogst was ook, dat het wel leek of de planten twee of drie een mini oogst hadden i.p.v. allemaal tegelijk bloemetjes, en daarna tegelijkertijd rijpe bessen. Mijn broer vindt ze erg lekker,maar ik heb hem niets kunnen geven.Ik denk, dat ik nog minder Oijfwilgbesjes had, dan Honingbessen.  Dat terwijl de struiken soms erg groot worden, tot vier meter hoog.

Wat betreft de Goumi, Elaeagnus multiflora, ook die heb ik bij Arborealis aangeschaft. Is nu vier meter hoog, ik heb als een waanzinnige gesnoeid. Verleden jaar een redelijke, maar dit jaar een zeer magere oogst van KLEINERE besjes, dan die van de E.Umbellata. Ga zwaar vermoeden, dat deze struik, zoals "de Brabantse Tuinprins " al suggereerde een Umbelata is. En volgend jaar goed ruiken, hij rook wel lekker, maar nou niet, dat de hele tuin die geur had. Ga nog eens rustig naar het blad kijken. 

Eerlijk is eerlijk, een ben zeker nog geen ervaren  tuinier. Maar dat heel veel door Voedselbos fanaten aangeraden planten, veel wisselende, en bij mij vaak ook minder resultaat geven, geeft ook te denken. Maar goed, mensen willen verkopen.

Op 29-12-2020 om 15:42, Roland zei:

Welke rassen zijn dat die uit zaad zonder vijgenwesp te vermeerderen zijn?

Veel soorten uit de bergstreken van Pakistan, Afghanistan en ook Iran. Op FB zit iemand die hier al een aantal jaren mee experimenteert. De Duitse bomen waarvan ik heb gehoord zijn onbekende soorten, jaren terug gekocht in bv tuincentra.

• 2 years later...

Ik heb de volgende 3 soorten besteld, ben heel benieuwd hoe ze gaan smaken, de grotere variant ga ik ook proberen te drogen.

ELEAGNUSBES 'Big Red' / 'Sweet-n-tart'

ELEAGNUSBES 'Sweet Milan'

ELEAGNUSBES 'Garnet'

Wanneer beschikbaar zou ik dan nog graag olijfwilg, Elaeagnus multiflora hieraan toevoegen van eetbaargoed, maar zoals ik hier lees is het maar de vraag dan of dit ook echt een multiflora gaat zijn. 

Van Eetbaargoed weet ik het niet maar bij Arborealis heb ik in het verleden Elaeagnus multiflora besteld maar dat bleek E. umbellata te zijn. Is overigens al een flink aantal jaren geleden dus het kan zijn dat ze inmiddels wel de echte 'multiflora' hebben.

Het schijnt dat E. multiflora lastig te stekken is terwijl E. umbellata relatief gemakkelijk gaat. Dat zou een reden kunnen zijn waarom je E. multiflora niet zo vaak tegenkomt.

• Like 1

• 11 months later...

@EdelSpint helaas is de levering nooit geleverd en heb ik netjes get bedrag retour gekregen daarom ben ik voor 3 andere rassen gegaan.

Elaeagnus multiflora 

Elaeagnus umb. ‘Amber’ 

Elaeagnus umb. ‘Brilliant Rose’

De brillant rose ging helaas al snel dood door de koude nachten.

De andere 2 doen het goed hebben beiden gebloeid maar geen enkele vrucht aan gezien dus nog niet kunnen proeven, zijn overigens wel hele mooie struiken.

• Like 2

Goh wat bijzonder om te lezen allemaal! We hebben het 3 olijfwilgen onder een confineer boom gezet om een gat op te vullen. Moest groenblijvend zijn en tegen droogte kunnen. Wist niet dat deze eetbare besje kan krijgen. Interessant :)

• Like 1