Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
Op 17-4-2020 om 00:01, weknow zei:

Ik heb diverse zaailingen van de Diospyros lotus staan

@weknow heb je ondertussen vruchten kunnen oogsten van je lotus? hoe zijn je ervaringen ermee de afgelopen jaren?

En de andere kaki's? Zo te lezen heb je een grote collectie. Hoe is jouw ervaring de afgelopen jaren en je advies ondertussen? Welke soort en ras heb jij het meeste succes mee (groeikracht, vruchtzetting en afrijping)?

aangepast door EdelSpint
  • 5 maanden later ...
Geplaatst:

Wauw wat mooi die tennisballenboom van je! Wat een oogst wordt dat. 

De eerste keer toen ik in Japan was en er allemaal kaki-bomen langs het spoor stonden, moest ik echt even goed kijken wat daar nu hing. Toen noemden we ze de tennisballenbomen, dat is zo gebleven :-) 

Wat doe je met de kaki's? Gewoon eten of maak je ze ook nog in? En kun je ze lang bewaren na de oogst?

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

@hazeltje het is de bedoeling om ze direct van de boom op te eten zodra ze zacht zijn. En hopelijk rijpen ze een beetje ongelijk af want een zachte kaki zal niet lang te bewaren zijn. Misschien een deel nu al oogsten en in huis af laten rijpen, maar ik weet niet af dat zo werkt. Voorgaande jaren vielen er tijdens de rui veel af en dat was dit jaar niet het geval vandaar dat er nu best veel aanhangen.

• Thanks 2
Geplaatst:

Ja dat dacht ik ook dat je ze plukt en eet en dat klopt dus ook.

Oehhh dan weet ik je menu over een tijdje. ;-) 

Dank voor je antwoorden. 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Als proef deed ik 6 kaki's in een zak samen met 3 rijpe appels bewaard bij 18C en na 4 dagen had ik geen wrange smaak meer van de kaki's bij het opeten! Nadeel is wel dat ze iets zacht zijn geworden en waarschijnlijk niet zo lang te bewaren zijn terwijl ze hard de zak in gingen.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

De linker kaki is hard voordat hij in de zak met appels gaat. De rechter kaki heeft 4 dagen in de zak gezeten en daarna 6 dagen bewaard bij 5C. Als ze na 4 dagen uit de zak komen zijn ze niet hard meer maar ook niet boter zacht. Ik heb de indruk nadat ze uit de zak komen nog wel iets narijpen (lees zachter worden) in de kou daarna. Wrangheid is dan wel helemaal weg. Ik ga er als proef een aantal 3 dagen in de zak doen en kijken hoe ze daarna, na een periode in de kou smaken. Deze boom komt bij Palmaverde vandaan en staat nu ongeveer 10 jaar in de  koude kas. De variëteit stond er bij de aankoop toen niet bij. 

image.thumb.jpeg.ef26779fdd9d9cc6a3e3104ecb84511a.jpeg

aangepast door sluipwesp
  • Like 1
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag een Nikita's gift aangeschaft. Laagstam en zelfbestuivend. Eindelijk! 

Al vaak geprobeert kaki's uit (gekocht) zaad te kweken, maar het werd nooit wat. Eigenlijk niet eens voor de rijpe vruchten, maar meer om Kakishibu als verfstof te maken.

Dus nu in de herkansing voor beide (vrucht en verfstof).

Een van de dingen die ik me afvraag is dit: ik dwarrel geregeld via goegel aarde door de wereld. Ik was in Georgië. De streetviews waren vaak van de diepe herfst 

( echt overal kale bomen met dieporanje vruchten) Ik dach zelf aan abrikozen, maar misschien toch Kaki's?

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...