AshaiRey Posted November 14, 2022 Share Posted November 14, 2022 Mijn yuzu had dit jaar voor het eerst (5) vruchten. Als citroen worden ze niet zo gewaardeerd, heel veel pitten. En dan ook echt veel. 1 Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 17, 2022 Share Posted November 17, 2022 Het exemplaar van de Groentebroer is inmiddels binnen. Heel weinig sap en gelukkig heel veel pitten. Twee zijn inmiddels bij de parapluplant gestopt 😄, misschien doet die truc het nog een keer. De geur van de schil vind ik erg lekker. De djeroek poeroet heeft wel veel sap en platte pitjes die allemaal zinken. Maar lastig te beoordelen of ze wel rijp zijn. Geur van de schil is ook erg lekker en het sap ook, met een stevige bitter erin. Maar eigenlijk hoort ie niet in dit topic, want niet winterhard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 @AshaiRey Hoe oud is jouw struikje/boompje? En heb je hem ook uit zaad gekweekt of is ie ook nog geënt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 Ik heb hem als kant en klaar boompje van circa 50 cm hoog gekocht. In de winter geplant in een koude kas. Het jaar daarop kwam hij in bloei en 5 vruchten. Hij is nu ongeveer een meter hoog 1 Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 Dan moet ik dus nog wel even wachten (als er iets opkomt uit de zaden). Ik heb de schil inmiddels in reepjes in de diepvries, omdat ik nog niet weet wat ik ermee wil. Mijn exemplaar had heel weinig sap, wat dan weer wat gek is voor een vrucht die naar sap vernoemd is 😉. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 (edited) Even om verwarring te voorkomen als je aan het zoeken gaat. Yuzu betekend in zichzelf geen sap. Juice (Engels) wordt geschreven in katakana (omdat het een Engels leenword) is als ジューズ (juuzu) Yuzu schrijf je als ユズ wat dan ook wat anders is. Edited November 19, 2022 by AshaiRey Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Oh, ik had dat afgeleid van een van jouw posts op de eerste bladzij over Hana-yuzu. Maakt verder niet uit, hoor. Ik heb de meeste info van engelstalige sites en zocht zowel op yuzu als citrus junos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 Op 18-1-2021 om 22:21, windindewilgen zei: keraji mandarijn Wij mochten gisteren een vruchtje proeven, van die plant (al een beste struik!), en die viel echt niets tegen hoor! De schil rook in ieder geval al heerlijk, ik zou hem alleen al kunnen en willen gebruiken voor het destilleren van geurige olie. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 @Jorieke123, die keraji staat in een kas, toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Klopt, maar die is niet echt erg dicht En het is een kas van plastic folie, geen glas. Ik weet niet of Wim de struik deze koude-periode had beschermd? Hij heeft het misschien wel verteld maar we wilden al zoveel informatie onthouden dat ik dat vergeten ben. 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 wordt niet beschermt, geen tijd voor. Enkel koude, zeer open kas. Enkel bij min 10 wil ik wel eens wat doen. Het oudere blad kan flink meer vorst hebben dan jong blad. Niet erg zoete kleine vruchtjes. 2 Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Mijn citrus Calamondin begint te groot te worden in zijn pot. Zou hij in de vollegrond kunnen tegen een westmuur? Ik kan hem ook wortelsnoeien natuurlijk. Maar dat gesleep met de pot begin ik ook een beetje beu te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 (edited) Volgens beschrijving winterhard tot het beste geval -2 , ik vrees ervoor tenzij je hem echt vorstvrij tegen die muur kan houden. Misschien heeft @weknow wat meer tips. 1 van de 2 bij moestuinadvies is ook een citrusadict, daar je vraag ook eens stellen? Edited March 17, 2024 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Kansloos. Los van het risico van verzuipen door te natte voeten, geeft de meest optimistische bron die ik ken het kortstondig tolereren van -4c a -5c. Dan ben je zelfs met inpakken kansarm wanneer het meerdere uren 7 of 8 graden vriest wat in jouw omgeving zeker eens in de twee a drie jaar voorkomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Dank allebei. Doodgaan is ook zonde. Dus ik ga hem toch maar verpotten. En een plateau met wieltjes ervoor maken. Mijn Poncirus Trifoliata 'flying dragon' staat sinds een maand wel bij die muur. Maar die is ook erkend winterhard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 12, 2024 Share Posted April 12, 2024 Mijn trifoliata bloeit voor het eerst! 4 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted April 12, 2024 Share Posted April 12, 2024 Gefeliciteerd! Weet wel dat dit een mannelijke bloem is, er zit geen vruchtbeginsel in.Na hoe veel jaar is dat bij jou? Bij mij iets van 6 jaar, en na 8 jaar was de bloei uitbundig. Na 9 jaar eerste vruchtjes (vorig jaar dus), maar niet gegeten, schijnen niet lekker te zijn. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 13, 2024 Share Posted April 13, 2024 Ha ik heb het ding blijkbaar al sinds 2011? Eerst een tijd in pot(je), daarna tijdelijk in de moestuin, en pas 4 jaar op deze plek in de vollegrond. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 2, 2024 Share Posted May 2, 2024 Gaat dit wat worden? Het is er volgens mij maar 1 De groei van de struik is wel weer flink zeg, dit voorjaar. Ook een kleinere struik daarnaast heeft er zin in! Verder heb ik voor de winter wat yuzu (hoop ik... het was een vrucht uit een mix-doos met citrus dus misschien was het wel iets anders?) zaden in de grond gestopt, en die komen nu op En ook nog zaden van een ander citroen-ding uit die zelfde mix-doos (als ik nou in ieder geval gewoon even een foto van de vrucht had gemaakt voordat ik de zaden er uit haalde....?!) 4 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 2, 2024 Share Posted May 2, 2024 Gaat dit wat worden? Het is er volgens mij maar 1 Dat is nu nog niet te zeggen, de rui komt er nog aan. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 10, 2024 Share Posted May 10, 2024 Ik weet niet of mijn citrus winterhard is, hij staat binnen. Maar ik heb er wel wat vragen over. Ik kan een nieuw topic openen, maar vooralsnog post ik het hier. Ik heb een citroenboom die ik een half jaar heb. Gekocht in een tuincentrum, geen bijzonderheden, soort enz. Hij is nog 30 cm groter dan toen ik hem kocht. Deze bladeren zijn veel groter en glanzender dan het blad wat hij had. Er hangen nu 3 citroenen aan. Hij krijgt soms veel, soms weinig bloesem. Alles bestuif ik handmatig. Al denk ik dat hij zelfbestuivend is, maar toch. Die nieuwe citroentjes vallen er nu steeds van af. Wat doe ik verkeerd? Of heeft hij met 3 citroenen aan zijn stammetje te weinig voeding?Plant ziet er verder prachtig uit. Zoals gezegd goed gegroeid en doorlopend bloesem. 2 rijpe citroenen en 1 nog die groen is. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted May 10, 2024 Share Posted May 10, 2024 Ik heb zojuist een meyer lemon besteld, het plan is deze plant in een kuip te houden zodat die in de winter naar mijn tunnel kan, zomers zal die lekker buiten staan 🙈😇 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted January 14 Share Posted January 14 (edited) Quote Die nieuwe citroentjes vallen er nu steeds van af. Wat doe ik verkeerd? Of heeft hij met 3 citroenen aan zijn stammetje te weinig voeding? Ik denk dat dit voor een jonge plant al meer dan genoeg energie kost om 3 citroenen te laten rijpen. Waarschijnlijk ondertussen geoogst? Ik heb ook een goedkope, wegkwijnende citroen ras "Lisa Meyer" gekocht begin 2024 in een lokaal tuincentrum. Plant is vorig jaar meer dan verdubbeld in volume, staat voor de winter in de onverwarmde veranda aan het huis waar het ongeveer een 10°C blijft. Bij mij vallen de kleine vruchten nog af maar ik veronderstel dat de plant nog niet sterk genoeg is om al te produceren. Ik geef deze ook (te) weinig voeding, enkel wormenpis. Vorig jaar wel een stuk groter gezet in 50% wormencompost, 50% potgrond voor citrusplanten. Ben wel benieuwd hoe het ondertussen gaat met de citrusplanten buiten? Aan het twijfelen of ik er niet ook een paar probeer (de eerste jaren kan ik ze in de veranda laten overwinteren, al is het daar vanaf midden februari ook vechten aangezien daar de zaailingen van paprika's en later ook tomaten komen te staan en mijn vriendin nu al vindt dat er te veel staat) Edited January 15 by simonvb Ras aangevuld 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AO_ Posted January 15 Share Posted January 15 Wat een leuke post om te volgen en zien wat voor mooie planten men heeft. Een jaartje of 3 geleden paar citroenzaden gezaaid om te zien hoe lang ik dat ga volhouden. In de zomer staan ze buiten en in de winter gaan ze naar binnen, maar vorige winter helemaal vergeten. Compleet kaal en dacht .. nou dit wordt een test .. helemaal dood, op het onderstukje stukje na waar nog iets van groen-leven in zat. Gewoon laten staan en in de lente groeit het vrolijk verder. Ook dit jaar laat ik het buiten staan want tot nu toe groeit het nog steeds door ondanks koude nachten. Morgen bij daglicht een foto delen, misschien herkent men welke soort het is. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 17 Share Posted January 17 @simonvb yes geoogst. Ik had van de zomer bloesem 2 citroenen maar 1 is eraf gevallen… heel jammer. Ik moet altijd aan mijn tantes tuin denken en de bomen vol met citroenen. Heerlijk, zo’n rijkdom. Sinaasappelbloesem vind ik de aller lekkerste geur dat er is. Daar moet ik nu ook aan denken (hebben ze ook) maar van citroenbloesem en mandarijn krijg ik bijna dezelfde opleving. Echt heerlijk vind ik dat. Buiten werd alles wel veel beter bestoven had er veel citroenen aan, maar meeste viel af. Dus gewoon vanwege de leeftijd? Ik hoop dat er dit jaar wat meer aan blijft. Edit foto van de gevallen Citroën 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts