Geplaatst: 20 maart 202520 Ma Wij waren vanmiddag op bezoek bij familie in de buurt van Hoogeveen, en dan moeten we ook even naar Snoepwinkel van der Wal. Natuurlijk hebben we alles al, maar er sprongen toch wat zaden in ons mandje, en een schrepel, en de houten labels waar we voor kwamen.
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma 12 uren geleden, Rookie zei: Dankjewel @henkg Ik ga dadelijk even kijken. Wij gingen elk jaar een paar maanden naar Zweden, waar we gewoon de bosbessen in het wild plukten. Die waren laag-bij-de grond, klein en ook aan de binnenkant blauw. De bessen hier hebben vaak alleen maar een blauw schilletje en de binnenkant is bleek. Weer geen echte bosbes dus... Jammer. We zullen toch terug moeten naar Zweden en daar zelf de struiken uit het bos halen. Je kunt ze ook ergens kopen. Ik zag ze laatste nog ergens op een site voorbij komen. Gevonden, bij Vlastuin had ik ze gezien: https://www.kwekerijvlastuin.nl/index.php?route=product/product&product_id=1743 Ze moeten volgens mij wel echt op zurige bosgrond komen te staan. Ze groeien hier in Nederland trouwens ook in de bossen. Maar daar moet je net de plekken voor weten. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma Mijn nieuwe aanwinst , zo'n soort grondboortje die je in een accuboormachine kunt plaatsen. Eigenlijk gekocht in een opwelling, op de een of andere manier ga ik altijd wel met iets naar buiten als ik bij de Action ben. Misschien weer zo'n ding erbij dat je zelden tot nooit gebruikt, maar ik heb onlangs 2 verhoogde bedden gemaakt in mijn kasje en voordat ik die heb gevuld met grond heb ik karton op de bodem gelegd. In de kas valt er geen regen dus dat karton zal niet snel vergaan en straks als ik de tomatenplanten ga neerzetten in de kas boor ik dan gaten in dat karton op de plek waar die planten komen zodat de wortels lekker diep kunnen wortelen. Dat had ik natuurlijk ook gewoon gekund met een schep en een mesje, maar dit is dus een apparaat voor luie mensen.
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma 5 uren geleden, Arja zei: en een schrepel.. Ik heb me echt rot gezocht naar zoiets vorig jaar , want dat is een heel fijn gereedschapje voor in de tuin, maar ik kon het echt nergens online vinden. Maar wat bleek : ik kende zo'n ding alleen onder de naam "schrevel", maar dat zal wel dialect zijn ofzo, want het is gewoon te koop, maar onder de naam "schrepel" of "handschrepel". Wist ik veel 😅
Geplaatst: 21 maart 202521 Ma ik heb in mijn jeugd met zo'n ding ontelbare uren op mijn knietjes liggen wieden bij de kweker waar ik toen werkte , en daar hadden ze het altijd over een schrevel. En nu ik in de nadagen van mijn leven een moestuintje heb wilde ik absoluut ook zo'n ding. En zoeken en zoeken, en ik kwam allerlei tuingereedschapjes en onkruidstekers tegen , maar dus nergens geen schrevel te krijgen.... En uiteindelijk gevonden wat ik in mijn hoofd had, gewoon bij Bol, onder de naam "hendrik-jan handschrepel". En ik ben er nog steeds hartstikke blij mee. Niet met het onkruid maar met die schrevel schrepel
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Ik heb hem ook en gebruik hem vaak 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Gisterenmiddag kwamen de test zaden binnen van de mm. Nu ook spitskool erbij. Ik ben benieuwd.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Heb je daar nog plek voor @Gitta, of heb je wat vakken gereserveerd? Ik bestel geen testzaden, ik wil zaden waarvan ik weet dat ze het echt doen. Maar voor jou handig, want dan krijg je geen zakjes waar er 100 of 150 in zitten. Hoewel je via dit forum de zaden kunt ruilen/proberen. Ik heb wek gecheckt of je ze elders ook kunt kopen. 2 zaten erbij die je zelf kunt kopen.😁 22 maart 202522 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma 8 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Heb je daar nog plek voor @Gitta, of heb je wat vakken gereserveerd? Ik heb daar inderdaad ruimte voor gereserveerd. Dus komt goed.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Kun je niet meer in de community van MM @Rookie? Of krijg jij de nieuwsbrief niet meer? 22 maart 202522 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 26 maart 202526 Ma Deze kwam vanochtend: een nieuwe kweekbak, met een waterreservoir onderin, met kijkglas en vultuit. Mooie maat ook, 75 cm breed. Hier kan ik weer mooi wat in kwijt. Ik heb ook nog schaduwdoek besteld, want ik denk zo maar dat we een snikhete zomer gaan krijgen.😊
Geplaatst: 26 maart 202526 Ma Wat handig! Waar heb je deze vandaan? Ik had er 2 bij Aldi gezien van 100 cm breed voor volgend jaar i.p.v. de 2 tafeltjes die achteruit gaan, maar deze lijken mij ook handig.
