Jump to content

muizen

wilma

Recommended Posts

hallo, deze tijd komen de muizen onder in mijn compost hoop.Is dat schadelijk voor de compost of een verrijking. Ze maken gangen door de compost, dus dan is er zuurstof.moet ik ze verwennen of de deur wijzen. groetjes Wilma

Hoi Wilma, bij mij gebeurd dit ook, ik zie het als een natuurlijk proces..ik hou er rekening mee dat de muizen ook nestelen in de compost..vaak zit er dan in het voorjaar een ringslang of hazelworm op zoek naar een plek om eieren te leggen..die eten die nestjes dan weer..Of het vosje graaft er ook wel eens..National Geografic in je eigen achtertuin..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

had ze hier ook .

schade brachten ze niet aan .op een of andere manier genoot ik erw el van als ik achter in de tuin zat en zag zo nu en dan die muisjes rondhupelen over de compostbak

Aj ik moet geen muizen, ik zie hun nut nietzo en geven alleen maar schade,

straks in voorjaar vreten ze aan je zaaisels enzo of aan je paddestoelen in de winter, beter volgens mij betrijden zodra je ze ziet voor je straks een dikke grote familie in je boeltje hebt zitten, kennen wel woelmuizen zijn, verschil bij dat soort vlugge beesten zie je maar slecht.

Nou die zijn nog veel erger die vreten de wortels kapot van alles waar ze maar zin in hebben, fruit struiken boompjes enzv.

Waneer je er af entoe 1 ziet betekend dat al dat je flink wat van heb zitten

Players only love you when they're playing.

Aj ik moet geen muizen, ik zie hun nut nietzo en geven alleen maar schade,

straks in voorjaar vreten ze aan je zaaisels enzo of aan je paddestoelen in de winter, beter volgens mij betrijden zodra je ze ziet voor je straks een dikke grote familie in je boeltje hebt zitten, kennen wel woelmuizen zijn, verschil bij dat soort vlugge beesten zie je maar slecht.

Nou die zijn nog veel erger die vreten de wortels kapot van alles waar ze maar zin in hebben, fruit struiken boompjes enzv.

Waneer je er af entoe 1 ziet betekend dat al dat je flink wat van heb zitten

muizen in mij dieren hokken wil ik natuurlijk ook niet .daar brengen ze wel schade aan .eten en piesen op het hooi en strooi .knagen aan de stroom bedrading ...en dat is natuurlijk niet zo fijn

maar zo gelijk achter ergens tussen de struiken en boomen vind ik niet zo erg ...

Ja ik snap het ook wel ik zou liever ook niks tegen ze doen, en zo'n muisje is ook best mooi en grappig om te zien,

het enigste is dat zo'n muisje zo uit de hand kan lopen omdat ze gewoon sterk uitbreiden.

En toch ook omdat mensen woelmuizen meestal niet herkennen en voor gewoon veldmuis aanzien, die woelmuizen zijn echt enorm schadelijk en lastig te verdelgen/vangen en wil je echt niet in je moestuin.

Players only love you when they're playing.

inderdaad woelmuisen zie je bijna niet

je merk het als je in je moestuin van die gangetjes heb lopen tussen je groenten ik .of je groenten afsterft door dat de wortels zijn afgegeten door die woelmuisen .

wat wij deden als we merkte dat we last hadden van woelmuisen

dan haalde ik zo een vang pijp bij de boerenbond en sloot die dan weer aan op een bestaande woelmuisen gang .je vangt ze dan wel levend

of ik rookte ze uit met karbiet das een soort blok waar je water op gooit en die dan flink begint te dampen ..maar weg vangen lijk me een beter idee

Van woelmuizen heb ik momenteel gelukkig geen last want dat is echt ellende in je tuin ! Gewone muizen zitten er wel , voornamelijk bij mijn composthoop , maar zolang ze zich daar ophouden en niet richting huis komen maak ik me er niet druk over. Helemaal kwijt raken doe je ze toch niet en zelfs als dat eens zou lukken dan is dat maar tijdelijk want hun plaats wordt al snel weer ingenomen . De kat op de foto , een dagelijkse bezoeker van mijn composthoop , vindt die muizen maar spannend en vangt er genoeg weg zodat ze geen plaag worden.

img0359qu.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --