freggel Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Volgend jaar wil ik voor het eerst patisson gaan zetten. Daarvoor had ik de "Sunburst" in gedachten. Ik heb er natuurlijk al het e.e.a. over opgezocht, maar voor ik de zaden ga bestellen heb toch een aantal vraagjes. Is misschien wat aan de vroege kant, maar ik ben alvast begonnen met een nieuw tuinschema. Via Google kan ik geen goede afbeeldingen vinden van de plant zelf. Wel genoeg van de vrucht of een gedeelte van de plant, maar een paar goede afbeeldingen van de gehele plant heb ik niet gevonden. Ik twijfel namelijk over de plek waar ik hem ga zetten: in de moestuin of bij de pompoenen. Ik heb gelezen dat de Sunburst groeit als een courgetteplant, alleen wat groter wordt en soms de neiging heeft tot ranken. Maar hoeveel groter en hoe erg hij kan ranken heb ik niet teruggevonden. Als hij groeit als de courgette, maar een klein beetje groter is, dan kan hij prima in de moestuin zonder andere planten in de weg te staan. Dan een andere vraag: volstaat 1 plant of is het beter als ik er 2 zet i.v.m. bevruchting? En hoeveel vrucht kan er aan zo'n plant komen? Is dat vergelijkbaar met de courgette? Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met de Sunburst en mij verder kan helpen hiermee. Misschien iemand die een duidelijke foto heeft? Quote blog/freggel/
hansm Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Ik heb sunburst dit jaar gehad, klopt wel de grote van een courgette plant, wat ze met licht ranken bedoelen is denk ik dat de plant iets langer wordt maar pas aan eind van seizoen en beetje omvalt, maar een stok er bij en hij blijft rechtop staan.Ik heb 10-20 jonge pattisons aan 1 plant gehad, maar werden allemaal eraf gegeten door slakken, die ze blijkbaar erg lekker vinden Beetje meeldauw gevoelig vondt ik de planten (kan rare weer geweest zijn deze zomer) maar verder nemen ze weinig ruimte in. Quote Players only love you when they're playing.
freggel Geplaatst: 4 november 2011 Auteur Geplaatst: 4 november 2011 Ah, dat is mooi te horen, dan kan de plant lekker in de moestuin erbij. Is 1 plant genoeg i.v.m. de bevruchting of is het beter (net als bij de courgette) om 2 stuks te hebbenIk heb ook last gehad van meeldauw het afgelopen jaar bij de courgettes, maar voor ik de planten echt moest ruimen heb ik er nog behoorlijk wat vrucht van gehad gelukkig.Hoe vond je de Sunburst trouwens smaken? Oh ja: moet je de patissons plukken als ze volledig rijp zijn, zoals bij pompoenen, of kan dat op ieder moment, zoals bij de courgette? Quote blog/freggel/
hansm Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Ik heb ze niet geproefd, de slakken waren me voor.1 plant kan maar zelf doe ik dat nooit want als er wat mis mee gaat heb je gelijk niks meer.Voor bevruchting hoeft het niet ook weer zowel man als vrouwlijke bloemen aan 1 plant.Ja volgens mij moet je pattison net als pompoen rijp plukken of na laten rijpen, ookal ken ik deze pattison ook van babyfruit dat is zeer jong geplukt maar logischerwijs smaakloos en meer voor deco in gerechten/op schalen. Quote Players only love you when they're playing.
freggel Geplaatst: 4 november 2011 Auteur Geplaatst: 4 november 2011 Jammer dat je helemaal niks hebt kunnen proeven door die slakken zeg! Hier hebben we daar gelukkig niet of nauwelijks last van (snel afkloppen!). Maar je hebt gelijk. Ik zal 2 planten gaan zetten voor het geval dat. Bedankt voor je antwoorden! Ik kan weer verder met de tuinplanning! Quote blog/freggel/
bloemenkoningin Geplaatst: 6 november 2011 Geplaatst: 6 november 2011 Hoi, patisson moet je vroeg eten net als courgette. Hoe jonger hoe zoeter en lekkerder. Slakken kun je weghoudendoor pure koffiepoeder te strooien. Dus geen koffiedras. Er zit in koffie cafeine en dat vinden ze erg lekker maar isvoor hun gif. Of je kunt dennenaalden strooien want die blijven in hun slijmige onderkant hangen en dan gaan ze dood. Groetjes bloemenkoningin Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 november 2011 Geplaatst: 6 november 2011 He Freggel, ik heb ook meestal patisson in de tuin, ik eet wel eens een vruchtje zoals een courgette, en ik vind de smaak ongeveer hetzelfde..voor het eten kweek ik zelf liever een courgette, want die heeft een zachtere schil en de vorm is handzamer. Wel vind ik de vrucht van de patisson erg mooi ( zie mijn "zelfportret" )en ik kweek ze dus alleen voor de mooi en om te bewerken, dat kweken valt niet altijd mee(slakken/muizen/geen vruchtzetting).. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
freggel Geplaatst: 7 november 2011 Auteur Geplaatst: 7 november 2011 Hey, leuke foto! Daar zul je vast wel wat uurtjes in hebben zitten!De patissons wil ik gebruiken om mee te koken, maar ook om ergens leuk neer te zetten. Het zal het komend jaar echt een probeersel worden en als het bevalt dan zal het een blijvertje zijn. Zo was ook de courgette en pompoen helemaal nieuw voor mij dit jaar, maar beiden zullen zeker blijven! Tot nog toe heb ik niet veel last muizen en slakken hier in de tuin. Gelukkig! Quote blog/freggel/
hansm Geplaatst: 7 november 2011 Geplaatst: 7 november 2011 Volgens mij is er ook een soort saus die je weleens in sjieke restaurants krijgt, met fijn gemaakte uitgeholdepattison en mayo enzo. precies weet ik het recept niet, maar een x gehoord van goede kok zelf ben ik daar niet zo mee bezig of goed in koken, alleen opeten Quote Players only love you when they're playing.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.