Jump to content

Winterharde Citrus: soorten en ervaringen uitwisselen.

weknow

Recommended Posts

Het exemplaar van de Groentebroer is inmiddels binnen. Heel weinig sap en gelukkig heel veel pitten. Twee zijn inmiddels bij de parapluplant gestopt 😄, misschien doet die truc het nog een keer. De geur van de schil vind ik erg lekker.

De djeroek poeroet heeft wel veel sap en platte pitjes die allemaal zinken. Maar lastig te beoordelen of ze wel rijp zijn. Geur van de schil is ook erg lekker en het sap ook, met een stevige bitter erin. Maar eigenlijk hoort ie niet in dit topic, want niet winterhard.

Dan moet ik dus nog wel even wachten (als er iets opkomt uit de zaden). Ik heb de schil inmiddels in reepjes in de diepvries, omdat ik nog niet weet wat ik ermee wil.

Mijn exemplaar had heel weinig sap, wat dan weer wat gek is voor een vrucht die naar sap vernoemd is 😉.

IMG_20221116_162648_9~2.jpg

Even om verwarring te voorkomen als je aan het zoeken gaat.

Yuzu betekend in zichzelf geen sap.

Juice (Engels) wordt geschreven in katakana (omdat het een Engels leenword) is als ジューズ (juuzu)

Yuzu schrijf je als ユズ wat dan ook wat anders is.

Edited by AshaiRey

Groetjes,

Bram

• 1 month later...
Op 18-1-2021 om 22:21, windindewilgen zei:

keraji mandarijn

Wij mochten gisteren een vruchtje proeven, van die plant (al een beste struik!), en die viel echt niets tegen hoor! De schil rook in ieder geval al heerlijk, ik zou hem alleen al kunnen en willen gebruiken voor het destilleren van geurige olie. 

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Klopt, maar die is niet echt erg dicht :) En het is een kas van plastic folie, geen glas. Ik weet niet of Wim de struik deze koude-periode had beschermd? Hij heeft het misschien wel verteld maar we wilden al zoveel informatie onthouden dat ik dat vergeten ben. 

• Thanks 1

Giga-gaas.nl

wordt niet beschermt, geen tijd voor. Enkel koude, zeer open kas.

Enkel bij min 10 wil ik wel eens wat doen.

Het oudere blad kan flink meer vorst hebben dan jong blad. Niet erg zoete kleine vruchtjes.

• Like 2

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

• 1 year later...

Mijn citrus Calamondin begint te groot te worden in zijn pot. Zou hij in de vollegrond kunnen tegen een westmuur? 

Ik kan hem ook wortelsnoeien natuurlijk. Maar dat gesleep met de pot begin ik ook een beetje beu te worden. 

Volgens beschrijving  winterhard tot het beste geval -2 , ik vrees ervoor tenzij je hem echt vorstvrij tegen die muur kan houden. Misschien heeft @weknow wat meer tips. 1 van de 2 bij moestuinadvies is ook een citrusadict, daar je vraag ook eens stellen?

Edited by redzebra

Kansloos. Los van het risico van verzuipen door te natte voeten, geeft de meest optimistische bron die ik ken het kortstondig tolereren van -4c a -5c.   Dan ben je zelfs met inpakken kansarm wanneer het meerdere uren 7 of 8 graden vriest wat in jouw omgeving zeker eens in de twee a drie jaar voorkomt. 

Dank allebei. Doodgaan is ook zonde. Dus ik ga hem  toch maar verpotten. En een plateau met wieltjes ervoor maken. 

Mijn Poncirus Trifoliata 'flying dragon' staat sinds een maand wel bij die muur. Maar die is ook erkend winterhard. 

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Gaat dit wat worden? Het is er volgens mij maar 1 :lol:

227_0440.JPG

De groei van de struik is wel weer flink zeg, dit voorjaar.

227_0441.JPG

Ook een kleinere struik daarnaast heeft er zin in!

227_0442.JPG

Verder heb ik voor de winter wat yuzu (hoop ik... het was een vrucht uit een mix-doos met citrus dus misschien was het wel iets anders?) zaden in de grond gestopt, en die komen nu op :)  

227_0436.JPG

En ook nog zaden van een ander citroen-ding uit die zelfde mix-doos (als ik nou in ieder geval gewoon even een foto van de vrucht had gemaakt voordat ik de zaden er uit haalde....?!)

227_0438.JPG

• Like 4

Giga-gaas.nl

Ik weet niet of mijn citrus winterhard is, hij staat binnen. Maar ik heb er wel wat vragen over. Ik kan een nieuw topic openen, maar vooralsnog post ik het hier.

Ik heb een citroenboom die ik een half jaar heb. Gekocht in een tuincentrum, geen bijzonderheden, soort enz.

Hij is nog 30 cm groter dan toen ik hem kocht. Deze bladeren zijn veel groter en glanzender dan het blad wat hij had. Er hangen nu 3 citroenen aan. Hij krijgt soms veel, soms weinig bloesem. Alles bestuif ik handmatig. Al denk ik dat hij zelfbestuivend is, maar toch.
Die nieuwe citroentjes vallen er nu steeds van af. Wat doe ik verkeerd? Of heeft hij met 3 citroenen aan zijn stammetje te weinig voeding?

Plant ziet er verder prachtig uit. Zoals gezegd goed gegroeid en doorlopend bloesem. 2 rijpe citroenen en 1 nog die groen is.

7bdb8d2f526a456a86c2e17e23136be4.jpg

63104cd51fe4a97aa20c43ef76ef0543.jpg
b9474af5e8e23db3ea56226516f6f3f6.jpg
af0ffc402b3a28db78c59b56fb1c5b4e.jpg

• Like 2

• 8 months later...

Die nieuwe citroentjes vallen er nu steeds van af. Wat doe ik verkeerd? Of heeft hij met 3 citroenen aan zijn stammetje te weinig voeding?

Ik denk dat dit voor een jonge plant al meer dan genoeg energie kost om 3 citroenen te laten rijpen. Waarschijnlijk ondertussen geoogst? 

Ik heb ook een goedkope, wegkwijnende citroen ras "Lisa Meyer" gekocht begin 2024 in een lokaal tuincentrum. Plant is vorig jaar meer dan verdubbeld in volume, staat voor de winter in de onverwarmde veranda aan het huis waar het ongeveer een 10°C blijft. Bij mij vallen de kleine vruchten nog af maar ik veronderstel dat de plant nog niet sterk genoeg is om al te produceren.

Ik geef deze ook (te) weinig voeding, enkel wormenpis. Vorig jaar wel een stuk groter gezet in 50% wormencompost, 50% potgrond voor citrusplanten.

Ben wel benieuwd hoe het ondertussen gaat met de citrusplanten buiten?

Aan het twijfelen of ik er niet ook een paar probeer (de eerste jaren kan ik ze in de veranda laten overwinteren, al is het daar vanaf midden februari ook vechten aangezien daar de zaailingen van paprika's en later ook tomaten komen te staan en mijn vriendin nu al vindt dat er te veel staat)

IMG_20250114_182907.thumb.jpg.fba6f6ea17835af74e28b8ac4982d084.jpg

Edited by simonvb
Ras aangevuld
  • Like 1

Wat een leuke post om te volgen en zien wat voor mooie planten men heeft.

Een jaartje of 3 geleden paar citroenzaden gezaaid om te zien hoe lang ik dat ga volhouden. In de zomer staan ze buiten en in de winter gaan ze naar binnen, maar vorige winter helemaal vergeten. Compleet kaal en dacht .. nou dit wordt een test .. helemaal dood, op het onderstukje stukje na waar nog iets van groen-leven in zat. Gewoon laten staan en in de lente groeit het vrolijk verder. Ook dit jaar laat ik het buiten staan want tot nu toe groeit het nog steeds door ondanks koude nachten. Morgen bij daglicht een foto delen, misschien herkent men welke soort het is.

• Like 2

@simonvb yes geoogst. Ik had van de zomer bloesem 2 citroenen maar 1 is eraf gevallen… heel jammer. Ik moet altijd aan mijn tantes tuin denken en de bomen vol met citroenen. Heerlijk, zo’n rijkdom. Sinaasappelbloesem vind ik de aller lekkerste geur dat er is. Daar moet ik nu ook aan denken (hebben ze ook) maar van citroenbloesem en mandarijn krijg ik bijna dezelfde opleving. Echt heerlijk vind ik dat. Buiten werd alles wel veel beter bestoven had er veel citroenen aan, maar meeste viel af. Dus gewoon vanwege de leeftijd? Ik hoop dat er dit jaar wat meer aan blijft.

Edit foto van de gevallen Citroën

6a26a0f8ef185c69dc8c2132122290ed.jpg

• Like 1