teuthor Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 ik ben een beginnende tuinder en heb een vraag...mijn tuin heeft jaren braak gestaan en was dus een oerwoud van brandnetel,gras en bramen. mijn aanvankelijke plan was (is) om alles op een hoop te gooien en te verwerken tot compost..nu kreeg ik 1 jaar oude paardemest aangeboden zonder stro..wat zijn jullie meningen mest of compost?? Quote http://teuthor.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 De bemesting is van meerdere factoren afhankelijk, uiteraard wat er de afgelopen jaren op geteeld is, de structuur de soort bodem, en natuurlijk wat je wilt gaan telen. Kolen zijn veelvraten van mest en stikstof, wortelen kunnen geen verse mest verdragen, alle knolgewassen hebben weer veel kali nodig. Als ik jou was zou ik veel lezen op het internet en zo een tuinplan opstellen. Maak een schema voor de wisselteelt, wat je waar wilt hebben.Deze site vond ik heel informatief http://www.gaiabodem.nl/index.php?i=258ook de site van diana's mooie moestuin is heel leuk. Maar om op jou directe vraag terug te komen, een basisbemesting met paardemest van 1 jaar oud is goed lijkt mij. Er is ook hier nog ergens een topic over het gebruik van paardemest, neem dus je tijd om alles te lezen......je hebt tot maart volgend jaar Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Welkom Theuthor,Beide zijn zeer bruikbaar, in jouw geval zou ik iig voor de paardenmest gaan. Zo'n braakliggend stuk kan wel wat bemesting gebruiken! En 1 jaar oude mest zonder stro is een buitenkansje. Als je op kleigrond zit nog ff gelijk mee omspitten en je zit volgend jaar wel goed. Compost is zeker goed bruikbaar, mits het goede compost is, dus een goede afwisseling tussen bruin en groen materiaal, wat jij nu noemt is alleen maar groen en dat is niet genoeg. google maar eens op 't opzetten van een composthoop. Braamplanten kunnen er wel op mits fijn geknipt, maar met de wortels uitkijken anders heb je straks overal bramen staan! Ook doet je composthoop er wel een tijdje over tot dat je daadwerkelijk bruikbare compost hebt dus je eigen compost zul je voorlopig nog niks aan hebben. Wat je zeker niet wilt op je hoop is te veel gras, een beetje kan maar niet te veel. Compost of mest maakt ook veel uit voor wat je wilt telen, sommige gewassen verdragen geen of weinig mest maar hebben liever een beetje compost, denk aan uien wortelen etc. Een advies voor jou, is de karton truc, gebruik de zoekfunctie van dit forum maar eens er op. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Hey Teuthor, ik zou beide doen..ik bedoel, als je zoveel groen materiaal hebt en dan ook nog paardemest, dan zou ik de tuin met een deel van de paardemest bemesten ( zoals al aangegeven door Wouttie:maak eerst een tuinplan, zodat je weet welk stuk je meer, minder, of helemaal niet mest) Het zou geweldig zijn als je dan nog mest overhebt, want dat kan je dan met al het groene spul uit je tuin omzetten tot een goede compost..minstens een vierkante meter: laag fijngeknipt groen, laag mest, laag groen, laag mest enz.Heb je je tuin in Hilversum zelf, dan heb je vast en zeker zandgrond? Met zo'n compost kan je je grond mooi verrijken.Pas inderdaad op met wortels van brandnetels en bramen, en knip het groen en dus ook die wortels zoveel mogelijk in kleine stukken voor het opzetten van de hoop. Het knippen is even een klus, maar mijn ervaring is dat je compost er veel beter van gaat "warmwerken"...een goed opgezette composthoop waar ook mest inzit wordt goed warm en dat maakt de wortels wel dood.Succes! Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
teuthor Posted November 6, 2011 Author Share Posted November 6, 2011 bedankt voor de reakties...jullie bevestigen wat ik al een beetje dacht...ik begin een aardige hoop te krijgen maar inderdaad teveel van de zelfde soorten. de wortels van de braam en brandnetel had ik al apart gehouden en verbrand maar het is best wel een berg gras aan het worden nu hahaha...na lezen op het internet kreeg ik de indruk dat meestal compost word gebruikt en als er voor mest word gekozen dat ze dan meestal koemestkorrels gebruiken. voor de eerste keer bemesten was ik zoiezo van plan compost te kopen..vond een mix van compost en champignonmest..over een paar weken heb ik ook mn eerste kippen dus de mest komt dan vanzelf wel..ik ben nu met mn tuinplan bezig...ik was van plan overal compost te gebruiken en dan kijken welke soorten mest nodig hebben en die apart te bemesten. iemand die met de hond langsliep bood de paardemest aan en op te halen op loopafstand (bijna) dus dat is wel een buitenkansje...zag net een topic om jezelf en tuin voor te stellen dus dat doe ik eerst maar ff dan..wel zo handig Quote http://teuthor.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts