Jump to content

Winterharde Citrus: soorten en ervaringen uitwisselen.

weknow

Recommended Posts

Ik denk een Poncirus trifoliata, Mariella. (Tegenwoordig ook wel Citrus trifoliata genoemd) Een hele langzame groeier en de meest winterharde citrus die er bestaat. Meestal is die bladverliezend in de winter (als enige Citrus) maar aangezien je dicht bij zee woont (zachtere winters...scheelt echt wel wat gemiddeld) en je zegt dat ze ook beschut staat is het goed mogelijk dat ze geen blad verliest/verloor. Ik heb er zelf een 4-tal staan. Een jaar of 5 a 6 geleden gezaaid. De grootste staat in de tuin aan huis, beschut ook, en die heeft nog blad. 3 staan er in het Parkbos op 2 km. van zee en die zijn veel kleiner en nu zonder blad. Bloei heb ik er nog niet in gehad...kan nog best een paar jaar duren. 2 jaar terug heb ik er nog een aantal gezaaid, welke nu in de koude kas staan....een 25 cm. groot ca en geschikt om volgend jaar op te gaan enten.Heb een maand geleden wat (overrijpe) vruchten meegenomen voor de pitten bij een kennis omdat ik andere Citrussenhierop wil gaan enten. 

De vruchten zijn niet lekker. Niet alleen zuur en wat astringent, maar ook met een onaangenaam bittere bijsmaak. Zitten ook veel pitten in. Zelfs maar de vraag of de schil te gebruiken is in gebak en gerechten....dat moet ik zelf nog ondervinden. Misschien dat ze zo wel te gebruiken zijn. Deze wordt vooral gebruikt als onderstam en omdat ze zo winterhard is, helpt dat om andere Citrussen beter buiten over te houden. Zaadjes komen nu net bovenpiepen. (Zal een foto maken) 

Die bladvorm die je beschrijft hebben vele soorten Citrus. Bij veel meer winterharde Citrussen is de Poncirus een van de ouders.....men wil de winterhardheid daarmee in de genen houden, maar helaas zal steeds de wat mindere smaak in meer of mindere mate ook in kruisingen weer terugkomen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Heb jij de vruchten van die Poncirus al gebruikt, Jorieke? Ik denk vooral ook aan de schil. Hoe zijn dan je ervaringen daarmee? 🖐️

Hierbij nog de beloofde foto's van Poncirus trifoliata zaailingen. Bedoeld om als onderstammen te gebruiken voor diverse citrus-soorten. Daarnaast heb ik ook nog een andere behoorlijk winterharde soort gezaaid als onderstam, namelijk de C-35 ofwel Citrange. 

Vooraan in het rode kistje zijn planten die ik in het late najaar van 2019 heb gezaaid.

De uitkomende zaailingen zullen een week of 6 a 7 gezaaid zijn en stonden op een vensterbank waar 's avonds de verwarming onder brandt. 

Nog een tip over het zaaien van Citrus-pitten. Meestal bevat een pit naast 1 kiem toch meerdere vruchtbeginsels. EEn heel apart verschijnsel, maar uit 1 pitje kunnen dus meerdere plantjes komen. De echte kiem is meestal het sterkst en verschijnt eerst. Soms komt daarna nog een of enkele stengeltjes boven, maar die planten zijn vaak zwakker en ook niet altijd levensvatbaar. Het kiemen gaat 1 a 2 weken sneller als je de zaden een dag laat weken en er daarna voorzichtig het puntje afnijpt en het buitenste vliesje verwijdert. Blijkbaar kost het veel moeite voor de kiem om daar door te kunnen breken. Op deze manier is je opbrengst aan kiemplantjes vaak ook beter, minder uitval van zwakkere en dat is als je maar weinig zaden hebt van een soort gunstig. Citrusplanten zijn bijna altijd zelfbestuivend en gezaaide nakomelingen nagenoeg identiek aan de moederplant (uitzonderingen daargelaten). Nadeel is dat vanaf zaad het vaak erg lang duurt voor er bloei komt...dat geldt ook voor stekken. Via enting kun je naast het kiezen van een passende onderstam (zoals Poncirus voor betere winterhardheid) ook de bloei een aantal jaren vervroegen. 

