Geplaatst: 12 november 201114 j Hebben jullie ook zo'n hekel aan het weggooien van eten?Ik hoop dat ik met dit onderwerp toch niet ergens dubbel ga maar ik waag het er maar op:Wie kent er tips om op een zuinigere manier om te springen met eten. Waarschijnlijk vertaalt zich dat echt in het gebruik van restjes, afval (? ergens las ik hier, als ik me goed herinner, dat mensen na het maken van appelsap, van het klokhuis ed nog appelmoes maakten...), In het volgende kader laat ik lezen hoe ik het ongeveer zie... Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Ik kocht 2 kg witloof omdat de prijs per 2kg heel goed lag maar dan moet je die volle 2 kg natuurlijk ten volle kunnen gebruiken, niet?Mijn bedoeling was om toen witloof te bakken en met de rest eens te proberen of ik dat in bokalen (à la jam-methode, zie andere topic) kon houden.Ik heb mijn menu veranderd want als je mooie stronkjes wilt overhouden, haal je wel wat 'buitenste' blaadjes weg.Die blaadjes heb ik nu opgespaard, bruine vlekken enz. afgesneden, ... en wat bleek...???Na het grondig spoelen van de blaadjes, het fijn snijden, het vermengen met kleine stukjes appel (uit eigen tuin), met kleine stukjes walnoten (uit eigen tuin), mayonaise en currypoeder... had ik een heerlijk slaatje waar hubbie en ik 2 dagen royaal konden van eten... 2 keer hetzelfde slaatje maar wel met een andere "omgeving". Van dit slaatje had het witloof anders op de composthoop gelegen... Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Mijn trouwste bondgenoot is mijn dieprvries. Daar gaat alles in dat eventueel overblijft aan tafel ook al is het maar 1 eetlepel. Eens in de zoveel tijd wordt er een mix-maaltje gemaakt van dergelijke overblijfselen. De stronk (steel van 10 tot 12 CM) van de bloemkool en broccoli is rijk aan kalk. Meestal snijden we die eraf. Ik schil hem zodat het zachte binnenstuk overblijft. Dit lijkt op koolraby en kook of roerbak ik gewoon met de andere groente mee.
Geplaatst: 12 november 201114 j Bah wat vies zeg dat kan toch nooit lekker zijn als je allerlei lepelrestjes tot 1 maaltijd maakt.Waarom zou je zuinig zijn de tuin staat vol, ik snap niet waarom je dan witlof helemaal moet opsnijden en twee x achterelkaar eten of de stronk van je kool. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 12 november 201114 j Ik heb vandaag van 20 kilo valappels, 20 liter appelwijn gemaakt. Verder zijn er met 2 kinderen altijd vieze afgekloven restjes, maar gelukkig hebben we kippen die daar weer mooie eitjes van maken... Geschilde broccolistengel is trouwens ook rauw erg lekker.
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Bah wat vies zeg dat kan toch nooit lekker zijn als je allerlei lepelrestjes tot 1 maaltijd maakt.Waarom zou je zuinig zijn de tuin staat vol, ik snap niet waarom je dan witlof helemaal moet opsnijden en twee x achterelkaar eten of de stronk van je kool. Tot nu vond ik het hier altijd leuke reakties! Als je mijn "sollicitatie" had gelezen of alles over dit witloof, had je geweten dat ik geen volle tuin met wat dan ook van groenten heb staan en dat het witloof waarover ik het heb gekocht is!En misschien "mister" zijn er mensen die het inderdaad moeten doen met de kleintjes!Tjee, kan jij iemand kwaad maken zeg!!! Kamilla, toen ik jou berichtje las, dacht ik dadelijk: waarom heb ik daar nog niet aan gedacht om zo'n zaken bv te gebruiken om soep of zo van te maken. Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Mijn trouwste bondgenoot is mijn dieprvries. Daar gaat alles in dat eventueel overblijft aan tafel ook al is het maar 1 eetlepel. Eens in de zoveel tijd wordt er een mix-maaltje gemaakt van dergelijke overblijfselen. In de vriezer kan je natuurlijk niets kwijt om achteraf 'rauw' te eten... De juiste lepeltjes bij elkaar kan een perfecte maar nooit meer na te maken mix geven.Wij gingen vroeger mee op kamp met de jeugdbeweging om te koken. De kinderen vroegen dan thuis om nog eens soep klaar te maken zoals op kamp maar dat gaat gewoon niet... juist omdat je zoveel mogelijk probeert te recuperen.En wie dat niet verstaat, is ziende blind. Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j kan me niks schelen van mij part wordt je 100x kwaad, en je hoeft niet zo triest te doen op kleintjes letten, daar gaat het helemaal niet om ik vindt het belangrijkste voordeel van tuin dat je vers gezond vitamine rijk kunt eten, en als je slim aanpakt hele jaar door oogst uit je tuin. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Oh jij kent mijn tuin? En kom jij ook zaaien en oogsten. Weet je veel man hoe het er hier aan toe gaat. Nooit bij stilgestaan dat sommige mensen op de kleintjes moeten letten en op hun gezondheid.Voor de rest: Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Restjes zoals vandaag van de Osso Bucco mag schoonmama meenemen.Kunnen ze met 2 nog lekker van eten. Anders neemt mijn vrouw zo een kattebakkie mee naar der eenzame oude van dagen waar ze kuist, die zijn der heel blij mee.
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Leuk om te lezen dat er toch mensen zijn die er over nadenken vooraleer alles zomaar weg te gooien.Schoonouders zullen daar ook wel blij mee zijn. Dagje niet koken en toch lekker eten. Zo geef ik ook wel eens iets mee als de kinderen hier zijn komen eten. Liever weggeven dan weggooien. Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Nou zeg wat een zielig gebeuren over arm en gezondheid, voegt dat iets toe denk je ?Je bent nogal opgewonden terwijl ik vraag als je (volle) groentetuin hebt je niet beter vers afwisselend en lekker kunt eten dan restjes bewaren, thats it. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 12 november 201114 j Heb wel moeten aandringen, ze was wat beschaamd, eerst lekker meesmikkelen van de Osso Bucco die ze samen met der dochter bereid heeft.Maar twas wreed lekker.
Geplaatst: 12 november 201114 j Hier gaan restjes naar de varkens. En als ik al eens sinaasappels koop (voor bijv. paardebloemjam ) dan wil ik ook alles van die sinaasappels gebruiken. Sap vries ik dan in porties in voor volgende ladingen paardebloemjam, en ook de schil gebruik ik zoveel mogelijk.Van oud brood maken we wentelteefjes (heeeeeeeerlijk) en/of crutons voor over de sla.En zo kan ik nog wel even door gaan. Niet om zuinigheid, maar gewoon omdat het zonde is om het weg te gooien. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 november 201114 j Juist zo noemen wij de kleinkindjes ook, als zij iets meenemen van eten
Geplaatst: 12 november 201114 j Haha die Hans heb je weer iemand te grazen genomen met je "oude-chagerijnige-opa-act" trap er niet in Hilde hij is zo zacht als een lammetje... Wij zijn hier ook erg zuinig, eten inderdaad altijd de stronken van de bloemkool en broccoli , maar vooral omdat het zo lekker is ( inderdaad als rauwkost),ik vind het sowieso "not done" om eten weg te gooien, en als wij het zelf echt niet opeten gaat het naar de paarden, varkens, konijnen of kippen van de buren. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 november 201114 j Haha die Hans heb je weer iemand te grazen genomen met je "oude-chagerijnige-opa-act" Ja,IK HEB HET WEER GEDAAN Ik ben degene links van de twee muppets-opa's van de muppetshow Hun comentaar dan lig ik gestrekt. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 12 november 201114 j Tegen over ons wonen bejaarden waar onder alleenstaande die niet iedere dag voor zich zelf koken, stampot maak ik altijd teveel en hun vinden het heerlijk. Dus mijn restant gaat daar naar toe.
