grusonia Geplaatst: 17 januari Geplaatst: 17 januari @Mellie de plant berekent wat ie kan produceren. Net als andere struiken/bomen laat citrus rond juni de kleine vruchtjes vallen (rui). Als de planten ouder worden dragen ze ook meer bij goede verzorging. 2 Quote
grusonia Geplaatst: 17 januari Geplaatst: 17 januari Mijn collectie kou resistente planten waaronder ook yuzu en sudachi bij zit. De andere zijn yuzu x citrumelo, changsha, keraji en HRS 899 A ( mandarijn x poncirus hybride). Veel planten gaan in de lente de volle grond in op een terpje. Poncirus/ citrus trifoliata staat al jaren hier in de volle grond en had een trage start maar heeft zich goed aangepast aan de natte grond in de winter. Grondwater kwam in de natte jaren best hoog. Dus heb goede hoop in de poncirus onderstam. 3 Quote
AO_ Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari Deze twee zijn afkomstig van een zaadje uit een supermarkt-citroen. Geen idee om welke soort het gaat, vorige winter bijna dood (vandaar alles teruggesnoeid naar alleen de stam) en dit is wat er overgebleven is. Het is een gok, maar deze winter blijft het bewust buiten met de verwachting dat het deze beter zal overleven. 2 Quote
grusonia Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari (aangepast) @AO_ citroenen kunnen van alle citrus de minste kou aan. Verwacht niet teveel van. 18 januari aangepast door grusonia Quote
MH95 Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari @grusonia hoe winterhard zijn die soorten en vertrouw je erop dat ze het buiten zullen overleven? Ik heb 3 citrussen, volgens de verkoper zijn ze in een kas afhankelijk van de soort winterhard tot -6 °C, -8 °C en -10 °C (als ik het goed heb). Toch durf ik daar niet echt op te vertrouwen. Ik begrijp ook dat citrussen een week of twee 12 °C of minder moeten hebben om een soort winterrust te krijgen, dan kunnen ze die vorst aan. Dus zoals ik begrijp bij 3 weken 12 °C of minder en dan -8 °C niks aan de hand, maar van 20 graden naar -2 °C is vorstschade. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. @AO_ verwacht je dat ze nu minder last krijgen van vorst? Ik zou bang zijn dat ze jaarlijks terug vriezen. Quote
grusonia Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari @MH95 dat klopt, citrus hebben een overgang periode nodig. Maar uit ervaring is de overgaan van 20 graden naar -2 in een koude kas niet erg. De grote boosdoener is vaak de wind en in een koude kas is haast geen wind dus de planten hebben een grotere kans om de kou te weerstaan. Zelf vind ik -6 of -8 net te weinig als het gaat om kou te weerstaan. De soorten die ik heb kunnen -12 of kouder weerstaan omdat in Nederland in de volle grond eens in de zoveel jaar een uitschieter kan voorkomen. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari @grusonia ik heb nog even gezocht welke soorten ik had, 2 maal -8 °C en 1 maal -10 °C. Komen van Agrumilenzi, zag dat enkele van jouw soorten daar ook verkrijgbaar zijn. Dus ik zou ze in principe veilig in de kas kunnen overwinteren. We hebben hier nog geen -10 °C gehad. En dat is vaak maar een paar nachten per jaar, eens in de paar jaar iets strengere vorst. Ik begrijp dus dat je ze in de kas hebt staan en niet buiten in de volle grond? Quote
grusonia Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari @MH95 Ja ik heb ze op dit moment in de koude kas staan, in de lente gaan er een aantal de grond in. Er is in Nederland nu ook een citrus verkoper (dk citrus dreams) die op poncirus ent in plaats van carrizo onderstam van lenzi. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari (aangepast) @grusonia Bedankt voor die website, ga eens kijken. Geeft poncirus meer winterhardheid dan carrizo? Dit staat er op de website van Agrumilenzi Citrange Carrizo (Citrus triptera x Citrus sinensis) is one of the most cold resistent and vigorous Citrus of our collection. For its feature, it’s hihly used as a rootstock all over the world. This variety comes from a cross between a Trifoliate Orange and a Sweet Orange. So it basically takes the cold tollerance from the first, and the vigour from the second one. Mocht ik nu de ruimte en het geld hebben zou ik ook wel goede winterharde soorten willen uitplanten en zien wat er na 10 jaar nog leeft en vruchten draagt. 18 januari aangepast door MH95 1 Quote
grusonia Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari (aangepast) @MH95 poncirus is het beste, carrizo is niet echt slecht maar je hebt wel betere groei dan op poncirus maar poncirus heeft betere weerstand als het gaat om de bodem. Op mijn locatie staat de moestuin langs sloten dus het grond water staat ook hoger. Dat is met poncirus beter dan andere onderstamen. Als je grondwater prima is dan is carrizo met zijn -15 celcius een prima vervanger als onderstam. 18 januari aangepast door grusonia Quote
