Geplaatst: 12 november 201114 j Back to topic: Ik deed toen de kids nog klein waren om de 14 dagen een "kies vandaag maar uit de diepvries-menu"; Zo vroor ik wat overbleef (genoeg voor 1 persoon) van de spaghetti, maccaroni, chili, nassi, keftedes, maaltijdsoep, eigen gemaakte pizza enz enz in. Dan zaten we met z'n vijven te eten en ieder had iets anders Deed ik meestal op zaterdag...lekker niet koken
Geplaatst: 13 november 201114 j Auteur Ok Jorieke en nogmaals sorry. Als er hier resten worden ingevroren die maar volstaan voor één persoon dan worden die ofwel gegeten door één van ons als de andere bv eens op stap is met vrienden en niet thuis eet ofwel als de kleinkinderen onverwacht naar hier komen en we zelf maar net genoeg op het vuur hebben staan. Voor hen is dat leuk want dan hebben ze nog keuze.Als er echt teveel van die éénmansporties in de vriezer zetten, kiezen we elks waar we die dag zin hebben... Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 13 november 201114 j Auteur @Appelvrouw... als je die gedroogde appelsienschillen laat branden, geeft dat een lekkere geur af? Hoe droog je ze? Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 13 november 201114 j Je droogt die schillen vooral om ze te gebruiken als aanmaakblokjes voor de open haard of bbq. Ik heb er net wat die droog genoeg zijn, zal ze vanavond eens testen.Ik droog dat soort dingen meestal in restwarmte van de oven. Als ik een brood heb gebakken bijv. Dan doe ik de oven iets open, zet ik de ventilator aan, en gaan de te-drogen-dingen er in. Ook wordt de keuken dan lekker warm, wat met deze koude dagen wel fijn is facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 november 201114 j Ja t van de sinaasappelschillen is een nieuw idee, ik heb er de kachel nog niet mee aangemaakt. De schillen heb ik gedroogd op de theeketel die op de houtkachel staat, het is een grote ketel, en op de deksel droog ik wel vaker iets, bv de natte theedoek . Ik nu zit te denken deze schillen -die van bio-sinaasappelen zijn- te bewaren voor iets anders met koken, soms zoek ik me hier rot naar bio-sinaasappels als ik een likeur wil maken of eend met citrusvrucht..de witte schil zit er natuurlijk wel nog aan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 201114 j Auteur Als je er wilt mee proberen te koken misschien toch maar drogen zonder wit velleke dan? Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 13 november 201114 j Ja dat is dan voor de volgende keer! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 201114 j Haha die Hans heb je weer iemand te grazen genomen met je "oude-chagerijnige-opa-act" Ja,IK HEB HET WEER GEDAAN Ik ben degene links van de twee muppets-opa's van de muppetshow Hun comentaar dan lig ik gestrekt. Haha, van deze opa's houd ik ook!! Geweldige ouwe krasse knarren!En ff off-topic Hans, dik tevreden met je kas? Jammer dat je zo ver weg woont, anders kwamen we hem even bewonderen. We zijn van plan er ook één te bestellen, ik weet nog niet welke maat
Geplaatst: 13 november 201114 j Nou, de kachel krijg je er niet mee aan hoor. Niet met de schilletjes die ik heb liggen iig. Ze smeulen niet eens... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 november 201114 j Jakkes. Je zou denken, olierijk...Nou dan bewaar ik ze maar om mee te koken..vind ik zelf ook geen gek idee. Jij hebt toch die sucade gemaakt Jorieke, hoe is dat bevallen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 201114 j Jum! Heb net even een stukje geproeft, ik had ze vooral gemaakt voor door appeltaart/krentenbrood/etc. Maar als snoepjes zijn ze ook lekker En ik wou er van de week eens een paar in heet water gooien, als sinaasappel-thee. Ze zijn wel krokanter dan sucade uit de supermarkt. Maar dat is wel fijn, dan bewaren ze beter. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 november 201114 j Kleine hoeveelheden zal ik ook niet zo snel invriezen, die gaan in een potje de koelkast in en die eet ik de volgende dag vaak op over de middag (eet dan meestal alleen thuis). Restjes aardappel gaan naar de kippen van mijn schoonouders of de koelkast in om 1 van de volgende dagen te bakken op de pan. De kinderen eten voor een deel warm op school en soms eten mijn man en ik dus alleen warm 's avonds - voor ons is een restje gebakken aardappeltjes dus perfect. Een restje groenten wordt de volgende dag weer op tafel gezet. Onze kinderen houden van combineren en eten vaak van alles wat, en als er eentje iets niet lust, kan die dat restje nemen. Als ik per ongeluk teveel groenten heb liggen (niet gebruikt door onverwachte omstandigheden), dan maak ik daar een puree van voor ze niet lekker meer zijn. Die puree gaat dan de diepvries in tot we hem kunnen gebruiken voor soep. Van oud brood maak ik potting (broodpudding) of vla (met eitjes erbij) met wat speculoosjes, peperkoek en rozijntjes erbij. Ideaal tussendoortje. Soep wordt hier altijd in het groot gemaakt en na afkoeling in diepvriesdozen geschept, een deel daarvan gaat meteen in de diepvries zodat ze vers blijft, een paar gaan in de koelkast voor de komende dagen. Soepvlees waar ik bouillon van trek, wordt met zure augurkjes en zilveruitjes tot vleessla verwerkt. Voor toespijs gebruiken we van die bakjes waarvan er telkens maar een aantal in omloop zijn. Er mag een nieuw pakje toespijs worden opengemaakt als het vorige op is. Zo vermijden we dat er te veel broodbeleg in omloop is dat dan slecht wordt. We gebruiken ook 2 koelkasten. Eentje voor de aangebroken zaken en eentje voor de voorraad. Die wordt veel minder geopend en blijft ook constanter op temperatuur. Afval van groenten en fruit gaat op de composthoop.
Geplaatst: 13 november 201114 j vanaf deze week gaan mn kippen de restjes eten...ik gooi ze ook in mn wormenbak en straks op mn composthoop http://teuthor.blogspot.com/
Geplaatst: 13 november 201114 j Mooie stappen in het consuminderen Claudia.Die van die twee koelkasten is ook fijn..voor een groot gezin dan, voor 2 mensen wat overdreven. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 201114 j Oud brood laat ik drogen, en maal ik in de keukenmachine tot paneermeel.Handig voor in het gehakt of op een ovenschotel.Of om vlees of vis mee te paneren. Restjes kaas rasp ik en gaat in de vriezer om later te gebruiken om te gratineren.Overgebleven eten wat ik toch niet meer opwarm, omdat het opgewarmd niet lekker is gaat naar de kipjes.En zo zijn er nog veel meer tips om zuinig te zijn en niet te veel te verspillen.
Geplaatst: 14 november 201114 j Hmm..ik zou wat zuiniger met eten kunnen omspringen, maar 2 lepels met een restje eten gaat gewoon de kliko in. Dat gaat me net iets te ver, maar daar denkt iedereen anders over. Zo`n topic als dit is wel handig, ik zou er niet eens aan gedacht hebben om de stronk van bloemkool of broccoli te eten. Deze week gaan beide kids op zichzelf wonen ( = dubbel gevoel!) en ik denk dat het dan wel makkelijker word om zuiniger/beter met eten om te gaan. Dus de voornemens zijn er wel om er op mijn manier goed mee om te gaan. ( duhuh..heb een heel rijtje met goede voornemens)
Geplaatst: 14 november 201114 j Familie van ons spaart eten op in de vriezer, voor onze varkens. Maar helaas zijn zij ook bewuster geworden. Ze zagen waarschijnlijk wat ze zoal allemaal weggaven aan ons (soms bijna halve broden, complete broccoli stronken die lelijk waren geworden, etc.) en zijn nu wat bewuster gaan inkopen en eten.Jammer voor ons! Nu krijgen we veel minder voor de varkens facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 november 201114 j Ja, zie je...in sommige gevallen is het dus helemaal niet zo handig om zuinig met eten te doen, want dan eten de varkens minder, die dan weer niet vet worden, enz! Heb jij geen ( groente) boer /bakker ofzo in de buurt waar je wekelijks ofzo " afval" zou kunnen halen voor je knorretjes? Volgens mij kun je ook wel eens bij de supermarkt vragen....
Geplaatst: 14 november 201114 j Bij de supermarkt 'beginnen ze daar niet aan' en de groenteboer heeft al iemand die (tegen betaling?!) groenvoer komt halen.Ach, we gaan het gewoon helemaal zelf verbouwen. Lekker van niemand afhankelijk zijn facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 november 201114 j Hmm....niet afhankelijk zijn is natuurlijk ook wat voor te zeggen! Maar ik vind het gewoon achterlijk dat een supermarkt er niet aan begint, als je ziet wat daar weggegooid word, daar is niks zuinigs meer aan! Gewoon schandalig. Ach...gewoon zelf die velden van je volzaaien! Heb je nu genoeg ( boeren) kool zaadjes gescoord?
Geplaatst: 14 november 201114 j Dat is de juiste instelling Jorieke! Het is ook mijn ideaal om alleen maar zout te kopen, maar voorlopig ben ik daar nog lang niet..op mijn boodschappenlijstje voor zodirekt staat ook koffie, magarine, wijn, keukenrol, makreel uit blik, ecover (afwasmiddel) en olijven.Dat heb ik allemaal nog niet in de tuin We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 november 201114 j Appelvrouw: wat gek dat de keukenrollen en flesjes afwasmiddel bij jou niet aan de bomen groeien! Ik denk dat voor sommige dingen je toch altijd naar de winkel zal moeten?
Geplaatst: 14 november 201114 j Varkens heb ik niet. Maar toen onze 5-sterren-konijnen nog leefden, kregen die in ieder geval geen "afval". Zij haalden hun neus op voor afvalstronkjes van de boerenkool op composthoopniveau uit de winkel. Zij waren gewend aan topklasse uit de tuin. Voor veel dingen waar mensen keukenrollen voor gebruiken, kan je je ook van een oude krant bedienen.
Geplaatst: 14 november 201114 j Mooie stappen in het consuminderen Claudia.Die van die twee koelkasten is ook fijn..voor een groot gezin dan, voor 2 mensen wat overdreven.Dat komt voor een deel ook omdat er in de keuken maar plaats was voor een klein model dat ontoereikend was voor een gezin van vijf (volwassen mensen intussen). In de voorraadkoelkast stop ik groenten, fruit, soep, voorraad toespijs, boter, eitjes, yoghurt, drank. De aangebroken spullen - die eerst op moeten - staan in de kleine koelkast. Is een beetje bij toeval zo geregeld, maar valt in de praktijk goed mee.
Geplaatst: 14 november 201114 j Ja, zie je...in sommige gevallen is het dus helemaal niet zo handig om zuinig met eten te doen, want dan eten de varkens minder, die dan weer niet vet worden, enz! Heb jij geen ( groente) boer /bakker ofzo in de buurt waar je wekelijks ofzo " afval" zou kunnen halen voor je knorretjes? Volgens mij kun je ook wel eens bij de supermarkt vragen....Daar zou ik toch ook eens bij de lokale bakker of groentenboer naar informeren. Ik zie daar nog mensen buitengaan met oud brood en minder verse groenten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.