Geplaatst: 26 maart 202526 Ma Ik heb deze bij Amazon vandaan. Er stond bij dat het van een klein bedrijf vandaan kwam, dus dan ben ik om. Ik zit er eigenlijk over te denken om er nog eentje bij te kopen. 26 maart 202526 Ma aangepast door Rookie
Geplaatst: 26 maart 202526 Ma Misschien wat voor mij voor volgend jaar, als ze dan nog bestaan. Nu even niets meer kopen.
Geplaatst: 26 maart 202526 Ma Vandaag 4 zakken potgrond, 40 liter voor 8,50 euro gekocht en 3 zakken zaai- en potgrond, 20 liter voor 2,95 euro. Ik houd deze winkel dus in de gaten. Een stuk voordeliger. Ik had steeds zakken van 9,95 euro per stuk en die vind ik toch wel erg grof. Ik las dat het ook voor groente en fruit is, dus ik neem aan dat dit dan potgrond is. Wat ik lees ziet het er goed uit. Nog niet gekeken hoe de nieuwe zakken zijn. Er staat in ieder geval een duidelijke omschrijving op, die van vorig jaar van de MM staat bijna niets op (geheim). 26 maart 202526 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Blumenerde is inderdaad universele potgrond. Verder is wat er staat onleesbaar op het plaatje. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Ik heb een groot scherm en kan de tekst goed lezen. Als je het wilt lezen, dan zul je het eerst moeten opslaan of kopie zeggen en dan in Word vergroten. @donaldk
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma 15 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Nu even niets meer kopen. Ik moest wel even grinniken Petra, omdat je direct op dit bericht de aankoop van 220 liter grond vermeldt 😉. Maar potgrond telt niet! Vind ik ook, dat is een eerste levensbehoefte voor (moes)tuiniers! Fijn dat je nu weet dat de bloemenaarde gewoon hetzelfde is als potgrond! Je zult een stuk voordeliger uit zijn nu je de Magische Moestuinmix niet meer ‘moet’ gebruiken 😃.
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei: k heb een groot scherm en kan de tekst goed lezen. Als je het wilt lezen, dan zul je het eerst moeten opslaan of kopie zeggen en dan in Word vergroten. Dat werkt niet. Ik kan het ook niet lezen. Waarom? Omdat de foto die jij upload, bij ons op de servers als kleiner formaat(max 800pixels) wordt opgeslagen. Daardoor heb je wat kwaliteitsverlies van de foto. ------ Tentje besteld. R120 - 120 x 90 x 180 cm. Heb er nu plek voor, kattenkamer wordt kweekkamer. Wordt binnen een weekje geleverd uit Duitsland. Tevens nog wat extra led battens besteld. Hopenlijk vinden de pepers dit verblijf net zo fijn als de kweekdoos. 😁
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma 7 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Ik heb een groot scherm en kan de tekst goed lezen. Als je het wilt lezen, dan zul je het eerst moeten opslaan of kopie zeggen en dan in Word vergroten. @donaldk Plaatje is ook no penen in nieuw tabblad klein en niet te vergroten. Je origineel is ongetwijfeld perfect leesbaar. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Is het dit merk? https://www.rb-becker.de/featured_item/augustiner-qualitaets-blumenerde-3-sack-a-45-liter/ https://heimwerk-shop.com/Blumenerde-40-Liter-Augustiner https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Ja @Dahli potgrond is eten voor de plantjes, net dat het bij ons eten een eerste levensbehoefte is.😂 Ja @donaldk, dat is volgens mij dezelfde.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.