Dahli Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Sinds 2 jaar heb ik deze kumquat. Destijds met vruchten gekocht, die waren heerlijk. Daarna niet meer gebloeid. Vorige winter en nu staat hij gewoon buiten, wel in een beschutte tuin. Hij lijkt er niet onder te lijden en is in die twee jaar behoorlijk gegroeid. Ook de stam is beduidend dikker geworden. In voorjaar en zomer krijgt hij citrusvoeding. Dit jaar hoop ik op wat bloesem 🤞. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Hij ziet er mooi uit. Heb je hem al wel eens verpot? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Nee nog niet verpot, terwijl die oranje pot me al twee jaar een doorn in het oog is 😉. Staat voor komend voorjaar op de planning. Ik hoop dat hij de afgelopen dagen overleefd heeft. Vanmiddag voelde ik dat een klein boven laagje van de aarde bevroren was, daaronder niet. We gaan het zien. Quote
MH95 Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari @grusonia als ik mijn soorten zou enten op poncirus zouden ze dan nog winterharder zijn met 2 °C? Dat zou ik nog wel willen proberen, moet ik ergens aan die onderstammen zien te komen. Net de enige Ruby clementine gegeten. Ergens juli als ik het me herinner zat er een vrucht aan. Laat bestoven, daarom waarschijnlijk zo klein. Inmiddels zit de plant vol met bloemknoppen. En och wat ruiken die lekker. 1 bloem is voldoende om het hele huis te laten geuren. 3 Quote
hazeltje Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari Wat een prachtig vruchtje @MH95 Smaakte het net zo lekker als het eruit ziet? 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
MH95 Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari @hazeltje niet heel zoet, maar dat komt denk ik meer doordat die vrucht pas laat was aangezet. Ik begrijp ook dat je fruit, en citrus nog meer, niet mag keuren op de eerste 2 jaar van fruitdracht. Het was in ieder geval niet zuur en smaakte zoals een bloedcitrus smaakt. 1 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari Dat klinkt best heel erg lekker al. Wie weet dan over 2 jaar! Ik typte je citrus natuurlijk ook even in in de zoekmachine. Daar zag ik op foto's vooral veel kleine vruchtjes. Ik ben benieuwd hoeveel groter ze zullen zijn komende jaren. Echt heel leuk! 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
grusonia Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari @MH95 poncirus zou theoretisch gezien bijvoorbeeld bij de sinaasappel 1 of 2 graden sterker kunnen maken. Poncirus gaat in rust en dwingt ook de sinaasappel ook in rust te gaan en sinaasappels kunnen best snel wakker worden bij redelijk weer in april, poncirus blijft in die periode gewoon in rust en dus minder kans op schade. Citrusvruchten worden inderdaad beter met de jaren. 2 Quote
MH95 Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari 2 van mijn citrussen bleken erg dorstig, of tenminste dat dacht ik, het blad bij beide is nog groen, maar bij 1 helemaal gekruld. Ik had ze ze flink water gegeven en gisteren buiten gezet omdat het ook regende. Nu laten ze beide al het blad vallen. Is dit normaal voor citrus in het voorjaar of toch een stress reactie? Quote
grusonia Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari (aangepast) @MH95 welke soort is het? Bladval is een stress reactie. Als het weer warmer wordt zullen ze nieuw blad maken. Alleen citrus trifoliata/ hybrides ervan laten hun bladeren in winter vallen. 26 februari aangepast door grusonia 2 Quote
MH95 Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari @grusonia het is is sinaasappel Fukomoto en Moro blood orange. De Mandarijn begint momenteel te bloeien, maar durf die nu niet buiten te zetten voor als hetzelfde gebeurt. Vooral Fukomoto had dorst, de ander niet aan het blad te zien, pot was wel droog. 1 Quote
anneliesdevr Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Interessant om mee te lezen als beginnende tuinier😊 Citrusplanten kunnen echt gevoelig zijn voor veranderingen in water en temperatuur, weet ik toevallig uit ervaring. Bladval na een overgang naar buiten klinkt inderdaad als een stressreactie, vooral als ze eerst dorst hadden en daarna ineens veel water kregen. Bij mijn citrus (was wel een andere soort) merkte ik dat het helpt om ze geleidelijk te laten wennen aan buitenlucht, vooral als de nachten nog fris zijn. Misschien kun je je mandarijn overdag buiten zetten en ’s nachts nog even binnenhouden, zodat de overgang wat soepeler gaat? Ik weet niet zeker of dit werkt hoor! Bij mijn in ieder geval wel. 🍊🍊🍊 2 Quote
Gitta Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Een soort van afharden. Dat lijkt me heel aannemelijk. Ik hoop ooit een volkstuintje te hebben waar ik ook fruitbomen neer kan zetten. 🤞🏻 Quote
AO_ Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april On 1/18/2025 at 11:06 AM, MH95 said: @AO_ verwacht je dat ze nu minder last krijgen van vorst? Ik zou bang zijn dat ze jaarlijks terug vriezen. On 1/18/2025 at 11:03 AM, grusonia said: @AO_ citroenen kunnen van alle citrus de minste kou aan. Verwacht niet teveel van. Jullie hebben gelijk. Er zit leven in beide dus ik hou ze en met de volgende winter staan ze binnen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.