WhatsApp Image 2021-03-10 Poncirus zaailingen komen boven.jpeg

WhatsApp Image 2021-03-10 Poncirus zaailingen ruim 1 jaar.jpeg

Edited by weknow
  • Like 1

• 2 weeks later...

Ik heb iets zeer vergelijkbaars als wat Mariella laat zien op haar foto's. Alleen mijn blad is wat lichter groen. Dit is vorige week, hij is wat blad kwijt, maar verder nog heel fris.  Flinke stekels, maar minder dan de trifoliata, en wat minder donkergroen. Geen bescherming gehad met de vorst. Maar ook mijn olijf die er naast staat is zonder schade, dus beetje microklimaat misschien ook wel op zuidwest naast mijn kas. Randje Utrecht, niet in de stad. 

IMG-20210319-WA0011.jpeg

IMG-20210319-WA0015.jpeg

IMG-20210319-WA0013.jpeg

Edited by DennisUtrecht

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Straks moet ik nog een wilde citroen (Poncirus trifoliata)  gaan planten in de volle grond. Maar die is zoooo mini klein dat hij door het gras niet eens gaat zichtbaar zijn. Zou ik die niet beter een extra jaartje in een pot laten staan dat hij wat groter is? Of zelfs in de kas?

Ik heb mijn poncirus vorig jaar ook in pot gedaan omdat hij nog zo klein was. Ik plant hem pas volgend jaar uit, dan moet hij sterk genoeg zijn en diepe wortels hebben. Hij zou de winter nu misschien al overleven, maar ik heb ook nog niet besloten waar hij komt te staan, met die stekels.

• 4 weeks later...

Ik heb al een iets grotere (Poncirus trifoliata) staan, ik ben blij dat ik hem van de winter toch wel iets in heb gepakt met wat gaas met hooi er in. Want er is veel kapot gevroren met die ijskoude wind. Daar bovenin zit een dood stuk wat ik er nog steeds uit moet knippen, dat stak boven de korf uit. Hij had het vast wel overleefd? Maar was er echt niet mooier op geworden. Hij staat daar ook nog niet zo lang. Ik kreeg nog wat ukkies van Weknow, die staan daar nu ook. 

IMG_3893.JPG

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 7 months later...

ik ga er niet van uit dat deze winterhard is, maar met nachtvorstjes van 1-2 graden onder 0 laat ik deze gewoon buiten staan. Vriest het harder, dan schuif ik de pot 'even'  de garage in. het is een zelfgezaaide sinaasappelboom. Heeft in de 25 jaar dat ik m heb pas 1 bloemetje gegeven. Winterhard, nee, dat denk ik niet, maar deze kan wel heel veel kou aan.

20220202_110135.jpg

• Like 4

@D_SDennis

Wat een mooie boom! Nee echt. En inderdaad respect voor je geduld. Hoe heb je m zo mooi gekregen.. regelmatig snoeien en veel binnen?

Woon je beetje in de buurt? Zou wel eens wat van je snoeihout willen. 

Overigens, zou inderdaad tof zijn als je er vruchten van kan plukken, maar in de tussentijd wellicht goed om te weten dat je ook thee kan zetten van de bladeren! Geeft je misschien toch alweer een oogst-gevoel.

Ik kan je vertellen dat bij mijn gezaaide avocado, 1 tak vorig jaar in de bloem ging doordat ik aan het begin van die tak, een stukje had ge-ent van een andere soort die al eerder bloemen gaf. Dus ik denk hoe lager op de stam je een stukje bast ent van een andere volwassen soort, hoe meer kans dat daarboven ook bloemen komen. Ik heb bij de avocado een stuk van de schors/bast met 1 oog in dit geval, overgezet. Dat ging heel makkelijk. En citrus is ook makkelijk en goed te enten. 

• 4 months later...
  • 4 months later...
7 uren geleden, woldistel zei:

Hoe gaat het inmiddels met jouw yuzu's?

Even wat foto´s gemaakt van hoe mijn min-of-meer-winterharde citrusboompjes er nu bijstaan.

De bovenste is Hana Fuyu die draagt voor het tweede jaar. Mooie vruchten die grotendeels een dikke schil zijn en een heel klein bolletje vruchtvlees. Dat smaakt zuur en niet slecht, maar is een muizenhapje.

Foto 2 is de grootste Kunquat die nu voor het eerst draagt. Het lijkt er op de de bloei in 2 rondes verliep en dat er een 15-tal vroege vruchtjes zijn en er enkele maanden daarna nog een keer wat komen?

Foto 3 is Satsuma variegata.  Nog klein, maar groeit voorspoedig.

Foto 4 is Keraji mandarin. 

In bericht hierna staan: Foto 5 is de gevonden zaailing...hoogstwaarschijnlijk citroen en minder winterhard.

Foto 6 is de kleinere Kumquat zonder bloei nog.

Foto  7 is Nippon, een mandarijn. Draagt voor 2e jaar een handvol vruchten zo groot als dikke kers. Zijn zurig, maar lekker.

Foto 8 heeft geen leesbaar kaartje meer, maar ik denk dat dit een Yuzu is. Moet nodig verpot in het voorjaar naar een terracottapot. 

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 15.58.33 Hana Yuzu - kopie.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 15.59.06 Kumquat 1 - kopie.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 15.59.38 Satsuma variegata - kopie.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 16.00.34 Keraji - kopie.jpg

Edited by weknow
  • Like 1

Ik ben er eerlijk gezegd niet zo intensief mee bezig als met allerlei andere planten. De citrus staat in de zomer op een zonnig terras en in de winter die zonder vruchten in een klein koud kasje en die met fruit in een aanbouw serre aan het huis. (Onverwarmd, maar woonruimte en vorstvrij).

Wat ik heb geleerd tot hier is dat ze 

1. Veel beter groeien in een terracotta pot

2. Die gevuld is met een luchtig grondmengsel met niet te veel organische stof dat voor de helft bestaat uit zand en de rest uit potgrond en wat perliet.

3 Ze vragen in de zomer relatief veel voeding, waarin liefst ook wat ijzer moet zitten.

Voor de rest vragen ze niet veel aandacht. Water geven af en toe...bij lange droogte volstaat 1 a 2x per week goed en bij voorkeur regenwater. 

(Potgrond is meestal licht zuur en regenwater ook wat...dat geeft dus een licht zure bodem).

Toch is citrus niet heel makkelijk....boenstaande punten zijn nodig om bloei te krijgen. 

Citroenachtige zijn de makkelijkste. Mandarijnen wat kwetsbaarder en Kumquat zal niet bloeien als ze niet goed gevoed en onder ideale omstandigheden groeit.

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 16.01.21 Zaailing tuin Ivan - kopie.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 16.01.37 Kumquat 2 - kopie.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 16.02.22 Nippon.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2022-11-12 om 16.03.13 onbekend Yuzu misschien.jpg

Edited by weknow
  • Like 1
  • Thanks 2

Ik wil vooral graag een yuzu omdat ze inderdaad redelijk goed tegen wat vorst kunnen en ik de smaak erg lekker vind. Bovendien schijnen gezaaide exemplaren ook vrij snel vrucht te dragen in tegenstelling tot de diverse gezaaide citrussen uit de winkel die ik hierop het forum tegenkom en die na een kwart eeuw nog nauwelijks gebloeid hebben 

Vorig jaar stopte ik wat zaden van een mandarijntje bij de parapluplant in en daar heb ik inmiddels weer twee plantjes van. En dat grapje heb ik wel eens vaker gedaan, dus ik gok dat de zaden vrij vers moeten zijn om te ontkiemen. Bij de eerste post zag ik al Citrusbali staan. Als ik een plant koop zal het waarschijnlijk daar zijn. Vreeken zoek ik alleen op als ik echt niets anders kan.

Mijn gok op vrij vers zaad doe ik dan bij de Groentebroer.nl

Edited by woldistel

Mwah, het is eerst Groentebroer geworden. Ook Kaffir limoen besteld, dus misschien zitten daar ook nog wat zaden in (hoe dan ook lekker, die heeft het voordeel dat het blad ook bruikbaar is, mochten er zaden in zitten. Wat bijmij dan gelijk de vraag opwerpt hoe dat met de rest van de citrussen zit).