Geplaatst: 12 november 201114 j Kleine hoeveelheden invriezen zal ik niet zo snel doen, maar ik gebruik het dan wel voor een voorafje de volgende dag, of maak er een soepie mee. Wel probeer ik tegenwoordig "netjes" de hoeveelheid te koken die we nodig hebben, maar dat betekend nog steeds dat ik vaak voor twee dagen kook, de regels van de gastvrijheid bepalen voor mij nu eenmaal dat, als er iemand onverwachts aan de deur staat, hij/zij mee moet kunnen eten.Dus kook ik vaak voor twee dagen, Manlief vind dat niet erg, en voor mij is het ook fijn om -de dag dat ik niet hoef te koken- wat langer in de tuin te kunnen werken. Verse sla erbij en klaar. Wat jij en Jorieke dus zeggen: zoveel mogelijk alles gebruiken vind ik wel super..ik droog b.v. op het ogenblik de sinaasappelschillen om later de kachel mee aan te steken, eet tegenwoordig het bietenblad (wok), maak soep van de aspergeschillen etc. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 november 201114 j Zachter als een lammetje ben je Hans..en je gooit ook niet graag weg...ik lees deze tekst van jou op een ander topic... soms vindt ik een dode hommel en denk ik zonde om weg tegooien hij is nog zo mooi Aaaah wat schattig.... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Kan iemand zomaar mensen die het misschien minder hebben vernederen? Iedereen kan hier wel lezen, niet? Daarover klaag ik niet. Ik koop gewoonlijk wat ik nodig heb, misschien wel omdat ik op de kleintjes let. En kan het vandaag niet dan zien we later nog wel eens...Maar zo over gezondheid spreken? Ik laat hier graag in het midden of ik me echt moet aangesproken voelen of niet! Hopelijk groeit de kaviaar in zijn tuin en komt de cava uit zijn kraan want met een beetje tegenslag is 't sprookje uit, gedaan! Hier wordt gezegd:Trop est trop! Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Hej Hilde, maak je niet druk om een opmerking die aan de essentie van de oorspronkelijke vraagstelling niets toevoegt. Er zijn culturen en levensbeschouwingen die het weggooien van voedingsmiddelen die nog te eten zijn als een slechte daad beschouwen. Trouwens, restverwerking van voedingswaren hoeft niets aan gezondheid te kort te komen. Ik heb een kookboek uit 1934 van mijn opoe. Oude spelling, prachtig lettertype, wel wat achterhaald ten opzichte van de huidige normen, maar nog steeds bruikbaar als je je verstand gebruikt. Daar wordt regelmatig over restverwerking gesproken. Mijn man bakt wel eens pannenkoeken en meestal blijven er dan over. Die rol ik op en stop ze in de diepvries, zonder stroop uiteraard. Als ik een bonengerecht een Mexicaans tintje wil geven, ontdooi ik voor ieder een pannenkoek om er een gevulde enchilada van te maken met diverse groente en avocado.
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Ja Kamilla, ik weet dat het eigenlijk zelfs het over nadenken niet waard is maar zoals ik er niet tegen kan dat er zomaar zonder eens over nadenken eten wordt weggesmeten, heb ik het eigenlijk nog moeilijker met mensen die mensen wegsmijten, versta je?En ik kwam hier eerst als bezoeker maar zelfs nu ik hier "legaal" ben, niemand kent mij, hij dus ook niet. Hij heeft dus absoluut geen idee... èn veel mensen kunnen er niets aan doen dat ze inderdaad alleen maar kunnen overleven door op de kleintjes te letten (gelukkig hoor ik daar zelfs niet bij want anders was het hier echt oorlog) maar laat hem dan nog denken dat je dàt wel zelf in de hand hebt maar de opmerking over gezondheid, neen dàt gaat er echt wel over. Die kan je niet verdienen!!!Maar ik blijf natuurlijk wel vrolijk verder doen met uitkijken waar ik kan besparen, niet met minder eten maar met er anders mee omgaan. Het moet allemaal wel genoeg en liefst niet gewoon lekker maar héél lekker zijn. Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Op vakantie in Duitsland heb ik in een restaurant Pfannkuchensuppe gehad: bouillon, met groente en gesnipperde pannenkoekjes. Ook kreeg ik daar eens Brotsuppe: heldere bouillon met groente en stukjes brood dat waarschijnlijk over was. Soep kan je overal mee vullen. Mijn vader (1932) heeft de hongerwinter van '44 meegemaakt en deinst er niet voor terug mensen aan te spreken als ze een halfvol bord boven de pedaalemmer leegschuiven.
Geplaatst: 12 november 201114 j Ok Hilde, kunnen we nu weer terug naar het onderwerp? Iedereen mag hier zeggen wat hij of zij wil, er hoeven geen ruzie's te ontstaan. Gewoon alleen reageren op de leuke berichten, en soms iemand even negeren facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.